[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:42

AM_Horses schreef:
Superpony. Als ze zo onregelmatig is zou ik haar daar wel in ondersteunen. Anders krijg je haar ook niet zomaar drachtig. Bij mij hielp toen de fertile van pavo heel goed. En anders even aan de regumate.

Ze is al een keer drachtig geweest van eerste keer insemineren, dus we weten dat ze op zich vruchtbaar is.

We gaan nu eerst haar baarmoeder goed checken en daarna weer verder kijken. Heb eigenlijk eerder nooit hulpmiddelen nodig gehad. Heb ook alle tijd.

Vorig jaar was ze heel makkelijk bij de hengst met dekken toen ze eenmaal hengstig was. Maar goed, we wachten even de baarmoeder check af. En ik hou nu eerst bij wanneer ze hengstig toont. Wil niet voor eind April, begin Mei echt starten, dus ze kan nog iets duidelijker hengstig worden ook op het verlengen van de dagen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:18

Welkom fotografie ! Leuke welsh club heb je :D

Net goed nieuws gehad, nieuwe merrie stond hengstig! Deze cyclus vond ik nog iets te vroeg dus het word de volgende :j

superpony

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 02:14

Mn merrie van 28, de moeder van....Is ook onwijs hengstig. Zij krijgt al jaren geen veulens meer, maar die hoeft maar naar een hengst te kijken, haha Zelfs haar zoon was vanavond net iets te interessan, maar hij lijkt echt te weten dat dat zijn moeder is.

Als de cyclus nu netjes gaat, lopen ze dus redelijk gelijk. Wie weet, helpt dat voor het ritme. Merrie van 28 wordt uiteraard niet gedekt. ( helaas, want ze is geweldig )

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 07:57

Superpony wat gaaf 28 jaar. Mooie leeftijd zeg. En zo te lezen nog heel fit!

Wat een gave combinaties fotografie91! Vind jaimy en je nieuwe hengst erg gaaf!

Vulina nummer 2 alweer! Zijn het beide merries van jezelf of voor klanten? Spannend zeg..

Goldenarrow ook op het wachtbankje :D leuk zeg. Opzich wel handig alles in 1 keer. Ben je maar 1 maand moe :+ gave combinatie! Haha zo'n hoefsmid moet ik ook! :P

Amhorses welke merrie is dat? Vind het een mooie hengst :)

Superpony is ze al gescand? Hoop dat de hengstigheid wat regelmatiger gaan worden... vervelend zeg

Eretria spannend! Vanwaar hengstig spuiten?

Janine ik zou op haar 20e stoppen met fokken mits gezond. Anders eerder.

Probeer nu deze dbt goed bij te houden en het andere topic iets rustiger. Ik hou 2 actief niet bij. Dan word het bij beide een zooitje :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 08:54

Welkom Dieke! Leuk dat je mee gaat praten!

2 topic's bij houden is ook lastig kabayo.

Nou hier is de zwarte merrie bevallen dus als ze een veulenhengstigheid gaat laten zien dan mag zij met nugget gedekt worden anders cyclus erna.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:02

Kabayo: hengstig gespoten omdat ze niet zichtbaar hengstig wordt gezien ze niet meer met een ruin staat. Daarvoor altijd heel duidelijk. Daarom die keuze gemaakt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:17

Eretria schreef:
Kabayo: hengstig gespoten omdat ze niet zichtbaar hengstig wordt gezien ze niet meer met een ruin staat. Daarvoor altijd heel duidelijk. Daarom die keuze gemaakt.

Vind je dat niet heel erg vroeg? Waarom de keuze om de natuur het niet even uit te laten zoeken? Het is echt net lente. Pure interesse. Ik zou zelf nooit hengstig spuiten. Als het niet wil is het jammer. Of doen meer mensen het zo? Ben benieuwd naar de ervaringen

Spannende periode weer dustinlover

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:33

Ik heb mijn merrie de vorige keer hengstig laten spuiten, die wordt normaal heel netjes hengstig. Maar bij de hengst verloor ze haar cyclus. Werd super netjes voor gezorgd, maar het is nogal een stresskipje dus denk dat ze door de stress van niet thuis zijn niet meer ovuleerde. 5 weken aangekeken (vanaf het moment dat ze hengstig zou moeten worden in mei), toen hengstig gespoten omdat er wel een ei klaar zat. Toen in 1 keer drachtig.
Deze keer houden we ze gewoon thuis en doen we KI, ik hoop dat dat de oplossing is. Ze stonden deze week in ieder geval flink hengstig te pissen naar de buurpaarden. Vanaf half april wil ik gaan beginnen, eerder is te vroeg voor mij.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:50

Kabayo schreef:
Vulina nummer 2 alweer! Zijn het beide merries van jezelf of voor klanten? Spannend zeg..

Nee, wat ik hier post is puur eigen :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:07

Ik spuit zeker nu nog niet hengstig. Laat ze gewoon scannen ookal zie ik ze dat moment niet hengstig. Ze zien vaak wel of ze al hengdtig zijn geweest en dan spreken we een vervolg af..
Ben niet tegen hengstig spuiten. Als t niet lukt. Maar nu al.. vind ik ook vrij bijzonder dat het gedaan wordt.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:22

wij van morgen scan gedaan. helaas net hengstig geweest..met 14 dagen weer kijken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:07

Kabayo schreef:
Superpony wat gaaf 28 jaar. Mooie leeftijd zeg. En zo te lezen nog heel fit!

Superpony is ze al gescand? Hoop dat de hengstigheid wat regelmatiger gaan worden... vervelend zeg

Nee, heb nu een eerste hengstigheid en gaan nu scannen. Maar zoek eigenlijk goede begeleiding aan huis voor dit jaar en gaat wat moeizaam.

Eretria schreef:

Hier staat ze 24/7 samen met ruinen. Was in het begin heftig hengstig en nu wat minder duidelijk en onregelmatiger, maar zoals gezegd; het is hartstikke vroeg en een goede veearts kan met scannen ook veel zien en inschatten waar ze ongeveer zit. Scannen kost niet veel.

Kabayo schreef:
Vind je dat niet heel erg vroeg? Waarom de keuze om de natuur het niet even uit te laten zoeken? Het is echt net lente. Pure interesse. Ik zou zelf nooit hengstig spuiten. Als het niet wil is het jammer. Of doen meer mensen het zo? Ben benieuwd naar de ervaringen

Spannende periode weer dustinlover

Nee, wij doen het ook niet. Is vorig jaar dan in laatste maand 1x gebeurt bij de hengst, maar van mij hoeft het niet. Begin nu wel iets eerder met scannen, maar dek sowieso niet voor eind April, begin Mei.

mooney schreef:
Ik heb mijn merrie de vorige keer hengstig laten spuiten, die wordt normaal heel netjes hengstig. Maar bij de hengst verloor ze haar cyclus. Werd super netjes voor gezorgd, maar het is nogal een stresskipje dus denk dat ze door de stress van niet thuis zijn niet meer ovuleerde. 5 weken aangekeken (vanaf het moment dat ze hengstig zou moeten worden in mei), toen hengstig gespoten omdat er wel een ei klaar zat. Toen in 1 keer drachtig.
Deze keer houden we ze gewoon thuis en doen we KI, ik hoop dat dat de oplossing is. Ze stonden deze week in ieder geval flink hengstig te pissen naar de buurpaarden. Vanaf half april wil ik gaan beginnen, eerder is te vroeg voor mij.

Ow, dus zijn we niet de enige. Onze merrie kwam met een klein ei bij de hengst en sloeg af en werd ook niet goed hengstig meer. Daarom dus 1x hengstig gespoten. Was laat in het jaar geworden.

Ik wil haar nu ook thuis houden. Ze staat in de kudde en ik denk echt dat het bij haar verschil zal maken. Maar ze laadt niet super, dus had ook de begeleiding graag aan huis.

Hier zijn de open spreek uren voor merries ook in de ochtend, niet echt handig als je vaker moet.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 19:17

@Kabayo:

Die keuze hebben we gemaakt om dat nu te doen omdat zij de vorige keer na een heel seizoen niet drachtig is geworden en we nu ook ervanuit gaan dat het moeilijk kan zijn. Als het dan nu niet lukt willen we haar volgende hengstigheid laten spoelen en de hengstigheid daarna nog een keer proberen. Wij willen juist wat eerder een veulen (mocht het willen lukken) omdat we de merrie niet in de bloedhitte willen hebben staan op het zwaarste moment van de dracht. Dus het zo gedaan zodat er nog tijd zat is.
De vorige keer hadden we een oude hengst gebruikt wat ermee te maken zou kunnen hebben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:10

Eritrea heb je niet zoiets van dat haar lichaam gewoon "nee" zegt? Natuurlijk hoop ik dat het lukt !

Mooney klinkt inderdaad heel logisch. Neem aan dat het later in het seizoen was? Of ook al in maart?

Superpony welke omgeving zit je?

Corinadrent balen zeg!!

Vulina oké! Hoeveel fokmerries heb je? Dek je ze elk jaar? :)

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:17

Ik zal ook weer proberen wat actiever mee te kletsen :D
heb alweer een hoop mooie combi's voorbij zien komen! Ik lees vaak wel alles maar reageren kom ik niet altijd aan toe. ook in het DBT 2021 zie ik alweer prachtige veulentjes voorbij komen.. baal verder helemaal niet dat ze dit jaar leeg is.. :') :')

Aankomende maandag gaan we weer scannen hoever ze is, ik verwacht haar in de loop van die week klaar om te insemineren.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:25

@Kabayo,

Nee zolang we het nog niet met een andere hengst op zijn minst geprobeerd hebben niet nee. Er kunnen meerdere factoren zijn waardoor het niet wou. Zoals dat de hengst al ouder is en al dan niet al onvruchtbaar was. Alle merries die rond die tijd door hem gedekt waren, waren helaas niet drachtig geraakt.

Tuurlijk kan het ook aan de merrie gelegen hebben, maar dat is nog niet uitgesloten zolang we nog niet wat anders hebben geprobeerd.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 22:15

Prganza bleek helaas al hengstig geweest, hij kon niet zeggen hoeveel dagen. We hebben haar toch maar achtergelaten, dan kunnen ze het daar mooi monitoren en insemineren op het moment dat ze er klaar voor is.

Intissima stond ons wel heel lief op te wachten, die had mooi uitzicht op de opvoelbox en is niet een keer weer terug haar stal ingegaan om hooi te pakken, lief ding <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 03:41

Kabayo, Gemeente Stadskanaal.
Heb nu wel contact met een kliniek waar we jaren geleden kwamen, maar ik vind voor nood de artsen vrij ver zitten helaas.......

Alles heeft zijn voor-en nadelen. Als je April, mei dekt heb je natuurlijk nog voor de zomer een veulen en staat een merrie niet in de hitte. Waar ze verder in goede omstandigheden wel tegen kunnen.

Een vroeg veulen kan gewoon vaak weinig naar buiten en dat is ook niet goed. Ik weet niet hoeveel veulens ik al voorbij heb zien komen op fb ingepakt, nog weinig buiten etc. Voordeel is dat ze er langer bij kunnen lopen vaak.

Seizoenen zijn ook wat verplaatst. Tegenwoordig is het nog best lang goed.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 07:12

superpony schreef:
Kabayo, Gemeente Stadskanaal.
Heb nu wel contact met een kliniek waar we jaren geleden kwamen, maar ik vind voor nood de artsen vrij ver zitten helaas.......

Alles heeft zijn voor-en nadelen. Als je April, mei dekt heb je natuurlijk nog voor de zomer een veulen en staat een merrie niet in de hitte. Waar ze verder in goede omstandigheden wel tegen kunnen.

Een vroeg veulen kan gewoon vaak weinig naar buiten en dat is ook niet goed. Ik weet niet hoeveel veulens ik al voorbij heb zien komen op fb ingepakt, nog weinig buiten etc. Voordeel is dat ze er langer bij kunnen lopen vaak.

Seizoenen zijn ook wat verplaatst. Tegenwoordig is het nog best lang goed.

die van mij loopt toch al echt de hele dagen buiten al hoor.

AirborneStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 07:27

corinadrenth schreef:
die van mij loopt toch al echt de hele dagen buiten al hoor.

Hier ook. We doen haar wel onder de avond weer naar binnen, aan de ene kant omdat het dan ineens nog kil kan worden, maar ook in verband met mogelijke wolfactiviteit. Helaas moeten we met dat laatste ook in onze omgeving steeds meer rekening houden...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 08:15

Ons oudste veulen is 30 januari geboren en is toch veel buiten geweest. Ook toen er zoveel sneeuw lag. Dekentje op en gaan :+ Wel weer iets eerder dan normaal naar binnen, maar dat moest de rest ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:11

Ik zou het ook gewoon doen als het er wel zou zijn.

Maar bij heel veel mensen zie je de afgelopen tijd toch dat ze weinig buiten komen.

Wij hebben een pp, dus alles 24/7 samen. We passen dat wel iets aan, maar lang en veel binnenhouden is niet de bedoeling.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:22

Leven en laten leven zeg ik altijd.
Het 1 is niet per definitie gelijk slecht. Het kan niet je voorkeur hebben, dat is wat anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:54

Cioccolato schreef:
Leven en laten leven zeg ik altijd.
Het 1 is niet per definitie gelijk slecht. Het kan niet je voorkeur hebben, dat is wat anders.

Het is gewoon dat je wel de vele nadelen tegenkomt vroeg of laat. Zelfde als de massa op 1 Sept afspeend vanwege de opfok. Ook zeker niet mijn voorkeur.

Maar daar loop je tegenaan als je mensen helpt met hun paarden, lesgeeft en verder gaat kijken.

Het zijn dingen die we als mens in de hand hebben. Maar de veeartsen hebben daar ook ene rol in, om dat goed te begeleiden.

Ik lees ook dat de 1 va 1 Maart merrie begeleiding/spreekuur heeft en de ander va 1 April. Dan zullen ze je echt wel voor die tijd ook helpen, maar het geeft wel aan wanneer voor hun normaliter het seizoen begint.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 11:59

Of voordelen :+