Kabayo schreef:Superpony wat gaaf 28 jaar. Mooie leeftijd zeg. En zo te lezen nog heel fit!
Superpony is ze al gescand? Hoop dat de hengstigheid wat regelmatiger gaan worden... vervelend zeg
Nee, heb nu een eerste hengstigheid en gaan nu scannen. Maar zoek eigenlijk goede begeleiding aan huis voor dit jaar en gaat wat moeizaam.
Eretria schreef:Kabayo: hengstig gespoten omdat ze niet zichtbaar hengstig wordt gezien ze niet meer met een ruin staat. Daarvoor altijd heel duidelijk. Daarom die keuze gemaakt.
Hier staat ze 24/7 samen met ruinen. Was in het begin heftig hengstig en nu wat minder duidelijk en onregelmatiger, maar zoals gezegd; het is hartstikke vroeg en een goede veearts kan met scannen ook veel zien en inschatten waar ze ongeveer zit. Scannen kost niet veel.
Kabayo schreef:Vind je dat niet heel erg vroeg? Waarom de keuze om de natuur het niet even uit te laten zoeken? Het is echt net lente. Pure interesse. Ik zou zelf nooit hengstig spuiten. Als het niet wil is het jammer. Of doen meer mensen het zo? Ben benieuwd naar de ervaringen
Spannende periode weer dustinlover
Nee, wij doen het ook niet. Is vorig jaar dan in laatste maand 1x gebeurt bij de hengst, maar van mij hoeft het niet. Begin nu wel iets eerder met scannen, maar dek sowieso niet voor eind April, begin Mei.
mooney schreef:Ik heb mijn merrie de vorige keer hengstig laten spuiten, die wordt normaal heel netjes hengstig. Maar bij de hengst verloor ze haar cyclus. Werd super netjes voor gezorgd, maar het is nogal een stresskipje dus denk dat ze door de stress van niet thuis zijn niet meer ovuleerde. 5 weken aangekeken (vanaf het moment dat ze hengstig zou moeten worden in mei), toen hengstig gespoten omdat er wel een ei klaar zat. Toen in 1 keer drachtig.
Deze keer houden we ze gewoon thuis en doen we KI, ik hoop dat dat de oplossing is. Ze stonden deze week in ieder geval flink hengstig te pissen naar de buurpaarden. Vanaf half april wil ik gaan beginnen, eerder is te vroeg voor mij.
Ow, dus zijn we niet de enige. Onze merrie kwam met een klein ei bij de hengst en sloeg af en werd ook niet goed hengstig meer. Daarom dus 1x hengstig gespoten. Was laat in het jaar geworden.
Ik wil haar nu ook thuis houden. Ze staat in de kudde en ik denk echt dat het bij haar verschil zal maken. Maar ze laadt niet super, dus had ook de begeleiding graag aan huis.
Hier zijn de open spreek uren voor merries ook in de ochtend, niet echt handig als je vaker moet.