[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:15

De mijne word eerstvolgende hengstigheid gedekt, dat zal ongeveer binnen anderhalve week zijn. Vorige hengstigheid vond ik het te vroeg, maar nu kan het wel vind ik.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:21

Ze staan bij mij het gehele jaar door op de weide. 6hac voor 7 paarden hebben wij, dus aan plek genoeg.

Maar twijfel is een beetje met de kou in die periode.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:35

Heb je het over Just Wimphof, Kabayo? Die heeft prima kwaliteit sperma, 'zelfs' zijn diepvries was vorig jaar prima.

Voor dit jaar hebben we er nog een merrie bij, die gaat denk ik bij Ferguson :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:49

Vulina schreef:
Heb je het over Just Wimphof, Kabayo? Die heeft prima kwaliteit sperma, 'zelfs' zijn diepvries was vorig jaar prima.

Voor dit jaar hebben we er nog een merrie bij, die gaat denk ik bij Ferguson :)

Klopt
Fijn om te horen!! Ze heeft nu een ei van 4cm en word morgen geinsimineerd!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:02

Succes +:)+ +:)+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:09

Tinniie schreef:
Ik zou ook gewoon eerst proberen.. slecht bevruchten kan aan vanalles liggen, ook de merrie of de veeartsen :P zolang je niet onder de microscoop gezien hebt dat het zaad slecht/weinig beweeglijk is kan je daar niet echt iets van zeggen denk ik.

Onverdund is soms ook niet meteen beter... die verdunningen worden elk jaar verbeterd en dienen net om het zaad te 'boosten'. Er zit voeding voor de zaadcelletjes in en bescherming zodat ze niet tegen elkaar botsen en elkaar beschadigen.. ook wordt alle viezigheid er uit gefilterd en gaat het zaad er bijna puur in..

Als een hengst een lage telling heeft vind ik het optimaler om er een hele lozing zonder verdunning in te gooien, hoe meer zwemmers hoe meer kansen dat er 1 terecht komt,
Als de aanwezige zwemmers een soort kneusjes collectie zijn, dan inderdaad verdunnen om ze ook zo min mogelijk weerstand te geven.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:26

Succes aan al diegenen die gaan insemineren! Prima weertje ervoor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:29

Ik ben nu ook drukker aan het oriënteren op spring hengsten maar wij gaan denk ik gewoon naar de kliniek en overleggen daar wat past. Hij kent verhalen over de hengsten en nakomelingen dus dat is altijd wel prettig :j
Planning is nog steeds eind april begin mei :))

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:35

Woogy schreef:
Tinniie schreef:
Ik zou ook gewoon eerst proberen.. slecht bevruchten kan aan vanalles liggen, ook de merrie of de veeartsen :P zolang je niet onder de microscoop gezien hebt dat het zaad slecht/weinig beweeglijk is kan je daar niet echt iets van zeggen denk ik.

Onverdund is soms ook niet meteen beter... die verdunningen worden elk jaar verbeterd en dienen net om het zaad te 'boosten'. Er zit voeding voor de zaadcelletjes in en bescherming zodat ze niet tegen elkaar botsen en elkaar beschadigen.. ook wordt alle viezigheid er uit gefilterd en gaat het zaad er bijna puur in..

Als een hengst een lage telling heeft vind ik het optimaler om er een hele lozing zonder verdunning in te gooien, hoe meer zwemmers hoe meer kansen dat er 1 terecht komt,
Als de aanwezige zwemmers een soort kneusjes collectie zijn, dan inderdaad verdunnen om ze ook zo min mogelijk weerstand te geven.

Maar dat is het net, ze filteren al die zaadcellen er puur uit, en zwieren al de viezigheid en vocht er uit. Dus je krijgt álle zaadcellen die nog eens extra beschermd en gevoed zijn.. ipv het vocht en vuil waar een merrie nog eens op kan reageren.

Ik zal volgende keer bij Arany eens een foto proberen te nemen als net het gezwierd is, dan zie je mooi het verschil tussen de zaadcellen en het vuile (nutteloze) vocht.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:43

Vind ik super interessant! zie graag foto's!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:55

Mijn merrie reageerde altijd op de verdunner,ze moesten ze altijd spoelen na het insemineren.
Het laatste veulen is wel al een 6 tal jaar terug.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:22

Ja idd vroeger hoorde je dat wel eens, maar dat veranderd nu elk jaar zo hard, de technieken worden steeds beter. Ook de verschillende manieren van centrifugeren enzo, alles om optimaal zaad te verkrijgen :)

Volgens onze veearts reageert een merrie slechts raar of zelden op de verdunner. En daar worden er echt honderden per jaar op het dekstation gedaan en mss voor duizenden per jaar zaad verzonden.

Veel meer wordt er met vocht in de baarmoeder gereageerd op het vuil van vers zaad.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:33

Daarmee dat ik zeg,misschien is het nu beter. Zij kreeg toen inderdaad telkens vocht in de baarmoeder als reactie op de verdunner.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:17

Woogy schreef:
Tinniie schreef:

Deze hengsten bedienen zoveel merries dat ze nooit een volledige lozing aan 1 merrie geven.. Hoogstens einde seizoen, als zowat iedereen uitgedekt is..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:49

Hopen dat het in één keer pakt Kabayo!

XPenny dat is fijn zoveel ruimte :j

Esmeralda is vandaag hengstig gespoten. Dus einde van de week of begin volgende week dekken. Spannend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:03

Hoeveel dagen moeten ertussen zitten voor hengstig spuiten? Sinds laatste hengstigheid.
En wat kost dat eigenlijk?

Als mijn merrie over 2 weken niet hengstig is dan ga ik er misschien ook over denken.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:04

Spannend AM! hier ook gisteren Satinka hengstig gespoten en vandaag heb ik Jade hengstig gespoten.. ben ook eens benieuwd hoe lang ze er gaan over doen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:09

Blaze08 schreef:
Hoeveel dagen moeten ertussen zitten voor hengstig spuiten? Sinds laatste hengstigheid.
En wat kost dat eigenlijk?

Als mijn merrie over 2 weken niet hengstig is dan ga ik er misschien ook over denken.

20 dagen na veulenen. En ik dacht een week na hengstigheid? Anders haalt het ook niet meer uit, dan zit je zoiezo al bijna op volgende hengstigheid

Ik moest 55 € betalen voor visite + hengstig spuiten + het extra spuitje voor Jade dat ze achtergelaten heeft en die ik dus zelf de dag erna heb hengstig gespoten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:46

klopt week na hengstigheid, sneller kan het niet, werkt ook niet en later ja dan wacht je beter tot volgende idd.

is ze al geinsemineerd kabayo?

xpenny wow das veel land voor aantal paarden, lekker veel grasjes

ik zou die foto's ook graag eens zien tinniie, altijd interessant

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:51

Hoi hoi,
Ik meld me hier ook gezellig aan. Ik heb in 2017 mijn 1e 2 veulens gefokt en heb toen gigantisch veel geleerd uit het DBT toen der tijd en hoop nu weer het een en het ander mee te krijgen.
Dit jaar verwacht ik (bewust) geen veulens, maar laat de 2 dames dit jaar wel weer dekken.

Mijn merrie Misha laat vrij moeilijk zien dat ze hengstig is en we waren eigenlijk net opzoek naar een shetten hengstje met een leuk kleurtje om te schouwen voor Misha en onze shet Izzy te laten dekken. Tot ik gisteren een vriendin op ging halen om naar de les te rijden (haar paard durfd niet alleen over straat) toen ik aankwam was ze Time nog aan het opzadelen en ging Misha gezellig met een andere ruin neuzen, na een minuut of 5 neuzen gilt ze ineens, staart op de kont en pissen. Kortom hartstikke hengstig en had gelijk de eigenaresse van de hengst gebeld.

Vanmiddag na het werk zijn we er naartoe gereden en is Misha gedekt, ik heb haar daar ook gelaten en zal haar weer ophalen zodra ze afslaat.

De combinatie is:

Misha,
Afbeelding

Deaglan SvG
Afbeelding

En de "date van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:16

Am_horses en Fotsy, het is inderdaad heel fijn, behalve als ze op het eind van de weide staan, dan kun je echt zeker 10 minuten gaan lopen voor eentje te pakken :+ Ik woon in Z-Limburg dus ook nog fijne bergweides.

Klopt inderdaad met het hengstig spuiten. Mijn DA gaf aan vorig jaar dat het met het gele lichaam te maken had.

Even gekopieerd van Google:
Na een normale eisprong wordt er een geel lichaam gevormd; indien de merrie niet drachtig is, verdwijnt dit weer en wordt de merrie weer hengstig met een cyclus van 3 weken.

In de periode van het gele lichaam kan een merrie dus niet hengstig gespoten worden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:05

Ennasil!! Jij gaat manen hebben op je baby!! Super mooie combinatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:17

Super gave combinatie hierboven <3

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:18

Succes voor iedereen die gaat dekken/insimineren!!
Ennasil : wat een gave combi zeg! Daar moet wel veel haar uit komen {:}

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:37

Ennasil, leuk je weer te zien hier. Veel succes!