T is allemaal zo herkenbaar, ik weet zeker dat ik 10 jaar korter leef

Dacht gisteren ook even dat Hope koliek had, maar dat was niet zo gelukkig.
Edit, ik bedoelde Mondos ipv Ibbel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ibbel schreef:Ik heb tot nu toe geluk gehad met de hengstveulens met darmpek hoor ik al.
Blijft spannend, veulens, er kan uiteindelijk zo veel mis gaan helaas.
Ik had vorig jaar ook een veulen uit m'n draver van diezelfde Paso, en die is met 6 weken verongelukt. Tegen een paal aangelopen en schouder gebroken. Gaat geen dag voorbij dat ik er niet aan denk.
Mijn man zei daarna, doe maar meteen terug naar de hengst, en misschien was dat maar goed ook. Als ik het tot dit jaar had uitgesteld had ik het misschien niet eens meer gedurfd... Had ik die andere ook niet doorgezet (duurde vrij lang voor ze drachtig waren, vandaar dat ze allemaal zo laat zijn)
Wat enten betreft: als een paard goed geënt is, krijgt het veulen altijd (via de biest) antistoffen mee. Een paard dat bv in december nog is geënt hoeft echt niet 1 maand voor de bevalling nog een keer geënt te worden. Dat heeft ook geen zin, de entstof wordt dan grotendeels afgebroken door de aanwezige antistoffen.
Als je merrie normaalgesproken in mei wordt geënt en in april moet bevallen dán is het uiteraard wel goed om voor de bevalling te enten ipv er na.
MaritB schreef:Fijn dat ze nu weer fit was!
ik heb gwen vorige week mee laten enten, een maand eerder krijgt het veulen ook stoffen mee en scheelde een hoop gedoe
Woogy schreef:Silly, wat stom he, mijn ventje vorig jaar had het ook. Eerst dachten we een blaas probleem want als hij lag, liet hij gewoon z'n pies lopen. Trilde als een malle maar dronk wel top en mestte gewoon. Bleek dat hij om de darmpek heen mestte, het trillen was van de pijn en hij liet z'n pies lopen omdat hij zo hard probeerde te persenkereltje heeft een poosje klysma's gehad tot alles eraf was en had daarna nergens meer last van.
Mijn eerste hengstje heeft er nooit last van gehad.
Hier op 330 dagen...nog geen enkel sprankje baby