Ontzettend weinig aanmeldingen veulenverkiezing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:18

Ayasha schreef:
Bouw is bouw, een lelijk veulen is imo een veulen dat niet goed in elkaar steekt (onvoordelig voor het veulen zelf.) of andere erfelijke belastingen mee draagt.
Wat mij op valt is dat de eerste drie vaak "omstreden" veulens zijn.

Heel erg mee eens.

Echter snap ik ik ook wel dat smaak uiteraard wel meespeelt. Dat valt gewoon niet uit te wissen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:22

Sicayes schreef:
Daar ga je al, dat is voor jou een lelijk veulen. Misschien kijkt een ander daar wel heel anders tegen aan.

Wat mij vooral op valt is dat er blijkbaar dus veel verwarring is over wat de veulenverkiezing inhoud, want iedereen heeft zo zijn eigen opvatting er over. ('Mooiste' veulen is daarin al heel subjectief. Is het de foto? Gaat het om de bouw? Leukste veulen? Met de meest aparte tekening?)

Misschien als daar een duidelijkere omschrijving/uitleg bij komt dat het voor vele al begrijpelijker is.

Hoe kan je een veulen dat onvermijdelijk last zal gaan krijgen van zichzelf toejuichen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:23

NatasjavE schreef:
Ayasha schreef:
Bouw is bouw, een lelijk veulen is imo een veulen dat niet goed in elkaar steekt (onvoordelig voor het veulen zelf.) of andere erfelijke belastingen mee draagt.
Wat mij op valt is dat de eerste drie vaak "omstreden" veulens zijn.

Heel erg mee eens.

Echter snap ik ik ook wel dat smaak uiteraard wel meespeelt. Dat valt gewoon niet uit te wissen.

Nee, maar smaak maakt niet het verschil tussen mooi of lelijk, maar tussen redelijk en mooi, of mooi en heel mooi. Ik zie nog altijd liever een mooi veulen van mijn minst favoriete ras in mijn minst favoriete kleur, dan een lelijk veulen van een geweldig ras in een prachtige kleur.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:27

Ik denk dat het uiteindelijk geen drol uitmaakt voor de 'aanhangers' van de populaire bokkers hoe het veulen er uit ziet. Of het nou bruin, vos of paars met groene stippen is. In sommige gevallen is het al duidelijk wie het boktveulen gaat worden nog voor het beest geboren is.

Ik vind het gewoon erg ongeloofwaardig allemaal, dat al deze mensen écht stemmen omdat ze het dier in kwestie zo mooi/goed gebouwd/bijzonder vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:30

Men heeft gewoon niet voor elkaar te beslissen.
Als ik op een veulen stem omdat de eigenaar zulk grappig blauw haar heeft dan is dat mijn keus ;)

Overigens vind het 'omstreden veulen' ook gewoon een vreselijk grapig veulen dus ik begrijp heel goed dat hij populair is.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:39

Ayasha schreef:
Hoe kan je een veulen dat onvermijdelijk last zal gaan krijgen van zichzelf toejuichen?

Niet iedereen heeft hetzelfde inzicht op correcte bouw van rassen. Er zitten ook een hoop jonge gebruikers op bokt of mensen die daar 'gewoon' geen kaas van hebben gegeten.

Iedereen moet zelf weten waar hij/zij op stemt. Omdat ze het idee hebben een 'band' te hebben met het veulen d.m.v. de volgtopics of omdat ze aan het scrollen waren door de plaatjes en er een gevoel bij kregen.. of omdat ze proberen te zien of dier daadwerkelijk mooi gebouwd is.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:42

Sicayes schreef:
Ayasha schreef:

Niet iedereen heeft hetzelfde inzicht op correcte bouw van rassen. Er zitten ook een hoop jonge gebruikers op bokt of mensen die daar 'gewoon' geen kaas van hebben gegeten.

Iedereen moet zelf weten waar hij/zij op stemt. Omdat ze het idee hebben een 'band' te hebben met het veulen d.m.v. de volgtopics of omdat ze aan het scrollen waren door de plaatjes en er een gevoel bij kregen.. of omdat ze proberen te zien of dier daadwerkelijk mooi gebouwd is.

Ik ben niet eens jong of onervaren, maar heb weinig verstand van een echt goede bouw voor de sport :j als iemand een mooie link voor me heeft om meer te leren heel graag!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:44

Ayasha schreef:

Geen idee eigenlijk wat daar precies onder zou vallen - dwerggroei misschien. Maar in alle andere opzichten zijn veulentjes bij uitstek dieren die nog uit moeten groeien tot gebalanceerde paarden, en dat doen ze via dan weer een beetje dit, dan weer een beetje dat. Het zijn geen miniatuurpaarden, maar veulens, en die hebben hele andere verhoudingen (en de verhoudingen zijn vervolgens ook per ras weer anders, want shetlanderveulentjes hebben overduidelijk niet zulke sprietige benen als veel veulens van grotere rassen.)

Ik zou veulens dan ook niet snel beoordelen op bouw, en dat gewoon pas echt bekijken hoe het ervoor staat tegen de tijd dat het belangrijk is (als het al belangrijk is.)

En dan zie ik eigenlijk in de veulenverkiezingen alleen maar gewoon leuke veulentjes, geen een die ik zou kwalificeren als lelijk of die 'niet goed in elkaar steekt.'
(Wat maakt dan wel het verschil? Tsja, de blik, de houding, kleur, vorm, en verder een heleboel dingen die in mij zitten. Ik ben een manege-recreatieruiter die vooral veel plezier haalt uit pony's en koudbloeden, en verder duiken er op maneges heel wat papierloze kruisingen op. Een doorn in het oog van fokkers vermoedelijk, maar ik ken die paarden toch vooral als leuke paarden, dus bij mij roept een kruisingveulen eerder positieve dan negatieve gevoelens op. Dat is niet fout en dat is niet goed, het is gewoon iets wat te maken heeft met mijn achtergrond.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:46

Sicayes schreef:
Ayasha schreef:

Noem het dan gewoon "bokt populariteitsverkiezing" ipv bokt veulenverkiezing. :)
Om het veulen gaat het eigenlijk niet nl. Het gaat om de leuke topics, de bokker enz.

Shadow: Er zit er elk jaar wel eentje tussen waarvan je vrij zeker kan zijn dat die last gaat krijgen. Dat ze nog zullen uitgroeien weet ik ook maar bij een veulen zie je echt wel al waar problemen kunnen gaan komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:46

Eight schreef:
Ik ben niet eens jong of onervaren, maar heb weinig verstand van een echt goede bouw voor de sport :j als iemand een mooie link voor me heeft om meer te leren heel graag!

Geen link maar het boekje selecteren om te presteren kan ik je aanraden.

https://www.vandijk.nl/webshop/p/select ... 9461909589

Pas op: alleen warmbloeden en rijpony's kan je langs die lat leggen.

Andere rassen kunnen andere exterieurkenmerken hebben omdat ze van oorsprong een ander gebruiksdoel hadden.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 01-11-16 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:48

Bedankt Natasja, ik zal eens kijken :)
Edit: ik vind toch vooral warmbloeden/rijpaarden en ponys interessant om me in te verdiepen kwa bouw. Koudbloeden geniet ik recreatief van. Verder beloof ik niet meer off-topic te gaan :o
Laatst bijgewerkt door Eight op 01-11-16 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:53

Sicayes schreef:
Daar ga je al, dat is voor jou een lelijk veulen. Misschien kijkt een ander daar wel heel anders tegen aan.

Wat mij vooral op valt is dat er blijkbaar dus veel verwarring is over wat de veulenverkiezing inhoud, want iedereen heeft zo zijn eigen opvatting er over. ('Mooiste' veulen is daarin al heel subjectief. Is het de foto? Gaat het om de bouw? Leukste veulen? Met de meest aparte tekening?)

Misschien als daar een duidelijkere omschrijving/uitleg bij komt dat het voor vele al begrijpelijker is.

Dat heb ik ook al drie keer proberen aan te dragen, maar blijkbaar is er alleen plaats voor verontwaardiging in dit topic.

In de verkiezingstopics staat imo alleen dat het stemmen gaat om 'het bokt veulen'. Nergens staat dat deze mooi/functioneel/populair/etc moet zijn. Maar ik denk wel dat dat specificeren een hoop commentaar scheelt.

EDIT : als er behoefte naar is kan ik trouwens wel een soort pilot verkiezing maken met veulens en dan vanuit verschillende uitgangspunten de veulens door bokt laten beoordelen om te kijken of een ander systeem of perspectief inderdaad helpt en leuk gevonden wordt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:11

Wat een discussie! 8)7 en waar gaat t nou eigenlijk om _O- een verkiezing waar niks maar dan ook niks mee te winnen valt! Laten we t er gewoon op houden dat het leuk is om je veulen te laten zien! Voor iedereen blijft zijn eigen veulen toch de beste/mooiste/ liefste ect..ect..
Ik vind het leuk dat schijnbaar veel mensen mijn livia leuk/ schattig/ mooi vinden..Gewoon genieten toch voor iedereen!
Bij een echte verkiezing verwacht ik een onafhankelijke jury en geen bokt publiek ( niet oneerbiedig bedoeld) en hoogstwaarschijnlijk kwamen er dan hele andere uitslagen..Wie weet komt dat ooit op bokt..Tot die tijd..Geniet mee!!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-11-16 02:11, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd, hoewel knap :) dragen ze niet bij aan de discussie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:16

Mensen, mensen. Waar maken jullie je in godsnaam druk om?

In elke verkiezing gaat het toch uiteindelijk om populariteit? En het is onmogelijk om deze veulens te vergelijken, ze zijn allemaal zo verschillend.

Ik heb gestemd op het veulen, waar het in dit topic over gaat en een veulen wat ik gewoon heel mooi vond maar verder niet kende.

Kom op zeg, er zit geen prijs aan vast behalve een titel. Ga jullie eens druk maken om echt belangrijke dingen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:20

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar ik vind de foto's van verschillende veulens die hier nu worden geplaatst best hinderlijk en bijna onder reclame vallen. :o
Heel leuk dat jullie veulens hebben opgegeven voor de verkiezing, maar als ik foto's wil kijken klik ik wel op het betreffende stemtopic etc. Het draagt na mijn mening niet bij aan de discussie hier.

@NatasjavE, ik ga ook eens opzoek naar dat boek! Lijkt mij ontzettend interestant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:23

miss_lizje schreef:
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar ik vind de foto's van verschillende veulens die hier nu worden geplaatst best hinderlijk en bijna onder reclame vallen. :o
Heel leuk dat jullie veulens hebben opgegeven voor de verkiezing, maar als ik foto's wil kijken klik ik wel op het betreffende stemtopic etc. Het draagt na mijn mening niet bij aan de discussie hier.

@NatasjavE, ik ga ook eens opzoek naar dat boek! Lijkt mij ontzettend interestant!

Inderdaad. Heel flauw.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:25

Ik zie nu wel erg veel de discussie opkomen mbt bouw of goede foto.
Maar zoals ik de verkiezing interpreteer is het het kiezen welke veulens het bokt veulen is van dit jaar.
Er staat toch nergens dat het mooiste of meest correcte veulen moet winnen ?
Als voor jou het boktveulen van 2016 het mooie correct gebouwde veulen van persoon a is is het voor persoon b misschien wel dat spillebeentje met een half oor.
Oftewel ik heb echt gekozen voor de veulens waarvan ik het totaal pakketje het leukst vind. Bij de een kan dat zijn vanwege het volgen van een dikke buiken topic, of vanwege leuke ITP toics of vanwege een mooi/vervelend verhaal.

Als het echt om het uiterlijk van een veulen zou gaan zou ik misschien anders hebben gekozen.
Daarbij weten veel mensen die niet in het fokken zitten niet altijd wat nou een correcte bouw is en wat niet. Krijg je dan ook een discussie als iemand een veulen kiest waarvan ze vind dat het perfect is maar dat de echte kenner vind/weet dat het een verkeerde kleur..hoogte of wat dan ook heeft ?

Als je wil dat je veulen beoordeeld wordt om het uiterlijk ga je naar een keurig.
Als je wil weten hoe populair je veulen is op bokt doe je hier aan mee.
En dat dan bepaalde veulens veel stemmen krijgen...tja dan zal die wel gewoon populair zijn bij veel mensen.

Ik vind alle veulens leuk..een aantal meer dan de ander omdat je net een (virtuele) klik ermee hebt :j
Tja dan is het lastig kiezen maar wil zeker niet zegen dat ik andere veulens niks vind ! En ik hoop oprecht dat de eigenaren van de veulens waar ik niet voor heb gekozen ook echt wel weten dat hun veulens leuk zijn.

Ik moet trouwens wel heel hard lachen om het OS van Pol1. Wellicht is dat de oplossing voor wie perse wil dat het veulen hoog eindigt in de verkiezing !

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:43

Mijn idee?
Gewoon ophouden met dit soort flauwekul !!
Maak gewoon ieder jaar een hengstveulen- en merrieveulenboek, waar iedereen die daar behoefte aan heeft zijn of haar veulen kan showen met maximaal drie foto's. Geen competitie, geen beïnvloeding door de popie's, de groupies of de huilverhalen van het forum. En geen mogelijkheid om commentaar te geven door de kijkers, gewoon lekker plaatjes kijken . Reageren kan men dan doen in het eigen topic van de veuleneigenaar.

Hoeft niemand zich beledigd te voelen wegens gebrek aan belangstelling, en niemand hoeft meer te denken dat ze de forumkoningin is als de aanhang voor hoge scores zorgt.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 01-11-16 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:44

Jannepauli schreef:
Mijn idee?
Maak gewoon ieder jaar een hengstveulen- en merrieveulenboek, waar iedereen die daar behoefte aan heeft zijn of haar veulen kan showen met maximaal drie foto's. Geen competitie, geen beïnvloeding door de popie's, de groupies of de huilverhalen van het forum. En geen mogelijkheid om commentaar te geven door de kijkers, gewoon lekker plaatjes kijken .

Hoeft niemand zich beledigd te voelen wegens gebrek aan belangstelling, en niemand hoeft meer te denken dat ze de forumkoningin is als de aanhang voor hoge scores zorgt.

Vind ik een top idee +:)+

Nies_

Re: Ontzettend weinig aanmeldingen veulenverkiezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:45

"De forumkoninging" _O-

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:45

Het beste idee wat in dit topic voorbijgekomen is!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:50

De forumkoningin _O-

Nee even serieus, top idee!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:51

hahaha, wat een titel ook :') :') :')
Ik ben ook absoluut voor!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:53

Jannepauli schreef:
Mijn idee?
Maak gewoon ieder jaar een hengstveulen- en merrieveulenboek, waar iedereen die daar behoefte aan heeft zijn of haar veulen kan showen met maximaal drie foto's. Geen competitie, geen beïnvloeding door de popie's, de groupies of de huilverhalen van het forum. En geen mogelijkheid om commentaar te geven door de kijkers, gewoon lekker plaatjes kijken . Reageren kan men dan doen in het eigen topic van de veuleneigenaar.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:00

Jannepauli schreef:
Mijn idee?

8-) :)