[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:36

Zooow!!! Het gaat hard hier.
Al meerdere merries hengstig of geïnsemineerd...
Bij Joan ligt nog niks wat wijst op een aanstaande hengstigheid.

Afgelopen week heeft ze haar jaarlijkse APK weer gehad en gelijk even gekeken hoe het er kwa hengstigheid voor stond. Alles is prima in orde behalve dan dat alles nog in diepe rust ligt. Recept van de DA: veel in de zon zetten en rustig afwachten {:} Das best lastig als je graag een veulen wilt fokken en de rest van de merries op stal zijn al wel hengstig geweest... -O- Nu is het weer ook niet echt aan het meewerken zeg maar, maar ik zet haar in ieder geval zo veel mogelijk zonder deken (ze is geschoren afgelopen winter) zodat alle zonnestraaltjes opgenomen kunnen worden :)

Joan wordt ook geïnsemineerd. Ergens zou ik graag een natuurlijke dekking willen voor haar ivm dat ze dan misschien wel goed opneemt maar aan de andere kant is het ook wel een aanslag op je paard met alle risico's erbij.
Zoals we het nu gaan doen komt het ook dichtbij het natuurlijke...Op het moment dat ze geïnsemineerd kan worden dan zetten we haar bij het fantoom en gaat de opgevangen lading rechtstreeks bij haar naar binnen. Dan ziet en ruikt ze de hengst toch. Voor de " volle beleving" zeg maar :))

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:30

Aziza is al een paar dagen niet helemaal lekker, eergisteravond zag ik al dat ze een keer extra was gaan liggen, en ook op het land had ik haar zien liggen, wat ze normaal bijna nooit doet, dus dan ben je toch al alert. Gisteravond lag ze ook een aantal keer op stal, ook veel meer dan normaal, en rolde ze ook een paar keer op haar zij. Vanochtend getemperatuurd, 37.9, dus ook niet helemaal lekker. Maar ja, ze oogt goed, eet goed, drinkt goed, mest, plast, dus toch maar even aankijken.
Net met binnen zetten vond ik haar toch wat tam ogen, en nu liet ze ook een deel van haar voer staan. Nou, als Aziza haar voer laat staan, dan is er iets mis. Maar weer even getemperatuurd en 38.1, ook nog steeds niet helemaal lekker dus, slijmvliezen zijn iets bleker dan normaal, en ze ging net weer liggen. Hooi eet ze trouwens wel goed gelukkig.
Haar voerbak heb ik voor nu maar even laten hangen, misschien dat ze straks toch nog trek krijgt. Ik ga later iig nog even op stal kijken om haar voerbak weg te halen en nogmaals te checken. We kijken vanavond/vannacht nog even aan en als ze morgenochtend nog zo is toch maar even de DA erbij..

Anonymous86

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:31

He vervelend van aziza. Lijkt me inderdaad niet leuk.

Liz staat nog bij de hengst maar is niet hengstig

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:33

O bah, AZ, sterkte met je vrouwtje. Hopelijk valt het mee (het komt bij mij wel even hard aan om dit te lezen..)

Hou ons op de hoogte!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:39

Cynthia82 schreef:
O bah, AZ, sterkte met je vrouwtje. Hopelijk valt het mee (het komt bij mij wel even hard aan om dit te lezen..)

Hou ons op de hoogte!

Kan ik me voorstellen :(:)
Ik hoop ook heel hard dat het mee valt, ik kan mijn vinger er ook niet opleggen wat het is. Ik heb ook het idee dat ze momenteel niet veel melk geeft, want ik zie op de camera dat Amir constant blijft drinken. Ik ga straks nog even checken, maar zolang ze niet veranderd is, wacht ik tot morgen met de DA. Ik kan voor deze vage symptomen toch niet de DA 's avonds laten komen. Maar ik houd ook helemaal niet van dit soort dingen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:45

Nou, het kan wel ;) maar ik zou het ook niet doen met zulke symptomen. Heb ik bij Ti ook niet gedaan de eerste dag. Hij was hangerig, had verhoging, geen koorts, was veel rustiger, maar at wel wat en toen we gingen wandelen, werd hij 'wakkerder'. Komt wel goed, dacht ik....
En 99 van de 100 keer is dat ook zo...

Maar ik zou ook vanavond laat nog even gaan kijken en dan morgenochtend. Het kan ook zijn dat ze net even buikpijn heeft ofzo en het morgen weer over is.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:53

AZ, heb je de melk al eens bekeken? Geen gekke kleur of vlokken in de melk? Om uierontsteking uit te sluiten.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:49

Uier gecheckt, niet extreem warm, melk gecheckt, geen rare kleur, vlokken of andere rare dingen. Ook kon ik haar heel makkelijk melken, dus ik ga er vanuit dat ze genoeg melk heeft.

Helaas had ik geen Colosan meer op voorraad, maar gelukkig een super aardige ruitershop op het eiland, waar ik net nog even een flesje kon halen. Dus nu Colosan gegeven, ik hoop dat dat iets helpt. Ze heeft nog wel een paar hapjes muesli gegeten, dat ging er beter in dan de slobber.
Alleen haar temperatuur was gestegen naar 38.7/8. Ik hou haar in ieder geval nog een tijdje in de gaten via de camera, en als ze morgenochtend niet enorm opgeknapt is, bel ik de DA.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:30

Ze lijkt inmiddels al wat alerter, dus ik hoop dat dat zo blijft :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:37

Sterkte komende nacht Az, lastig is dat he,

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:46

Hopelijk knapt ze snel op!
Vooral zo vroeg in de dracht is dat niet fijn met koorts.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:54

Al_zawraa hopelijk knapt ze gauw op!

Rianne dat is ook 1 van mijn angsten ha ha.
Foto's mogen geplaatst worden :D

Noisy word je lekker ongeduldig van he ha ha.

Fotsy dank je.
Ik hoop van harte dat ze beiden in 1 keer hengstig worden!!!
Vind het erg spannend, zie er al vresselijk tegen op om ze uit logeren te doen, maar het helpt dat ze samengaan.
Hopelijk worden ze ook beiden meteen in 1 keer drachtig.

Chimmello toch, dat zeg je toch niet :')

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:59

MarijeR schreef:
Hopelijk knapt ze snel op!
Vooral zo vroeg in de dracht is dat niet fijn met koorts.

Ik ga er ook alvast maar vanuit dat ze niet drachtig gaat zijn van deze keer.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 00:01

Haha ja helaas maargoed. Ze staat bij twee merries in, gelukkig is ze super blij met dr nieuwe vriendinnetjes :x

Afbeelding

Afbeelding

Maar grasjes zijn intressanter dan marschall. Al moet ik eerlijk zeggen dat ze geweldig slank is. Dus ik hoop met beetje zon dat ze snel hengstig is :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:52

Aziza is weer wat opgeknapt gelukkig, nog niet helemaal de oude, maar ze heeft vanochtend iig haar voer opgegeten. Haar temperatuur was ook weer gedaald naar 37.7, dus een stuk beter dan gisteravond. Dus we kijken het maar weer even aan. Wel wilde ze graag binnen blijven, maar ik heb ze toch maar buiten gedaan, want Amir wou er graag uit. Ik kijk het wel even aan, misschien dat ik ze maar wel eerder binnen haal vandaag.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:34

Fijn dat t met aziza wat beter gaat.

Nu nog die stijgende lijn vasthouden

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:18

Gelukkig lijkt het wat beter te gaan met Aziza,ik las het net. :(:)

Ze staat daar goed Rianne. Het is ook geen weer om hengstig te worden pfftt..

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:37

Ja daarom ze heeft het prima daar. Kleine diva zet de boel wel op stelten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:26

Al_zawraa super dat het beterder met haar gaat.
Ik had hen dan inderdaad dan maar eerder binnengezet, dan maar de tussenweg.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:09

Fijn om te horen dat het beter gaat! :)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:45

Ze staan inmiddels toch al de hele dag buiten, ik heb ze in de gaten gehouden via de camera (wat ben ik toch blij met die dingen :) ) terwijl ik op mijn werk was. Waar ze gisteren de hele dag wat stond te hangen, staat ze vandaag al vrijwel de hele dag te eten. Dus ik heb het idee dat ze helemaal opgeknapt is :) Heel blij mee, want ik weet niet waarom, maar ik had er gisteravond een beetje een slecht gevoel bij.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:52

Pfff, ik zou er ook niet gerust op zijn als ze ineens zo "vlak" zijn. Maar gelukkig al weer aan de beterende hand lees ik. Dan zijn die camera's ook een uitkomst ja, kun je ze mooi in de gaten houden :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:10

Even een vraagje tussendoor hoor haha, mijn stalbaas voert zijn merrie's eigenlijk altijd het normale voer wat ze altijd krijgen. Ze krijgen alleen langzaam steeds iets meer er van en natuurlijk onbeperkt ruwvoer naarmate ze dichter bij de uitgerekende datum komen.

Ik zit er over te denken mijn merrie straks wel wat bij te voeren of merrie brok oid te gaan voeren. Heeft iemand hier daar ervaring mee en zo ja wat gebruiken jullie en vanaf wanneer ongeveer?

Het is voor mij de eerste keer dat ik echt zelf een veulen ga fokken, wel al jaren mee gekeken met m'n stalbaas maar moet dus nog wel de fijne kneepjes van het vak leren ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:28

Ik zelf voer naar behoefte van de merrie. Is je merrie al wat aan de dikke kant, dan zou ik in de dracht niet teveel extra geven. Vooral de laatste maand gaat dat veelal naar het veulen, en dat moet er ook uit ;) Ik voer zelf liever wat extra wanneer het veulen er is..
Heb je een wat schralere merrie, dan zou ik wel wat bij gaan geven, omdat er veel energie naar het veulen gaat.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:03

Az oeh even schrikken altijd, gelukkig is ze al wat aan de betere hand.

Hier ook eigen hengst en op zoek naar merrie's hihi

Marije amai frankrijk maar begrijpelijk voor nieuw bloed, doe je dit eigenlijk als hobby of als beroep? Sorry voor persoonlijke vraag

Velen aan het dekken en velen nog niet hengstig, ja met dit weer kan het ook niet anders.

Ik heb mijn merrie dit jaar ook niet teveel gevoerd enkel de laatste maand want heeft aanleg om dik te zijn en heeft blijkbaar geholpen, bevalling ging heel vlot.