[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:15

DL dit is toch een mini paardje als papa? Die hebben ook paarden verhoudingen toch?
Kan me dan niet voorstellen dat er kleine beentjes en groot hoofd uit zou komen.
Gewoon alles in verhouding maar dan tussen paard en mini in grootte in, en ga er vanuit dat jij dat ook verwacht toch?
Een arabier x shet is een kruising tussen twee paarden met totaal verschillende uiterlijke kenmerken naast het hoogteverschil.

We wachten tot volgend jaar af en volgen!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:18

Ik ken ook iemand die een kruising had gemaakt tussen pony en Kwpner en is mooi paardje geworden. Het veulen past zich wel aan aan de grote van de baarmoeder naar het schijnt, hier was de pony, de merrie, klein veulentje uitgekomen en uiteindelijk is hij twee keer zo groot als zijn mama geworden.
Dus in principe kan het echt wel. Gedurfde combi, ben ook heel benieuwd.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:25

DL en dat topic start je dan op mijn forum... fijn dank je wel :D
Knap dat het toch gelukt is vanaf het muurtje :) Ik ben ook wel erg benieuwd naar de grootte straks.

Ayasha schreef:
Pretty zou toch geïnsemineerd worden de volgende keer, hoe vaak moeten ze dat eigenlijk doen? Of hoe gaat dat in zijn werk? :o

Insemineren is heel makkelijk/snel, de veearts of inseminator brengt een rietje in en spuit met een spuitje het sperma door het rietje de baarmoeder in. De merrie is dan ook goed hengstig (anders doen ze het nog niet) en insemineren vinden ze vaak veel minder vervelend dan rectaal opvoelen/scannen, dus best kans dat ze dit wel makkelijker zal toelaten.

Hoe vaak, dat ligt er aan hoe het verloop van de hengstigheid is, als je scant en er zit een ei van zo'n 3,5 cm (of groter), zullen ze insemineren, twee dagen later scannen ze weer, het kan zijn dat ze dan al geovuleerd heeft, dan ben je meteen klaar. Het kan ook zijn dat het ei er dan nog op zit en doorgegroeid is, dan insemineer je nog een keer. Zo om de twee dagen (zo lang blijft het sperma actief in de merrie, eerder opnieuw doen heeft geen zin) tot ze geovuleerd heeft.
Als je geluk hebt/goed gokt dan kan het met 1 rietje klaar zijn, soms blijft een ei langer hangen en moet je wel 3 keer.

Schim is vandaag voor de 3e keer gespoeld, vandaag nog 1 prikje en morgen nog 2, dan zijn we klaar en moeten we weer wachten, ik denk 14 juni scannen op 16 dgn, anders zit je weer in het weekend.
Sientje en Poon worden dan ook gescand, die zijn al drachtig gescand, maar dan controle of er ook kloppende hartjes zijn.

Dup vandaag gescand op 29 dagen en daar hebben we het hartje al zien kloppen, die is dus klaar :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:49

Fijn Nicole al eentje klaar met kloppend hartje.
Hopelijk gaat het met Schim ook goed lukken, maar daar twijfel ik eigenlijk ook niet aan.

Spannend weer.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:38

Amai zien ze dat hartje zo vroeg al kloppen. Proficiat!

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:09

Ik heb eigenlijk helemaal niet gevragen naar een kloppend hartje, maar hij zei dat alles er goed uitzag :P (was allang blij dat hij zei dat ze drachtig was haha)

Nicole: Ja dat start ik inderdaad op kraamstal merries kijken :P dus hou mijn (rel) topic maar in de gaten haha

Tjinta: Jet is een kruising tussen een welsh x AMHA en dus een minipaardje alleen wel wat grover van type, met fab hoop ik een paardje te krijgen welke mooi slank ik met toch een beetje body en dan vooral erg veel beweging erin. Ik hoop heel erg op een merrie met natuurlijk een aparte kleur waarmee ik dan als het oud genoeg is weer verder mee kan fokken en zodoende in de maat te krijgen(<1.06) en dan met meer beweging als dat in de meeste minipaarden zitten :) (is een droom, maja dromen mag toch :D )

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:39

Hoeveel dagen was ze dan nu DL? Was dit niet pas de eerste scan? Hier scannen ze rond 30 dgn om het hartje te zien.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:47

Ik geloof gisteren 28 dagen met de scan :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:57

Dan had je het wel moeten kunnen zien, Dup was nu 29 dgn :j

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:20

Ja hij kan er goed wel naar gekeken hebben.. Heb haar niet in oisterwijk laten scannen omdat ze tot aan de winter in Oss staat.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:42

DL: gefeliciteerd, was benieuwd of je combi gelukt was! Tof, ben superbenieuwd volgend voorjaar!

Hier is de eerste merrie van staleigenaresse ook drachtig. Een Berlin x Diamant de Semilly.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:37

Helaas was de eerste hier niet drachtig gescand, deze is nu weer bij de hengst.Hoop dat het nog wel lukt dit jaar, is al wat oudere merrie, maar we willen graag nog 1 veulen van haar. Vrijdag zijn de volgende 2 aan de beurt omgescand te worden. Zaterdag 1 opgehaald van de hengst, en er staat er nog 1 bij de hengst

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:59

rooslover schreef:
Helaas was de eerste hier niet drachtig gescand, deze is nu weer bij de hengst.Hoop dat het nog wel lukt dit jaar, is al wat oudere merrie, maar we willen graag nog 1 veulen van haar. Vrijdag zijn de volgende 2 aan de beurt omgescand te worden. Zaterdag 1 opgehaald van de hengst, en er staat er nog 1 bij de hengst

:(:) Hopen dat het nog lukt!!

grmbl, hier nog altijd geen enkel teken van enige hengstigheid.. Ze sloeg zelfs naar mijn hengst eergisteren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:45

Rond de 25e was ze toch hengstig? Zo rond het scannen liet ze een plasje zien toch? Of vergis ik me? Echt jammer dat je door die infectie nu een ronde 'mist', want het wordt steeds later in het seizoen natuurlijk.

Rooslover, spannend dat er 2 al zo snel aan de beurt zijn om te scannen, hopelijk beide drachtig. Is het met de oudere merrie lastig om haar drachtig te krijgen, of alleen nu toeval dat het nog niet gelukt is?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:00

Voor de drachtige gefeliciteerd en de andere succes!

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:22

Jibbel, ik hoop het ook!
Oudere merrie is nu 22, heeft vorig jaar nog een veulen gehad, maar toen is het ook al niet gelukt om haar weer drachtig te krijgen. Ze heeft al jaren cystes, maar is daarbij wel altijd drachtig geworden. Ze is voorderest in topconditie. Voor het eerst dit jaar dichtgezet, na al die veulens was het daarachter niet meer zo strak :') Volgens de hengstenhouder zag alles er voor de rest goed uit, misschien nu de temperatuur omhoog gaat, wat meer geluk.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:09

Hier wil de hengstigheid niet vlotten. Merrie is ondertussen al 5 keer gescand maar wilt niet echt hengstig worden.... Zou het misschien aan het weer liggen?
Donderdag weer scannen, hopelijk zit het dan wel goed....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:15

Jibbel schreef:
Rond de 25e was ze toch hengstig? Zo rond het scannen liet ze een plasje zien toch? Of vergis ik me? Echt jammer dat je door die infectie nu een ronde 'mist', want het wordt steeds later in het seizoen natuurlijk.

Rooslover, spannend dat er 2 al zo snel aan de beurt zijn om te scannen, hopelijk beide drachtig. Is het met de oudere merrie lastig om haar drachtig te krijgen, of alleen nu toeval dat het nog niet gelukt is?

Mja ook weer waar... Ze heft nu haar staart wat maar niet echt plassen... *zucht*.. Ja het wordt idd steeds later. En anders is het ook maar zo... Dan maar geen veulen. :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:15

Positive thinking Ayasha! Geen idee of het helpt, maar gewoon proberen en wie weet loopt er dan toch een klein, knap veulen rond volgend jaar! ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:17

dat hoop ik ook :)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:44

Balen ayasha! Maar soms tonen drachtige merries ook nog eens wat hengstig. Tot ongeveer 150 dagen dracht, heeft met hormonen te maken

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:10

Is hier ayasha! Fab doet ook altijd of ze hengstig is, maar ik heb zelf hengsten dus kan het altijd zelf schouwen dan :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:14

Schreef ik van de week ook he, fries stond weer bij mijn hengst en ging echt met benen wijd en voluit plassen, maar drachtig gescand en hengst gaf geen sjoege uiteindelijk.

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:17

Onze merrie is ook drachtig gescand vorige week maandag. Alleen niet geïnsemineerd met de gevraagde hengst, heb ik vandaag vernomen. Er is een foutje gebeurd bij Van Olst bij het registreren in het order boek en dus is het nu van Everdale en niet van Lord Leatherdale zoals gevraagd. Ik vond de opmerkingen ook leuk: quote " misschien verwerpt ze nog en kan je gratis opnieuw dekken van de juiste hengst of je kan haar laten afspuiten". Ja ik denk het is het lot maar en dus bekijken we wel, maar Everdale is wel niet mijn model voor de merrie :( . En nu idd afwachten tot verdere scans ...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:18

jee wat een misser!! Goed dat ze wel eerlijk erover waren in ieder geval maar ik kan me je gedachten ook wel voorstellen. Tis toch een levend wezen en die laat je niet zomaar weer weghalen.