[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:30

jee ovuleren op 33! Gekke merrie die Casa :D

Hier zondag nog niks te zien op de scan,helemaal al geen hengstigheid,gewoon een drachtige baarmoeder...Gek peerd ook al }:0
We gaan toch nog niet afspuiten,donderdag nog maar eens scannen en dan volgende week hengstig spuiten en insemineren...

Oja Pretty had laatst een ei van 6 cm,dat vond de VA ook al groot,7 jeetje!!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:05

pretty: :D gewoon twee berichten :D
Donderdag dus toch wel spannend of heb je het idee zelf ook dat ze niet drachtig is?
Ja 7cm, we noemen haar ook niet voor niets sjanty olifantie :x

Ik heb de da gebeld, komt a.s maandag scannen op hengstigheid, beide dames tonen niets dus het zal wel zo moeten.
Geen idee hoe ver ze in de cyclus zijn maar ook de hengstenhouder heb ik gebeld en die zit ook startklaar vanaf maandag.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:19

er zijn toch veel merries die niet veel tonen hé van hengstigheid? Hier ook niet hoor.
Na haar spuitje zat mijn ruin wel met zijn neus tussen haar staart :+
Ik denk dat z wel zal drachtig geweest zijn,was altijd mijn gevoel,maar volgens de VA is het een VES (vroege embryonale sterfte).
Maar als we ze niet afspuiten dan zal ze blijven denken dat ze drachtig is en niet meer hengstig worden.
Er is nog een waterkansje op dracht maar dat reken ik niet meer mee..
(en had mijn bericht aangepast alvorens het defenitief verzonden was vandaar 2x :o )

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:40

Dat is niet handig, schijndracht :n

ja ik heb alleen dames "vroeger" toen ik nog een ruin had (is bijna een jaar geleden overleden) was dat mijn schouwhengst. Daar reageerden ze heel goed op. Nu als dames onder elkaar zie je niets. Als er dan een veulen geboren is kun je nog een beetje daar vanuit rekenen. Nu dus niet met deze twee dames.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:49

Ik dacht gisteren Dynamic even te schouwen met een jaarling hengstje i.p.v. de dekhengst.
Komt dat kleine ding brullend op haar af: wat gaan we doen? wat gaan we doen???
Dynamic keek hem aan met een blik van: JIJ gaat iig NIETS doen :(

Echt ik lag in een deuk _O-
Rebel stond meteen onderdanig te kauwen, dat schiet dus ook niet op...
Vanavond dus maar weer scannen, dan zijn er ook kleine DA handjes bij het inloop spreekuur :D

Ik heb op dit moment 3 hengsten op stal en volgende maand komen er nog wat jonge hengsten bij maar Dynamic toont gewoon niets.
Veulen is ook niet met de veulenhengstigheid aan de dunne geweest, Dynamic heeft ook nooit troebele urine gehad, niets van dat alles.
En Tibbs vindt ze gezellig zolang hij maar rustig blijft en niet als een hengst gaat staan brullen of op een andere manier zich aanstelt.
Ze staan altijd te kroelen en ze laat hem ook met het veulen spelen dus het is ook niet uit bescherming van het veulen.
Rare merrie :+

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:09

Dynamic heeft gewoon geen vent nodig ;)
Dat moeten wel hélé kleine VA-handjes zijn voor jouw meiden,Marije.

Jenny oh ja zonder ruin of hengsten in de buurt is het helemaal al niet handig die hengstigheid te bepalen.
Wij hebben hier 4 hengstjes op stal,mini's. Maar ik ga die het niet aandoen om mijn merrie van 1m70 te trotseren 8-)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:46

De reus en klein duimpje :D Maar als schouwhengstje kan dat?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:56

Dynamic zou het slecht doen als kip, ze had hele kleine eitjes zitten :+
Wel beter dan 2 weken geleden maar niet zo dat je zegt die wordt snel hengstig.
Ze gaat dus 10 dagen op de regumate en dan de 11e dag hengstig spuiten. Moet alleen woensdag de regumate even ophalen, die was op in de kleine verpakking...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:03

kyra is vandaag opnieuw geinsimineerd.
Er zit nog steeds een ei, ze is dan ook al meer als een week hengstig.
Ze heeft dus nog steeds niet geovuleerd maar we blijven het proberen.
Hengstenhouder zei dat dit wel vaker voorkwam in dit tijdstip van het jaar.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:19

pretty schreef:
Dynamic heeft gewoon geen vent nodig ;)
Dat moeten wel hélé kleine VA-handjes zijn voor jouw meiden,Marije.

Jenny oh ja zonder ruin of hengsten in de buurt is het helemaal al niet handig die hengstigheid te bepalen.
Wij hebben hier 4 hengstjes op stal,mini's. Maar ik ga die het niet aandoen om mijn merrie van 1m70 te trotseren 8-)

Wij hebben vorig jaar geprobeert Diesel(Klein) en een aantal drachtige KWPN merries bij elkaar te zetten, samen met Pip en dr veulen..

Land is erg groot...

Diesel hing bij een 1.80er boven in dr kont, omdat ze te dicht bij ZIJN merrietje in de buurt kwam.... ooooh.. Wat een gebakje is het ook... Pff.. Gauw maar weer lekker als alleen gezinnenje samen..

Ben net door de hengsthouder waar Jule's staat dat ze eindelijk af heeft geslagen.. Ze zijn al sinds 10 april aan het dekken, ondertussen had ze weer afgeslagen, maar wou gisteren toch nog wel een keer om het af te leren..

Ze blijft nog even staan tot ze weer hengstig moet worden, niet hengstig, dan scannen!!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:05

spannend! :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 07:07

Jenny, welke hengsten heb je uitgekozen?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:02

Ik ga voor LordS dit jaar. Bij beide dames. Larouscha is van zichzelf vrij smal en die zou hij wat meer body kunnen geven.
Sjanty juist het omgekeerde, die zou hij veredelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:15

Dat is toch die dit jaar nieuw goedgekeurd is of niet? Palominohengst toch, bij het NRPS?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:17

:j je bent goed op de hoogte! +:)+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:20

Ja, dat krijg je als je in alle stamboeken rondneust voor een geschikte hengst. :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:47

nou heel knap van je!
Nog een paar nachtjes dan weet jij of het veulen helemaal is wat je graag wilt en kun je de hengst voor dit jaar bepalen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:51

Ja, twijfel nog steeds, en weet ook nog niet of ik haar wegbreng of toch maar thuis laat insemineren. Had wel een nieuwsbrief van de DA-praktijk met merriebegeleidingspakketten, maar daat hadden ze het over scannen/opvoelen, maar dus niet over insemineren, en ook niet over scannen op dracht. Maar eens achteraan bellen hoe dat zit, en anders eens kijken wat de kosten zijn bij een inseminatiestation.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:52

spannend hoor voor iedereen, miszlisanne gefelici!

Yvke wordt sinds haar inseminatie niet meer hengstig en is ook niet drachtig.. Zucht. Beetje lastig dus.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:59

neon: bij mij vallen alle scans eronder. Ook met 18 dagen (of dan weer opnieuw beginnen) en met 40 dagen.
Insemineren wordt bij mij door Holstud uit Stroe gedaan, gewoon hier thuis.

menino: en eitjes? zitten die er wel?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:30

Menino dat klinkt als hier..zou ze niet drachtig kunnen geweest zijn,zoals die van mij.? Want die zal nu ook niet hengstig worden zonder af te spuiten,ze zal geen eitjes produceren omdat ze denkt dat ze nog steeds drachtig is.

Ik vind dat er momenteel veel dezelfde problemen terugkomen,de hengstigheid komt moeilijk op gang dit jaar!

Marije ze heeft dus iets,maar niks actiefs dus. Hopelijk helpt de regumate en de spuit!

Pippalex daar zeg je me wat...de mini-merries kunnen zonder probleem bij de paarden. Maar we hebben eens de hengstjes bij mijn merrie en ruin in de wei gezet...jeetje die hengst hing aan de hals van mijn ruin in de lucht te bengelen! Hij beet zich vast als een pitbull! Dus de hengstjes zijn een leven onder elkaar in een aparte stal en weide beschoren }:0

JennyK dat zou lukken als schouwhengst ja. Maar onze hengst is het laatste jaar nogal "heet" en dat zou voor mooie taferelen kunnen leiden als we hem lieten schouwen. Ik bespaar me de moeite :o
Ze staan wel allemaal gestald in dezelfde loods hoor,dus ze kunnen elkaar ruiken en dat zou eigenlijk voldoende moeten zijn toch?

Kyrkelover dat klinkt ook als een merrie die nog niet wil ovuleren,zoals er hier al een paar zijn. Het is mooi weer dus ze mogen nu wel iets gaan doen hé!

Ik ben ook es benieuwd donderdag of er iets te zien gaat zijn op die scan...ze zou me al blij maken met een eitje ;)Overigens gedraagt ze zich echt wel drachtig. Ze is dan superbeschermend over de mini's. Ik haalde ze op stal gister en haar vriendje de ruin stond al lekker te eten,maar zij liep als een wilde hengst naar binnen,zag dan dat de mini's nog moesten achter komen en begon dan wild te briesen en rond te draaien op stal...tot ze binnen waren. Ze gedraagt zich dan net alsof het haar veulens zijn. Was vorige keer ook zo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:32

ze is wsl ook wel drachtig geweest idd :j

Maar er was volgens de paardenarts (die wel ervaring hiermee heeft itt mijn eigen DA, die begeleidt voor de eerste keer een dracht :) Vandaar daqt ze er iemand bij had gehaald) wel een nieuw eitje of hoe dat precies zit. Maargoed, dat is alweer 2 weken geleden :\ En nog geen spoortje hengstigheid te zien.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:41

nou je ziet behoorlijke tegenstellingen hier! Het ene paard is in één keer drachtig terwijl dat vorig jaar niet lukte, het andere wil maar niet hengstig worden!
Ik ben heel benieuwd hoe dat hier gaat dit jaar. Vorig jaar was sjany naar 5 cycli nog niet drachtig terwijl ze andere jaren in één keer drachtig was (wel andere hengst dus dat kan ook een oorzaak zijn). Voor Larouscha wordt het de eerste keer.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:11

bij nobel maakt het echt het verschil dat ze daar heeft gestaan en het niet via verzendki is gebeurd.. en het verschil was der eigen hengstigheid en vorig jaar is ze 4x hengstig gespoten..

verder geen verschillen! maar ze zit echt super in der vacht/vel is gelukkig en heeeel lief tegen iedereen (ik laat dat paard ieder jaar dekken!!)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:51

Menino kan je yv niet hengstig spuiten dan? :)