[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pauk

Re: Het Dikke Buiken Topic 2008 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:29

Nicole288 schreef:
Pauk: Ze is nog altijd een week vroeger nu toch? Volgende keer toch maar iets ruimer plannen Knipoog

Daarom heb ik nog wel een week maar overtijd mag ze dus niet Knipoog Of hooguit 1 a 2 dagen hahaha..
Eigenlijk is het probleem gewoon dat ik samen met nog heel wat andere mensen (en dan ook nog de hengstenhouder) onwijs nieuwsgierig ben naar deze aanstaande kleine Knipoog

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:30

Nikita is ook maiden, die krijgt smorgens en savonds 2,5 schep brok met kruidenmix en verder onbeperkt hooi... als ze straks overdag in de wei kunnen, gaat haarbiks iets omlaag, als ze te dik word tenminste.... als ze gelijk blijft laten we het zo....
ik voer alles op het oog, er zijn volgens mij nooit geen goed richtlijnen, ieder paard is anders toch?
mijn haf merrie kreeg 1 handje bix op het laatst van de dracht en die was ook vet Clown

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:33

Gypsi ziet er toch al behoorlijk serieus uit!

Janne gefeliciteerd met je veullie! Lijkt echt een beauty zo!

Sam is best wel een dikkertje, dus ook nu Dona er al is krijgt ze niet overdreven veel. Mochten we naar de keuring willen (weet duurt nog lang) mag ze best wat strakker Knipoog
Ze staan smiddags in de wei, verder hooi en kuil hele dag in box en ik geloof smorgens en smiddag 1kg, dus valt reuze mee. Denk dat het heel erg verschild per merrie?!

Sam was vorig jaar een maiden, maar gaf toen eigelijk meer tekenen dan dit jaar. Dit jaar dus echt helemaal nix. Zij beviel wel beide keren voor de 330 dagen....

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:39

MarijeR schreef:
Nou ik heb goedkope merries zie ik wel Haha!
Goed gras, goed hooi/kuil en vitaminekorrels (50gram/dag) en een handje graan Haha!
De mini's moet ik nog beperken in het gras ook, anders groeien ze dicht Haha!
Maar ook eerder met rijpaardmerries ging er zelden veel brok in als ze op het gras liepen. Voor zogende merries vind ik dat toch het beste voer...

Ik heb ze ook het liefste op gras en dan gewoon brok voor de extra, maar bij ons groeit het gras nog niet/nauwelijks! Van't zomer hebben ze volop gras...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:43

Ja goofke, het ziet er wel serieus uit, maar dat doet het al een tijdje....

Gypsi krijgt trouwens 1,5 kilo merriebrok (ongeveer), ze eet geen ruwvoer. Ik voer mijn paarden kuil en mevrouw hoeft dat niet. Overdag eet ze gras achter ons huis, daar staat meer dan genoeg.
Mira krijgt ongeveer 3 kilo merriebrok en onbeperkt kuil en daar doet ze het hartstikke goed op.

Silketje, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto van jouw koeiedame!

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:58

voor de liefhebbers, ik vind t zelf wel een mooie foto Lachen
aan der buik zie je niet veel volgens mij maar ze is dan ook drachtig van een miniatuur stiertje, let wel, ik heb haar als niet drachtig gekocht dus de verrassing is enorm groot!

ons gilberte, een aberdeen angus

Afbeelding

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:02

Omdat ik gister naar school moest ben ik 's avonds even snel langs Pi gegaan om naar haar uier te kijken. En er is weer verandering! Nu staan haar tepels niet meer zoveel naar elkaar toe maar wijzen bijna recht vooruit. Zal vandaag even met de boer overleggen of ik al een grotere boks klaar mag maken.

TabeR schreef:
hier een mijlpaal van 320 dagen Hyper!
vanaf nu kan het veulen wel komen!!!

Ook gefeliciteerd Haha!, ik had je PB gehad hoor! Lijkt me leuk om de foto's te zien

monique4 schreef:
@[***], gefeliciteerd met je merrieveulen Go jij! Go jij! leuke naam.

Degene met de fopmerries Ach gut dat ze maar eens vooruitgang boeken, hup eruit die kleine Haha!

@Odique, nog gefeliciteerd met de 320 dagen mijlpaal Haha! je loopt gelijk met mij op, wie wordt de eerste van ons twee.

@TabeR, gefeliciteerd met de 320 dagen mijlpaal, het mag nu komen Haha!

Haha jij ook nog gefeliciteerd! Ik ga uit van 335 dagen. Mijn merrie is de laatste dagen behoorlijk aan het veranderen dus ik betwijfel of ze het tot 29 april binnen houdt. Maar je weet het maar nooit het is een maiden.

Diablo: ik heb ook een maiden merrie en ze zit nu op 321 dagen. Maar omdat haar uier nu met de dag aan het veranderen is heb ik het vermoeden dat ze in elk geval niet langer zal dragen dan 335 dagen. Die slijmerige rommel kan wel eens de slijmprop zijn dat is normaal.
Pauk: Spannend!
Tizzy1: Gefeliciteerd
Anoeska27: Gefeliciteerd
[***]: Gefeliciteerd
Silketje: Wat een prachtige koe, ze ziet er wel imponerend uit

De hengsten moeten niet opraken want ik wil er ook nog één

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:03

Mieke die staat continu op de weide, krijgt hooi en 2 x per dag een schep merriebrok. Vorige maand zag ze er zo uit:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:04

Silketje: Ik ben liefhebber hoor Vork
Dat zijn van die kleine koetjes toch? (voor in de boomgaard Knipoog )

Sjintoo knappe buik hoor

Ik heb sinds het najaar wat gras bewaard, dus daar kunnen merrie met veulen vanaf morgen in. Als ze overdag gras eten zien ze hooi niet echt meer staan nee.

Afbeelding

Afbeelding

Hier is ze dan, droog en wel.
Ze staat buiten maar gaat zo weer naar binnen want het is fris genoeg vind ik voor zo'n eerste keer.

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:12

@[***]: zij is een kleine maat in haar ras, je hebt er 3 maten in maar ik wilde een koe omdat ik immens bang was voor zo een dier en vond dat absurd. Vandaar maar 1tje en een kleine maat(1m20), ze liep daar bij een dexter stiertje (80cm) en zou niet drachtig zijn, wel dus Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:13

Iorrr schreef:
MarijeR schreef:
Nou ik heb goedkope merries zie ik wel Haha!
Goed gras, goed hooi/kuil en vitaminekorrels (50gram/dag) en een handje graan Haha!
De mini's moet ik nog beperken in het gras ook, anders groeien ze dicht Haha!
Maar ook eerder met rijpaardmerries ging er zelden veel brok in als ze op het gras liepen. Voor zogende merries vind ik dat toch het beste voer...

Ik heb ze ook het liefste op gras en dan gewoon brok voor de extra, maar bij ons groeit het gras nog niet/nauwelijks! Van't zomer hebben ze volop gras...

Tja, ik zorg dat ik vroeg in het jaar al stukken heb met voldoende gras. Daar zet ik na september niets meer op en dan staat er mooi groen spul als de veulens geboren worden Knipoog
Dan worden de merries echt niet schraal. En ik wil veulens niet in een bak/paddock op het zand hebben en moet dus of zorgen voor goede weilanden, of later dekken Lachen

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:20

Hier hebben we ook een paar kleine weitjes waar Puzzel en Aidynn op kunnen. Maar ik durf ze er nog niet te lang op te zetten. Ze staan dus van 16.00u tot 20.00u op het gras. Ja Ze staan ook nog van +- 10.00u tot 14.00u in de bak.

Janne: Wat een mooi veulen!

Silketje: Wat een GEWELDIGE koe! *LOL* Lovers Haha!
Ik ben echt heeeel benieuwd wat er uit gaat komen.

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:21

Hier hetzelfde. Paarden komen vanaf november niet meer op hun zomerlandje. Nu sinds 1 april staan ze er wel weer op maar ik heb 3 stukken dus genoeg gras zo voor de beeb! En express voor een mei veulen gekozen. Meer kans op mooi weer (Lygna moet buiten bevallen) en meer kans op veel gras Haha! Ze staan in de winter trouwens op koeienland...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:22

Bijgelezen, maar zo dadelijk gaan werken, dus even de tijd niet om te reageren Verdrietig

over eten:

hier krijgen de tinkerdames:

Angel, voor de bevalling: 4kg waarvan 2kg merriemengeling, verdeeld over 2 maaltijden, 0,5kg optiform (soort kruiden/ruwvoer mengsel), schepje vitaminen en mineralen granulaat voor fokmerries, 120gram, en de laatste maand van de dracht ook 50 à 55gram mare care dagelijks (van Wendal Herbs), daarboven onbeperkt voordroog, geen gras op dat moment
als tussendoortje een emmer wortelen per dag (dus 3 voerbeurten eigenlijk)

Sinds de bevalling ongeveer (weekje later ofzo, behalve gras) 5kg waarvan 3kg merriemengeling, gras de hele dag door, de rest is hetzelfde gebleven.

Tinkerbell krijgt nu wat Angel ook voor de bevalling kreeg.

Update van vandaag: STICKY TITS Hyper! Go jij! Go jij!

Niet zo van die doge harskorstjes maar erg kleverig spul Haha!
Vulva verder weer erg rood, banden zijn al even weg Clown
Het mag nu wel gaan komen hoor... Ik heb vannacht in m'n dromen zowat 10 bevallingen meegemaakt Clown Red Bag Delivery, stuitligging, schouderslot,....... om helemaal gek van te worden! Eén keer ben ik gewoon kotsmisselijk wakker geworden en vanochtend voelde het weldegelijk alsof ik die bevallingen echt gewerkt had in plaats van in mn slaap gedroomd had Gestoord

foto-update:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marije: wij doen het ook zo, maar dit jaar wil het gras écht niet groeien om depri van te worden gelukkig heb ik meerdere stukken die ze na elkaar kunnen kaalvreten, maar echt veel dik gras staat er niet op ook de boer zijn grasveld naast ons, wat vorig jaar al een halve meter hoog stond tegen deze tijd, wil niet echt schieten Verdrietig

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:23

Silketje, dat vind ik nou een mooie koe! Leuk dat er een kalfje bij komt. Wanneer moet dat gaan gebeuren?

Janne, wat een mooi veulentje!

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:25

WAUW Tink ziet er goed uit!!! Dat wordt een veulen vannacht! Go jij! Go jij!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:28

haha nou dan heb jij meer hoop dan ik marlijn Clown zou wel grappig zijn als het vannacht komt Ja na 12en dan, dan bevallen mijn beide merries al 2 jaar na elkaar allebei op dezelfde dag van de dracht Nagelbijten / Gniffelen Clown

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:29

Frenia: Dat van dat dromen heb ik trouwens ook vaak. Laatst droomde ik dat ik uitgegaan was met een hoop drama's. Ik ging in mijn droom NET helemaal uitgeput naar bed toe terwijl het alweer licht was, en toen ging mijn wekker. Zij zijn groot en ik is klein! Ik ben de hele dag zooo moe geweest, had voor mijn gevoel helemaal niet geslapen. Clown
Ook de paardenbevallingdromen komen bij mij regelmatig voor. Ja Eergisteren nog, Blossom beviel (ook echt op dag 303, mijn dromen weten wel hoeveel dagen ze drachtig is. Haha! ) maar ze had haar birthalarm nog helemaal niet om ofzo dus we hadden het gemist. Maar mam vond het ook niet nodig om mij wakker te maken, 'want we hadden het nu toch al gemist'. ROFL Ik helemaal pissed natuurlijk. Clown Ik kwam daar, had Blossom echt een heel groot gat in haar buik, het veulen was daardoor naar buiten gekomen. Vet bloederig allemaal dus ik in paniek de DA opgebeld. Rolleyes Sjongejonge.. Wat een logica hebben mijn dromen toch. ROFL (Het was trouwens een zwarbont hengstje deze keer.)

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:29

frenia schreef:
haha nou dan heb jij meer hoop dan ik marlijn Clown zou wel grappig zijn als het vannacht komt Ja na 12en dan, dan bevallen mijn beide merries al 2 jaar na elkaar allebei op dezelfde dag van de dracht Nagelbijten / Gniffelen Clown

Dat zou wel leuk zijn! Kan jij voortaan dag 333 als uitgerekende datum aanhouden ipv 335. Haha!

Ik heb vandaag trouwens wat Aidynn foto's gemaakt. Haha! Zal ze even bekijken. Knipoog

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:41

Diablo: geen idee, de DA zei nog een 3à4 weken en de buurmanboer zei nog 1 week, vandaar dat ze zoveel bezoek krijgt, iedereen let op haar Lachen

Frenia: dat ziet er goed uit!

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:49

Diablo: mijn merrie is ook een maiden, 317 dagen.

Weet iemand of het inderdaad zo is dat maiden merries meestal langer dragen? Dat werd namelijk tegen mij gezegd door de hoefsmid.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:51

Nou, in mijn onderschrift kunnen jullie lezen hoe de stand van zaken momenteel is. Mis nog een HELEBOEL VEULENS!!!. er zjn er echt wel meer dan 23 geboren!!!

wat voer betreft, ik voer aan de hand hoe de merrie is. De ene heeft aanzienlijk meer nodig dan de ander. Daarnaast ben ik afgestapt van hooi, en voer nu kuil.
Overdags probeer ik de hoogdrachtige merries zoveel mogelijk op het land te laten lopen indien mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:53

Ik dacht dat je gister 28 merrie's had in je onderschrift? Of ben ik in de war?

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:55

Mijn maiden merrie had haar veulen zeker 10 dagen te vroeg!

Mausje900

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:55

Diablo schreef:
Nog even een vraagje: wie heeft er een maiden merrie, al dan niet meer drachtig? Ik heb begrepen dat je bij een maiden eigenlijk nergens van op aan kunt wat betreft voortekenen.

Ik heb dus een maiden (van Gypsi weet ik het helaas niet, maar van Mira wel). Ze is nu 334 dagen drachtig en heeft redelijk uier. Maar kan het nou zomaar zijn dat ze gaat bevallen zonder dat ik er ook maar iets van merk?

Wendely is ook een maiden. Bij haar hebben we 2,5 week gewaakt, zodat we én konden zien hoe ze zich 's nachts gedraagt én ze had een paar avonden erbij zitten waarop het echt leek dat het kwam. Uiteindelijk is ze om 7 uur 's avonds gaan harsen en diezelfde avond om kwart over tien werd Djamieka geboren. Twee dagen van te voren begon haar uier zich ook pas echt goed te vullen.