[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floripori17

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:53

Gefeliciteerd aan degene bij wie het toch gelukt is en hopelijk voor degene die ghst blijven volgend jaar meer geluk...

Stalm dat is wel heel fijn ja... Lijkt me zo onhandig om paarden op verschillende stallen te hebben!

Riv YES super!! *\o/*

Balen cp... Hoop dat de laatste poging gewoon pakt!

Riv ja echt schandalig zoiets... Dan maar niet fokken...maar op deze msnier echt niet eerlijk tegen het arme beestje.

Ladonna wat lief!! Knap veulen!

Janine zou ik wel doen, kunnen ze volgensmij ook eventuele afwijkingen spotten.

Knolselder...gaat de goede kant op <<)

Renske, gefeliciteerd! Elite zou toch wel heel mooi zijn!!

Rink leuk! Benieuwd naar de combinaties. Zijn het allemaal appaloosa's?!

Hier zitten we ook op dag 70! (Als het goed is)

Afbeelding

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:21

@floripori we fokken uit een appaloosa merrie een Meander Vd Heimeriette, uit een Friese merrie ook een meander (deze stippen baby is dezelfde combinatie) en uit een tinker merrie een Cassanova du bois.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:34

Op dag 29 van deze cyclus kunnen we eindelijk gaan insemineren. Als hier een veulen uit voort komt wordt het vast een hele slome :')

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:11

Ik kom even met een vraag tussendoor O:)

Heeft iemamd hier ervaring met scannen van buitenaf?
Mijn merrie moet nog 1 keer gescand worden, maar een trailer brengt voor haar veel stress mee... dus wil dat zoveel mogelijk vermijden.
Wie heeft er ervaring mee en is dat mogelijk? :?
En is er dan ook evt geslacht bepaling mogelijk?

Ze zit nu op 107 dagen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:21

Je bedoelt gewoon aan huis laten scannen toch? Volgens mij doen de meeste artsen dat ook gewoon hoor. Het kost je vaak alleen wat meer (voorrijkosten). Mijn merrie zit morgen op 100 dagen en bij haar was het geslacht niet goed te zien (nu was het veulen ook wel erg beweeglijk).

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:24

ual_95 schreef:
Je bedoelt gewoon aan huis laten scannen toch? Volgens mij doen de meeste artsen dat ook gewoon hoor. Het kost je vaak alleen wat meer (voorrijkosten). Mijn merrie zit morgen op 100 dagen en bij haar was het geslacht niet goed te zien (nu was het veulen ook wel erg beweeglijk).

Jaa precies dan komen ze thuis, maar omdat ze nog wel eems nijdig kan trappen ennik geen opvoelbox heb dacht ik misschien is van buitenaf scannen ook wel mogelijk! Ben benieuwd of dat kan en of ze dan wat zien

Ik las ook dat je evt een 'opvoelbox'kan maken van stro/hooi balen _/-\o_

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:34

En als je een praam opzet met scannen?

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 18:53

Renske_W schreef:
En als je een praam opzet met scannen?

Ook een goede tip! Ga het wel even bespreken met de da wat kan.

Maar weet iemand ook of het uberhaupt al mogelijk is het veulen te zijn met een uitwendige echo?

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 19:02

Bij mijn merrie werkt praam erg goed en we scannen met kont tegen boxdeur aan. Da kan er dan overheen scannen. Maar weet niet wat voor stal je hebt natuurlijk of dat mogelijk is

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:11

Volgens mijn DA kan uitwendig scannen vanaf ongeveer 4 maanden dracht. Ze wil dat proberen bij mijn merrie eind september. Nooit eerder gedaan, altijd inwendig gescand, maar omdat ze enorm nijpt wil ze dat proberen.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:32

Jeej ik lees weer een aantal drachtige erbij!! Super!! Gefeliciteerd!! *\o/*

Voor de gene die nog bezig zijn, ik duim natuurlijk nog net zo hard als voorheen dat t nog lukt!!

Ik las over scannen van buiten af... nog nooit gedaan maar lijkt me super interessant! Wij scannen in september nog een keer, zal dan vragen of van buiten af ook kan :j (dan doen we dat als Kate t ok vind gewoon ook)

Dit is voor mij de 4e x DBT en ik leer iedere keer zoveel bij door al jullie ervaringen!! Dat vind ik zo tof!! Dat wilde ik gewoon nog even kwijt :o :D

Kate-je is ondertussen 55 dgn onderweg en wordt met de dag knuffeliger!! Ze komt nu in de wei zelfs knorrend aanlopen en draait dan dr kont naar me toe zodat ik even naast dr staart kan kriebelen :') En alle paarden die in de buurt komen worden even liefdevol begroet met een knor <3 terwijl ze voorheen ze altijd weg joeg :') }:0

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:43

Ik heb een merrie gehad die in oktober toen uitwendig gescand is. Ideaal!

A.s. dinsdag hier de laatste merrie scannen. Ook de belangrijkste dus duimen maar...

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 23:23

Ik ben een fanatieke meelezer, alleen krijg ik op mijn telefoon nooit een goede bijlees post!

Ik zie al veel drachtige voorbij komen en ook nog merries die nog niet opschieten. Ik duim voor jullie dat het nog lukt.

De mijne zit nu op 100 dagen, ze was in het begin zo lief voor mij. Helaas is ze nu en dan een beetje een heks. Merken jullie veel verschil in gedrag? Dit is voor mijn merrie de eerste keer.
Wij scannen eind september nog een x, al zou ik het liefst elke week scannen haha

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 23:27

Sanne96 schreef:
Ik ben een fanatieke meelezer, alleen krijg ik op mijn telefoon nooit een goede bijlees post!

Ik zie al veel drachtige voorbij komen en ook nog merries die nog niet opschieten. Ik duim voor jullie dat het nog lukt.

De mijne zit nu op 100 dagen, ze was in het begin zo lief voor mij. Helaas is ze nu en dan een beetje een heks. Merken jullie veel verschil in gedrag? Dit is voor mijn merrie de eerste keer.
Wij scannen eind september nog een x, al zou ik het liefst elke week scannen haha

Mijn merrie is echt wel veranderd. Ze vertoont zo nu en dan echt gedrag dat ik nog nooit bij haar heb gezien, een beetje vergelijkbaar met hengstengedrag. Staat zich enorm uit te sloven tegenover ruinen en merrie's. Bovendien plast ze ineens veel meer, echt grote plassen. Dat is sinds een week of twee.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 23:40

Dag 21 en Bambi trapt nog af :=

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 23:52

Cp. Dichtzetten bij zo'n jonge merrie zal ik ook niet zomaar doen. Wat wel een optie is. Is om na te spoelen. Ze heeft natuurlijk een vruchtje verloren. Vaak zie je dat ze dan niet drachtig worden en dan na het spoelen wel ineens.

LAdonna. Gefeliciteerd *\o/*

Luna. Nog mooi strak <3

Jeanine. Ik zou nog wel een keer scannen voor de gust verklaring. Of gewoon voor jezelf :P

Knolselder. Klinkt nog positief

Renske. Gefeliciteerd met de resultaten op de keuring. Hopelijk is ze terug drachtig

Rink. Welkom. Balen van het rhesus veulen. Wordt deze merrie opnieuw gedekt? Hopelijk allemaal positieve scans

Dustinlover. Ook nog niet hengstig. Voorzichtig positief :):)

Dais. Dat is een lange cyclus. Zie ik toch wel vaker dit jaar

Michelle. Geen ervaring mee

Ceasar. Duimen dat ze drachtig is

Verandering in gedrag zie ik niet echt. Wild Thing is een echte bitch >;) maar dat is ze altijd al. Didi merk ik ook geen verschil,wel plast ze meer. Volgens de dierenarts was dit hormonaal.

Het optellen gaat nog echt langzaam
Afbeelding

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 00:19

Uitwendig scannen heeft met 100 dagen geloof ik nog geen zin. Veulen moet eerst zakken, anders zie je niks. Hier wordt het veel gedaan voor geslachtsbepaling, maar altijd later in de dracht pas.

Toch nog een hoop die nog bezig zijn. Hoop voor jullie allemaal dat ze alsnog drachtig raken. Ik heb het idee dat we dit jaar meer bokkers hebben waarbij het niet zo makkelijk gaat. Hier zitten we alweer op 102 dagen. Ik hoop dat de KNHS het regelement van 1 juli nog gaat veranderen. We zijn lekker fanatiek aan het lessen. Maar de startkaart ga ik niet aanvragen, als het regelement niet wordt aangepast. Want voor een kleine maand vind ik het wat zonde geld. Nu mag je namelijk vanaf 4 maanden drachtig niet meer starten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 04:22

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:12

Jet, klopt. Maar zo lang de regel nog niet is aangepast hanteren ze hem eerst wel. Tenminste dit is wat ons verteld is na contact met de KNHS. Dus ik vraag niet eerder mijn startpas aan als het zeker is dat het reglement is gewijzigd. Ik wil graag mijn punt in de Z1 voor het keurpredicaat. O:)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:15

Ik merk wel echt veel verschil in gedrag. Vosje is vandaag 53 dagen en is naar mensen echt super lief en kan nu uren staan kriebelen, voorheen vond ze dat allemaal niet zo nodig. Maar naar andere paarden is ze echt een heks nu (behalve naar mijn andere merrie gelukkig). :+

De andere zou vandaag 11 dagen zijn, vrijdag scannen. Maar mijn gevoel zegt wel drachtig, ze is in eens zo relaxed en rustig. Normaal heeft ze nooit ergens geduld voor en is echt ondeugend, nu gewoon lief en heeft alle geduld. :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:57

Hier wel eens met scannen als het echt niet lukte een roesje gegeven. Heb ik pas 1x hoeven doen, maar als ze echt slaan en je hebt geen andere optie.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:38

hoi hoi, aangezien jullie waarschijnlijk meer ervaring hebben dan ik kom ik even met een vraag.

Ik probeer dif jaar mijn haflinger merrie te laten dekken.
Ze is nu 18 jaar, is tot haar 10e fokmerrie geweest.
We hebben gekozen voor een natuurlijke dekking van een tinkerhengst.

De eerste dekking helaas geen veulen, vooraf niet laten scannen. Op 17 dagen had ze wat vocht/ vuil in de baarmoeder.
Ze had een mooi ei, dus gespoeld, ab en iets voor het vocht en 2 dagen later gedekt.
Vandaag weer laten scannen, helaas geen vruchtje te zien, ook nog geen nieuw ei. Wel weer wat vocht.

Maar nu is de vraag.
Dit jaar spoelen voor en na dekking incl. Antibiotica en vochtafdrijver.

Of uitstellen en begin dekseizoen 2021 er voor gaan.

Wat is jullie advies? Ik weet even niet waar ik nu verstandig aan doe.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:40

Als er al smeer zit zou ik niet natuurlijk dekken. En nu eerst zorgen dat je die baarmoeder schoon krijgt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:15

Behandelen met AB heeft sowieso geen zin als er geen swab is genomen. Het is wel handig als je weet voor welke bacterie je AB gaat inzetten áls het een bacterie is.
Dus eerst een swab nemen en aan de hand daarvan behandelen en eventueel nog dekken.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:49

suffie schreef:
Behandelen met AB heeft sowieso geen zin als er geen swab is genomen. Het is wel handig als je weet voor welke bacterie je AB gaat inzetten áls het een bacterie is.
Dus eerst een swab nemen en aan de hand daarvan behandelen en eventueel nog dekken.

De dierenarta zij dat we dat misschien niet redden voor deze hengstigheid. Ivm dat de uitslag een week duurt. De dierenarts zij behandelen met een algemene ab