[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 01:11

Hier zijn 2 merries drachtig.

Onze Schimp is nu drachtig van nm 7 en 24 Februari uitgerekend en haar dochter Vanety TC (drachtig van de 1ste) 2 weken later.

Vanety zie je eigenlijk niks aan. Onze Schimp begint wel al wat te komen maar dat is al ern doorgewinterde moeke.

Afbeelding

Degene op de achtergrond met deken is onze Vanety TC.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:50

Even off topic maar leggen jullie nu al deken op? Vind het vreselijk dat gesleur met dekens maar om te rijden is het wel aangenamer.

Murosch zou het toch vruchtwater zijn dan, de ene toont wel vlugger dan de andere

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:08

ik zal eens foto's maken van mijn dames, deze week weinig tijd voor , maar volgende week moet lukken, glowy is ook zo dik hoor murosch, camille is een stuk slanker nog terwijl er maar drie weken tussen zit

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:12

Ik heb er ook een paar zo dik. Eentje is wel echt al mega, maar die is deze week ook alweer op de helft. Ik heb dan kwpners, en friezen van klanten, die heb ik liever wat te dik dan wat te dun in de dracht..
Nu is de ene me eigenlijk ook wel echt té dik, maar goed.. Ze staan nog dag en nacht op de wei, dus wat doen we er aan..

Twinklebel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:37

Vien is nog iets aan de dikke kant, maar kwam ook aardig dik terug uit het paardenrusthuis in februari. Ze liep daar in de groep, en had de grootste mond, dus zorgde goed voor zichzelf. Heb haar toen aardig op dieet gezet en dat is prima gelukt. Maar nu mee gestopt, afvallen terwijl ze drachtig is lijkt me niet gezond.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:48

xPenny, wat balen zeg :(:) 1 jaar is vervelend, maar 2 jaar achter elkaar is gewoon K.A.K.!!

De dikke pony vind ik zo dik nog niet hoor :') ik heb hier ook 2 dames tonnetje rond staan. Ook dragend, dus ik ga ze nu ook niet op dieet zetten zo vlak voor de winter, ze zullen het straks hard nodig hebben :j

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:46

Ik heb hier sinds 3 nachten Vanety het deken op ... een 150 grams bucas.
Puur ondat ze 3 December de IBOP nog moet lopen ... voor de rest loopt in principe alles winters zonder deken.

Misschien dat de oude dravermerrie van mij een deken op krijgt ... afhankelijk hie ze zich houdt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:51

Nou jullie hebben me een beetje gerust gesteld. Ik hoop dat ze het dan verderop in de dracht zelf een beetje gaat "verbranden" want ik heb die kleintjes liever niet zo dik ivm snel kans op hoefbevangenheid.

Ik heb ze nog geen dekens op. Ik zeul niet heen en weer met dekens voor overdag en 's nachts. Als ze ze straks op krijgen, dan blijven ze ook op. Als de dagtemperatuur gaat zakken dan begin ik met dekens. Ik twijfel nog of ik mijn 2 1/2 jarige ook onder een dekentje zet deze winter. Ze is het wel gewend met een vliegendeken, dus problemen verwacht ik er niet mee. De reden zou zijn dat ze haar energie in haar groei kan steken in plaats van warm blijven. Ik heb haar afgelopen winter met vrij veel moeite weer op gewicht weten te krijgen nadat ze in het najaar daarvoor een flinke wormbesmetting heeft gehad, maar ze werkt nog niet echt natuurlijk dus misschien ook nog maar een winter bloot laten.

Ik ben er denk ik ook uit voor mijn hengstenkeuze van 2018. Ik denk dat ik mijn dan driejarige laat dekken en ik weet al door wie (maar dat hou ik nog even voor mezelf).

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:58

ok, bedankt voor de uitleg. ik vraag het dan af en toe nog eens :o wanneer ik best start met deken en als Flo niet bijtrekt na het spenen van inte gooi ik er misschien ook beter eentje op.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:08

Vandaag weer scannen!
Hopelijk zit alles er nog en is ze netjes 115dgn drachtig. Ik ga scannen ivm eventueel gustverklaring.
Blijf het spannend vinden

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:10

Spannend Kara, ik duim voor je!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:12

Ik heb de koude nachten al een dekentje op. Mijn merrie heeft zes jaar vooral buiten gelopen en gaat een berevacht aanmaken. Ik hoop het zo een beetje te kunnen remmen.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:21

spannend kara. Zal er wel nog zitten ! :)

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:29

Ik hou jullie op de hoogte!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:44

Nou helaas hier volgend jaar wéér geen veulens -O-
Mausi is weer niet drachtig (en idd ook niet hengstig), en Aziza had een mooi follikel, maar de baarmoeder zag er niet goed uit.
Dus ik heb besloten niet nog een poging te wagen, het heeft genoeg gekost en niks opgeleverd dit jaar.
Ik heb het gevoel dat als ik het nu zou proberen, ik alleen maar nog meer geld weg zou gooien, aangezien de omstandigheden verre van optimaal zijn.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:45

Penny en AZ, ik heb het wel met jullie te doen :(:) :(:) Alles geprobeerd en dan zo het seizoen moet afsluiten......

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:48

Jeetje wat een pech voor jullie, zoveel moeite voor gedaan en de beste zorgen en helaas niet gelukt.

Wat betreft de dekens...ik laat mijn merrie dit jaar maar zonder deken staan denk ik. Normaal wel altijd een deken maar ik denk dat als zij eind maart bevalt de deken er alsnog af moet en dan vind ik de overgang wel erg groot. Veulens drinken denk ik ook niet prettig onder de deken door van moeders? Tips van de ervaren fokkers?

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:54

Wat balen penny en az... zoveel moeite en pech.

Ik zie er gelukkig een heleboel waar het wel alsnog gelukt is. Super!

Die van mijn schoonvader is helaas ook niet drachtig geworden, maar Fleur is vandaag met 125 dagen mooi drachtig *\o/*

Deken laat ik bij Fleur denk ik af. Vind het maar niks als er straks een veulen bij loopt en deken is nog niet af begin april. Ik kijk wel aan of dat het goed gaat zonder deken.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:14

Beetje dubio hier...
Zangersheide gebeld en gaven aan dat ik eventueel nog met Asca Z kan dekken aangezien ze eigenlijk gestopt zijn met het seizoen maar ze hier wel nog sperma van hebben liggen.

Enigste nadeel; merrie moet weer daar geïnsemineerd worden en gaat ongeveer 200,- kosten.
Na 1 oktober bij dracht gaat het mij 700,- kosten.

Ook een voorstel gekregen dat ik eventueel met een haflingerhengst kan dekken van een vriendin van mij. Deze is goedgekeurd als dekhengst.
Bij levend veulen kost het 250,- euro. Geen andere kosten aan verbonden behalve natuurlijk de DA kosten voor mijzelf.

Ik heb een Z merrie.
De boer waar ik sta zegt mij de haflinger te doen.
Niet mijn droomveulen dan maar het gaat mij wel geen pijn doen aan geld als het niet gaat lukken. Veulen zou ik kunnen houden als het leuk is anders kan ik het altijd weg doen. Maar meer met de intentie, deze oplossing, dat ze misschien van de haflinger wel een gezond en geboren veulen krijgt en dan zou ik het volgend jaar nog altijd kunnen dekken met een Z hengst.
Het idee dat ze dan al een veulen gehad zou hebben.

Suggesties? Meningen? :D

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:15

Ik zou bij mijn keuze blijven en in jou geval dus blijven bij de warmbloed.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:25

Maar om eerlijk te zijn kan ik niet zo even weer 1000 ,- missen.
En dan denk ik misschien dom, maar als ik zou wachten op volgend jaar, kost mij dit ook weer een jaar stalling etc. Maar dan denk ik meer aan wat het allemaal meer gaat kosten.

Wat als het weer niet pakt?
He bah, allemaal die keuzes maken. Ik vind het maar moeilijk. En wil niet weer achteraf denken; waar ben ik aan begonnen of waarom heb ik het toch niet anders gedaan?

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:36

Ik zou bij mij keuze blijven en desnoods toch een jaar overslaan. Ik vind het verschil in de beide keuzes ook best groot?

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:40

Persoonlijk... zou ik dit jaar opgeven en verder gaan naar volgend jaar. Je krijgt best een laat veulentje en afhankelijk van je situatie is het weiden/opfok ed dan ook lastiger.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:44

AZ wat jammer nou, geen Arabiertjes in de maak -O-

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:47

Dit haar hoor ik wel vaker dat de merries moeilijk, met behandeling of niet drachtig te krijgen zijn. Zou die weersveranderingen/omslag er zoveel mee te maken hebben ?

Godzijdank had ik ze dit jaar beide in 2x drachtig.