[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:33

Als het niet door een genetisch defect wordt veroorzaakt, maken jij én de hengstenhouder zich onnodig zorgen. Dat is wat ik wilde zeggen. Ik weet niet óf een waterhoofd ook door andere oorzaken kan komen, als dat niet zo is, dán hoef je uiteraard niet te testen, maar als dat wél ook kan (en ik kan redenen bedenken waardoor het door mechanische belasting ontstaat) dan zou ik toch willen testen.
Want weet je zeker dat je merrie drager is, dan zou je dus íedere hengst die je in de toekomst wilt gebruiken moeten willen testen...

DIVA2

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:37

Waterhoofd, ik had het nog nooit gezien bij een veulen. Nog nooit van gehoord zelfs.

Chick is het hier inmiddels spuugzat maar ja, wat wil je als je inmiddels op 343 dagen loopt.
Gezien de verandering, waar het uier gistermiddag opeens is mee begonnen, denk ik dat we nu toch echt wel in de laatste dagen zitten.
En daarna is het wachten op de volgende. Maar wanneer die gaat komen? Vrees dat Saar er langer achteraan loopt als we in eerste instantie dachten.

Uier gisteren, rond 10 uur.
Afbeelding

Uier zojuist.
Afbeelding

Ik denk dat ons veulen 10x(minstens!) in de van jou past Granouk.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:50

Mooie mijlpaal noisy, gefeliciteerd!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:50

Gefeliciteerd met je mijlpaal Noisy!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:54

Ibbel schreef:
Als het niet door een genetisch defect wordt veroorzaakt, maken jij én de hengstenhouder zich onnodig zorgen. Dat is wat ik wilde zeggen. Ik weet niet óf een waterhoofd ook door andere oorzaken kan komen, als dat niet zo is, dán hoef je uiteraard niet te testen, maar als dat wél ook kan (en ik kan redenen bedenken waardoor het door mechanische belasting ontstaat) dan zou ik toch willen testen.
Want weet je zeker dat je merrie drager is, dan zou je dus íedere hengst die je in de toekomst wilt gebruiken moeten willen testen...

Merrie is drager van het waterhoofd
Hengst is ook drager van het waterhoofd
En dan krijg je samen (25% kans) een waterhoofd

Het is genetisch bepaald . Dit is ook wat de DA zegt..

Het gaat trouwens super. Alleen lady eet en drinkt wat weinig want ze kijkt steeds naar haar veulen :') als het vanmiddag niet beter gaat komt de DA

Heb wel redelijk geslapen. Erg lief dat je het vraagt. :D

Al best uier diva! Mag ook wel nu :P

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:57

Thanks! Ik vind het nu stiekem wel een beetje spannend worden :=

Kabayo, Ibbel bedoelde het goed, wees gerust. Niemand valt jou hier aan over het wel of niet testen :(:)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:21

Noisy schreef:
Wij hebben vandaag een mijlpaal *\o/* Joan is nu 300 dagen drachtig *\o/*

Yes! Dan is 1 van mij dat morgen! En de andere zondag :j

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:29

Gefeliciteerd Granoek!! Ben ook benieuwd naar droogfoto's. Lijkt inderdaad een hele grote.

Noisy, ah mooie mijlpaal.

Sultan, wat een knapperd!

Kabayo, die van mij at ook de eerste 3 dagen bijna helemaal niet omdat ze het te druk had met haar veulen. Daarna ging ze gewoon eten.

Oeeeee wat spannend allemaal richting of zelfs al over de bevaldatum. Blij dat die van mij niet zoveel overgedragen heeft.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:35

Granouk gefeliciteerd met je kasteel van een veulen ;)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:37

Top Kabayo!

Dat eten zou ik me niet al te druk om maken. Daira begint nu pas weer wat beter te eten. Ze zijn zo wijs met hun veulen ...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Moratoetje schreef:
Het veulen is bij mijn merrie al behoorlijk ingedaald, ze heeft echt zo'n hangbuik. Verder krijgt ze een punt kont, maar d'r tietjes moeten nog wel wat verder vullen. Zal morgen weer eens wat foto's maken.

Waterhoofden is altijd iets erfelijks? Of kan het ook andere oorzaken hebben? Bij het New Forest hebben ze jaren terug ook een hengst gehad waarvan meerdere veulens werden geboren met een waterhoofd en misvormingen.

Die hengst hebben ze sinds dit jaar weer, is dit jaar weer aangeboden en aangewezen.

Granoek, gefeliciteerd!!!!!

Esther28

Afbeelding
Mn dikkie vond t nodig om zichzelf te versieren met vlas

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:43

Neonlight schreef:
Moratoetje schreef:
Het veulen is bij mijn merrie al behoorlijk ingedaald, ze heeft echt zo'n hangbuik. Verder krijgt ze een punt kont, maar d'r tietjes moeten nog wel wat verder vullen. Zal morgen weer eens wat foto's maken.

Waterhoofden is altijd iets erfelijks? Of kan het ook andere oorzaken hebben? Bij het New Forest hebben ze jaren terug ook een hengst gehad waarvan meerdere veulens werden geboren met een waterhoofd en misvormingen.

Die hengst hebben ze sinds dit jaar weer, is dit jaar weer aangeboden en aangewezen.

Granoek, gefeliciteerd!!!!!

Klopt, ze beweren dat het door voedsel kwam wat de hengst gegeten had .... kippenvoer.

Ze hadden die hengst nooit weer toe moeten laten, of in ieder geval dat dier moeten testen en de resultaten openbaar moeten maken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:51

Granted gefeliciteerd! *\o/* Reus van een veulen lijkt het :D

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:23

vind ik nu ook wel moratoetje, hengsten krijgen per slot van rekening wel tien keer zoveel nakomelingen dan merrie's.
das waarom ik soms beetje sceptisch sta tegenover keuringen en premie's, is toch louter op eerste uiterlijke vertoon en gangwerk, maar hoefkatrol (erfelijk), zomerschuren (erfelijk en goed weg te steken), en kan zo nog een rijtje afgaan, daar wordt nooit op gecontroleerd of zelden vermeld.
dus ik vind het super kabayo dat je de hengstenhouder hebt bericht, ik hoop dat hij er wat mee doet.
Sommige stamboeken beginnen nu wel verplicht een aantal ziektetesten in te voeren omdat sommige ziekten ook in een specifiek stamboom zitten. Vind ik best een goeie vooruitgang. Zelfs in mijn kleurstamboek moet je hengsten testen op bepaalde (weet nu niet meer vanbuiten) dingen.

leuke mijlpaal noisy, ze gaat goed

leuke dikke buikentv esther

diva 343 dagen pfff je zou nu toch beginnen denken dat dit niet lang meer zal duren, al kan haar uier nog voller :D

hier is Flo ook gestart met het maken van een koeienuier ;)
klein beetje vulling maar de start is er en ze loopt paar dagen voor op twee jaar geleden

Afbeelding

oh en Elsa heeft terug een spleetje, ik denk dat ze iets heeft opgevangen met jullie plannen van haar ontspleting, dus die dacht vast ik zorg dat spleetje er terug inzit :') , alarm ligt op postkantoor om morgen te gaan ophalen _/-\o_ eindelijk

Afbeelding

Wodan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:42

Sorry dames.. Was even van de radar...

Sultan, Granoek, Chantalll, Anoukk en Tinniie; van harte gefeliciteerd met jullie veulens. Stuk voor stuk prachtig afgebakken! *\o/* *\o/* *\o/*

Kabayo, wat ben jij een ontzettende topper! Vreselijk dat dit gebeurd is maar kijk Lady eens blij zijn met Dirkje. Zo vult het toch een beetje de leegte op en is het de redding voor dit veulentje.. Veel sterkte bij het verwerken van dit verlies en ik vind je ontzettend dapper en stoer! Y;( :(:)

Inowa, sterkte... Y;(

Hier zijn we een beetje geschrokken. Dachten dat zondagnacht de bevalling begonnen was..
Staart eraf, persen.. Erg ongemakkelijk, flemen etc.. Poos aangekeken en toen even wezen checken en leek ze weer even rustig.. 's ochtends wederom hetzelfde verhaal en heb ik gelijk de dierenarts gebeld. Dierenarts kwam en ze bleek en zware koliekaanval te hebben. Mest kwam er wel af maar blijkbaar lag het veulen op of tegen een stuk darm waardoor ze enorme gasophopingen kreeg en zoveel pijn had.. Arme merrie helemaal uitgeput, buscopan en pijnstiller gekregen. Vervolgens ging ze een poosje uit zichzelf op haar knieen liggen met haar kont nog omhoog... Toen ze weer overeind kwam schudde ze zichzelf eens flink uit en zag ze er meteen weer helder uit. Ze heeft dus zelf het veulen "verplaatst" waardoor de darm weer vrij kwam en de pijn verdween. DA noemt haar de professor onder de merries en was helemaal verbaasd. Had het nog nooit zo gezien.. Ze doet het nu goed en is aardig bijgetrokken van het avontuur maar moet van de DA wel continu onder toezicht blijven dus ze staat op stal onder de camera en zodra ik thuis ben mag ze in de bak onder toezicht.. Tot nu toe gaat het goed en zie je echt dat ze zichzelf aan het klaarmaken is voor de bevalling.. We zitten nu op dag 341 dus het mag ook wel komen.. Ik probeer weer meer te posten dames maar heb de telefoon continu op de camera staan dus bijlezen lukt nog wel maar reageren iets minder..
Wordt vervolgd....
Aan alle merries die op springen staan en de bijbehorende baasjes, heel veel succes!!!

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:53

Gefeliciteerd Granoek weer zo'n joekel veulen erbij. Wat is ze schattig. Die hebben echt zo iets die paarden.

Kabayo ik duim echt dat alles verder goed gaat met het adoptie veulen. Je ziet dat Lady zoveel vrolijker is met veulen. Echt prachtig om te zien.

Al een paar mooie uiers zijn passeren kort voor vele fel in maar er zijn precies toch ook weer wat merries die hun tijd nemen.

Oh Wodan wat een avontuur. Hopelijk gaat het de rest van haar dracht en de bevalling vlot. Paardjes kunnen toch soms zo slim zijn

Onze pony Happy zit op 336 dagen en ze maakt echt nog totaal geen vaart. Nog niets van uier, veulen zit nog mooi op de zijkant. Haar banden zijn al iets slapper maar nog niet echt fel. Mijn paard withney is eigenlijk al veel slapper op haar kont, haar staart kan je al volledig overleggen. Ze zit nu op 314 dagen dus ze mag nog eventjes wachten. Ze heeft ook wel nog bijna niets van uier. Het grote probleem is hier maar 1 birth alarm voor 2. Dus ik hoop dat Happy snel beslist om te veranderen. Zou ook een leuk paascadeau zijn voor het meisje die met haar rijdt.

Nu ik heb echt stress maar ik kan het niet laten van zo eens familie op te zoeken. Zo kijken hoe mijn paard haar dochters eruit zijn en van Happy haar halfzussen en hun nakomelingen. Vind dat ontzettend fijn om te doen.

Kleine edit Jah ik ben West Vlaams dus Idd uber Belg
Laatst bijgewerkt door Soezee op 05-04-17 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:03

Soezee, hopelijk gaat Whitney snel wat doen dan, mag ook wel met 336 dagen, wachten duurt altijd zoooo lang :D.

Granoek gefeliciteerd!!! *\o/*

Jeetje Wodan dat is idd schrikken geweest! Gelukkig nu alles weer goed met je merrie :).

Fotsy, haha denk dat Elsa t gehoord heeft idd _O- .
Ah kijk dat is iig iets bij Flo :P.

Haha Esther staat dr goed hoor! :D

Edit, vergeet ik mijn eigen update :'). Bibi vandaag 320 dagen *\o/* en een ph van 7.0 :).

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:40

Oh kijk Ml in de veilige zone dus maar laat broodje nog maar even in de oven he :D

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:45

ML gefeliciteerd met je mijlpaal :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:48

Dat is schrikken wodan! Wel mooi dat ze zelf het veulen kon verplaatsen. :j
Het verschil tussen een koliek en een bevalling, als ze zo doen is ook wel erg lastig te onderscheiden volgens mij.

Zou ze gister al even plaatsen maar met het slechte nieuws van Kabayo maar even niet, dus vandaag maar even!

Uier-foto's van Nina en Rose.
Nina begint al echt verschil in te komen :D
Afbeelding

En Rose ook, maar omdat die al eens een veulen heeft gehad, had ze qua uier al een voorsprong op Nina.
Maar toch ook al verschil met de laatste foto te bespeuren! :D
Waarom ze toch steeds van die vieze plurkjes (ja zo noemen wij dat :') ) tussen dr tieten moet hebben is me een raadsel. Om de zoveel tijd toch maar weer een doek dr tussendoor. :=
Afbeelding

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:55

Esther, idd ze moet m wel eerst ff goed afbakken hè :D.

Faline, mooie tietjes :P. Begint idd verschil te zien!
Haha dat kun je bij Biscuit en Hope ook altijd zo goed zien van die troep ertussen, bij mijn merrie's met zwarte tietjes zie je dat niet :D.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:57

jeetje wodan das schrikken dan, veulen kan best lastig beginnen liggen en al zeker als er weinig plaats is binnenin

gefeli met de mijlpaal van Bibi, ben zo benieuwd welke knapperd zij gaat afleveren dit keer
heb je trouwens haar veulen van ij rocky nog?

soezee wachten duurt echt lang he pfff een mens wordt er zo moeeeee van :O
en dan moet je toch nog steeds scherp blijven

faline hier hebben zo ook altijd wat vuil tussen tietjes maar met donkere uiers valt dit minder op :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:59

Ja haha, champies hebben alles maar roze he! Dan valt ieder vuiltje op! :+
En het ziet er ook meer nsfw uit dan de donkere uiers dacht ik net, kreeg op fb ook al commentaar dat er zo raar tegenaan gekeken werd haha :')

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:55

Mooi opgedroogd en lange stekken er onder :D
Ze drinkt al goed en is nog lekker onhandig :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding