[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mopjemop

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:50

Zie al veel dekkingen gepland voor volgend jaar. Houden jullie de veulens ook of is het echt puur voor de fok/verkoop.

En zijn er ook nog mensen hier die ervaring hebben met natuurlijk verloop van afspenen. Dus niet weghalen bij de moeder?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:51

Mopjemop schreef:
Zie al veel dekkingen gepland voor volgend jaar. Houden jullie de veulens ook of is het echt puur voor de fok/verkoop.

En zijn er ook nog mensen hier die ervaring hebben met natuurlijk verloop van afspenen. Dus niet weghalen bij de moeder?

Als het allemaal mogelijk is, wil ik het veulen er zo lang mogelijk bij laten staan, zodat ie volgende zomer op het land kan.
Dus dat is dan ongeveer 9 maanden.. Alleen de meeste verklaren me voor gek :o

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:54

Waarom verklaren ze je voor gek?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 23:59

Leuk filmpje Cyn! Hoe gaat het met hardlopen? Ik ben ook weer begonnen. Heb een schema gevonden om in een half uur 5km te lopen. Gisteren wel de eerste mudrun van het seizoen gedaan. Nu blauwe knieën :D

Hier wordt dit seizoen ook niet gedekt. Ik heb er nog wel eentje op m'n verlanglijstje staan maar ik wil eerst zien hoe het met deze gaat

BonnyDione

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:26

geen dekking op de planning bij mij ..
voor mij 1 mallig.
maar moet eerlijk zeggen dat ik dit een hele mooie beleving vindt en nou dat ze niet drachtig is het wel kriebelt. maar ik laat haar lekker geniet en ik wil weten hoe dit allemaal uit pakt op haar ..
en ik denk dat ik aan Dutch al handen vol heb zometeen

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 00:32

Hier worden er ook weer een aantal gedekt, de leukste hou ik en de rest verkoop ik ;)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 01:11

Mopjemop schreef:

Omdat het te lang zou zijn.
Ik laat haar trouwens wel weer dekken.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 01:26

Als je genoeg ruimte hebt en de merrie kan het aan, lijkt het me geen probleem. Dan speent ze hem/haar zelf wel

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 05:51

KellyDV schreef:
Mopjemop schreef:

Omdat het te lang zou zijn.
Ik laat haar trouwens wel weer dekken.

Mijn veulens van bijna 12 maanden lopen allebei nog bij moeders. Heb ze wel geleidelijk aan snachts op stal apart gezet en dan overdag ook paar dagen om de melkproductie af te bouwen, ging super. Nu drinken ze ook al tijdje niet meer, mams laten het niet meer toe.
Hier zal er ook eens iets verkocht moeten worden pfff

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 07:33

Mopjemop en noisy, maar ik heb ook wel eens een verhaal gehoord van een 3 jarige die nog steeds onder de buik van moeders dook om te drinken...

Hier wordt in eerste instantie gefokt om aan te houden. Maar bij hengstjes is dat lastiger. En over een tijdje worden het er dan natuurlijk toch te veel en dan zal er iets verkocht moeten...

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:00

Dekkingen voor ons zijn voor verkoop
Tenzij er een hengstje met cream, dun en zilver geboren wordt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:05

Aniek, je ziet idd mooi de slappe banden
Spannend

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:05

Noisy, het gaat ok.. ik ben natuurlijk niet tevreden ;)

Ik ben 14 februari begonnen na een maand of 8 niets gedaan te hebben en zit nu op 2.5km. Afgelopen vrijdag 2km gerend, 300 meter gewandeld en toen weer 1 km gerend, maar dat kwam echt uit mijn tenen en ik voel het nu nog... pffff.. haha..

Wanneer wil jij de 5km binnen het halfuur kunnen doen?

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:10

Ik wil Mick ook voor langere tijd bij zijn mams laten en hoop idd dat de natuur z'n werk doet en het afspenen ( wellicht met klein betje hulp vd mens) vanzelf gaat. Younah heeft behoorlijk wat ingeleverd maar zie nu al wel dat ze aan het bijtrekken is.

Mss beetje aparte vergelijking maar m'n dochter heb ik ook nooit apart in een kinderkamer laten slapen, toen ze baby was. Ik vind dat zoiets onnatuurlijks :? Had ook een draagdoek gekocht en wanneer ze niet sliep, was ze vaak in de doek (maw altijd lekker bij me) :j en dat heb ik best lang volgehouden :D
Mensen uiteraard commentaar en veel opmerkingen rijker maar dat maakt me niet uit. :+
Moeder en kind horen lekker bij elkaar, althans das mijn idee.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:35

Ik wilde Pony haar beide veulens zelf af laten spenen...Arie sprong met 8 maanden in een hek en moest boxrust met een gat in z'n been :-\ en bij Tara was het Pony zelf die gevelt was door een knie blessure en haar manipulatieve kind niet meer aan kon met 9 maanden.
Arie speende zo af maat Tara dook een paar maanden terug met anderhalf ineens weer eronder. Tante Pris erbij gezet en die strafte het meteen af. Inmiddels is ze volledig afgespeend.
Wat Mas betreft ligt het eraan of we hem houden of verkopen, anders wordt hij wel gespeend.

Pris laten wij wel weer dekken, door de eigen hengst en duimen voor een merrie!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:45

@ woogy, mooi om te lezen dat tante Pris dat dan ook direct afstrafte :D Mickey en Younah staan in een heterogene groep qua leeftijd (van 2 tot 20). Zij zullen Mick ook wel 1 en ander leren/afstraffen.

Vraag me dan ook af wanneer je veulen naar opfok brengt of daar ook ouderen dieren tussen zitten, of alleen jong grut bij elkaar? Die ouderen dieren zijn juist zo belangrijk voor leerproces...

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:50

Cynthia82 schreef:
Noisy, het gaat ok.. ik ben natuurlijk niet tevreden ;)

Ik ben 14 februari begonnen na een maand of 8 niets gedaan te hebben en zit nu op 2.5km. Afgelopen vrijdag 2km gerend, 300 meter gewandeld en toen weer 1 km gerend, maar dat kwam echt uit mijn tenen en ik voel het nu nog... pffff.. haha..

Wanneer wil jij de 5km binnen het halfuur kunnen doen?

Haha, herkenbaar. Toch doorzetten op het moment dat je beter even kunt wandelen.
Mijn schema is voor 10 weken, maar nu met die mudrun er tussendoor plak ik nog maar een weekje aan haha
11 juni is de volgende mudrun en dan lopen we 13km. Dus voor die tijd moet het goed zijn.
Maar dan zijn we nog niet uitgetraind want in oktober gaan we voor de derde keer en dan de 19km. Dus we hebben nog wel wat voor de boeg :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:16

afspenen doe ik heel wisselend, ligt er helemaal aan hoe moeder en kind het doen, saphira bijvoorbeeld word niet verkocht, dus die mag lang bij mama blijven lopen, mits mama het aan kan, ik heb vorig jaar breeze al vroeger bij zijn moeder weggehaald, tegen de 4 maand, want glowy red het anders niet, die geeft alles aan haar veulen en ik krijg haar dan niet meer bijgevoerd, en als een veulen verkocht word gaat het in overleg met de nieuwe eigenaar, maar 4 maanden is echt het minimum
ik fok zo nu en dan een veulen, omdat ik het leuk vind, en omdat ik graag een eigengefokt merrietje wilde fokken om aan te houden( die ik nu dus heb :D ) dit jaar word er ook niet gedekt, dus even rust , voor de merries maar ook voor mezelf haha, ik denk dat ik mijn handen vol heb aan saphira, pff karaktertje :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:19

Mopjemop schreef:
@ woogy, mooi om te lezen dat tante Pris dat dan ook direct afstrafte :D Mickey en Younah staan in een heterogene groep qua leeftijd (van 2 tot 20). Zij zullen Mick ook wel 1 en ander leren/afstraffen.

Vraag me dan ook af wanneer je veulen naar opfok brengt of daar ook ouderen dieren tussen zitten, of alleen jong grut bij elkaar? Die ouderen dieren zijn juist zo belangrijk voor leerproces...

Er zijn diverse opfokken die een groep oudste erbij zetten zodat die het gespuis kunnen organiseren. Echter stond er bij Tara een oudere merrie in de groep, die zo lam was dat ze het gespuis nooit kon corrigeren en het was een redelijk rommelige onrustige groep.
Ken daarentegen ook groepen van baby's die het allemaal perfect regelen samen.

Afbeelding
Dit zijn de innieminnietumtumtitties van Kyowa van Kappiegirl. Heeft nog 100 dagen te gaan.
Persoonlijk zie ik hier vooral een hele hoop zwelling en stuwing en verder weinig functionele uier vorming. Geen idee wat jullie ervan denken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:27

3 jaar geleden ander veulen erbij gekocht, toen gewoon merries aan ene kant draadje en veulen met nieuwe veulen aan andere kant en klaar. Veulen blij want kon moeders zien en neuzen en moeders blij want kind liep er gewoon. Melkbar was oom gauw dicht dan. Na een maand of 6 weer samen in de groep, ging toen wel even kijken of die Melkbar het nog deed maar hartstikke leeg. Dit was wel de minst stresserende afspening ooit. Vorig jaar bij andere veulen in de stal en moeders weg, maar dan hou je toch een deprimerend veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:08

Ik lees elke dag even bij, maar lukt niet om elke dag uitgebreid te reageren, vanwege een zeer onrustige Kim die nagenoeg alle voortekenen al heeft om te bevallen. :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:16

Ik heb er nu ook enkele gehad die hier zo'n 8 a 9 maanden bij de moeder lopen, de moeders trekken dat prima. Maar ik had tot nu toe alleen maar merrieveulens dus even afwachten hoe het bij hengstjes zal gaan :D

Linda ik krijg dit jaar de 3 jarige dochter van Pandorro voor een dekking. Het leek de eigenaar gelijk een goed moment haar af te spenen van de moeder, die drinkt dus als 3 jarige ook nog steeds :Y)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:34

Normaal heb ik ze er liefst 6 maanden aan. Hoop dat dat bij marley ook lukt. Weet niet hoeveel ze aan haar veulen gaat geven natuurlijk.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:38

Hier max 5 maanden. Dan speen ik ze en daarna gooi ik ze weer bij elkaar. Anders loopt de merrie veel te veel leeg.

Hier wifi troubles dus ook geen camera op de pony... baal onwijs. Krijg het maar eens geregeld.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 10:39

Maquavinci haar eerste veulen is met 6 maanden afgespeeld, is naar een groep paarden/ponys gegaan van verschillende leeftijden (tijdelijk). Kwam daarna in eigen wei terug maar moeders was verhuisd naar een andere stal (daar gaat zij eind dit jaar ook naartoe, ben benieuwd hoe ze het doen samen).
Huidig veulen zal er zolang mogelijk bij blijven lopen, word verkocht dus gaat in overleg met de eventuele nieuwe eigenaar :)

Heb wel een shet gekend met een veulen, die dronk met 1,5 jaar nog bij de merrie die het niet erg vond en het prima kon hebben. Het was alleen drama toen het veulen ineens verkocht werd met 2 jaar.