Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
TJolieke schreef:LADPR schreef:Hier blijft ze gewoon 24/7 buiten en heeft alleen een streep onder dr hals geschoren en dr hoofdje.
En dan zonder deken of met deken? Ik wil bij Jolie ook een streep wegscheren onder de hals om beter af te koelen na het rijden maar ik ben zo bang dat ze het daardoor te koud krijgt. Ze krijgt overigens wel een deken op maar die is zonder hals.
Dyonne schreef:Zweten van verdoving komt veelvuldig voor.
Theoretische onderbouwing van de kans op slokdarmverstopping zou ik niet weten.

zonder ijzers hebben ze toch meer gevoel waar ze stappen. En voor de natuurlijke dekking vragen de meeste hengstenhouders toch een ijzerloze merrie en aangezien de mijne een maand na bevalling op natuurlijke wijze herdekt worden...
Ze word pas geschoren als ze snachts naar binnen gaan, dus ik ga met rijden echt moeten opletten. Vorige week na de les (half uurtje, en toen ik les had was het nog best warm) was ze zo nat dat ze na een 45 min met zweet deken, half uur zonder, en een uur stappen aan de hand en toen nog een hele tijd binnen staan nog niet droog... Nou is ze gewent om bezweet de wei op te gaan, dat doet ze haar hele leven al en is nooit misgegaan... Maar ik vind het maar niks, dus doe toch een stuk voorzichtiger... Helaas zweet een paard met z'n dikke vacht toch wel als je d'r een beetje aan het werk zet overdag... 

(lief bedoelt dus en niet aanvallend) 
draaakje schreef:ik begrijp wat je bedoelt marije, fijn ook dat het zo simpel op te lossen is door te scheren en een deken op te doen. toch lijkt het me dat je dan wel de symptomen bestrijd en niet het probleem. het is zoals je zelf zegt niet normaal als een paard zo warm word van wat draven en stappen dat deze oververhit raakt. lastig is inderdaad dat je hiervan niet zo 1 2 3 de oorzaak van kan zien. heeft het paard misschien al heel zijn leven een dek op, bij deze paarden zie je vaak dat als ze dan ineekeer de winter erop geen dek meer op krijgen ze een abnormale wintervacht aan maken. ook speelt voer en conditie natuurlijk een hele grote rol. (de vacht is toch wel een van de dingen waar je veel uit kan halen (kwa informatie over de conditie van het dier)

, afgelopen 2 jaar zijn de ijzers eraf gegaan ongeveer 2 maanden voor de bevalling, dan wordt er toch niet meer gereden en heeft ze ze dus ook niet nodig. Zij is ook de enige die geschoren wordt, dan krijgt ze ook een deken op. In de winter (nouja vanaf oktober) staan ze 's nachts binnen. Overdag lopen ze gewoon buiten, creamer krijgt in de winter wel een 0-gramsdek op. Dat is een echte smeerpoets op stal, binnen now time is die bruin met groen/geel als je dat niet doet.