[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:29

Zweten van verdoving komt veelvuldig voor.
Theoretische onderbouwing van de kans op slokdarmverstopping zou ik niet weten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:41

TJolieke schreef:
LADPR schreef:
Hier blijft ze gewoon 24/7 buiten en heeft alleen een streep onder dr hals geschoren en dr hoofdje.

En dan zonder deken of met deken? Ik wil bij Jolie ook een streep wegscheren onder de hals om beter af te koelen na het rijden maar ik ben zo bang dat ze het daardoor te koud krijgt. Ze krijgt overigens wel een deken op maar die is zonder hals.

Ja dat kan zonder deken, mijn hengstje heeft het nu al en dat gaat super, de onderkant van zijn hals en zijn hoofd. Volgende scheerbeurt gaat de merrie ook

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:12

Dyonne schreef:
Zweten van verdoving komt veelvuldig voor.
Theoretische onderbouwing van de kans op slokdarmverstopping zou ik niet weten.

Dyonne, dat komt dus door dat de verdoving de bepaalde spieren tijdelijk remt in de werking. Daardoor werken de spieren in de slokdarm die het eten naar beneden richting maag werken minder goed. Als een paard dan eet, is er de kans dat het voedsel dus niet naar beneden geduwt word door de spieren, waardoor een slokdarm verstopping ontstaat.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 22:18

Ja, dat is wel logisch, maar bedoel meer dat ik daar niet zoveel van weet.
Maar zweten doen ze heel snel van verdoving, dat is gewoon een verschijnsel, noem ik niet eens echte bijwerking. Al is het wel afhankelijk van welk middel.

Zijn er hier mensen die de drachtige merries op ijzers hebben staan? Halen jullie ze er voor de geboorte af? Of zijn er ook mensen die ze laten zitten?
Mijn pony staat niet geheel zonder reden op ijzers. Maar moet even met de smid overleggen of er mogelijkheid is dat ze eraf gaan. Afgelopen zomer ging dat nog helemaal fout toen ze er een weekje af waren vanwege het dekken..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:52

ik zou ze er wel af halen, mijn merrie heeft geen ijzers, maar we deden het vroeger wel altijd. omdat gezegd word dat ze sneller op het veulen gaan staan (ze voelen minder, de fjord van ons voelt echt met de puntjes van zijn hoef als hij iets niet vertrouwd, dus daar kan ik me wel in vinden) en als ze erop gaan staan is dat met een hoefijzer nog minder fijn.)
maar als het echt niet anders kan... (zijn er niet een speciaal soort ijzers hiervoor misschien?)

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:57

Mijn merrie staat op ijzers en die gaan er in feb af, en zodra veulen weer weg is dan gaan ze er pas weer op.

Monchique heeft nog een scann gehad en er zat nog steeds een mooie beeb in alleen was al zo groot op beeldscherm.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:04

De onze staat zonder ijzers (wordt ook niet gereden) en zonder deken, komt wel iedere avond gewoon terug naar binnen!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:33

Mijn merries staan op ijzers, die gaan er zo'n maand voor de bevalling af, soms ook eerder, hangt ervan af wanneer de hoefsmid langs moet komen Knipoog
Ze kunnen beiden eigenlijk prima zonder ijzers, maar ik vind beslagen voetjes voor de keuringen véél mooier en in de zomer rijden we toch vaak op de verharde weg en dan slijten de hoeven te snel.
Ten laatste in februari gaan ze er dus onderuit.
Ijzers gaan er dan voor de eerste keuring weer op, dat is ergens in juni.
Ik hou niet van merries met ijzers in combi met kleine veulentjes Bloos zonder ijzers hebben ze toch meer gevoel waar ze stappen. En voor de natuurlijke dekking vragen de meeste hengstenhouders toch een ijzerloze merrie en aangezien de mijne een maand na bevalling op natuurlijke wijze herdekt worden...

Siuan heeft nog geen ijzers onder, is immers ook nog niet beleerd. Ijzers komen er ten vroegste volgend jaar in de zomer onder, waarschijnlijk pas ergens in augustus als haar veulen gespeend is.

Hier komen de paarden winter en zomer 's nachts binnen (op enkele uitzonderlijk warme en droge nachten in de zomer na), worden niet geschoren, maar worden ook niet echt intenstief gereden in de winter. Als we rijden worden ze lang uitgestapt en gaan ze vervolgens op stal met een zweetdeken op, desnoods zelfs meerdere na elkaar tot ze droog zijn.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:11

Farita staat zonder ijzers, zowieso altijd eigelijk, ze heeft hele goeide hoefen, en loopt weinig op asfalt.

Ze heeft nu wel al echt een hele dikke vacht, dikste van alle paarden bij ons op stal helaas... Begint toch wel al een beetje een oma te worden Boos! Ze word pas geschoren als ze snachts naar binnen gaan, dus ik ga met rijden echt moeten opletten. Vorige week na de les (half uurtje, en toen ik les had was het nog best warm) was ze zo nat dat ze na een 45 min met zweet deken, half uur zonder, en een uur stappen aan de hand en toen nog een hele tijd binnen staan nog niet droog... Nou is ze gewent om bezweet de wei op te gaan, dat doet ze haar hele leven al en is nooit misgegaan... Maar ik vind het maar niks, dus doe toch een stuk voorzichtiger... Helaas zweet een paard met z'n dikke vacht toch wel als je d'r een beetje aan het werk zet overdag...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:15

Frenia, dat klopt dat hengstenhouders liever ijzerloze merries heeft vaak.
Maar eerste maal had die het niet gezegd en zaten ze er nog onder. Tweede maal was het toch tijd, dus heb ik ze eraf laten halen en netjes bekapt.
Maar ze met spoed direct weer onder geslagen toen ze terug was, dat ging niet goed.
Helaas nog niet drachtig, en dus met de hengstenhouder overlegd, en gezegd dat de ijzers er nu echt niet af konden. En zo tot overeenstemming gekomen.

En ga het zeker met de smid overleggen. Maar de hoeven van mijn merrie zijn mij wel veel waard.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:15

Hier gaan de ijzers er ook onderuit, als er al een merrie op ijzers staat. Uiterlijk een maand voordat de merrie uitgerekend is, liever nog wat eerder.

Macy staat nog 24/7 buiten, wel met een ongevoerde regendeken.
Over een week ongeveer komt er voor Morris gezelschap en komt Macy 's nachts weer op stal. Ik denk dat ik haar dan ook eerst nog scheer zodat het met het werken wat makkelijker is. Ze heeft zo'n vacht dat ze iedere keer zeiknat is na 20 minuten...

De mini's komen altijd 's nachts op stal en de merries krijgen bij echt regenachtig weer zoals de laatste dagen een ongevoerde regendeken op. Ze zijn niet zo gek op die regen Clown

Macy zit vandaag op 150 dagen Haha!
En Isis op 187 en Dynamic op 162 dagen.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:33

grappig dat de meningen over dekens zo verschillen. mijn pooney is ook echt een beer in haar wintervacht, en dan zweet ze ook wel wat eerder als we echt hard hebben gewerkt. maar juist door die vacht word ze weer heel mooi snel droog. de vacht werkt namelijk als een soort zweet deken, het vocht word van binnen uit naar buiten "gezogen" en daardoor is ze in 15 minuten kurk droog. behalve als ik haar op stal zet, dan blijft ze door zweten en omdat ze warm is onttrekt ze juist het vocht uit de lucht. ik laat haar dus na het rijden even 10 minutjes uit de wint staan en dan is ze droog.
even voor de duidelijkheid is wil jullie echt niet over halen om die dekens af te doen en te stoppen met scheren, ik wou alleen vertellen dat ik het wel grappig vind, we halen de vacht eraf (of zorgen dat deze niet groeit) leggen een andere vacht (dekens) erop. zelfde voor zweten, de vacht is weg, dus het paard blijft nat, en we leggen een andere vacht (zweetdeken) erop die het water naar buiten zuigt.

wat ik me wel voor kan stellen is dat als je paard binnen staat, bijvoorbeeld s avonds, dat ze over dag niet genoeg wintervacht hebben om zo naar buiten te kunnen. maar ik vraag me ook af waarom een paard snachts in een (vaak te warme) stal moet staan. die van ons staan altijd buiten, met een schuilstal idee (niet helemaal dicht) dus ze hebben een mooie vacht die ze en beschermt en ook nog eens mooi het zweet weg haalt.
(nogmaals ik zeg dit tegen niemand in het bijzonder, maar vond het bijzonder dat de meningen zo verschillen Lachen (lief bedoelt dus en niet aanvallend)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:41

Mijn merrie word snel schraal in de winter omdat ze zoveel energie steekt in het aanmaken van vacht en het warm houden van zichzelf. Daarom kies ik er voor om te scheren en een deken op te leggen, werkt voor haar fijner. Lachen

Vorig jaar nog eens geprobeerd zonder, maar dat werkte toch niet voor ons. Maakt me ook niet zoveel uit, ze staat er lekker strak bij zo. Lachen

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:24

Ik weet niet of ik de ijzers eronderuit haal!
ze heeft ze er ooit een keer eronder uit gehad en dat was een ramp...
Dus ik moet het ook eerst met de veearts en smid overleggen wat het beste is!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:42

@ Draaakje, bezweet zijn is nog tot daar aan toe maar als een dier na 15/20 minuten stappen en draven zo warm wordt dat het bijna oververhit raakt, kan het met zweten niet meer voldoende koelen.
Been there, done that & got the vet bill om zo maar te zeggen.
Na diverse bloedonderzoeken vanwege plotselinge condietieafname bleek het heel eenvoudig op te lossen te zijn met een scheerapparaat.
Conditie was in eens weer helemaal terug.
Dus dieren waar mee gewerkt wordt en die denken dat ze op de noordpool gaan overwinteren, daar gaat het vachtje vanaf en krijgen een goede deken op zodat ze nog iedere dag de wei in kunnen.
Dieren die weinig werken of gewoon weinig last van hun wintervacht hebben tijdens het werk, hoeven ook geen dek op.
Mijn mini merries en mijn mini hengstje zijn al die regen helemaal niet gewend en hebben er echt een hekel aan.
Beter een regendek op en blije paardjes in de wei dan bloot naar buiten en een uitgesleten pad voor het hek omdat ze naar binnen willen en een ticket terug naar Amerika waar ze in een droog gebied woonden Clown

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:53

ik begrijp wat je bedoelt marije, fijn ook dat het zo simpel op te lossen is door te scheren en een deken op te doen. toch lijkt het me dat je dan wel de symptomen bestrijd en niet het probleem. het is zoals je zelf zegt niet normaal als een paard zo warm word van wat draven en stappen dat deze oververhit raakt. lastig is inderdaad dat je hiervan niet zo 1 2 3 de oorzaak van kan zien. heeft het paard misschien al heel zijn leven een dek op, bij deze paarden zie je vaak dat als ze dan ineekeer de winter erop geen dek meer op krijgen ze een abnormale wintervacht aan maken. ook speelt voer en conditie natuurlijk een hele grote rol. (de vacht is toch wel een van de dingen waar je veel uit kan halen (kwa informatie over de conditie van het dier)

sokje, dat een paard invalt bij het maken van een wintervacht is heel vervelend. belangrijk is dan dat het paard de goede voedingsstoffen binnen krijgt. ook hier geld weer, ook hier zie ik vaak dat het toch uit maakt of het paard eerder een dek op heeft gehad of niet (wat ik zelf vrij raar vind, ik dacht altijd dat de vacht langer of dikker werd door verandering in het weer en het korter worden van de dagen, niet op of het dier eerder een dek op heeft gehad of niet)

nogmaals ieder zijn eigen keuze en ik waardeer deze ook. ik vind het heel interessant deze verhalen hierboven, hoe kan het dat het voor het ene paard wel heel goed werkt en voor de andere niet, wat zijn dan de verschillen in leefomgeving/voer. dat vraag ik me dan af.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:04

Ik weet ook niet waar het aan ligt Draaakje. Aan 't voer ligt het niet, ze staat er nu namelijk super bij. Ze maakt ook geen mega wintervacht overigens, maar 't kost haar toch een hoop energie. Lachen

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:34

Ik haal de ijzers er niet onder vandaan.
Bij een merrie is het gewoon niet mogelijk omdat je dr dan op kan wachten dat ze kreupel gaat lopen.
Bovendien worden ze ongeveer 2 weken na het veulenen weer opgepakt met rijden en staan ze alle 3 veel voor de wagen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:39

draaakje schreef:
ik begrijp wat je bedoelt marije, fijn ook dat het zo simpel op te lossen is door te scheren en een deken op te doen. toch lijkt het me dat je dan wel de symptomen bestrijd en niet het probleem. het is zoals je zelf zegt niet normaal als een paard zo warm word van wat draven en stappen dat deze oververhit raakt. lastig is inderdaad dat je hiervan niet zo 1 2 3 de oorzaak van kan zien. heeft het paard misschien al heel zijn leven een dek op, bij deze paarden zie je vaak dat als ze dan ineekeer de winter erop geen dek meer op krijgen ze een abnormale wintervacht aan maken. ook speelt voer en conditie natuurlijk een hele grote rol. (de vacht is toch wel een van de dingen waar je veel uit kan halen (kwa informatie over de conditie van het dier)

In dit geval gaat het juist om een merrie die uit de heuvels van Wales komt en bij mij grotendeels jaar in jaar uit 24/7 buiten loopt, ook in de winter. Normaal gesproken komt zij alleen in de weken vlak voor en kort na de bevalling 's nachts op stal.
Maar om te zorgen dat ze niet te zwaar en/of bevangen raakt, werkt ze de laatste 2 jaar zodra het veulen er vanaf gaat. Zomers loopt ze alleen 24/7 te moederen.
Dus ze begint met bijna geen conditie, begin van de herfst begint ze net een goede conditie te krijgen waarbij ze zonder problemen 45min werkt en dan na de eerste koude nacht schiet ze in haar wintervacht en krijgt ze problemen met het werk. Ze moet namelijk van mij iets meer doen dan 15 minuten stappen en draven Knipoog
Juist omdat ze gewend is om iedere winter een goede vacht aan te maken, doet ze dat nu ook. Andere jaren had ze die nodig in de winter buiten, zonder schuilstal en ook met -20 bleef de hele kudde buiten. Nu zou ze voldoende hebben aan een beschaafd wintervachtje maar dat wil ze maar niet geloven Haha!

Een andere optie is om haar gewoon te laten lopen en niet met haar te werken.
Maar dan kan ze weer niet 24/7 buiten lopen omdat ze zich klem vreet (ook met graasmasker, die heeft ze nu ook 24/7 om). Of ik moet haar op een hele schrale weide zetten maar dat kan weer niet i.v.m. haar weidegenootjes, die hebben wel gras nodig.
Dus dan maar de keuze om haar te scheren en haar overdag met dek op buiten te laten lopen en met het werk het dek eraf.
En tegen februari is haar vacht al weer genoeg aangegroeid dat ze op stal geen dek meer om hoeft en buiten alleen met slecht weer. Dan is ze ook zo ver in de dracht dat ze niet meer hoeft te werken.
En nu ze pas in april is uitgerekend, is dat helemaal geen probleem meer. Dan loopt ze al lang zonder dek.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:42

Ik haal de ijzers er wel af, maar als je merrie er heel moeilijk door gaat lopen, zou ik ze eronder laten. Of misschien alleen voor ijzers, achter eraf (als ze per ongeluk het veulen trapt ipv een ander paard, die ze wou trappen).

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:52

Creamer heeft geen ijzers, wordt ook weinig mee gereden.
Sjanty heeft wel ijzers, maar is nu dus niet drachtig Knipoog , afgelopen 2 jaar zijn de ijzers eraf gegaan ongeveer 2 maanden voor de bevalling, dan wordt er toch niet meer gereden en heeft ze ze dus ook niet nodig. Zij is ook de enige die geschoren wordt, dan krijgt ze ook een deken op. In de winter (nouja vanaf oktober) staan ze 's nachts binnen. Overdag lopen ze gewoon buiten, creamer krijgt in de winter wel een 0-gramsdek op. Dat is een echte smeerpoets op stal, binnen now time is die bruin met groen/geel als je dat niet doet.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:58

Ik vind het ook interessant hoeveel de wintervacht per paard verschilt, ook bij dezelfde omstandigheden.
De fokmerries lopen dag en nacht buiten, evenals mijn driejarige merrie (de andere paarden komen snachts op stal en hebben nu overdag buiten een regendeken op)
dus 3 fokmerries die nog een veulen zogen en op een al wat kaler wordende wei lopen, alle drie totaal verschillend in de hoeveelheid haar die ze al hebben en dan de 3jarige die bijgevoerd wordt met hooi en een handje brok en die heeft al een heel pak haar. Ik zou dan verwacht hebben dat de 3jr minder vacht zou maken omdat ze meer voer ter beschikking heeft om zich warm te houden, maar mss kan ze juist meer vacht aanmaken omdat ze meer gevoerd wordt?
Zouden de fokmerries ook anders in hun vacht zitten (langer) als ze al bijgevoerd werden?
Of is het echt gewoon per paard verschillend ongeacht hoe je ze voert

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:02

Die van mij staat ook zonder ijzers

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:07

Ik ben er niet zo voor om ijzers er onder te laten als de merrie moet veulenen, ze hebben dan veel minder gevoel in de hoef.
Maar ik laat de ijzers er ook onder. Mijn merrie staat alleen voor op ijzers, maar zonder ijzers gaat ze er bij liggen (pony is bevangen geweest en heeft er op blote voeten verschrikkelijk veel last van). Dus het is voor mij echt geen mogelijkheid meer om de ijzers er onder weg te halen.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:09

Ik weet wel dat Kyra heel slecht is in wintervacht aanmaken normaal gesproken. Geen tot weinig wintervacht en vaak snot en snotverkouden.
Nu is ze drachtig en heeft ze al meer winterhaar dan al die jaren bij elkaar.