Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybollie

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:18

Hoi,

Even een vraagje tussendoor. Wat gebruiken jullie voor het ontsmetten van de stal??

Hier gaat alles zijn gangetje. Ik zal komend weekend weer eens foto's maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:31

Stal ontsmetten? Hmmm, doen wij eigenlijk niet aan. Bloos Maar ik zie er ook het nut niet van in, al onze paarden zijn kerngezond, we fokken al jaren en hebben nog nooit een ziek paard eigenlijk gehad, zelfs de laatste 30 jaar maar 1 keer een kreupel paard. Ook met fokken nog nooit problemen gehad. (Zoekt nu wel een megagroot stuk hout om het af te kloppen maar in een cleanroom is hout verboden Koe ).

BoefJMouse: veulen mag ook nog niet komen, Kiony moet het nog even volhouden. Maar ik kan me wel voorstellen dat je het eruit aan het kijken bent. Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:35

We zitten hier op 289 dagen... ooeioei wat kriebelt dat nou, en wat spannend is het nu het bijna zover is Haha!

zijn er eigenlijk nog boerenwijsheden om te voorspellen of het een merrie of een hengstje wordt? Ik heb een fanatiek ploinkend actief veulentje, ben benieuwd of dat nog wat betekent Haha! Ze zeggen geloof ik ook dat een hengstveulen meestal wat later geboren wordt en een merrie wat vroeger (of net andersom Nagelbijten / Gniffelen )

Wie weet het? Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:42

Hmmm, de enige boerenwijsheid die ik heb is dat Neon een hengstveulen krijgt. Na 19 veulens fokken waarvan 17 hengstveulens geloof ik niet dat de ooievaar iets anders bij ons afleverd. Die 2 merries waren duidelijk verkeerd bezorgd. Clown Hopelijk maakt de ooievaar dit jaar weer een foutje, merrie is zeer welkom. Tong uitsteken

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:44

Neonlight schreef:
Stal ontsmetten? Hmmm, doen wij eigenlijk niet aan. Bloos Maar ik zie er ook het nut niet van in, al onze paarden zijn kerngezond, we fokken al jaren en hebben nog nooit een ziek paard eigenlijk gehad, zelfs de laatste 30 jaar maar 1 keer een kreupel paard. Ook met fokken nog nooit problemen gehad. (Zoekt nu wel een megagroot stuk hout om het af te kloppen maar in een cleanroom is hout verboden Koe ).

Aangezien Holly op een pensionstalling staat en =/- 1,5 maand voor de bevalling naar een grotere box zal verhuizen wil ik toch graag ontsmetten. Mijn eigen stal hou ik altijd netjes bij, paarden worden op tijd ontwormd en geent etc., maar of een ander dat ook doet??? Vandaar....

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:13

Dan zou ik gewoon een zakje halamid halen, kun je oplossen in water en daarmee dan de stal natmaken en even inlaten trekken.

Mijn drachtige mutsen:
June is 26 maart uitgerekend, dus nog ± 10 weken te gaan.

AfbeeldingAfbeelding

En Dance is 6 maart uitgerekend nog ± 7 weken te gaan, en wat een bescheiden buikje niet?
Even ter verduidelijking de linker merrie op de foto rechtsonder is NIET drachtig... Bloos Clown

AfbeeldingAfbeelding

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:28

@ Hollybollie, mijn merrie verhuist ook naar een andere box en die zal ik ook gaan ontsmetten, vind ik wel zo fris inderdaad. Halamid is een goed middel daarvoor.

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:39

Heeey,

@ Neon, Heeft je paardje al 19 veulens gehad? Woooo Clown
En inderdaad Kiony moet nog even volhoude, maar ze is t echt zat geloof ik. Maarja na bijna 10 2/3 maand, zou ik t ook spuugzat worden! Bloos
@ Holliebollie ; Kiony is ook naar een grotere box verhuist, ong. 4 maanden geleden. Dat vanwege de dierenarts die zei dat t veulen al 9 maanden was, en wij nog geen dekbwijs hadde kunne achterhalen.
Maar inmiddels weten we dat Kiony op 9 maart door Kantjes Ronaldo is gedekt.
Dusss, ze staat lekker in een XL-box , echt lekker voor t veulen straks.

En dan nog een vraag? ; ik heb me laten vertellen dat als t veulen geboren is je een week niet mag uitmesten!?
Is dat waar of isset onzin? Koe

x Amanda & kiony. [ 315 dage drachtig inmiddels, sjongejonge Bloos ]

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:45

BoefJMouse schreef:
En dan nog een vraag? ; ik heb me laten vertellen dat als t veulen geboren is je een week niet mag uitmesten!?
Is dat waar of isset onzin? Koe

Lijkt me een heel groot beetje onzin. Haha!
Je veulen in de poep laten liggen lijkt me niet zo gezond namelijk. Clown

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:41

dikke onzin! uitmesten!

hier ook geen ervaring met ontsmetten in de zomer gaat er wel af en toe een ontsmettend product doorheen, maar ik weet echt de naam niet Bloos

die mini's zijn zooooo schattig Lovers

Hier is er eentje in actie geschoten Haha! blauw en roze lint gaan halen, blauwe en roze knijpertjes (de blauwe met bloempjes, de roze met duifjes) en pakken servetten in allerlei kleuren uit de kast opgediept. Mooiste kleurencombi's met roze en blauw genoteerd. Namen staan nu definitief vast. D...... en E..... Geboortegedichtje voor D...... is ook af Haha! maar blijft net als de naam nog een verrassing Clown
Nu nog naamkaartjes voor aan de geboortesuiker maken.
En dan nog een gedichtje voor E..... haar geboortekaartje uitvinden.
Daarna kan ik alleen maar afwachten... tot ik de eerste foto op pc heb en de kaartjes kan afprinten Haha!
suikerbonen heb ik ook nog niet gekocht, anders zijn die slecht tegen die tijd Tong uitsteken
hier ook dus eentje die rotsvast overtuigd is van de geslachten Nagelbijten / Gniffelen

Ben al op namenzoektocht voor 2008 Gestoord met de letters F en G Knipoog

Ben van plan Angel en Tinkerbell van stal te verwisselen begin maart (angel 11 maart uitgerekend) want tinky's stal is ruimer, veiliger en bewaakt met 2 camera's Haha!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:45

Hollybollie schreef:
Neonlight schreef:

Aangzien Holly op een pensionstalling staat en =/- 1,5 maand voor de bevalling naar een grotere box zal verhuizen wil ik toch graag ontsmetten. Mijn eigen stal hou ik altijd netjes bij, paarden worden op tijd ontwormd en geent etc., maar of een ander dat ook doet??? Vandaar....

Nou ik vindt het netjes dat jij een andere stal krijg Bloos ik krijg helemaal niks Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:48

BoefJMouse schreef:
Heeey,

@ Neon, Heeft je paardje al 19 veulens gehad? Woooo Clown

Neenee, met een vader die nu 20 wordt (had je toch moeten weten Knipoog ) is dat niet mogelijk. Neon is ook nog maar 6 jaar oud. Haha! Dit wordt haar 3de veulen. We hebben echter 2 fokmerries eerder gehad, nummer 1 heeft 11 hengstveulens gegeven, nummer 2 4 hengstveulens en 2 merrieveulens, Neon is nummer 3 en die heeft tot nu toe 2 hengstveulens gegeven. Ligt niet aan de merrie, maar aan het adres denk ik. Merrie nummer 2 is verkocht, wedden dat die dit jaar bij de nieuwe eigenaar een merrieveulen krijgt. Clown

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:12

@Frenia: goed bezig zeg... bij mij liggen de namen ook al klaar, ben nu bezig met het geboortekaartje (voor zover als dat gaat)
maar een geboorte gedicht? verzin je die zelf of kan je die ergens op het net vinden??

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:17

Hallo dikke-buiken eigenaren Haha!

Aangezien onze merrie's dit jaar niet drachtig zijn en we dus niet hoeven te waken hebben we nog een draadloze beveiligingscamera over. Misschien dat hier nog iemand intresse erin heeft? Bij de link kan je meer informatie vinden!

viewtopic.php?f=147&t=712737&hilit=

Groetjes, een merrie-eigenaar die toch wel een beetje baalt dat ze dit jaar geen veulentje krijgt.. Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:23

Ideaal zeg zo'n camera, helaas staan mijn paarden niet aan huis.. en van ons thuis tot aan de stal van de paardjes is een paar kilometer, dat gaan geen camera halen ben ik bang Knipoog gelukkig heb ik een lieve oom die een paar keer per nacht gaat kijken Lachen

Mijn boerenverstand zegt dat Darlah een hengstje krijgt en Shak een merrie (nouja, dat laatste hoop ik eigelijk Haha! ) vorige keer wist ik echt zeker dat het een hengst was en dat was ook zo. Nu is ze kwa gedrag echt heel anders als toen. Bij Darlah durf ik er eigelijk geen pijl op te trekken maar ze gedraagd zich echt als een hengst (staat te gillen, te showen, nekje erop), dus dat kan niet missen toch Knipoog

Ontsmetten doen wij trouwens ook nooit Bloos Maar idd niet zo'n gek idee om dat eens te doen.

Eventjes een vraagje; hoe groot zijn jullie kraamboxen?
Darlah kan wel in een flinke stal, voor Shak moeten we nog eventjes iets verzinnen (schuren genoeg bij m'n oom) maar wat is een beetje een goede grootte. Mijn vader vind op stal bevallen wel een beetje eng omdat ze vaak tegen de zijkanten aan gaan liggen. Maar in de wei vind ik weer niks (ivm sloten enzo).. hoe doen jullie dat?

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:14

Fleda schreef:
Hallo dikke-buiken eigenaren Haha!

Aangezien onze merrie's dit jaar niet drachtig zijn en we dus niet hoeven te waken hebben we nog een draadloze beveiligingscamera over. Misschien dat hier nog iemand intresse erin heeft? Bij de link kan je meer informatie vinden!

viewtopic.php?f=147&t=712737&hilit=

Groetjes, een merrie-eigenaar die toch wel een beetje baalt dat ze dit jaar geen veulentje krijgt.. Knipoog

Ik heb net op de link gekeken maar ik woon 15 km van Monnie af dus dat gaat het niet worden.

@ Meavey zoo lekker dik buikje hoor!!!
@ katrienh die van jou doet ook zo erg bling bling Lachen

Ik heb ook gevoel dat monnie drachtig is van een hengst dat gevoel had ik ook toen ik zwanger was alleen dan gevoel over een jongetje en dat klopte!!!

@ Mazzel-meid ik ga naar de kliniek dus alles wat ik moet doen ik met de chips en fles wijn achter de pc zitten Bloos

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:44

geboortegedichtjes verzin ik ieder jaar specifiek voor dat veulen zelf.
zal morgen ofzo het gedichtje hier effe plaatsen.

nu dus 2 veulens = voor het eerst 2 gedichtjes verzinnen Clown

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:46

Maseike schreef:
@ Mazzel-meid ik ga naar de kliniek dus alles wat ik moet doen ik met de chips en fles wijn achter de pc zitten Bloos

kijk dat is nog eens ideaal. lijkt me wel een heel geruststellend idee dat er constant toezicht op is en als er iets mis gaat dat er meteen een VA bij is Ja

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:01

@fleda :beetje balen toch ? en zo'n camera heb ik al sooorryy Knipoog
@neonlight :al 19 veulens wauw ,wat een super-mama !!
@boefjmouse :uitmesten die handel !! Pling
@meavey Jaij kan ook al aftellen Nagelbijten / Gniffelen
@hollybollie : DETOL Pling daar zweer ik bij en het ruikt zoooo lekker Knipoog

Hier nog eens een fotootje van Ydwine op 3/4 v/d dracht

Afbeelding

hihi gekke doos Lovers

Afbeelding

kennen jullie Upke nog ,Ydwines veulen van vorig jaar ???

Afbeelding

Zo is ze nu Vingers aflikken op 10 maanden oud

Afbeelding

Afbeelding

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:08

misschien kennen jullie Quirina's eerste veulen nog? Forpreza Di Quiquanta is haar naam... Dit jaar wordt-is ze een twenter en ja, dit moeten jullie zien e Haha!

Afbeelding

dit is de halfzus dus van mijn toekomstig veulen dat over een maand geboren word Haha! Forpreza kijkt er naar uit Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:35

Wauw, wat is Forpreza Di Quiquanta al een dame geworden zeg!
En Upke ook al zo groot. Het baby is er eigenlijk wel snel af van die veulens. Zeker die van dit jaar zijn echte slungeltjes. Haha!

amandakè schreef:
@neonlight :al 19 veulens wauw ,wat een super-mama !!

3 supermama's he. Knipoog

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 23:02

oef.. jeetje meiden wat kletsen jullie wat af zeg! hahah
ik zal eens alles rustig nalezen als ik wat fitter ben...

wou alleen ff me verhaaltje kwijt! Bloos

vandaag is lisa uiteindelijk een keer opgevoeld/gescan voor de verzekering!

het was een erg druk veulentje!! haah het bewoog goed!
ze voelde een beentje, en dat schatte ze op 2 tot 3 cm dik!
en wat ze zo kon inschatten vond je het best groot al, omdat ze nog 6 maanden drachtig moet worden..

na het voelen ging ze nog proberen om het voor ons ff op de scan telaten zien...

we hebben gedeeltes gezien van het veulen, beentje... iets van een stukje schedel(dat dacht ze) en ineens bewoog het beeld.. weg was het veulen hahaha

lisa stond er erg relex bij... stond met de oren naar voren, en aan het ijzer telikken van waar ze in stond (opvoel boxs)
of tewel het boeide lisa allemaal bar weinig!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 09:39

Maseike schreef:
Nou ik vindt het netjes dat jij een andere stal krijg Bloos ik krijg helemaal niks Tong uitsteken

Ik had aangegeven aan de stalhouder dat dit de voorwaarde was om Hollebol "thuis" te laten bevallen. Anders had ik haar of naar een kraamkliniek gebracht, of tijdelijk naar een andere stalling. Hij verzekerde me dat hij voor een ruimere stal zou zorgen, dus vertrouw ik daar op, en anders gaat ze alsnog ergens anders heen om te bevallen. Maar ik vertrouw erop dat hij zich aan zijn woord houd, zo is hij wel.

Iedereen bedankt voor de ontsmettingsmiddeltjestips. Met Halamid heb ik wel ervaring om stallen te ontsmetten. Dettol ruikt idd. erg lekker, maar ik wist niet dat dit ook gebruikt werd om stallen mee te doen, goed idee!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:51

!!! Holly you got PB !!!!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:49

AfbeeldingWat kletsen jullie wat af!!!!!!

Hier gaat alles zijn gangetje, onze rachael is nu 282 dagen drachtig dus dat gaat snel!!!! Ze is nu wat langer aan het eten, niet zoveel ruimte meer!!! Vandaag haar even gewassen, tjonge wat is dat een smeerder op stal!!!!
Dus die is lekker schoon als ze mama wordt!!!

Jane gaat haar gangetje zit nu op 220 dagen, had last van schurftmijt, dus ze moet af en toe even in bad. Ze is inmiddels verhuisd naar een box met dichte wanden, ze kan wel haar koppie over de deur heen doen hoor!!!!! Ze is megachagerijnig naar andere paarden en begon de box een beetje te verbouwen!!! Extreme duivel

Als het veulen gaat komen krijgt ze het helemaal luxe, want dan komt ze in de loopstal van de veulens, dus ruimte zat!!!! En als het errug slecht weer is heeft veulie straks alle ruimte om te springen en te spelen!!!

Zal proberen morgen wat foto's te maken!!!

Iedereen heel veel succes en sterkte in deze spannende tijden!!!!