Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fotsy schreef:Waarom is de opfok zo een rage bij jullie?In België hoor je dat zelden, trouwens ik ben daar niet zo een voorstander van,
in de natuur troepen veulens ook nooit samen zonder een volwassenen bij. Hoe weet een veulen nu dat men moet gaan lopen voor een leeuw, toch omdat mama, papa, of tante dit doet. Hier zijn wel geen leeuwen meer maar het principe is hetzelfde. Als je dan toevallig een bazig veulen hebt die heel schrikkig is die door de draad loopt ja dan volgt de rest gewoon. Ik ben veel meer voorstander van een veulen bij een volwassen paard te steken dan bij een bende peuters. Je laat je baby'tjes-peuters toch ook niet achter zonder volwassen toezicht
MarijeR schreef:Fotsy, waarom zouden veulens rangorde vergeten als ze afgespeend worden? Er heerst wel degelijk een rangorde, ook bij de veulens onderling. Maar het verschil is niet zo groot dat een veulen niet de kans krijgt om te eten of alleen maar naast de schuilstal kan staan als het regent.
En minder respect voor persoonlijke ruimte? Dat ligt aan je eigen opvoeding.
Cemlys, idd met voeren wil ik ook geen grote verschillen hebben. Wat krijgt een veulen nog binnen aan krachtvoer als je ze voert in een groep met grote leeftijdsverschillen, niets...
Hier lopen ze ook de eerste winter 24/7 buiten en dan wil ik wel dat ze goed gevoerd worden.
Houd je veulens op stal en apart gestald dan is dat anders maar zo wil ik een veulen niet houden.
Hier komen ze als ze eens op stal moeten (oud & nieuw, wachten op hoefsmid e.d.) met z'n allen in een grote loopstal. Zet daar maar eens een net afgespeend veulen tussen 1 en 2 jarigen en volwassen dieren, die heeft geen leven...
Fotsy schreef:Lijkt me duidelijk aan alles zijn voor en nadelen en jammer genoeg hebben we niet altijd de mogelijkheden om de natuur zo goed mogelijk na te bootsen.Bij mij komt het veulen in een groepje te staan met een jaarling en een twaalfjarige, een hengst van drie en zolang mogelijk mama, maar die van mij gaan alle dagen nachtje binnen om te eten dus aan eten geen gebrek en ieder zijn eigen stal.
Toch raar dat we dit in België niet echt kennen
Robynn schreef:Als Khaleesi een merrieveulen krijgt zal ze ook niet naar de opfok gaan. Hengst weer wel, maar alleen met de reden dat ik geen plek heb voor een hengst.
Hebben jullie ervaring met een merrie die laagste in rang is en een veulen krijgt? Hoe reageren de andere paarden op het veulen en de merrie in kwestie wanneer ze weer bij elkaar gezet worden? Ik heb een aantal voorbeelden gezien dat de merrie dan hoger in rang komt te staan, maar ik hoor zo nu en dan ook tegenstrijdige berichten?
paardjes123 schreef:Robynn schreef:Als Khaleesi een merrieveulen krijgt zal ze ook niet naar de opfok gaan. Hengst weer wel, maar alleen met de reden dat ik geen plek heb voor een hengst.
Hebben jullie ervaring met een merrie die laagste in rang is en een veulen krijgt? Hoe reageren de andere paarden op het veulen en de merrie in kwestie wanneer ze weer bij elkaar gezet worden? Ik heb een aantal voorbeelden gezien dat de merrie dan hoger in rang komt te staan, maar ik hoor zo nu en dan ook tegenstrijdige berichten?
Bij ons staat stippel onderaan in rang en alle paarden gaan met veel respect om met het veulen. Nu ze de nacht binnen staan gaat het veulen als 1 van de eerste naar binnen en stippel als 1 van de laatste (op volgorde rangorde)