[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:52

Ayasha schreef:
Ik heb een veulen van iemand anders op weide staan en heeft witte staartharen nu ook witte haartjes door haar verder volledig bruine vacht... Kan dat gewoon de wintervacht zijn of zijn het gewoon de eerste tekenen dat ze stiekem schimmel is?

Witte staartharen duidt meestal op rabicano. Die worden vaak dan ook stekelharig (begint klein, wordt heul veel) op buik, flanken, soms de rug, deel van de ribben en onderzijde hals zelfs soms. Dus afhankelijk van waar de haren zitten...

Pheo is rabicano en sabino, je kunt de witte haren op haar zijde en rug wel zien op deze foto:
Afbeelding

peach2001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:55

Overigens, hoe was haar geboortekleur? bruintjes worden vaak licht geboren zonder zwart nog, schimmels vaak al met zwart zichtbaar. Vossen met rode oogranden, vosschimmel met zwarte eyeliner.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:55

Vader van de moeder is een vos dus dan kan mama niet homozygoot schimmel zijn lijkt me?
De witte haren zitten in de staart en onderkant/achterkant van haar buik.
Verder (nog) geen witte haren te zien. heb alleen een close up foto dan zie je nog niet echt waar ze zitten. :+ Maar iig achter de eerste helft van haar buik en meer onderaan.
Gut geboortekleur geen flauw idee van.. ze heeft wel zwarte oogranden, maar lichtere wimpers.. (bruin maar lichtbruin, meer vossig)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:57

Dan zal ze wel rabicano zijn :)

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:00

dus er is een kans dat ze niet helemaal wit wordt?!! :')
Mooi!! (ik ben aan het twijfelen om haar over te nemen moest hij haar verkopen maar ik wil echt echt echt geen schimmel meer... :') )

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:03

Ja die kans is er wel, maar ik zou toch even kijken hoe ze eruit zag bij haar geboorte, want dat is doorslaggevend.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:05

Vraag ik even na zo snel ik hem weer spreek. :j Ze is nu trouwens ook niet zo heel erg uitgesproken bruin. Ze heeft niet zo'n hoge zwarte benen als de andere twee bruintjes die ik op weide heb staan iig. Ze heeft trouwens ook een witte vlek op haar bovenlip... Ook een kenmerk toch? Maar ik vraag, moest het zo ver komen dat ik haar overneem, nog even welke kleur ze als veulen (enfin bij geboorte) had.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:17

Ayasha schreef:
Vraag ik even na zo snel ik hem weer spreek. :j Ze is nu trouwens ook niet zo heel erg uitgesproken bruin. Ze heeft niet zo'n hoge zwarte benen als de andere twee bruintjes die ik op weide heb staan iig. Ze heeft trouwens ook een witte vlek op haar bovenlip... Ook een kenmerk toch? Maar ik vraag, moest het zo ver komen dat ik haar overneem, nog even welke kleur ze als veulen (enfin bij geboorte) had.

Dat klinkt als bruin rabicano indd. Wrs had ze bij de geboorte nog geen zwart maar lichte benen. Ook de punten van de manen zullen licht zijn dan waarschijnlijk, dat stukje dat in een puizige dikke krul eindigt :P

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:22

Dat heeft ze gek genoeg niet maar het uiteinde van haar staart is wel wit (nuja, beige op dit moment maar origineel zal dat wit zijn vermoed ik. _O- )
Zie nu ook op de foto's dat ze rechts achter ook een grillig wit kroonrandje heeft. :) (merrietje laat zich pas sinds kort echt poetsen en had zich behoorlijk vuilgemaakt dus nu komen die dingen pas te voorschijn) Haar voorbenen zijn wel niet echt uitgesproken zwart. :) achter wel wat meer

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:25

Ik had nog een vraagje, Set haar buik voelt zo gespannen aan. Dus zeg maar niet een lekker zachte buik, of vetlaagje, maar meer hard, spieren, of in elk geval een harde ronde buik. Nu heb ik wel eerder gehoord dat bij dracht de buik meer harder dik wordt en niet zo zacht als dik door vet. Maar ze is maar 2 maand drachtig (wel al heel snel wat dikker geworden). Ze reageerde maandag ook heel erg geïrriteerd toen ik op haar buik duwde (achteraan de buik, bij de flank). En dan niet gewoon netjes geïrriteerd, maar vijandig. oren helemaal in de nek, bijna de tanden naar me toe, terwijl ze normaal een keurige, netjes opgevoede merrie is. Zijn dit hormonen en drachts-verschijnselen, of zou ze buikpijn hebben van iets anders? Met rijden was ze vandaag heel erg vrolijk en heel actief, galoppeerde heerlijk en is verder ook wel ontspannen.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:30

Pret had dat rond 2 a 3 maanden dracht ook.. Ook dat pissige reageren enz.. :) Nu heeft ze dat niet meer..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:32

ook zo'n gespannen buik? Man het lijkt wel gasvorming, maar dat is het niet :+ En zoals ze reageerde schrok ik echt even van, heel fel. Maar ik dacht al aan hormonen enzo. bedankt voor je antwoord.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:37

Ja. :) Haar buik stond ook heel gespannen, toen ik dat voelde dacht ik nog "geen wonder dat ze zo pissig is" maar vandaag zag ik na het uitschudden van het rollen dat ie al weer meer ontspannen is. :) (blubberde zo mooi mee) maar hij voelt nog steeds harder dan voorheen..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:42

Oke :j Tja het lijkt mij ook helemaal niet prettig, maar ze heeft er alleen last van (lijkt het) als ik er op duw :+ dus dat doe ik dan uiteraard niet meer.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:43

Pret mocht ik niet eens in de richting van gaan op een gegeven moment, dan had ik al een boze merrie :=
Nu mag ik dat wel weer. :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:46

Haha ja dat is herkenbaar. Sinds ik erin heb geprikt :o kijkt ze al waakzaam om als ik naar haar achterkant loop. Zo wil ze ook nog steeds niet graag bij haar staartwortel aangeraakt worden na al het scannen :(:)

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:47

set_elkol schreef:
Haha ja dat is herkenbaar. Sinds ik erin heb geprikt :o kijkt ze al waakzaam om als ik naar haar achterkant loop. Zo wil ze ook nog steeds niet graag bij haar staartwortel aangeraakt worden na al het scannen :(:)

_O- _O- _O- raap me op... en jij vindt het gek dat ze waakzaam wordt?!! :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:49

~~}> Ja, gek hoor. Wat een aansteller toch :+

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:22

Wat een heerlijke buiken komen voorbij...
lekker vies maar dat hoort bij dit jaargetijde toch? Betekend dat ze heerlijk buiten staan.

Woogy fijn dat je ze op jouw eigen plekje hebt.#
Alles goed gegaan?

Set-elkol aan het prikken.... ~~}> hihi.

Rabicano, goh zou dat ook bij mijn Fredjes kunnen?
Ik heb er twee die echt ongeloooflijk stekelharig zijn, en dus ook echt witte haren aan de buitenkant van de staart hebben.
Beide zijn vos nakomelingen van een bijzonder stekelharige palo hengst.
Al mijn dames hebben wel het Sabinogen.

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:06

Ik heb echt geen verstand van al die kleurtjes! Maar wat zie ik al een hoop gevulde buikjes! :')

Demi is nu 198 dagen drachtig! We zitten al op meer dan de helft van haar dracht!
Ik heb haar buik nog niet gevoeld, sinds het ongeluk van haar zie mijn onderschrift, in de laatste reacties. Een groot hangbuikje heeft ze nog niet, dat komt denk ik nog wel.

Dit is Demi's eerste dracht, van haar moeder (had al eerder hier een foto geplaatst is het volgens mij de 9e (fokmerrie) Weet ook niet precies op hoeveel dagen zij zit. Ze is ergens in juni gedekt.

Ik hoop dit keer wél de bevalling mee te maken! Heb ik nog nooit meegemaakt :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:15

set_elkol schreef:
Ik had nog een vraagje, Set haar buik voelt zo gespannen aan. Dus zeg maar niet een lekker zachte buik, of vetlaagje, maar meer hard, spieren, of in elk geval een harde ronde buik. Nu heb ik wel eerder gehoord dat bij dracht de buik meer harder dik wordt en niet zo zacht als dik door vet. Maar ze is maar 2 maand drachtig (wel al heel snel wat dikker geworden). Ze reageerde maandag ook heel erg geïrriteerd toen ik op haar buik duwde (achteraan de buik, bij de flank). En dan niet gewoon netjes geïrriteerd, maar vijandig. oren helemaal in de nek, bijna de tanden naar me toe, terwijl ze normaal een keurige, netjes opgevoede merrie is. Zijn dit hormonen en drachts-verschijnselen, of zou ze buikpijn hebben van iets anders? Met rijden was ze vandaag heel erg vrolijk en heel actief, galoppeerde heerlijk en is verder ook wel ontspannen.

Harde buiken heeft ze precies, is best pijnlijk hoor, ook al zelf meegemaakt, liefst afblijven, gaat wel vanzelf over.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:17

Wat een mooie gevulde buiken komen er weer voorbij :D

Na lang wachten hier eindelijk wat vergelijkings foto's en de 2 echo foto's ;)
Datums staan bij de foto's, ik hoop dat ze niet te groot worden..

20-07-2013 precies een week na haar ''date'' (7 dagen)
Afbeelding

10-10-2013 (89 dagen)
Afbeelding

26-10-2013 (105 dagen)
Afbeelding

11-11-2013 (121 dagen)
Afbeelding

Zwangerschapskwaaltjes? (normaal doet ze dit dus nooit..)
Afbeelding

En de 2 echo's:
23-08-2013 (41 dagen drachtig)
Afbeelding

07-11-2013 (117 dagen dracht)
(klein stukje veulen, het was al veel te groot om op het scherm te krijgen haha, het veulen was erg beweeglijk en zwom van de ene naar de andere kant van het scherm of zelfs uit beeld)
Afbeelding

Samen met mijn meisje voelen we al of het veulen aanwezig is <3
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:46

oooh wat een mooie foto's Bianca! Lief die laatste <3 Ik sla ook alle foto's in een apart mapje op met de naam van hoeveel dagen, dan kan ik over wat weken een klein overzichtje maken als ze ook wat verder is!

Fotsy ja ik dacht al dat het een zwangerschapsbuik was :j heb er niet teveel in geprikt hoor, eerder een klein duwtje gegeven }> maar ze gaf gauw genoeg aan dat dat geen goed plan was.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:50

Dankjewel!! :D Ja ondanks haar zwangerschapshormonen blijft ze mijn knuffeltje <3 er mag alleen absoluut geen ander paard bij mij in de buurt komen haha!
Ja ik heb net even gauw de foto's bij elkaar gezet, is wel wat makkelijker met uploaden en bijhouden..

Ben benieuwd hoe Set veranderd in buik

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:56

Leuk he! Mij mij staat alles ook in 1 mapje. Set is nog maar 62 dagen maar desondanks wel veranderd.. Zet er wel even foto's bij nu al:

Afbeelding
niet drachtig, juni

Afbeelding
27 dagen

Afbeelding
59 dagen