[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:57

Ik weet het nog niet qua scheren. Ze zit al erg dicht in haar vacht en ze wordt nog getraind.
Nog geen idee hoelang ze daar comfortabel in blijft. Scheren zou wat dat betreft fijn zijn maar ik vind het minder fijn om haar buik in de gaten te houden.
Ze is uitgerekend begin juni dus voor de bevalling zelf zou de deken wel al weer af zijn.
Kortom ik twijfel nog

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:00

Die van mij krijgen enkel een regendeken op in de wintermaanden als ze buiten op de wei lopen. Een 0 grams deken. Binnen op stal gaat hij dan af.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:02

In jouw geval zou ik hem gewoon op doen Elly, in juni is ze al lang van de deken af. Die van mij is in maart uitgerekend en wordt ook getraind (loopt nog wedstrijden). Ik weet bij haar nog niet hoe ik het ga doen. Vorige keer had ze een april veulen. Toen wel over de winter met deken maar voordien afgebouwd.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:29

Hier worden ze niet getraind, maar zijn het een stel koukleumen en dus staan ze met deken. Richting het einde doe ik dan 's nachts de deken gewoon af en overdag zonder bilkoord.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:57

Afgelopen dracht had ik hier de merrie met deken maar ergens in maart (toen 9mnd drachtig) begon ze ineens een hekel te krijgen aan de deken ondanks een maatje ruimer. Dus toen de deken afgedaan en meer hooi gaan voeren. Veulen blijft nu tot november erbij lopen dus ik ga het zonder deken doen deze dracht.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:44

Hier geen dekens meer, heerlijk is dat :o

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:11

Hier wel een deken, een jaar geleden was echt een ramp met Boston namelijk. Die maakt bijna tot niet wintervacht aan, dus die staat letterlijk helemaal te shaken in haar stal en wil als ze buiten staat alleen maar naar binnen. Gelukkig bevalt ze pas in Mei volgend jaar, dus we hebben nu gewoon een deken er opgedaan en ze krijgt als het kouder wordt ook gewoon een winterdeken op.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:14

Pomski Welkom. Heb je ook fotos van de combinaties?

Shirley_ Dan kun je er idd vanuit gaan dat het klopt :D ow sorry verkeerd gelezen dacht dat je al ging verhuizen. Hopelijk is er snel plek op die stalling.

DDDara Wat is er gebeurd met je jaarling? Met onze Tinkers proberen we een fijn, sociaal, koel in het hoofd recreatie paardje te fokken. Met Yula en Booster hoop ik een veulen te fokken wat zwaarder is als Yula kwa beenwerk en iets minder sensibel als moeders. Maar Booster geeft over het algemeen stevige, sociale en nuchtere veulens met veel sok dus dat komt wel goed. Stiekem hoop ik op blauwe ogen haha. Veulen zal wss wel voor de verkoop zijn.

Kiki1976 Wat heerlijk dat Bo zo voorzichtig is met je dochter. Ze kan de kriebels wel waarderen zo te zien :D Bij de merrie's die wel getraind werden voor latere verkoop had ik ook altijd dekens op liggen. Rond 320 dagen dracht komen de merries dan onder de camera en staan dan binnen of in de overdekte binnenbak. Meestal liet ik dan de dekens gewoon af. Ze waren hier nooit geschoren overigens.

EllyC In jou geval zou ik wellicht idd scheren. Tegen juni zijn de dekens weer af.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:51

Qua dekens vind ik het lastig omdat dit mijn eerste keer is maar ik zou denken; blijf doen wat ze gewend is?
Zirana wordt gewoon gereden , ik weet nog niet of ik haar ga scheren daar ze er waarschijnlijk vanaf (eind) januari al niet meer gereden kan worden.. (15 april uitgerekend).. maar ik moet even kijken tot hoelang ik kan blijven rijden. Ze zweet altijd zo onnoemlijk en moeilijk droog te krijgen met vacht (lees: 4zweetdekens en kuurtje solarium verder)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:04

Shirley__ schreef:
Qua dekens vind ik het lastig omdat dit mijn eerste keer is maar ik zou denken; blijf doen wat ze gewend is?
Zirana wordt gewoon gereden , ik weet nog niet of ik haar ga scheren daar ze er waarschijnlijk vanaf (eind) januari al niet meer gereden kan worden.. (15 april uitgerekend).. maar ik moet even kijken tot hoelang ik kan blijven rijden. Ze zweet altijd zo onnoemlijk en moeilijk droog te krijgen met vacht (lees: 4zweetdekens en kuurtje solarium verder)

En als je een patroon scheert in combinatie met een (gevoerde) regendeken?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:29

Fijn dat Bo nog mooi drachtig is, Kiki!

AM_Horses schreef:
Kiki *\o/* hier waren de drukte schoppers ook moeilijk in beeld te krijgen.
Vindt het altijd wel leuk als je iets kan zien. Vorig jaar zag ik bij één de ribben. Heb ook wel eens een hoofdje gezien. Maar meestal als ze al zover zijn moet je geluk hebben

Vorig jaar zag ik bij Fi heel mooi twee beentjes en hoefjes. Ik dacht dat de veearts aan het filmen was, maar dat was ze vergeten :o Dus nog een keer gescand en gefilmd en toen zagen we heel mooi zijn hoofdje. Ik wil het filmpje hier best delen als mensen het willen zien :)

Bij Fiore komt wel gewoon de osteopaat, dat kan prima. Als de osteopaat maar weet dat ze drachtig is, dan kan ze daar rekening mee houden tijdens de behandeling.

Ik laat Fi vologende week of die week daarna nog één keer scannen, ben benieuwd!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:15

Idaza word ook niet meer getraind, maar omdat het hier zo nat is en ze een koukleum is krijgt ze wel een deken op. Ik heb eigenlijk nooit veulens super vroeg in het jaar dus dan is de deken er al lang weer vanaf. Veulen van dit jaar loopt er wel nog tot november bij, want ik ga een paar weken naar NL en speen ‘m liever niet als ik er niet ben. Dus dan krijgt ze ook pas de deken op als hij er niet meer bij loopt, anders kan ik denk ik op zoek naar een nieuwe deken :')

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 22:14

nieky1993 schreef:
Pomski Welkom. Heb je ook fotos van de combinaties?

Dit is papa Barry van stal Roelen
Afbeelding

Hieronder de merries, op de foto's zijn ze rond de 100 dagen drachtig. Inmiddels dus rond de 150 dagen.

Dolly

Afbeelding

Estella's Jolyn

Afbeelding

Lowland Bess

Afbeelding

Bess is op 20 maart uitgerekend.
Jolyn op 28 maart en Dolly op 1 april!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 08:00

Ik heb besloten het in eerste instantie gewoon zonder deken te proberen en mocht ze het koud hebben kan ik hem altijd nog op gooien.
Aan de ene kant vind ik dekens ideaal, altijd een droog paard. Bo is zo´n type die niet in de nattigheid gaat liggen rollen, dus dat scheelt al enorm.
Aan de andere kant, dat gewissel steeds haha

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:24

Ik ben blij dat ik mij niet druk moet maken om dekens en mijn minipaardjes gewoon wollige mamoetjes worden in de winter :')

Ik heb het wel eens met geschoren hengsten voor de keuring begin april en ik vindt dat zooooo vreselijk dat gedoe met dekens. En telkens die twijfel of ze het toch niet te koud hebben.

Pomski is Barry een zoon van HeartBreaker vd Heesbeekhoeve of Fairy tale ranch?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 22:42

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 19-09-23 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 18:01

Zo dat was even bijlezen. Wegens mijn gezondheid ben ik nog drukker als dat ik aan het werk ben!

Taartje moet helaas verhuizen uit de opfok. Ze houdt ermee op wegens een echtscheiding. Ik baal hier zo zo vreselijk van. Thuis kan ik hem niet hebben als hengst tussen 7 merries. Als uiterste optie moet ik eerder castreren maar het liefst zou ik hem nog een tijdje hengst laten.

Zolang zijn grote vriend nog niet verkocht is, mag hij blijven. Ik heb er al aan gedacht om zijn vriend dan ook maar te kopen maar helaas is mijn oude sok alleen nog voorzien van een buffertje echt noodgevallen en niet voor nog een ponyhengst.

Ik weet het even niet nu

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:52

Pomski Leuke combinaties. De hengst is valkbont zeker? Kans op wat leuke kleurtjes dus ook.

Kiki1976 Degene die ik rijd of train hier krijgen ook een deken op puur voor de natigheid. Als ik ergens een hekel aan heb is het een nat modderig paard voor het rijden :+

Nobel01 Wij hebben hier ook enkele watjes staan kwa regen. Die hebben de afgelopen week meer in de schuilstal gestaan als op de weide :')

MarryAnneR Balen dat de opfok ermee op houdt. Kun je niet een zoekertje plaatsen voor een nieuwe opfok plek? Of bij iemand thuis met nog een hengstveulen bv?

Nou woensdag wordt Yula gescand. Heb er best zenuwen voor :o Zij en nog 1 andere merrie tonen nog niet echt iets kwa buik. Rationeel gezien weet ik dat het nog vroeg is en niet elke merrie zo vroeg toont ook. Haar moeder bv is ook echt slank tot ze over de helft zit. Maar vind het toch heel spannend tot woensdag. Hopelijk is alles gewoon inorde en kunnen we verder aftellen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:26

nieky1993 spannend scannen woensdag! Duimen dat alles in orde is en er nog mooi zit. Hoe ver is ze nu?

MarryAnneR, wat balen dat de opfok er mee stopt en een bestaande groep waar ze nog bij kunnen is nu ook al wat lastiger vinden. Misschien dat je ergens een plekje bij een veulen van dit jaar zou kunnen vinden?

Ik kan eventueel ook nog wel een er bij kwijt (mijn eigen 2 jaarlingen en komen nog een paar veulens en jaarlingen bij), maar ik vermoed dat het een beetje te ver is. :))

Hopelijk vind je een goede oplossing!

Nobel01, sommige houden echt niet van regen. _O-

Knolselder, voordeel ook met die mini paardjes is dat het echte mini mamoeten worden haha.

Pomski, die zijn al lekker op weg! Leuke dieren.

Topic wordt langzaam rustiger, lange wachten kan nu echt beginnen. Lees wel elke keer alles bij, maar niet zo veel tijd om te reageren.

Half oktober als het goed is alles verhuisd, 2 merries gaan direct mee, 1 of 2 weken later komen de jonge hengsten naar huis als de omheining hengst-proof gemaakt is en dan hopelijk eind oktober/november komen de twee nieuwe merries naar Zweden.

Als alles goed gaat volgend jaar 3 veulentjes (1 vroeg en 2 late haha), 4 gepland, maar 1 was drachtig maar helaas vroeg verloren en niet meer hengstig geworden. Woensdag vosje scannen, die was drachtig op 18 dagen maar stond op 23 dagen ineens 1 dag gigantisch hengstig, dus hoop dat het er nog zit. Zou nu in ieder geval bijna 2 maanden moeten zijn en ze krijgt wel al echt een dikke buik. _O-

Afbeelding
En al echt een teddy beer, maar ze wonen nog dag en nacht buiten en in de nacht al richting vriespunt.

Maar goed, hopelijk zit het er nog, dan gaan we woensdag ook een poging doen om het geslacht te bepalen.

In principe staan ze hier zonder dekens, maar bij heel slecht weer (veel regen of natte sneeuw) krijgen ze een 50 grams regen deken op en als het kouder is dan -10/-15 (beetje afhankelijk of het waait, regent of juist de zon schijnt) gaat er ook een deken op van 150 of dikker als het kouder dan -20 is. We verhuizen nu naar iets zuidelijker, dus hopelijk ook minder koud. :brr: _O-

Wie heeft er ervaring met natuurlijk dekken? Welke voordelen zijn er met uit de hand laten dekken ten opzichte van vrij in de wei?

Jonge onervaren hengst wat betreft dekken (gaan zijn eerste merries worden), maar hij is wel rustig, vriendelijk en erg sociaal.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:40

Quir, het zijn hier mini’s, maar wel veel ervaring met natuurlijk dekken :D

Ik vind uit de hand dekken fijner dan in de wei omdat ik dan duidelijk heb gezien dat de merrie hengstig was, ik ben zeker dat ze gedekt is, ik heb exacte data en ik weet wanneer ze afsloeg. Toch net allemaal iets nauwkeuriger om uitgerekende data te kennen en zeker te zijn van geslaagde dekkingen. Schouwen doe ik dan meestal met een muurtje tussen, zodat ze elkaar niet verrot kunnen slagen als 1 van de 2 geen zin heeft.

Los in de wei doe ik sporadisch, als ik weet dat de hengst genoeg ervaring heeft om geslaagd te dekken. Dan zet ik de merrie er alleen bij tijdens de hengstigheid.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:30

Quir Ze is vandaag 111 dagen. Nog niet gek ver dus maar bij de meeste zie ik overduidelijk al een buikje. Maar ze is een maiden ook. We zullen het zien woensdag :#

Wij dekken op natuurlijke wijze aan de hand. Ik vind dit de fijnste manier. 1 iemand houd de merrie vast en 1 iemand de hengst. We schouwen altijd van te voren aan de box en pas als de merrie goed hengstig toont dekken we op het gang pad of in de bak. Wij dekken om de dag tot de merrie niet meer hengstig toont of gedekt wil worden. Een groot voordeel vind ik dat onze hengst echt wel weet wanneer ze goed hengstig zijn. Dit jaar enkele maidens gehad die lastig toonde met schouwen. Echter zagen we aan de hengst dat ze goed hengstig stond. Na ong 15 min snuffelen begon ze toch eindelijk te piesen terwijl ze eerst totaal niet toonde. Wij vertrouwen dus redelijk hard op onze hengst daarin. Met aan de hand dekken heb je meer controle ook. De hengst dekt niet te vaak ( beter sperma) , er wordt niet onnodig gesprongen op de merrie, als de hengst ongeduldig wordt en daardoor vervelend dan kan ik de hengst corrigeren zodat het voor de merrie aangenamer is. En zoals knolselder zegt je kunt dan nauwkeuriger werken.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:32

Knolselder schreef:
Pomski is Barry een zoon van HeartBreaker vd Heesbeekhoeve of Fairy tale ranch?

Dat klopt, van Heartbreaker van de Heesbeekhoeve!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:34

nieky1993 schreef:
Pomski Leuke combinaties. De hengst is valkbont zeker? Kans op wat leuke kleurtjes dus ook.

Inderdaad valkbont, ben heel benieuwd wat voor kleurtjes we gaan krijgen!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:22

Bedankt Knolselder en Nieky!
Mini of niet, principe blijft hetzelfde (zijn D pony's). :))

Maar dan gaat het toch uit de hand dekken worden. :D
Heb zelf niet zoveel ervaring met natuurlijk dekken (vooral veel ervaring met dekken op de bok, het sperma vangen en dan zelf in de merrie stoppen haha _O- ), maar voorkeur ging wel al een beetje richting uit de hand dekken, vooral inderdaad meer controle en weten wanneer ze gedekt zijn en zo. Hij is erg sociaal, vriendelijk en rustig, maar zodra ze echt mogen gaan dekken is dat natuurlijk ook nog maar even afwachten.

Ga ook nog wel iemand vragen die meer ervaring heeft met natuurlijk dekken om te komen helpen, vooral ook omdat het een jonge onervaren hengst is. Na komend jaar gaat hij in principe alleen nog op de bok voor KI, maar dan kent hij het spelletje al wel een beetje.

Ga de merrie ook zelf scannen, dan weet ik ook waar ze is in de cyclus en wanneer de eisprong geweest is.

Benieuwd of het gaat lukken!

Laten jullie de hengst(en) trouwens eerst ook testen? Cem, eia/eva en zo?

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:35

Hoi Quir…

Ja een beetje uit de buurt! Hoewel we familie hebben in goteborg en die ons altijd probeert over te halen daarheen te komen.

Ik vind het zo lastig om hem in een nieuwe bestaande groep te gaan gooien. Beter om hem dan helemaal nieuw in te scharen. Zou dat gaan bij een paardenhengst van dit jaar? Dan koop ik die liever