[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:53

Hier geen opvoelbox, doen het gewoon in stal, is DA hier ook gewend.

Regumate komt vandaag, dus toch nog een laatste poging wagen. (Er van uit gaande dat ze morgen nog niet hengstig is)
Na de kuur hengstig spuiten? Nee toch.

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:16

Afbeelding
Eventjes afwezig geweest , Arre in stilte wel aanwezig , wel gelezen maar niet gereageerd Of gepost.

We zijn van natuurlijke dekking, naar kI en nieuwe hengst gegaan, en van de eerste keer drachtig nu! Super blij. Nu aftellen naar kloppend hartje scan !

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:19

Ik heb er wel een die ik wel met der komt tegen de opening van de staldeur zet. Dan kan de DA nog veilig weg springen indien nodig.

Zo blij dat ze alle 4 drachtig zijn. Cassio is nog wel pril hoor met 16 dgn maar hoop maar dat het goed blijft zitten.

Begin maart Dancier gold x Sander
Eind maart Kaygo x Oscar
Begin April Atleet x Tendens
Eind Mei IL Divo x ooseven.

Dat zijn ze. 1 tuiger, 2 dressuur en 1 mix ( tuigpaard x duitsedressuur hengst)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:34

Quir schreef:
Gefeliciteerd Baudyh!

Ayasha. _O-
Het is wel heel herkenbaar! Hahaha. Heb een aantal jaren op een hengstenhouderij gewerkt en het is best grappig hoe sommige mensen om het sperma komen vragen.

Vertelde laatst ook tegen mijn buren dat de bezorging van het sperma fout gegaan is vorige maand en het in Parijs geëindigd was. Je zag ze steeds roder worden en vonden het duidelijk ongemakkelijk. Wel grappig eigenlijk. :))

Mijn merries zijn gelukkig allebei redelijk makkelijk te scannen, al vind één het echt niet leuk, ze blijft wel braaf. Maar ze is nu op 40 dagen drachtig gescand en daar laat ik het bij voor haar. Sowieso moet ik een uur met de trailer naar het KI station, aangezien ze niet zo heel veel reizen toch ook alleen maar stress.

De andere gaf om het scannen niet zo heel veel, alleen de eerste keer vond ze het niet zo leuk. Insemineren vond ze duidelijk een minder leuke ervaring. :=
Daarna wilde ze eigenlijk ook niet meer bij de opvoelbox in de buurt komen. Maar volgende week vrijdag op 15 dagen moet ze nog gescand worden en als ze drachtig is, nog een keer op 40 dagen.

Maar sowieso ben je verplicht ze hier in een opvoelbox te zetten met scannen of insemineren. Dus in een stal of wei is geen optie. Lief of niet. :+

Ah dus toch nog wel een merrie die insemineren minder kan waarderen. Rêve spant dan echt duidelijk op. :(:)
Horen we van de voorkant van mijn ineens "Kijkt gij maar naar mij, ge moet niet mikken." :') DA en ik keken allebei even naar mekaar en gingen spontaan allebei zo staan dat ik makkelijker naar hem toe kon in geval van. (Man zou haar naar de DA toe trekken. :') )

Het is écht een lieve merrie op zich maar ze heeft haar momentjes dat we de "better safe than sorry" methode toe moeten passen. :')

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:17

Gefeliciteerd met de dracht, Baudyh en Piarens!
Mirjamalvaro, heel veel succes!
Muronia, spannend!
Vulina, is 100 euro per keer verzenden gebruikelijk voor buitenlandse hengsten? :o Ik houd van Duitse hengsten, maar jemig, dan was ik dus al 700 euro kwijt geweest alleen al aan verzendkosten. _/-\o_
Riv_Q, succes met de scans vandaag!
Ik duim voor je, Ayasha. :j
Moner, wat leuk!

Nu ik eindelijk ga meedoen met fokken, heb ik voor het eerst een KS-MK topic kunnen maken. :D Mocht iemand het leuk vinden om ons te volgen, hier de link: [KS-MK] Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:12

Ik ben €65,- per keer kwijt geweest met een hengst uit België....

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:36

Zojuist mijn merrie weer laten scannen. Ze is halverwege april geïnsemineerd en vertoonde best wel merkwaardig gedrag. Sinds afgelopen week plast ze ook veel meer, dus ik was echt bang dat ze verworpen had en hengstig wer, terwijl ik juist een buikje dacht te gaan zien. Maar de scan was positief, beeb ligt er prachtig bij!

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:47

Proficiat met alle drachtige merries!
Hengstenhouder net maar weer eens gebeld hoe het ervoor stond en mijn merrie heeft dus nu al 8 dgn een klein ei, wil niet doorzetten en ze wil niet hengstig worden... nu wordt ze zondag weer gescand. Hengstig spuiten ziet hij nog niet zitten omdat het misschien toch doorzet...

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:08

Gefeliciteerd met de drachtige merries!

Scannen, ik heb een Welsh A van 1.20m, ze gaat bij de kliniek gewoon in de opvoelbox (met veulen ernaast, dat past prima, ik zal proberen nog een x een foto te maken want het ziet er wel koddig uit) en dan kan de dierenarts prima scannen. Ik begreep dat ze met dekken wel een praam op kreeg omdat ze anders de hengst verrot mept, ondanks dat ze heel goed hengstig was toen. Misschien bescherming van het veulentje?
Hoe dan ook, ik denk het weekend scannen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:49

Veulen kan echt wel de oorzaak zijn van het meppen. Wij lieten het veulen altijd op een afstandje aan de voorkant van de moeder, dan kan de merrie haar veulen zien en de hengst komt er niet bij in de buurt.
Bij een merrie met veulen waren we minimaal met 4 man, 1 bij de hengst, 1 bij de merrie en 1 voor het veulen. De laatste persoon had een lange zweep om zo nodig tussen beide te kunnen komen, gewoon voor de zekerheid maar eigenlijk nooit nodig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:04

Sarona wordt ook altijd in stal gescand. Denk dat die juist lastig wordt in een opvoelbox. Insemineren is helemaal geen probleem, even kriebelen en ze staat er helemaal klaar voor. :))

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:02

Over de regumate, waar we mee gaan beginnen vandaag of morgen. DA zegt 10cc per dag maar ik denk dat ze ruim 600kilo is, dus zou 12cc dan moeten zijn?
En dan is het dus 10 dagen regumate.
11e dag hengstig spuiten?

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:45

Goed dat je met regumate begint mirjam, hopelijk doet het zijn werk!

Hopelijk snel mooi groot ei en zet ze door Wisanda

Wat fijn dat alles nog goed is Ual! Blijft spannend.

Nou.........gezakt voor trailer rijbewijs op de keerproef, was ook te zenuwachtig. Verder ging alles perfect dus erg balen maar terecht. In oktober pas weer plek....

Quenza wordt hier ook gewoon in de box gescand. Lotus normaal altijd in de opvoelbox, morgen dus in de box. Ben heel benieuwd hoe ze dat vindt.

Morgen 10:00 uur beide scans. 30 en 50 dagen. Vooral voor Quenza héél spannend aangezien ze wat stress gehad heeft en ze vorige keer kwijt is geraakt voor de 30 dagen.... hopelijk beter nieuws dan vandaag :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:47

Ohh balen zeg

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:07

Gosh zouden vanavond beginnen met de regumate. Is ze opeens knuffelig tegen kindlief, krauwen had ze nog nooit gedaan. Vreemd.
Daarna met op stal zetten kwam een van de andere merries nieuwsgierig bij haar kijken, normaal moet deze niets van haar hebben.
Dus nu toch morgen eerst maar even scanne hoe en wat. :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:40

Sorry geen ervaring verder met regumate.

Merries kunnen idd wel feller zijn met veulen. Het helpt wel eens om die even te scheiden.

Iedereen gefeliciteerd met de drachtige dames. Wij gaan morgen weer met de shire.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 01:23

Cp. Spannend. Hopelijk is ze nu drachtig

Mirjamalvaro. Beter eerst de scan maar afwachten. Het verbaast me dat de dierenarts niet eerder met het idee is gekomen van regumate.

Rivq. Wat balen dat je gezakt bent. Succes met de scans.

Wisanda. Wat balen. Hopelijk komt er snel iets op gang

Piarens. Gefeliciteerd *\o/* welke hengst is het uiteindelijk geworden?

Geweldig dat sperma praat _O- heel herkenbaar. Ik praat daar ook net zo makkelijk over, soms zie je mensen echt raar kijken. Ondertussen let ik wel beter op waar is zoiets benoem :+

Hier zijn de merries super makkelijk met scannen en insemineren.
Zo makkelijk dat ik de merries vast zet in stal en het echo apparaat vast houdt voor de dierenarts. De dierenarts staat altijd weer versteld dat ze zo braaf zijn :D

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:48

Spannend ook voor jou met de Shire CP!

Oh jeetje Mirjam, ja dan eerst maar even afwachten en dan bepalen of je nog aan de regumate gaat of niet.

AMhorses, heerlijk van die makkelijke paarden maakt het gedoe al een stuk minder lastig altijd :D

Ik vind het best wel spannend, toch bang dat het er bij Quenza niet meer zit. Lotus zou ik niet zo erg vinden aangezien dit niet mijn eigen keuze was (na 6 veulens was een jaar rust ook heerlijk voor haar geweest).
Maar zoveel moeite gedaan en pech gehad bij Quenza..... we gaan het zien zo := :roll:

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:53

Piarens. Gefeliciteerd *\o/* welke hengst is het uiteindelijk geworden?

Reddy Wally ter linden

Afbeelding

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 09:39

Hallo allemaal,
jeetje 148 blz al ,hier wordt flink gekletst!

Ik wil mijn inmiddels ruim 8 weken drachtige merrie Kahlua aanmelden,ze is zelf gefokt evenals haar moeder die ik zelf in de sport heb gereden (Z1).Haar gm heb ik als veulen gekocht en gereden (Z1) en was mijn eerste eigen paard.
Mijn dochter rijdt haar en heeft tin de L2 inmiddels 6 wpt.

Afbeelding

Het is alweer 5 jaar geleden dat ik een veulen heb gefokt... ik verheug me er echt weer op ! :#

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:55

Toch niet hengstig, dus nu aan de regumate en 27 juli weer hengstig spuiten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:58

Jeetje mirjamalvaro, ze houdt je wel bezig! :(:)

Hier was de DA gisteren aardig laat. :+ (zoals ik ook wel vreesde :=) maar de nascan was wel positief. Dus toch geen inseminatie nodig vandaag. Wel blij dat ik haar toch nog heb laten na scannen uiteindelijk ook al voelde ik me een beetje ongemakkelijk toen ik belde. :') (ja ik weet het: ik betaal dus hij moet niet zeuren maar goed.) Weten we inderdaad iig dat het wel het juiste moment was. Hopen dat ze elkaar vinden/gevonden hebben en dat ze er een merrie'tje van wil maken.

Scannen vond ze weer oke dus het is echt het insemineren wat haar pissig maakt. :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:14

AM-horses, mijn jongere dierenarts kende die toepassing van regumate niet. De ervaren dierenarts heeft blijkbaar minder goede ervaring ermee, wel hengstig maar niet drachtig na kuur.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:43

Hier is de ervaring met Regumate echt wel goed. 10 dagen, dag 11 hengstig spuiten en die zelfde ronde drachtig.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:59

Mijn Daliska is weer netjes drachtig gescand, we zetten haar nu wel op de regumate omdat het een gevoelig paard is en de vrucht de vorige keer waarschijnlijk door stress is kwijt geraakt. Nu duimen dat het blijft plakken. Nieuwe ETA is 7 juni 2021 (340 dagen) mijn andere merrie is 22 mei 2021 uitgerekend. veulens zijn (mits merries) voor eigen fokkerij, bij hengsten al genoeg animo voor.