Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:41

ow, luchtzuigen had ik er niet bijgedacht, sorry sammie.....

Nathalie1976

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:58

ola,

ben ik ook weer eens,ik heb het zo druk gehad dat ik niet de tijd heb gehad om te tikken.ik moest meteen iets van 40 pag bijlezen.hihi...ik ben nu bij.

met Nymphea gaat het goed,.ik zal kijken of ik zondag ff fotoos van haar maak.ze is nu 203 dagen drachtig en ik vind dat er nog weinig te zien is.ik heb de fotoos bekeken van al jullie merries maar die van jullie hebben allemaal al zo een zware buik.nymphea naar mijn idee helemaal niet........nou ja misschien op een foto dat het anders is...........ik train ook nog volledig met haar en ik heb niet het idee dat ze sneller moe is ofzo.ze is wel nukkig maar niet meer dan anders.
ben benieuwd,ze is 16 juni gedekt en op 21 dagen gescand en toen was ze drachtig.ze is daarna niet meer opgevoeld of gescand dus ben benieuwd.

ik hoop het vanaf hier weer een beetje bij te kunnen benen.

oja voor ik het vergeet,dunja,gefeliciteerd met je veulen wat een schatje.mooi hoor die 4 witte benen.ben benieuwd hoe het uitgroeid.....

doeg.......

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:11

Cayusejuhh schreef:

voel me dom... maar hoelang is de dracht gemiddeld

normaal gezien zeggen ze 11maanden en 11dagen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:17

maar verder is er geen pijl aan te trekken .Die van mij is op 1 augustus gedekt (eigenlijk op de 31 juli , maar 1 aug was het ei weg) en ik heb iets van 5 verschillende werpdata. En het zal mij benieuwen of 1 ervan het goed zal hebben

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:25

Ja idd, overal hoor je weer iets anders maar het meest betrouwbare is nogsteeds de vorige draagtijden van de merrie...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:32

Even een vraagje...zonder iemand aan te willen vallen

waarom fok je met zo'n merrie? Dus dan bedoel ik één die lucht zuigt, miskramen krijgt,...

Ik bedoel het heus niet slecht!!! vroeg het me alleen af, want dat zou ik persoonlijk dus niet doen; ik ga nu proberen met Angel te fokken: mocht dat lastig worden met dekken of mocht ze telkens weer tweelingdracht hebben, dan wordt ze gewoon nooit meer gedekt...
Nu begrijp ik anderzijds wel dat je bv met een belangrijke sportmerrie wel zou willen fokken, maar is dat dan uiteindelijk niet nefast voor de fokkerij? Ik bedoel in de zin van productiviteit en vruhtbaarheid,... gaat dit dan niet ten koste van sport?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:41

die gedachte had ik ook frenia,.. ik zou een luchtzuigende merrie persoonlijk ook niet dekken...

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:41

we hebben ook een merrie gehad die werd dicht gezet.
was dus geen luchtzuiger,en ook niet gevoelig voor miskramen
waarom ze toen is dicht gezet weet ik niet meer,zal het eens navragen.

frenia ben het wel een beetje met je eens.
soms gaan fokkers koste wat het kost toch fokken met een merrie die goede papieren heeft,tegen de wil van d enatuur in.
zal ik maar zggen.
gelukkig gaat het hier niet zo.
terra wilde vorig jaar niet drachtig worden,nou dan maar een jaartje niet.
zegt ie dan,nu lopen er ook 3 gust rond,volgend jaar weer een kans
dit zijn wel een paar van zijn goede merries,het is wel zo.dat aals ze 2 jaar niet drachtig worden hij ze inprincipe verkoopt.
het zijn in eerste instantie fokmerries.
maar fokken met een merrie zoals jij beschrijft zou hij nooit doen.
maar ik denk dat het op een hoop stoeterijen wel gebeurt.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:45

Ok, niet aanvallend opgenomen
Ik fok met mijn merrie omdat zij veel waarde heeft als fokmerrie (in mijn ogen) Ze heeft zelf zeer goed in de springsport gelopen en heeft al 2 internationale springpaarden gegeven (op 4 nakomelingen, mijn veulen van vorig jaar niet meegeteld)
Ze heeft toen ze jong was 4 veulens gehad en is toen de sport in gegaan en is altijd dichtgemaakt geweest.
Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat de meerderheid van de fokmerries die ik ken dichtgezet is, na een paar geboortes is de boel daar gewoon niet meer zo strak
Als ik mijn merrie dit jaar zonder aanwijsbare reden niet meer drachtig krijg, of er treden complicaties op oid dan stop ik er ook mee, ze is nu 18 en ik ga niet beginnen met allerlei hulpmiddeltjes, als ze het zelf niet meer aankan zullen we embryotransplantatie overwegen.

Mijn merrie heeft ook cysten in de baarmoeder, wat de kans op dracht vermindert, maar ze is elke keer van de eerste keer drachtig geweest (1x heeft het vruchtje zich dan niet kunnen innestelen)

Maar dat luchtzuigen en die cysten zijn geen erfelijke kwalen, dit komt door factoren uit haar leven (sportcarriere, veulens gekregen etc) dus zie ik geen reden om niet te proberen om met haar te fokken!

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:56

Lucht zuigen is toch niet erfelijk..
Zolang dat niet is kan het imo ook gewoon.
Moet zeggen dat de reden van jessje me echt wel past

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:59

@ pinky_girl, waar blijven eigenlijk jouw dikke buiken foto's?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:59

idd in die zin snap ik het ook

(alleen zou ik ook nooit embryotransplantatie overwegen )

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:06

haha ja dat begrijp ik wel, maar een fokmerrie als deze ga ik nooit meer hebben (we hebben haar eigenlijk zelfs toevallig gekocht bij een handelaar die niet wist wat voor'n veulens ze al had gegeven) en ik wil zolang mogelijk met haar verder

Ikzelf zou nooit fokken met een merrie met een erfelijk gebrek, een stoute merrie (en dan bedoel ik echt een slecht karakter, niet af en toe eens lastig) of een merrie die niets kan toevoegen aan de fokkerij (al is dit natuurlijk wel subjectief)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:06

Ik zat eigenlijk al op die vraag te wachten. En die vraag of opmerking van holi komt eerder voort uit onwetendheid, dus het kan geen kwaad als je er meer van wilt weten.

Luchtzuigen van achter is idd niet erfelijk. Het is simpelweg alleen maar dat ze luchtzuigen omdat de kling niet meer mooi sluit. Dit gebeurt bij (oudere) fokmerries omdat ze veel veulens hebben gehad. Bij erg magere merries omdat er geen vet is om het dicht te houden. Bij hoog in het bloedstaande merries gebeurt het ook, maar wrs meer omdat ze vaak zo rank zijn. Maar behalve dat ze er dus slecht (of helemaal niet) drachtig van worden is het geen genenfout, geen aantasting van het veulen als ze dichtstaan.
Je zorgt er gewoon voor met het dichtzetten dat er geen bacteriën naar binnen kunnen komen, zoals poep of gewone lucht. Het wordt tegenwoordig ook steeds vaker preventief gedaan. Omdat het schoner is. (en blijft).

En idd zolang een merrie drachtig blijft worden (met of zonder dichtzetten) gewoon doen. Want je neemt geen onnodige risico's als je het juist doet. Zo kun je met een waardevolle merrie nog jaren fokken en de fokkerij vooruit helpen dan dat je het niet doet vanwege iets waar de merrie niks aan kan doen of iets wat ze niet doorgeeft aan haar kinderen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:10

sorry, ik dacht dus dat het nadelig voor het veulen kon zijn wanneer de merrie luchtzoog..... je kan niet overal verstand van hebben...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:11

Haha nee daarom leg ik het ook graag uit. Nee het kan geen kwaad voor het veulen, dat luchtzuigen. Dáárom zet je ze juist dicht, zodat ze wél drachtig kunnen worden vanaf dat moment zijn ze net als elke andere drachtige merrie muts. Je moet ze alleen wél openknippen (hetzij voor de geboorte, hetzij tijdens de geboorte)

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:13

hahaha, idd Holly, er is zoveel wat ik ook niet weet, dan kun je maar beter een vraag stellen he
Ik ga trouwens volledig met Sammie's uitleg mee

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:14

ik vraag ook altijd gewoon inderdaad...
nu snap ik het gelukkig

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:51

de wijze die jessje en sammie aangeven
kliken ook netjes in de oren
bij jullie is duidelijk de merrie belangrijk.
denk erom dat er ook fokkers zijn die graag een duur mooi veulen willen fokken.
soms ten koste van een merrie.
de merrie gust laten staan kan in hun ogen niet ,dan maar weer drachtig,met de nodige concenkwenties

melody83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:01

Pinky_girl schreef:
Ja idd, overal hoor je weer iets anders maar het meest betrouwbare is nogsteeds de vorige draagtijden van de merrie...

Ik ben benieuwd wanneer die van mij gaat bevallen,
Ik heb bij haar vorige eigenaar gevraagt die 2 veulens bij haar
heeft gefokt hoe haar draagtijd is gegaan.
Ze heeft een vroeg veulen gehad ong 323 dagen dracht en een laat veulen
355 dagen.
Dus ben wel benieuwd wat het deze keer gaat worden....

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:07

Bedankt Sammie voor de uitleg, de eigenaar gaat uit eindelijk het paard wel open laten knippen. Desnoods ga ik de kling elke dag controleren...

Maar ik zei dat de kling zich dan na de tijd niet meer laat dichtzetten.

Emmanuella werd 3 keer gedekt door dezelfde hengst, waarschijnlijk heeft dit niet mogen passen. Met deze hengst lukt het dus wel.

Emmanuella komt uit 1 van de beste stammen die je maar kunt wensen, namelijk uit de directe moederlijn van Sinaeda. Als het over en uit is dan is het klaar dan stopt de eigenaar met dekken.

Maar deze merrie staat keihard op de benen en is verder vol levenslust!

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:09

Nog even over het dichtzetten:

De stoeterij hier in de buurt zet alle merries standaard dicht (na het eerste veulen of al bij de eerste dracht, daar mag ik even van af zijn). Ook sommige merries die niet weer gedekt worden maar de sport in gaan laten ze toch weer dichtzetten, omdat ze er van uit gaan dat de merries er ook last van kunnen hebben als ze lucht aanzuigen. Zij hebben de ervaring dat die merries na het dichtzetten makkelijker zijn met rijden.

Wat denken jullie hiervan? Zou zo'n merrie zich idd beter voelen? ik bedoel dus als ze niet gedekt zijn, maar gewoon als sportpaard.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:15

Bij mijn merrie is dat ook gedaan en ik denk idd dat het voor een merrie die luchtzuigt prettiger is.
Ze krijgen dan makkelijk lichte ontstekingen op de baarmoeder en ik denk niet dat dat aangenaam is.
Bovendien hebben ze er nooit last van dus waarom zou je het niet doen als je zo het risico op een ziekte kunt verminderen? (als ze in de sport zitten en niet drachtig zijn, als ze drachtig zijn kunnen ze natuurlijk wel bij een onverwachte geboorte openscheuren, dan kunnen ze er wel last van hebben natuurlijk)

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:38

Afbeelding

met dank aan een vriendin die foto
Eergister gemaakt.. Ze groeit bij de dag zo ongeveer

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:39

Zo, die heeft ook een aardige buik inmiddels!