[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:05

Nou Ayasha blij met haar sperma en Baudyh met dracht! Gefeliciteerd!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:15

Gefeli met dracht

Ayascha geweldig verhaal. Ik zie het zo voor me.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:34

Hier zit het er weer in... met iets minder sedatie ook deze keer. Normaal gingen we twee keer insemineren maar DA zei dat vrijdag insemineren nutteloos zoy zijn. Vorige keer was het follikel nog grijzig, nu was het bijna geheel wit. Dus hier weer op het wachtbankje.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:09

Gefeliciteerd Baudyh!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:15

Ik zou toch maar even laten scannen Ayasha. Tenzij je veearts die ene helderziende veearts blijkt te zijn, die zeker weet wanneer een ei springt. En dan ook nog aan de kleur... :)*
Hoeveel merries begeleidt jouw veearts? Ik vraag me dan toch altijd hoe bekwaam ze zijn. Al helemaal bij opmerkingen als; 10 dagen voor een swab. De eerste resultaten zie je al binnen 24u (meest voorkomende bacterie) en de anderen tot max 3 dagen..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:15

Super Baudyh! Knappe Prox een broertje of zusje :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:22

Vulina schreef:
Ik zou toch maar even laten scannen Ayasha. Tenzij je veearts die ene helderziende veearts blijkt te zijn, die zeker weet wanneer een ei springt. En dan ook nog aan de kleur... :)*
Hoeveel merries begeleidt jouw veearts? Ik vraag me dan toch altijd hoe bekwaam ze zijn. Al helemaal bij opmerkingen als; 10 dagen voor een swab. De eerste resultaten zie je al binnen 24u (meest voorkomende bacterie) en de anderen tot max 3 dagen..

Hij heeft gescand hè, dus weinig helderziende aan.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:28

Renske, wat spannend en leuk zaterdag de keuring, ben benieuwd!

Charmfaith, Mooi op het wachtbankje dus, zo leuk wachten...

Welkom weer Dakario :)

Mirjam, jouw merrie klinkt als een goede merrie waarbij regumate zou kunnen helpen om haar weer even in het ritme te helpen!

Jaaa gefeliciteerd Baudyh met de toekomstige knappe broer of zus voor Proxi *\o/*

Hahahah ayasha heerlijk verhaal _O-
En hij kan wel scannen maar zolang het ei er nog zit kan je moeilijk zeggen of hij over twee dagen echt weg is. Heb hier genoeg verhalen gehoord dat eitjes die eruit zagen alsof ze die nacht al gingen er nog zaten na 2 dagen :=

Wat leuk Moner, ben benieuwd of het dan ook echt een merrie wordt :D

Toch wel een paar die niet hengstig willen worden, of niet reageren op spuitje. Hopelijk komt dat snel!

Morgen examendag en overmorgen de 2 merries scannen hier. Spannend

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:35

Ayasha schreef:
Vulina schreef:

Hij heeft gescand hè, dus weinig helderziende aan.

Niemand kan voorspellen dat het daadwerkelijk springt, voordat het gesprongen is. Het kan er best vrijdag nog zitten, dan is alles voor niks geweest.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:52

Zelfs als je het ei afspuit met Chorulon is er een kans dat de merrie niet reageert en dat het ei er nog zit. Altijd na-scannen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:17

Jullie hebben gelijk: ik ben geneigd om hem te vertrouwen maar bel morgen vroeg dat ik toch nog een scan wil. Als ik ‘s avonds bestel heb ik het de dag erna dus anders had ik ook morgen avond pas besteld.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:41

Wij laten de merrie altijd na twee dagen scannen, het zou niet de eerste keer zijn dat een groot ei er na twee dagen nog zit. Onze DA spuit het ei nooit af, niet zo’n voorstander van, ook niet van hengstig spuiten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:55

Wij wel, vooral met die buitenlandse hengsten. 100 euro per keer verzenden of ze zijn niet leverbaar in het weekend, dat soort dingen. Verder hebben we het ook écht nodig voor de embryo transplantaties..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 23:56

Ayasha schreef:
Jullie hebben gelijk: ik ben geneigd om hem te vertrouwen maar bel morgen vroeg dat ik toch nog een scan wil. Als ik ‘s avonds bestel heb ik het de dag erna dus anders had ik ook morgen avond pas besteld.

Zou mooiste zijn als het gewoon weg is, maar zo vergroot je je kansen aanzienlijk :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 00:04

:j zal wel pas tegen de avond zijn dat hij komt vrees ik als ik ‘s morgens pas bel. Maar maakt uiteindelijk niet uit kwa insemineren zou het er toch niet af zijn denk ik hè? Gezien ze toch vrijdag pas opnieuw geïnsemineerd zou kunnen worden. (Natuurlijk dekken was ook om de dag geloof ik.)
Was nu 5,2mm groot.

Kan het zijn dat ze insemineren erger vindt dan scannen trouwens?
Tijdens het Insemineren kwam ze even door de sedatie, met scannen zakte ze er echter weer in. Terwijl ik juist dacht dat insemineren het minder gevoelige deel zou zijn. (Is de 3e poging dus geen vlies meer normaal )

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 00:29

Ayasha. Goed dat je de dierenarts nog laat komen om te scannen. Het gebeurt echt wel vaker dat het ei niet gelijk af is ook met deze grote. Dan zou het weer een gemiste kans zijn, dat is natuurlijk hartstikke zonde.
Het na scannen is ook controle op eventueel vocht.

Moner. Hopelijk is de nieuwe merrie gelijk drachtig

Caily. Spannend. Hopelijk gelijk drachtig. Staan er nog meer merries voor Collin?

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 06:47

Ayasha, zou best kunnen dat ze insemineren vervelender vindt hoor. Scannen gaat via het rectum maar insemineren natuurlijk via de vulva, is toch gevoeliger en voelt anders

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 07:02

Baudyh gefeliciteerd, mooi dat het nu gelukt is.

Nog een aantal wachtend op de dracht scan, spannend! Hopelijk meer positieve berichten de komende dagen voor jullie.

En dan merries die niet hengstig worden. Als er iets frustrerend is... Ik duim voor jullie dat er toch hengstigheid komt, al dan niet met ondersteuning van Regumate.

De jonge merrie van mij vindt scannen beduidend vervelender dan insemineren. Het ligt er bij haar ook aan wie het doet. Ik heb 1 vrouwelijke en twee mannelijke da's en ze prefereert de vrouw boven de mannen. Zij is wat voorzichtiger ermee.

Nog een weekje of 2 a 3, dan laat ik haar nog eens scannen. Hopelijk zit alles nog goed. Ik denk zelfs een beginnend buikje te spotten bij haar al :oo

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:51

Ik heb eigenlijk maar 1 die scannen vervelend vindt. Die is vorige week ook drachtig gescand gelukkig. Zij moet echt in de opvoelbox, want ze schopt gericht naar de veearts. Alle anderen kunnen in principe zo in de box gescand/geinsemineerd..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 08:54

Dat is ideaal zeg. Dat lukt hier niet, er moet zelfs een extra plankje op geschoven worden in de opvoelbox want ze wil toch wel even uithalen soms.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:04

Onze opvoelbox is van achteren dicht. Daar komen ze nooit doorheen of overheen. Wietse heeft hem zelf gemaakt, ideaal. Jonge paarden kunnen er ook in, veilig omdat hij voor draaibaar is. Mocht dat nodig zijn, staan ze in een box, en lopen ze niet los.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:07

Bij ons word alles bij de dierenarts gescand en altijd gewoon op de trailer. Als dat niet wil heeft hij een opvoelbox waar ze in gaan. Insimineren altijd gewoon thuis is de stal.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:07

Ayasha _O-
En heel verstandig dat je haar wel laat scannen! Je zou jezelf voor je kop slaan als ze straks weer niet drachtig is en het misschien wel komt doordat er niet is gecheckt of het eitje wel weg was.

Gefeliciteerd Baudyh!

Hier vindt Fi scannen ook minder leuk dan insemineren. Juist denk ik omdat scannen rectaal gaat en dat wat krapper is. Ik heb dit jaar ook gemerkt dat als ze door een vrouw (met beduidend minder brede armen) wordt gescand, ze het veel minder vervelend vindt. Dus vanaf nu laat ik voor dit soort dingen altijd een vrouwelijke veearts komen.

Overigens heeft Fi wel een praam nodig, maar verder staat ze gewoon braaf stil in de schuur, niet eens in een box ofzo.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:34

Lastig als je merrie zo moeilijk te scannen is, hier nooit problemen op een mini Shetlander na, die laat ik niet scannen, te gevaarlijk voor de dierenarts. De mini shets laat ik in januari nogmaals van buitenaf scannen op dracht. Onze Baukje is zo makkelijk dat ze in de wei gescand en geïnsemineerd wordt, zonder halster om. Ook onze Kwpn merrie die behoorlijk lastig kan zijn is met scannen heel rustig. Ik ging er daardoor vanuit dat het altijd makkelijk ging.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 09:49

Gefeliciteerd Baudyh!

Ayasha. _O-
Het is wel heel herkenbaar! Hahaha. Heb een aantal jaren op een hengstenhouderij gewerkt en het is best grappig hoe sommige mensen om het sperma komen vragen.

Vertelde laatst ook tegen mijn buren dat de bezorging van het sperma fout gegaan is vorige maand en het in Parijs geëindigd was. Je zag ze steeds roder worden en vonden het duidelijk ongemakkelijk. Wel grappig eigenlijk. :))

Mijn merries zijn gelukkig allebei redelijk makkelijk te scannen, al vind één het echt niet leuk, ze blijft wel braaf. Maar ze is nu op 40 dagen drachtig gescand en daar laat ik het bij voor haar. Sowieso moet ik een uur met de trailer naar het KI station, aangezien ze niet zo heel veel reizen toch ook alleen maar stress.

De andere gaf om het scannen niet zo heel veel, alleen de eerste keer vond ze het niet zo leuk. Insemineren vond ze duidelijk een minder leuke ervaring. :=
Daarna wilde ze eigenlijk ook niet meer bij de opvoelbox in de buurt komen. Maar volgende week vrijdag op 15 dagen moet ze nog gescand worden en als ze drachtig is, nog een keer op 40 dagen.

Maar sowieso ben je verplicht ze hier in een opvoelbox te zetten met scannen of insemineren. Dus in een stal of wei is geen optie. Lief of niet. :+