Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Prosecco schreef:Je redenering ontgaat mij ook even, als je kleine maat wilt fokken moet je geen grotere hengst erop zetten. Als men kleine maat wilt fokken met zulke grote merries, dat moet je ook een kleinere of evengrote hengst erop zetten. Zelfde voor Hellas, die is ook 97cm.. Er is zoveel keuze uit kwaliteitsvolle hengsten, zullen er zat zijn die bij je merries passen..maar dan gewoon even zoeken.
Er kan misschien wel een klein veulen uitkomen maar de genen blijven erin, waardoor diens nakomelingen toch aan de maat kunnen worden. Zo had ik een hengst met ouders van 97cm en 84cm..schofthoogte van hun nakomeling? 110cm officieel gemeten door de dierenarts en nog geoeiende.
jolandje schreef:tja die logica snap ik ook niet helemaal, alhoewel dat wel precies is wat het nmprs op het moment doet, wat op de laatste vergadering gezegd is , is dat ze eerst die grotere in het stamboek of in een aparte afdeling willen hebben om meer luxe en beweging te fokken en daarna weer kleiner te kunnen fokken? heb ik dat goed begrepen? ook in de minimaat zijn dieren die geweldig kunnen bewegen, ik heb daar hier al een paar voorbeelden van lopen, zowel camille als saphira bewegen uitzonderlijk ruimen zijn beide minimaat