[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:11

Vanaf hier ook gefeliciteerd met de drachtige merries. Fijn dat hij bij een groot deel toch nog is gelukt.

Voor de merries waarbij het niet zo mocht zijn hoop ik op een beter 2018.

Ik ben even minder actief wegens persoonlijke omstandigheden (onverwacht die rot ziekte bij een zeer nabij staand en geliefd familielid). Met Suzie gaat alles goed, ze zit nu op 110 dagen en begint toch al echt een drachtige buik te krijgen

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:20

Wat balen linda van Lays!

gefeliciteerd evita!

Muis gaat naar Hellas, dit jaar nog 1 poging gedaan maar had niet meer gepakt.
Marley gaat naar Habaldi, Hij is groter als dat ik normaal zou kiezen. Maar hij past echt heel mooi bij Marley denk ik.

draaakje

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:42

Joepie! baby-bin nog aanwezig!

He wat jammer Linda .. ;(
Gelukkig Bucks wel drachtig.

Geweldig nieuws voor Harley, super!!

Jeetje, veel sterkte Murosch!

Mijn zus heeft baby katjes, vanavond mag ik al gaan kijken, zo leuk! <3
Ik denk dat ik maar katten ga fokken, daar hoef je veel minder lang op te wachten voor ze geboren worden O:)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:57

Jammer Linda, maar volgend jaar nieuwe kansen en goed voor Bucks dan toch

Ik zit ook al wel te denken naar hengst voor Elsa volgend jaar maar luna schreef 2019 :') :') das nog lang hoor om dan al combi's te maken, op twee jaar tijd kan er veel gebeuren ;)

Sterkte Murosch

Hij ziet er alleszins wel goed uit DL, houden zo

Ja katten of nijnen he _/-\o_niet lang wachten en veel te gelijk

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:24

De combinaties die in 2018 gemaakt worden, zijn voor 2019. Dus in principe zijn de volgende combinaties voor 2019, al klinkt dat wel erg ver weg..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:36

Oh spijtig Linda!

Evita, proficiat!

Ik zit ook al met 2018 in mijn hoofd :P
Als Jade volgend jaar een hengstje krijgt, wil ik de combinatie nog eens herhalen voor nog een merrie-poging te doen.

Als Satinka deze keer frame overo geeft, ga ik volgend jaar een passende homozygote zwarte tobiano zoeken. En bij geen frame, terug Arany.

En Kiki mag nog eens met Arany gaan daten dan denk ik. Zoiezo, als ze deze ronde niet drachtig is, volgend jaar vroeg beginnen. Volgende week scannen.....

Áls alles vlot en goed verloopt dit/volgend jaar uiteraard.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:30

Sara, ach ik ben groot fan maar dat lijkt me logisch haha! Ik vind je keuze wel verassend want toen Habbie nog van mij was heb ik je nooit over hem gehoord ofzo?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 19:47

Had je die tweejarige merrie niet juist verkocht omdat ze te groot was voor je fokdoel? Want marley x habbie word nog wel een stuk groter denk ik... :?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:44

Weer een aantal drachtig erbij...en ook een paar niet drachtig,heel jammer.

Zie dat er ook al keuzes zijn gemaakt voor komend jaar.

Ik wilde pepper volgend jaar leeg houden maar nu is er straks een hengst die mij heeeeeel erg aanspreekt dus daar gaat ze vermoedelijk bij als ik mijn vriend zover krijg om 3 uur enkel te rijden.

Pepper is nu 4 maanden drachtig
Afbeelding

Afbeelding

Bokt staat momenteel op een laag pitje,zijn nog erg druk op de boerderij en ik heb werk ook nog 15 uur per week erbij ergens anders.

Ben blij als straks alle drukte voorbij is,weer mooi tijd om uitgebreid te reageren.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:54

Wat jammer Linda dat het niet gepakt heeft bij Lays, maar kun je volgend jaar mooi vroeg beginnen. :)

Ik heb totaal geen idee welke hengst ik zou gebruiken volgend jaar, lijkt mij ook nog niets waar ik nu aan moet denken,
eerst zorgen dat de dracht en bevalling spoedig verlopen. Zijn zoveel hengsten waar keuze uit is.. dus dat wordt nog goed nadenken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 20:56

Ik ben ook al druk aan het nadenken voor volgend jaar.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:48

dank allemaal voor de complimentjes voor Yuma :) hij is nu 7 jaar oud dus heeft al een paar seizoenen gedekt , heeft al hele mooie nakomelingen in heel veel verschillende kleuren en types, heel leuk om te zien, hij geeft vaak zijn mooie hoofdje door en bij al zijn veulens zijn geweldig fijne karakter :)

linda jammer van lays -O-

sara , habbie is knap maar idd vrij groot, maar wie is hellas?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 01:09

Ik denk nu ook nog niet aan de hengstenkeuze. Eerst maar kijken of ze nog drachtig zijn, of alles goed gaat en of ik ze wil terug dekken :P ik zal wel alle hengsten in de gaten houden. Misschien bevalt het veulen wel zo goed, dat we terug dekken. Keuzes, keuzes :+

Linda2008. Wat jammer van Lays! Gelukkig dat bucks nog wel drachtig is.

Dustinlover. Wat fijn dat Harley het beter doet!

Evita_3. Jeeh super *\o/*

Jolandje. Wat een mooi hengstje <3

Eind van de middag, begin avond worden mijn merries gescand. Spannend...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 05:50

Maylinn heb ik nog linda. Die is 94cm nu.
Kan idd dat habbie x marley groter wordt maar hij kan ook een kleine maat geven uit marley. En dat zou perfect zijn om aan te houden om daarmee kleiner te gaan. Qua lichaamsbouw vind ik hun een mooie combinatie. Want hij kan haar op veel punten verbeteren en verfijnen.

Heb habbie trouwens altijd een knap dier gevonden. Maar april is wel heel vroeg om te reserveren :+ hoorde evelien zeggen op de mk dat ie maar heel beperkt ter dekking kwam volgend jaar. Thuis overlegd met vriendlief, en die zei dat ik de gok best kon wagen. Dus dan toch maar heel vroeg vast gelegd.

@jolanda, dit is hellas :)
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 06:56

Die logica ontgaat mij even luna2006
Je wilt kleiner fokken en daarom laat je je grote merrie door een grote hengst dekken omdat hij mogelijk misschien klein kan fokken?

Daar ga je het "probleem" alleen maar mee vergroten.

Als je merrie te groot is moet je ongeacht wat dan ook grote hengsten vermijden.
Dan kan hij nog zo mooi in type zijn.

En al kwam er met alle geluk een klein veulen uit,de kans is erg groot dat ze met 2 grote ouders ook groot gaat fokken.
Je lost dus niks daarmee op.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:24

Je redenering ontgaat mij ook even, als je kleine maat wilt fokken moet je geen grotere hengst erop zetten. Als men kleine maat wilt fokken met zulke grote merries, dat moet je ook een kleinere of evengrote hengst erop zetten. Zelfde voor Hellas, die is ook 97cm.. Er is zoveel keuze uit kwaliteitsvolle hengsten, zullen er zat zijn die bij je merries passen..maar dan gewoon even zoeken.

Er kan misschien wel een klein veulen uitkomen maar de genen blijven erin, waardoor diens nakomelingen toch aan de maat kunnen worden. Zo had ik een hengst met ouders van 97cm en 84cm..schofthoogte van hun nakomeling? 110cm officieel gemeten door de dierenarts en nog geoeiende. :P
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 01-09-17 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:28

[quote="Eilinora"]

En al kwam er met alle geluk een klein veulen uit,de kans is erg groot dat ze met 2 grote ouders ook groot gaat fokken.
quote]

Idd, ik heb ook altijd geleerd dat je een hengst niet moet gebruiken die er heel anders uitziet dan je kwa papier verwacht, dat zijn niet de eigenschappen die je kan verwachten.

bv een hele luxe hengst uit niet luxe ouders, als je daarmee dekt is de kans dat hij bloed meegeeft heel klein.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:57

Tja ik zeg niks.... ik heb momenteel een heel klein veulentje uit Habbie. Maar dan mogen we ook niet vergeten dat deze merrie een stuk kleiner is, en uit amerikaanse (klein fokkende) bloedlijnen...
en Habbie is uit een 1.20/1.25 merrie x 97cm vader, dus de kans dat hij klein fokt, het kan natuurlijk, maar de kans is niet zo groot ;)
Maar nogmaals; ik ben natuurlijk fan van Habbie, en hellas vind ik ook heel knap, dus ik zou nooit zeggen dat ik de hengstenkeuze verkeerd vind. Maar verassend is het toch zéker :=

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:05

Prosecco schreef:
Je redenering ontgaat mij ook even, als je kleine maat wilt fokken moet je geen grotere hengst erop zetten. Als men kleine maat wilt fokken met zulke grote merries, dat moet je ook een kleinere of evengrote hengst erop zetten. Zelfde voor Hellas, die is ook 97cm.. Er is zoveel keuze uit kwaliteitsvolle hengsten, zullen er zat zijn die bij je merries passen..maar dan gewoon even zoeken.

Er kan misschien wel een klein veulen uitkomen maar de genen blijven erin, waardoor diens nakomelingen toch aan de maat kunnen worden. Zo had ik een hengst met ouders van 97cm en 84cm..schofthoogte van hun nakomeling? 110cm officieel gemeten door de dierenarts en nog geoeiende. :P

Dat is dan ook geen logica. Gebruik je kleine ouders, komt er alsnog een grote uit.

Fokken is gokken, blij dat iedereen zijn eigen keuzes mag maken :j

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:22

Klopt is ook geen logica en iedereen is/was dan ook verbaasd hoe er zo'n joekel uit gekomen, zeker omdat hij bij aankoop 101cm was en 4maand later 110cm..iedereen vol verbazing en ook de gokkers, omdat zijn 1 jaar oudere broer (zelfde ouders) toch tegen de meter aanbleef zitten. :P maar betreffend paard had wel een vader die half welsh was..die Welshgenen vererven goed. Mijn hengst is 1/4 welsh, maar bij al z'n nakomelingen zie je deze genen terug.

Maar Habbie en Hellas zijn geen verkeerde keuze, maar inderdaad verrassend, zeker omwille je fokdoel (kleine maat).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:31

dat krijg je idd als er grotere voorouders achterzitten, kun je altijd weer terugkrijgen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:52

tja die logica snap ik ook niet helemaal, alhoewel dat wel precies is wat het nmprs op het moment doet, wat op de laatste vergadering gezegd is , is dat ze eerst die grotere in het stamboek of in een aparte afdeling willen hebben om meer luxe en beweging te fokken en daarna weer kleiner te kunnen fokken? heb ik dat goed begrepen? ook in de minimaat zijn dieren die geweldig kunnen bewegen, ik heb daar hier al een paar voorbeelden van lopen, zowel camille als saphira bewegen uitzonderlijk ruimen zijn beide minimaat

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:03

jolandje schreef:
tja die logica snap ik ook niet helemaal, alhoewel dat wel precies is wat het nmprs op het moment doet, wat op de laatste vergadering gezegd is , is dat ze eerst die grotere in het stamboek of in een aparte afdeling willen hebben om meer luxe en beweging te fokken en daarna weer kleiner te kunnen fokken? heb ik dat goed begrepen? ook in de minimaat zijn dieren die geweldig kunnen bewegen, ik heb daar hier al een paar voorbeelden van lopen, zowel camille als saphira bewegen uitzonderlijk ruimen zijn beide minimaat

Jawel Jolanda, maar een handjevol goed bewegende minimaatjes, is nog niet voldoende om mee verder te gaan. Dus je zult daar toch op een of andere manier moeten komen. Kijk maar eens naar de aanvoer op de hengstenkeuring met 1 eerste premie in de minimaat, dat geeft wel aan hoe veel kwaliteit er aanwezig was........ :n

Ik fok zelf ook grote maat, maar ik heb ook niet de minimaat als fokdoel ;)
Sara had haar tweejarige merrie zelfs te koop staan omdat zij kleiner wilde en die merrie te groot was. En dan toch twee veulens gaan fokken uit nóg grotere hengsten (ook nog eens uit grotere bloedlijnen) dat is natuurlijk wel een beetje opvallend :=

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:53

Verassend kan het zeker zijn. Heb momenteel ook veel veranderingen privé door gemaakt en daar zijn de paarden ook erg ter sprake gekomen. En heb ik ook moeten inzien dat wat ik wil (minimaat) nooit haalbaar is met mijn merries als ik ze optimaal wil verbeteren. Mij kennende had ik gewoon koppig heel kleine hengsten blijven gebruiken maar ook dat is geen garantie. Obi is 1,5 en 83cm (in april nog 76 gemeten op het imhc).
Vriend heeft mij dan heel duidelijk gemaakt dat ik 100% moet kijken naar wat ik mooi vind in een minipaard.

Als ik dan eerlijk naar mijn merries kijk en het aanbod aan hengsten en bloedlijnen die erachter zitten. Lijken mij dit de 2 beste hengsten ondanks dat ze groot zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:54

nee dat klopt, maar er zijn er echt wel meer die super bewegen, als ik alleen al bij mijn vrienden kijk ;)

maar persoonlijke smaak heeft er ook mee te maken natuurlijk, linda jij houd van wat grotere paardjes, ik hou van kleintjes :j