Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoefJMouse

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:26

Hoi mensen,
Nog effe iets ;
Kiony is nu vandaag 312 dage drachtig, maar t lijkt wel alsof dr uiers al groter zijn geworde?
Heb gister gekeke, maar t lijkt wel of ik spoken zie Clown
Zou dat kunne met 312 dage ? of toch niet?
x Amanda & Kioontje.

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:28

@ Neon, hahaha, tis wel een goeie tip, want of en toe denk ik of die merrie me zit te neppe ofzo Clown
Of vorige keer ook, toen liep ik langs de stal, want ik ging effe slobber maken, en toen zag ik Kiony op eens niet meer staan. ik in paniek, Clown , was de trut gaan ligge ,
Wahhaha, Knipoog
x Amanda & Kiony [ 312 dage alweer ]

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:29

Vanaf 320 dagen kunnen veulens geboren worden, dus het zou zomaar kunnen dat ze over 1.5 week gaat veulenen. Of je ziet spoken Tong uitsteken

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:36

@BoefJMouse: Een veulen is prematuur wanneer het na een dracht van 325 dagen geboren wordt, dus beter dat ze het nog even binnenhoud!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:02

@ hollybollie: Cuba blijft zo wit dankzij de deken (nou ja niet helemaal maar wel veel), daarnaast heb ik speciale shampoo (is eigenlijk voor schimmels maar werkt ook super voor bonte)
Met m'n andere paard gaat het rustig aan weer wat beter, ga hem vanmiddag longeren met het zadel op om te kijken of hij dat lijd (zitten nog wel wonden op zijn rug maar ze zijn dicht en er staan sinds 2 dagen weer minuscuul kleine haartjes op) als dat goed gaat gaan we weer lekker trainen. . . want hij vindt het op stal staan ondertussen knap waardeloos (tja ineens stil moeten staan terwijl je anders elke dag getraind wordt is ook niet leuk lijkt mij) hij krijgt alleen nu geen deken meer op, heb m'n portie ongeluk wel weer gehad voor dit jaar hoor....

@_marlijn: Yep ze blijft een redelijk slank lijntje houden (alleen niet als je onder dr buik gaat hangen), merk nu wel dat ze kortademiger wordt en minder lang gereden wil worden... dan gaan we maar meer in het bos "crossen"

Verder hier nog geen nieuw mss straks, heb trouwens ook al 3 veulen namen klaarliggen 1 voor 'n merrie en 2 voor als het hengstjes worden (wat ik hoop).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:21

Het is heel normaal dat de uiers al groter zijn. Je ziet hier ook al vanaf de 200 dagen uierforo's voorbij komen, dat is niet voor niets. Haha! Zolang ze het nog maar iets meer dan een week binnenhoudt, dan is het goed. In de regel is 320 dagen levensvatbaar.

@Hollybollie: dat hoeft helemaal niet te zijn! Wij hadden een merrie die ongeveer een jaar droeg (echt rond de 365 dagen), als die een dracht van 350 dagen had was het een prematuur veulen. Verder een merrie gehad die altijd rond de 325 dagen droeg, dat waren echt geen prematuurtjes. Je kunt daarvan pas spreken als je de gemiddelde draagtijd van je merrie weet, en als het dan veel te vroeg komt. En de gemiddelde draagtijd ligt tussen de 320 en de 360 dagen!
Overigens had bovenstaande merrie 2 jaar geleden een veulen op 312 dagen, ook dit was geen prematuur veulen volgens de DA. Kon ook niet van een eerdere dekking zijn, merrie is 2 keer gedekt en daar zat 10 weken tussen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:44

Silketje; mooie dames heb je, en al mooie buikjes!

Amandeke;’leuk zeg zo’n mini erbij, stoer hoor!
Gefeliciteerd met de behaalde mijlpaal!

Pauk; hier ook nog geen uiers te zien (nouja, alleen lege uiers haha)

Chubby; wat een mooi mannetje is het zeg!

Frenia; Chenoa was nogal een dondersteentje dus hihi, ik heb met Kaylen eigelijk nooit problemen gehad, die was lekker rustig, maar je weet het idd maar nooit..
Wat goed dat je contact gezocht hebt met de vorige eigenaar van Angel, wel jammer dat het verder niks opgeleverd heeft! (behalve dat je iemand heel blij gemaakt hebt, en dat is natuurlijk ook heel wat!)

Sjoert; wauw, wat een heerlijk zelfverzekerd dametje zeg!

Chubby; volop bezoek om Chivas op de foto te zetten, super!
Met de prof foto’s van Kaylen ben ik ook nog steeds helemaal gelukkig, die zijn wat mij betreft echt goud waard, want die tijd komt nooit meer terug…

Keresa; lekker buikje al hoor!! Jij hebt er best een hoop drachtig zeg, spannend allemaal.
Marina is al een flink eind op weg!

BoefJmouse; bij jou gaat het al opschieten zeg, leuk hoor, 6 februari duurt niet lang meer!

Shanna; ook al spannende tijden aangebroken daar, ik wou dat ik niezo lang meer hoefde te wachten Haha! spannend allemaal!

Phiabink; zelfde hier hoor, ze staan lekker in de wei, de buikjes groeien maar geen veranderingen, daar moeten we nog wat maandjes op wachten..

Krackertje; dat gaat idd ook al opschieten, spannend!

Dreeke; Vinga’s buikje ziet er super uit zeg! Wat een mooie merrie is het toch!

Stef; veulen zal idd wel tegen de blaas aangelegen hebben! Knappe haf heb je!

Fique; duidelijk buikje al, leuk hoor!!

Cuba; hihi dat onderaanzicht, ben je eronder gaan liggen? Haha!
Ze draagt wel duidelijk naar de zijkant ipv naar onder!

Neon; hier slaan we ook een jaartje over denk ik, ik vind het niks om de merrie’s met veulens op transport te zetten op weg naar de hengst.. en daarnaast was het vorige keer nogal zwaar voor shak met een veulen erbij, Kaylen heeft er echt helemaal leeggezogen dus die had duidelijk ene jaartje nodig om bij te komen.

Kjoetie; gefeliciteerd met je nieuwe baan, super dat het goed bevalt.
En een ploink-veulen Haha! hihi

Quirinake; voor jullie gaat het ook opschieten zeg, spannend!! Ben ook erg benieuwd!

Inowa; mooie dames hoor!

Zo bijgelezen Knipoog jullie gaan echt hard zeg!
Hier gaat alles z’n gangetje.
Gisteren sprak ik mijn oom en die zei ineens dat ze nu toch wel echt een drachtig postuurtje begon te krijgen !!! Dus ik durf er nu eindelijk echt in te gaan geloven dat Shak, na alle ellende nog steeds drachtig is

Shak begint nu wat te veranderen kwa gedrag, ze zit nu op 255 dagen en ze staat minder te dromen, ze staat wat meer te eten en ze is godzijdank niet meer zo vreselijk chagrijnig (echt, dit moet gewoon een merrie zijn deze keer Haha! ) en gisteren wilde ze zelfs eventjes knuffelen!

Afbeelding
Shaks buik op 254 dagen

Afbeelding
Darlahs buik op 252 dagen

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:51

@mazzel-meid: nee hoor, zo klein is ze nu ook weer niet, had gewoon de camera er voor de gein ondergelegd en een foto gemaakt Haha! , schrok me haast dood toen ik die buik erop zag staan...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:52

CubaLibre schreef:
@mazzel-meid: nee hoor, zo klein is ze nu ook weer niet, had gewoon de camera er voor de gein ondergelegd en een foto gemaakt Haha! , schrok me haast dood toen ik die buik erop zag staan...

haha, moet ik ook eens proberen Knipoog
het is idd wel een enorme buik! Haha!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:09

Neonlight schreef:
Het is heel normaal dat de uiers al groter zijn. Je ziet hier ook al vanaf de 200 dagen uierforo's voorbij komen, dat is niet voor niets. Haha! Zolang ze het nog maar iets meer dan een week binnenhoudt, dan is het goed. In de regel is 320 dagen levensvatbaar.

@Hollybollie: dat hoeft helemaal niet te zijn! Wij hadden een merrie die ongeveer een jaar droeg (echt rond de 365 dagen), als die een dracht van 350 dagen had was het een prematuur veulen. Verder een merrie gehad die altijd rond de 325 dagen droeg, dat waren echt geen prematuurtjes. Je kunt daarvan pas spreken als je de gemiddelde draagtijd van je merrie weet, en als het dan veel te vroeg komt. En de gemiddelde draagtijd ligt tussen de 320 en de 360 dagen!
Overigens had bovenstaande merrie 2 jaar geleden een veulen op 312 dagen, ook dit was geen prematuur veulen volgens de DA. Kon ook niet van een eerdere dekking zijn, merrie is 2 keer gedekt en daar zat 10 weken tussen.

Sorry? Bloos! Ik heb mijn info uit het boek : van veulen tot rijpaard. Ben blij dat ik geabonneerd ben op dit topic om van jullie ervaringen te leren!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:03

't Gaat om de buiken, maar moet toch even kwijt dat je heel mooi licht te pakken hebt op die foto's MM!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:12

De merrie van een vriendin is standaard 2 weken te vroeg en die veulens zijn echt prima gezond. Als het het eerste veulen van je paard wordt is het dus moeilijk zeggen of het op 320 dagen kan komen of niet... gewoon goed in de gaten houden! :J

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:45

alles bijgelezen ,maar reageer straks Knipoog

Hier zoals belooft "Golden Maij"

Golden Maij in Juni '06 Vingers aflikken

Afbeelding

En vandaag Haha!

Afbeelding

Haar prachtig hoofdje

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:50

regine schreef:
De merrie van een vriendin is standaard 2 weken te vroeg en die veulens zijn echt prima gezond. Als het het eerste veulen van je paard wordt is het dus moeilijk zeggen of het op 320 dagen kan komen of niet... gewoon goed in de gaten houden! :J

Dat is dan niet standaard 2 weken te vroeg......haar draagtijd is gewoon 2 weken korter dan jullie tellen. Knipoog

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:45

Zo,weekend is weer voorbij,en niks geboren of misgelopen hier zie ik,fijn!

Amandake: Kan het zijn dat deze merrie te koop stond op Kapaza? Mooi exemplaar hoor! Vingers aflikken

Hier weinig nieuws,gisteren naar de minipaardkeuring te Gent geweest,de fokker van ons eigen hengstje ontmoet,en het begint dik te kriebelen om zelf eens mee te doen aan een keuring! Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:55

Hollybollie schreef:
@BoefJMouse: Een veulen is prematuur wanneer het na een dracht van 325 dagen geboren wordt, dus beter dat ze het nog even binnenhoud!

Het kan toch wel hoor, heb 4 jaar terug een veulen 5 weken te vroeg gehad, alles erop en eraan, niks mee aan de hand

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:26

Djesseka schreef:
Even alleen een reactie op jou, de rest komt zo snel mogelijk weer.

De merrie zal zelf aan gaan geven als het te zwaar wordt. Wij merken nu al aan Wild dat ze sneller moe is en wat minder voorwaarts blijft. Dan stoppen we gewoon, morgen weer een dag. Op den duur krijg je een training van 10 minuutjes hobbelen. Umeda liep tijdens haar eerste dracht door tot 10 maanden!

Oke bedankt!

Ik merk namelijk aan Furie nog niks. Ze is goed in conditie en zweet bijna niet, ook niet na 3 kwartier training. Komt vast vanzelf wel. Lachen

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:58

@Neonlight Ik heb er een kopie van newforestponystamboek bijgekregen met de naam udino erop en een sticker van de chip en het nummer en aftekeningen en zo...
maar ben verhuist pas en kan het nergens meer vinden, het paspoort ligt trouwens nog bij de handel stal, probeer het al maanden optehalen maar elke keer als ik contact zoek word er gezegd dat ze in duitsland is en dat ik volgende week terug moet bellen,Krijg er een beetje een punthoofd van maar goed ik w8 geduldig af, Dus weet niet wie de ouders zijn dat staat niet op het papier heb trouwens de boer gesproken die haar heeft gehad voor de handelsstal en die zegt dat ze geen papieren heeft :S dus dat zal dan wel waar zijn ik ga even vragen aan de veearts of hij haar chip wil lezen kan ik het ponystamboek bellen om het natekijken eerst vond ik het niet zo nodig maar ben nu wel benieuwd dus als ik meer weet meld ik het even Haha!

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:28

even een vraagje:wat geven jullie je drachtige merrie als ze hoest?
mijn merrie hoest,maar heeft geen koorts ofzo.
vorige week is de da geweest,toen waren de longen nog schoon,maar ik denk dat ik de da deze week nog eens laat komen,of ben ik te voorzichtig?ik geef al wel homeopatische druppels voor de luchtwegen.
wat vinden jullie?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:45

komt even melden dat ze doodop is en dus niet alles gaat beantwoorden Ach gut
maar wil wel even zeggen dat ik vlijtig meelees Knipoog

dus een algemeen antwoord:
heb vele mooie buiken gezien (buikjes kan je dat niet meer noemen Wow! )
van tinkers, fjorden, mini's, warmbloeden,...
en ik heb een schattig (en vies Tong uitsteken ) veulen gezien Lovers
gewoon om bij wég te smelten!!! Vingers aflikken

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:04

HHenny schreef:
even een vraagje:wat geven jullie je drachtige merrie als ze hoest?
mijn merrie hoest,maar heeft geen koorts ofzo.
vorige week is de da geweest,toen waren de longen nog schoon,maar ik denk dat ik de da deze week nog eens laat komen,of ben ik te voorzichtig?ik geef al wel homeopatische druppels voor de luchtwegen.
wat vinden jullie?

Geen foenegriek gaan geven.. Dit schijnt slecht te zijn..
Maar als de dierenarts al is geweest zou ik persoonlijk niets meer doen en dr "uit laten hoesten"

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:12

@Pauk: mijn merrie krijgt sinds een dag of 6 ook gewoon foenegriek door haar voer omdat ze een beetje verkouden is, heb dit eerst uitgebreid besproken met m'n DA en die zei dat dat geen kwaad kan om ze dat te voeren...

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:19

foenegriek kan baarmoederkrampen veroorzaken,dus daar blijf ik vanaf.
hebben meer paarden nu last van een hoestje?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:21

hoe zit het eigenlijkmet de rest bij jullie op stal? Ik geloof dat wij er in totaal een stuk of 14 krijgen

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:24

Foenegriek kan wel degelijk kwaad inderdaad! Lekkere dierenarts!

Ja 2 weken te vroeg bedoelde ik als "normale norm". Ze heeft gewoon korter nodig. Voor mijn merrie wordt het de 1e dus ik kan er nog niks van zeggen!! Hoop niet dat ze "laat" is, dan ga je echt zooooo aftellen!