Nog effe iets ;
Kiony is nu vandaag 312 dage drachtig, maar t lijkt wel alsof dr uiers al groter zijn geworde?
Heb gister gekeke, maar t lijkt wel of ik spoken zie

Zou dat kunne met 312 dage ? of toch niet?
x Amanda & Kioontje.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CubaLibre schreef:@mazzel-meid: nee hoor, zo klein is ze nu ook weer niet, had gewoon de camera er voor de gein ondergelegd en een foto gemaakt, schrok me haast dood toen ik die buik erop zag staan...
Neonlight schreef:Het is heel normaal dat de uiers al groter zijn. Je ziet hier ook al vanaf de 200 dagen uierforo's voorbij komen, dat is niet voor niets.Zolang ze het nog maar iets meer dan een week binnenhoudt, dan is het goed. In de regel is 320 dagen levensvatbaar.
@Hollybollie: dat hoeft helemaal niet te zijn! Wij hadden een merrie die ongeveer een jaar droeg (echt rond de 365 dagen), als die een dracht van 350 dagen had was het een prematuur veulen. Verder een merrie gehad die altijd rond de 325 dagen droeg, dat waren echt geen prematuurtjes. Je kunt daarvan pas spreken als je de gemiddelde draagtijd van je merrie weet, en als het dan veel te vroeg komt. En de gemiddelde draagtijd ligt tussen de 320 en de 360 dagen!
Overigens had bovenstaande merrie 2 jaar geleden een veulen op 312 dagen, ook dit was geen prematuur veulen volgens de DA. Kon ook niet van een eerdere dekking zijn, merrie is 2 keer gedekt en daar zat 10 weken tussen.
regine schreef:De merrie van een vriendin is standaard 2 weken te vroeg en die veulens zijn echt prima gezond. Als het het eerste veulen van je paard wordt is het dus moeilijk zeggen of het op 320 dagen kan komen of niet... gewoon goed in de gaten houden! :J
Hollybollie schreef:@BoefJMouse: Een veulen is prematuur wanneer het na een dracht van 325 dagen geboren wordt, dus beter dat ze het nog even binnenhoud!
Djesseka schreef:Even alleen een reactie op jou, de rest komt zo snel mogelijk weer.
De merrie zal zelf aan gaan geven als het te zwaar wordt. Wij merken nu al aan Wild dat ze sneller moe is en wat minder voorwaarts blijft. Dan stoppen we gewoon, morgen weer een dag. Op den duur krijg je een training van 10 minuutjes hobbelen. Umeda liep tijdens haar eerste dracht door tot 10 maanden!
HHenny schreef:even een vraagje:wat geven jullie je drachtige merrie als ze hoest?
mijn merrie hoest,maar heeft geen koorts ofzo.
vorige week is de da geweest,toen waren de longen nog schoon,maar ik denk dat ik de da deze week nog eens laat komen,of ben ik te voorzichtig?ik geef al wel homeopatische druppels voor de luchtwegen.
wat vinden jullie?