[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:30

Cynthia82 schreef:
Alles mag in dit topic :D

Ergens denk ik dat ze in de natuur niet 'boeiend' zou zijn. Als zij geen interesse toont, zal een hengst ook niet blijven proberen. Bang voor dezelfde egoschade als de andere hengst, of erger.

Maar wat ik dan weer denk: Kan je haar niet bij Marjolein stallen? Sommige merries worden juist sneller hengstig als ze een hengst in de buurt hebben.

Ergens zegt mijn logica ook dat ze in de natuur gewoon niet gedekt zou worden. Een hengst is ook niet achterlijk, als ie alternatieven heeft die hem geen schade toe brengen is de keuze zelfs voor een bom hormonen snel gemaakt vermoed ik. :+

We hebben dat serieus overwogen eigenlijk al na poging 1, maar het is drie uur enkele rit, op zich niet onoverkomelijk maar de merrie heeft nog niet heel vaak op de camion gestaan en nooit langer dan 40 minuten. Ze maakt zich ook nog behoorlijk druk tijdens het vervoer. Daarom willen we die rit nu met haar niet doen. Vandaar ook de beslissing om dan pas over een aantal jaar opnieuw te proberen om haar dragend te krijgen. Tegen dan heeft ze meer verstand of iig ervaring en zou die optie er wel zijn. :)
Ik ben vast ook over bezorgd hoor maar goed. Tis mijn baby. _O-

_Lente schreef:
Ik vraag het me af Ayasha, maar wel interessant. Ik heb een overduidelijk hengstige merrie, altijd al. Gescheiden door stroomdraad van de ruin, want ze dwingt hem er anders toe er bovenop te springen als ze hengstig is.
3x diepvries via kliniek waar het lag opgeslagen is niet gelukt. Nu onverdund vers geprobeerd (en weet eind volgende week of dat wel gelukt is). Maar ik vraag me ondertussen af of ze heel goed is in hengstig zijn, maar niet zo goed in drachtig willen worden.

Ik ga straks op mijn pc eens zoeken of er onderzoek naar gedaan is.

Rêve is nu zes maar wel een laatbloeier op elk gebied. (Ook kwa rijden en fysiek.) dus ik vraag me ook af of, als ze gust blijft, het niet gewoon te vroeg was voor haar ondanks dat zes in principe echt niet jong is voor een eerste dracht. Maar goed, veronderstel dat dat ook individueel zal verschillen net als alle andere fysieke aspecten van de ontwikkeling. :=

Duim iig voor jou dat vers wel lukt. :j

Diepvries is sowieso moeilijker meen ik hè?

kyrkelover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:48

En vergeet ook simpele aspecten niet als hoeveel merries moet een hengst bevruchten.
Zeker sommige modehengsten dekken echt heel erg veel.
En wat zeker niet te onderschatten is, is hoe goed de dierenarts is. Er zit echt heel veel verschil in de kunde van dierenartsen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:13

BusyMissy schreef:
Blijft nog spannend bij jullie, hoop dat het op het laatste moment toch nog gaat lukken!

Wat balen mirjamalvaro, is er enig idee waarom het niet lukt?

Dierenarts denk dat ze zelf rustjaar in heeft gepland na 3 veulens achter een. Dus dat ze ff "uit" staat. Alleen jammer dat dat net nu gebeurd nadat ik haar overgekocht heb. :+

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:19

mirjamalvaro schreef:
BusyMissy schreef:
Blijft nog spannend bij jullie, hoop dat het op het laatste moment toch nog gaat lukken!

Wat balen mirjamalvaro, is er enig idee waarom het niet lukt?

Dierenarts denk dat ze zelf rustjaar in heeft gepland na 3 veulens achter een. Dus dat ze ff "uit" staat. Alleen jammer dat dat net nu gebeurd nadat ik haar overgekocht heb. :+

Al een kuurtje Regumate geprobeerd?
Dat deed hier bij 2 merries goede zaken die "uit" stonden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:29

Al een kuurtje Regumate geprobeerd?
Dat deed hier bij 2 merries goede zaken die "uit" stonden.[/quote]

Heb Pavo fertile gegeven

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:31

Inderdaad regumate, is al vaker geopperd. :j

Is ook absoluut niet vergelijkbaar met Pavo.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:48

Hoe heet dat dan, want zie nergens "regumate" te koop
Edit: toch blijft het vreemd om dan een middel te geven dat de hengstigheid onderdrukt :')

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:55

mirjamalvaro schreef:

Bij de dierenarts, is alleen op recept te krijgen.

Je reset gewoon alles er even mee.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:03

Quir schreef:
mirjamalvaro schreef:

Bij de dierenarts, is alleen op recept te krijgen.

Je reset gewoon alles er even mee.

Precies, hier de ene merrie die na 3 veulens na elkaar en een wel zeer veel vragend veulen echt op UIT stond. Een jaar leeglaten is/was geen optie ivm leeftijd merrie. Na een kuurtje regumate van 10 dagen werd ze zeer goed hengstig. Nu nog afwachten of het ook gepakt heeft.

Merrie 2: na jaren topsportcarriére waaronder het WK in Amerika in 2018 en nog verschillende 120km wedstrijden vorig jaar wilde ze zelfs na 5x hengstig spuiten totaal niet reageren.
Na een kuurtje regumate van 10 dagen zeer mooi hengstig. Ook bij deze moeten we nog even afwachten of het gepakt heeft.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:16

Ga het vrijdag even vragen aan de da. En dan musschien toch nog 1 poging, als da meegaat erin.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:17

Ja inderdaad kyrkelover, hele goede resultaten mee!
Mijn merrie dit jaar ook, 6 jarige en eerste veulen, maar waarschijnlijk van slag door het hengstig spuiten en heel slecht/niet meer hengstig worden. 10 dagen regumate en daarna meteen perfect mooi hengstig. :j
Nu hopelijk ook drachtig, nog een week afwachten. :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:24

mirjamalvaro schreef:
Ga het vrijdag even vragen aan de da. En dan musschien toch nog 1 poging, als da meegaat erin.

Zou ik zeker doen. :j

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:27

Ik dek al jaren natuurlijk uit de hand. En er zijn evengoed merries die moeilijk hengstig tonen, TOT de hengst met veel geblaas en show aan hen komt snuffelen. Dan gaan ze ineens door de benen. Als ik ze niet zou schouwen, zou ik de hengstigheid gemist hebben.

Veel merries die niet natuurlijk gedekt worden komen nooit zo dicht bij een hengst en zou je dan van denken dat ze 'amper hengstig' worden.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:50

Ik dek ook altijd natuurlijk met minishetlanders, in bepaalde lijnen komen merries voor die niet hengstig worden met veulen aan de voet, met regumate wil het wel eens lukken dit te doorbreken, of om het jaar een veulen te accepteren

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:03

Spannend, mijn vriend is nu met Cassio gaan scannen. Vorige keer met 16 dgn mega hengstig. Nu vond ik dat ze maandag iets te veel op de ruin aantrok maar vandaag totaal niet ( gisteren kon ik niet testen omdat het de hele dag zou regenen en de chipper zou komen dus ik had ze binnen gehouden) hengstig.
Maar ja niet hengstig wil niet zeggen wel drachtig.
Ik hoop zo dat ze drachtig is. Nog ff geduld hebben.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:04

Wij hebben 1 x natuurlijk gedekt met een eigen hengst. Ik vond het echt niks. Liever gewoon KI

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:38

Ik krijg van beide kanten wel wat mee. Eigen hengsten natuurlijk en bij goede vrienden KI. Inderdaad, neus contact met hengst of hem even flink laten showen werkt nog wel eens. Ik heb ook veel minder merries met cyclus problemen, maar dat kan toeval zijn natuurlijk.

Een merrie die ik hier nu tweede jaar hebben voor dekking toont niet, maar hengsten ruiken het wel.

Sommige merries vinden natuurlijk dekken wel eng. In de natuur duurt dat dan een paar cyclussen en afhankelijk van handigheid vd hengst wanneer het lukt. En anders plant die merrie niet voort dus erfelijk gezien sterft die lijn dan uit.

Heb trouwens nog geen enkele keer schade of ego kapot gehad bij een hengst, ook in het verleden niet. Schouwen met hoge draad ertussen, en vaak zie je het al wel van afstandje dat interesse weg is en kan je voorzichtiger zijn.

Mijn eigen merrie had zowel mij al mijn hengst vandaag goed te pakken. Ik zag niks en hij ging er op zn sloffen heen. Ik denk die is klaar, maar toen weer dichterbij waren was collin toch nog wel leuk. Op zulke momenten baal ik dat je niet even snel kan scannen. Ze is nog gedekt, misschien onnodig dus dat het ei al paar uur weg was. Dan wordt het vast een hengstje :+

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Caily op 15-07-20 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:38

Knolselder schreef:
Ik dek al jaren natuurlijk uit de hand. En er zijn evengoed merries die moeilijk hengstig tonen, TOT de hengst met veel geblaas en show aan hen komt snuffelen. Dan gaan ze ineens door de benen. Als ik ze niet zou schouwen, zou ik de hengstigheid gemist hebben.

Veel merries die niet natuurlijk gedekt worden komen nooit zo dicht bij een hengst en zou je dan van denken dat ze 'amper hengstig' worden.

,Ja wanneer ze scannen zien ze dus wel dat ze mooi hengstig is, maar ze toont uiterlijk dus helemaal niks.

Zie dat er nog een aantal mensen op het wachtbankje zitten. Succes dames! Hoop dat jullie goed nieuws krijgen!

Ik kan jullie een beetje opvrolijken:

Dús vandaag en vrijdag insemineren we nog. Wordt niet in België geleverd dus vriendjes gemaakt met de transporteur want mijn man ging de vorige keer op het adres dat we toen hadden wachten omdat die man wat er woonde weg moest. Die transporteur zei dat zijn broer in Beek woonde (wat voor ons veel korter is) en gaf ons het kaartje. We moesten die maar bellen want die was toch de hele dag op de zaak. Dus die moest niet speciaal thuis blijven zoals onze eerdere adressen wel moesten! Super fijn dus!

Vandaag belt ie dus om zes uur dat het sperma om kwart over zes daar zou zijn maar dat die transporteur niet kon wachten. Dus ik laat alles vallen en met m’n moeder naar Beek want ben daar nooit geweest en wordt dan onzeker alleen. Ik dacht dat ik die transporteur "moest ontmoeten" zeg maar, want hij had aan de telefoon gezegd dat ie niet kon wachten.

Kom daar dus aan, staat op het adres een bestelbusje te wachten met de deur open. Dus ik denk ‘dat zal m zijn.’
Wandel naar m toe en zie dat ie bloemen langs zich heeft liggen. Dus ik denk ‘Hm, het zou m ook niet kunnen zijn’ maar ja aan de andere kant; miss neemt die man gewoon een bloemetje mee naar z’n vrouw. ‘T zijn ook maar mensen. Dus ik zeg ‘goede avond, ik heb een beetje een vreemde vraag voor u....’ en toen pauzeerde ik net te lang omdat ik besefte dat er echt geen nette manier is om te vragen of iemand sperma vervoerd want ik was de naam van de firma kwijt... Dus ik ga verder met ‘transporteert u toevallig paardensperma?’
Want de vorige keer vroeg mijn man ze of er een pakketje was en toen vroeg die kerel ‘wat zit er in?’ Dus ik dacht ‘ik sla gewoon dat deel van het gesprek over.’

Die man zegt ook nog zonder verpinken ‘nee, dat ben ik niet vrees ik.’ Dus ik bied mijn excuses aan en zeg dat ik die rare vraag dan maar in de garage zou gaan stellen die gevestigd was op het adres dat ik gekregen had. _O-

Mijn moeder pieste al bijna in haar broek toen ze me zag over steken. Dus ik kom aan die werkplaats en er stonden twee kerels buiten bij een brommer. En ik dacht ‘ik mag hier vast niet zomaar binnen wandelen.’
Dus ik maak oogcontact met een van de twee heren die al stond te wachten tot ik m aan sprak en ik zeg ‘ik heb een hele rare vraag voor u, zou het kunnen dat hier sperma geleverd is?’
Die klant liet spontaan zijn mobiel uit z’n handen vallen en om het nog erger te maken zegt die gast: ‘is geen rare vraag, loop maar even mee.’

Dus ik wandel mee en zeg ‘mwah in België levert zo’n vraag je met wat pech een ritje in het busje van de politie op.’
Zegtie ‘Nederlanders zijn meer gewend.’ En geeft me mijn doosje. Dus hij loopt terug mee buiten en zegt ‘is het geregeld zo? Er hoeft niets meer betaald te worden?’ En ik zeg ‘nee is geregeld.’ En die klant van eerder stond letterlijk met zijn mond open. _O- _O-

Dus ik vertel dat tegen mijn moeder die net gestopt was met lachen en die heeft het hele kwartier terug dubbel gelegen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:47

Hahahahaha you make my day _O-

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 19:50

Onze Baukje kan dit jaar niet meer geïnsemineerd worden door de moeilijke bevalling en beurse baarmoeder en banden.

We hebben een nieuwe merrie die vandaag geïnsemineerd is met Alwin 469. Wel raar dat er tussen de hengstigheid maar 10 dagen zat, maar een ei van 5,7, dus goede hoop.

Onze Tess is nu 60 dagen drachtig van Epke, vandaag pret echo en het veulen lijkt een merrie te zijn <3 <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:00

Ayasha _O- :')

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:15

Ik heb 30 jaar bij een hengstenhouder gestaan en daar altijd natuurlijk aan de hand gedekt. Ik vond en vind het bij een gering aantal dekkingen nog steeds ideaal. Een hoog percentage succes bij de eerste ronde, weinig kosten voor scannen. Alleen een swab bij de merrie voor de eerste dekking (hengst wordt aan het begin van het seizoen getest en dekt alleen merries die schoon zijn)en een scan op 18 en 35 dagen.
Goed en lang schouwen over de staldeur zodat de merrie graag gedekt wil worden geeft weinig risico op schade, hengsten leren snel om voorzichtig te zijn.
Liefde moet groeien en naar mijn idee neemt een goed geschouwde gewillige merrie beter op.

Kees heb ik de laatste ronde flink laten flikflooien met een interessante ruin om die reden Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:32

Wat een hilarisch verhaal Ayasha :') _O-
Ik zie het helemaal voor me!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:03

Ppppffff opgelucht. Cassio is prachtig drachtig. Super blij. Proxi krijgt een volle broer of zus volgend jaar.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:04

Jeeh super Baudyh *\o/*