[HK]Dik - Dikker - DIKST 2006, deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:51

Nimber, ik lees net je topic over Libel. Ben er helemaal stil van ...

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:53

WenK schreef:
Nimber, ook hier heel erg veel sterkte! Wat vreselijk meis!!!

Hoe zit dat ook al weer met het ontwormen van veulens? Wanneer voor het eerst en hoeveel? En dan mams ook gelijk doen? Mams is (door overdragen) ruim 5 weken voor de bevalling ontwormd. Nu dus een week of 6 geleden.

met dag 10 en dan elke 4 weken tot een maand of 8
en daarna om de 6 weken

eerst keer doe ik wat pasta op me vinger. gewoon een sliertje. tja 50 kilo ongeveer. en dat smeer ik in zn mond.
Die van mij is redelijk goed te sturen aan halster en heel rustig. dus die spuit ik zo in haar mond
Met 4 weken heb ik voor 100 kilo gevevn
Liever te veel dan te weinig

tonie

Re: Dik - Dikker - DIKST 2006, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:59

Ik zie nog geen veulens vandaag, tenminste vanmorgen niet.......

misschien nog in de loop van de dag.... hier alles rustig, nog geen kegels

Heel slecht nieuws van timber gelezen, dat is balen zeg, zo vreemd, hoe kan het ineens zo zijn.... en dan met veulentje......echt kl........

sterkte nimber en ook voor de eigenaar natuurlijk..... en ik hoop dat het goed gaat met het veulen......

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:03

O Nimber, wat vreselijk! Dit is echt wel een pechjaar voor je. Eerst het gedoe met Hinke, denk je van alles af te zijn en dan dit. Heel veel sterkte!

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:11

Wat een vreselijk nieuwd van Nimber. Dit is echt een drama. Hopelijk komt het veulen er goed doorheen.

Even terug op de diarree. Ik ben vanmorgen vroeg even geweest omdat ik niet zo vertrouwde na al jullie adviezen.
Heel haar billen onder de diarree. Temperatuur gemeten 38.6. DA gebeld en die advieseerde zowel moeder als veulen gelijk te ontwormen en goed het drinken in de gaten houden. Ook al lijkt het soms dat veulens drinken, drinken ze soms niet. Dus het uier van de merrie ook controleren, als het uier op spanning staat is er waarschijnlijk wat mis. Ik mocht de diarree een paar dagen aankijken zei ze.( het is waarschijnlijk een wormeninfectie, terwijl ik altijd moeders goed ontworm)

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:47

@maroes: veulens krijgen toch altijd wel wat aan wormpjes mee hoor, dat heeft dus niet per se te maken met jouw ontwormbeleid! Niet schuldig voelen dus, bedoel ik maar te zeggen

Lee presteerde het zojuist om het weitje in te galopperen toen ik het hek tussen paddock en gras open zette. Ik vind wel dat ze anders begint te lopen van achter. Ze zet haar voeten heel anders weg, lijkt wel ... Het pleasuredrafje dat daarna kwam zag er wel heel uit trouewns.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:55

Mmmm Mac, zou er een uier in de weg zitten??

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:18

Wat een vreselijk bericht van Nimber.....
heel veel sterkte hiermee!!

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:32

38.6 is ook niet echt goed hoor!
Dat is toch wel verhoging! Vooral met DIT weer vind ik het echt alarmerend. Veulens mogen pas op dag 10 ontwormd worden
Hoe oud is het veulen nu??

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:38

@nimber : heb al gereageerd in het aparte topic, maar alsnog veel sterkte...dit wens je niemand toe

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:18

@ nimber: jeetje...sterkte meis..wat een pech dit jaar..

Over het ontwormen: ik ben blij dat ik dit nu allemaal lees,want ik had net een kuur gekocht,en zou het nu ook gaan geven.
Jinty is 6 dagen,dus dan nog maar heel even wachten.
(ik schat dat ze tussen de 75 en 90 kilo weegt,kan ik dan voor 100 kilo ontwormen,of is dat te veel...) Of is het beter de eerste keer gewoon voor 50 kilo te doen??

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:32

Cayusejuhh schreef:
Dat is toch wel verhoging! Vooral met DIT weer vind ik het echt alarmerend. Veulens mogen pas op dag 10 ontwormd worden

Veulen is 6 dagen oud. Heb ze vanmorgen gelijk die wormenkuur gegeven. Termometer liep binnen een paar sec al naar de 38 graden. Maar de DA zei dat het geen kwaad kon om nu al die wormenkuur te geven.

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 13:34

Tinkerloos, ik heb iets minder dan 100 gegeven. Volgens de DA was 100 teveel voor een fjorden veulen en ik denk dat een tinkerveulen ook zoiets weegt.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:11

wat een vreselijk nieuws over Libel..zomaar uit het niets..

Ontzettend veel sterkte...

Lijkt me wel iets aan haar hart..die van mij heeft een hartkwaal..kan op een dag ook gewoon doodliggen..maar net zo goed stokoud ermee worden..wij laten haar ook gewoon nog eens dekken.
Een mooie dood..Maar ontzettend hard..vooral ook nog eens omdat er een veulen naastloopt..

Heb wat fotos van mijn drachtige merrie in spé,en haar tweejarige zoon..

Afbeelding

Pretty is de bruine en Epos de donkerbruine..beiden nog wat in wintervachtje( alweer een week of 3 geleden)

Afbeelding

Mama Pretty..14 jaar oud alweer en 2 jaar op pensioen

Afbeelding

En Epos..bijna 2 jaar oud eind mei!!

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:47

Nimber ik heb al in je topic gereageerd maar toch nogmaals heel veel sterkte toegewenst en de eigenaren ook natuurlijk.

Pretty leuke paarden, Epos ziet er goed uit voor een tweejarige dan zijn ze meestal niet op zijn mooist maar dit ziet er niet verkeerd uit hoor! Leuke merrie ook jammer van de wintervacht maar die zal er inmiddels wel af zijn.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:35

maroes schreef:
Cayusejuhh schreef:

Veulen is 6 dagen oud. Heb ze vanmorgen gelijk die wormenkuur gegeven. Termometer liep binnen een paar sec al naar de 38 graden. Maar de DA zei dat het geen kwaad kon om nu al die wormenkuur te geven.

38,6 is niet schrikbarend voor een veulen hoor, die hebben altijd een hogere temperatuur dan een volwassen paard. Uit de "normaalwaarden voor pony/paard" bij Medisch hier op bokt:
Jonge veulens hebben een wat hogere temperatuur 38.5-39.5°C.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:39

Tinkerloos schreef:
@ nimber: jeetje...sterkte meis..wat een pech dit jaar..

Over het ontwormen: ik ben blij dat ik dit nu allemaal lees,want ik had net een kuur gekocht,en zou het nu ook gaan geven.
Jinty is 6 dagen,dus dan nog maar heel even wachten.
(ik schat dat ze tussen de 75 en 90 kilo weegt,kan ik dan voor 100 kilo ontwormen,of is dat te veel...) Of is het beter de eerste keer gewoon voor 50 kilo te doen??

Ik heb van de DA een wormenschema gekregen..

*pakt schema

100 kilo na 10 dagen
Een maand later 150 kilo
1.5 maand later 200 kilo
2 maanden later 250 kilo

Daarna gewoon mee ontwormen met de andere paarden (mijn schema voor Maddox is dan tot 1 augustus)

maroes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:53

Pretty jou paarden zien er goed uit. Mooie zoon.
@Nicole bedankt vor het opzoeken van de teperatuur van een veulen.
@ Marlijntjuh, handig zo`n ontwormschema, heb het al opgeschreven.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:57

Nimber, wat een rotnieuws. Heel veel sterkte jullie allemaal.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:03

marlijntjuh schreef:
Ik heb van de DA een wormenschema gekregen..

*pakt schema

100 kilo na 10 dagen
Een maand later 150 kilo
1.5 maand later 200 kilo
2 maanden later 250 kilo

Daarna gewoon mee ontwormen met de andere paarden (mijn schema voor Maddox is dan tot 1 augustus)

Ik denk hier te veel over na vandaar dus mijn vraag:

Die 1.5 maand later: is dat 1.5 maand na de wormenkuur van 10 dagen of 1.5 maand na de wormenkuur van 1 maand+10 dagen?

Ik gok op 1.5 maand na de 1 maand+10 dagen wormenkuur

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:15

flettie schreef:
Ik denk hier te veel over na vandaar dus mijn vraag:

Die 1.5 maand later: is dat 1.5 maand na de wormenkuur van 10 dagen of 1.5 maand na de wormenkuur van 1 maand+10 dagen?

Ik gok op 1.5 maand na de 1 maand+10 dagen wormenkuur

Klopt, gewoon telkens een maand later als de vorige wormenkuur en dan na die wormen kuur 1.5 maand later enz. Dus gewoon 1maand+10 dagen

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:00

Obelix gaat nu wel
Ik had 'm op stal gezet en daar was hij bij vlagen behoorlijk in paniek. Omdat Hinke zo vreselijk rustig is heb ik 'm met Hinke in de wei gezet. Dat ging wel redelijk wel steeds rennen maar ook bij tijd even grazen naar Hinke. Vanwege de warmte wilde ik hem na een uurtje binnen halen en Hinke die zich op het gras slecht laat vangen kwam hinnekend op haar veulen af toen Anouk en ik 'm mee wilde nemen. Haar ook meegenomen en... ze staan nu samen op stal

Afbeelding

Afbeelding

als hij wil drinken krijgt hij zulke blikken maar verder is ze wel heel zoet voor hem
Afbeelding

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:04

Fijn dat Hinke zo goed voor Obelix zorgt! Hij mag wel niet drinken, maar ze heeft waarschijnlijk toch geen melk Ik vind het zo erg wat er allemaal bij jullie gebeurt! Echt heel veel sterkte met alles

@Mac/Ods. Ik heb ooit ergens gelezen volgens mij dat Lee en Snap allebij niet gewoon Solid zijn, maar dat ze nog wat witte haartjes hebben op sommige plekken. Hoe heet dat? En heeft dat verder nog leuke bijwerkingen ofzo? Want mijn effen voskleurige hengst heeft dat ook

tonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:06

Ach gut wat lief!! Nimber, heeft Hinke geen melk over? zal wel opgedroogd zijn zeker, jammer zou mooi zijn.......

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:11

Nimber sterkte hoop dat alles goed blijft gaan met het veulen.
Pony haar uier is echt groot geworden vannacht, ze is lekker chago als je gaat kijken hoe groot haar uier is. Ben echt benieuwd wanneer het komt.
Laatst bijgewerkt door ZzzeiN op 01-02-22 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt