[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:20

Dan blijft ze gust vrees ik. :) In theorie zou ik nog 1 poging kunnen doen na de 3e maar ze vragen een swab na de 3e poging en die duurt 10 dagen zei mijn DA vandaag dus dan mis ik die cyclus.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:51

Zo even 10 dagen op vakantie en 10 pagina's erbij..

Gefeliciteerd voor de gene met de dracht scan en kloppende hartjes en andere positieve dingen.

Jammer dat het voor sommige niet lukt of heel moeilijk hopelijk lukt het nog.. en anders volgend jaar.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:09

Balen ayasha :(

Ik zit ook mijn hoofd te breken wat te doen als ze morgen weer niet hengstig is. Zelfs "naar de hengsten brengen" spookt door mijn hoofd, maar dat zal wel niet helpen. :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:13

Hier helaas ook nog geen hengstige merrie ondanks hengstig spuiten vorige week.

Vandaag nogmaals hengstig gespoten en hopen dat ze eens een beetje haast gaat maken := . Dinsdag gaat ze verhuizen en ik hoop dat ze daarvoor nog geinsemineerd kan worden. Wellicht een beetje wishfull thinking zoals het nu gaat.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:29

Wij moeten morgen scannen op dracht, maar heb er een hard hoofd in eigenlijk. We zullen zien.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:57

Ayasha schreef:
Dan blijft ze gust vrees ik. :) In theorie zou ik nog 1 poging kunnen doen na de 3e maar ze vragen een swab na de 3e poging en die duurt 10 dagen zei mijn DA vandaag dus dan mis ik die cyclus.

Wij hebben bij Kees ook een swab laten nemen, na 2 dagen zat er al groei op de kweek en konden ze testen welke AB het beste was.
Zelfde ronde geïnsemineerd, gespoeld En drachtig.

Die 10 dagen snap ik niet.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 21:05

Ik heb ook eens een swab gedaan. Ik had met 24 uur uitslag en in dezelfde cyclus nog drie dagen gespoeld en op de laatste dag nog een poging gewaagd. Maar dat was toch te laat. Cyclus erna was ze drachtig.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 23:47

Ik vind 10 dagen ook wel erg lang. Ik dacht altijd max 4 dagen voor de uitslag van een swab

Ik snap dat de moed in de schoenen zakt als je merrie niet hengstig wilt worden. Hopelijk werken ze nog even mee, en worden ze drachtig.

Baudyh. Hopelijk heeft je gevoel het mis.

Voor alle scanners succes
Laatst bijgewerkt door AM_Horses op 15-07-20 00:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:00

En anders kan je nog hengstig spuiten?

Hier mega druk met merries dekken. Duimen duimen duimen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:16

tiwi1969 schreef:
Ayasha schreef:

Wij hebben bij Kees ook een swab laten nemen, na 2 dagen zat er al groei op de kweek en konden ze testen welke AB het beste was.
Zelfde ronde geïnsemineerd, gespoeld En drachtig.

Die 10 dagen snap ik niet.

Mja morgen misschien nog eens tegoei vragen dan. Wellicht hebben we elkaar dan verkeerd begrepen. Het beste zou natuurlijk zijn als ze gewoon drachtig is na de komende poging. :j

Maar als het dir jaar niet lukt probeer ik volgend jaar niet meteen opnieuw. Dat hebben we hier wel al beslist.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:10

Heb ik het goed begrepen dat jij met Cassanova dekt dit jaar?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:11

Hier ook 1 die mooie cycli had. En toen ik ze naar de hengst bracht omdat ze weer hengstig zou worden, bleef ze ook plots steken.
Ze is uiteindelijk hengstig gespoten en ook hengstig geworden. Maar ik heb er dus een slecht gevoel bij.

Gisteren Suus en Wiske terug gaan halen. Normaal zouden ze daar blijven tot ze gescand konden worden, maar dat ging dus niet meer. Het loopt alleen weer erg lekker... -O- Hopen maar dat ze beide de 1e keer gelukt zijn...
MAar ik ben wel blij om ze terug hier te hebben.

Paintedtwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:38

hier ook nog steeds niet hengstig :(
afgelopen vrijdag bij het scannen geen verandering
nu komt ie vrijdag terug scannen maar ik begin stilaan op te geven

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:01

Cynthia82 schreef:
Heb ik het goed begrepen dat jij met Cassanova dekt dit jaar?

Klopt :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:42

Ik ook :D
Dus ik hoop stiekem een beetje extra dat het nog lukt bij jou :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:50

:+: Derde keer goede keer zeggen ze he?

Zou het niet lukken gaan we rustig aan op zoek naar een veulen of jaarling. :)
Ik ben eigenlijk vrij overtuigd van "lot" enzo. Dus als het dit jaar niet lukt ga ik ook niks forceren. Dan is er vast een reden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:55

Hier weer geen hengstigheid helaas, vrijdag nog eenmaal scannen. Maar waarschijnlijk blijft ze gust.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:19

Balen mirjamalvaro :(:)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:31

Blijft nog spannend bij jullie, hoop dat het op het laatste moment toch nog gaat lukken!

Wat balen mirjamalvaro, is er enig idee waarom het niet lukt?

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:48

Hier ook nog niets gehoord, dus zal nog steeds niet hengstig zijn... morgen maar weer eens bellen dan is het een week geleden sinds de 18 dagen scan waarbij ze leeg was

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:07

Ontzettend jammer zeg mirjam

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:09

Ik heb een domme vraag misschien...

Gisteren hadden we het over de moeder van de merrie die ik nu dragend wil krijgen. Ik zei dat dat logistiek makkelijker was gegaan omdat die natuurlijk gedekt is, dus merrie een week gebracht en toen ze af sloeg gaan halen. DA zei dat dat voor de merrie houder idd makkelijker was maar dat het voor de hengstenhouder niet minder werk was (testen na elke dekking bv) en dat het risico voor de hengst bovendien groter was. Zo ver wist ik dat idd. Mijn merrie had toen ook niet bepaalt subtiel duidelijk gemaakt dat ze er klaar mee was, gelukkig alleen een gedeukt ego voor de hengst. :(:)

Maar anyhow, hij ging verder met zeggen dat hij het best mogelijk zag dat dat met Rêve niet eens zou lukken omdat ze echt núl indicatie geeft van hengstigheid, niet kwa gedrag, niet kwa plassen.... Hij zei dat het best kon zijn dat ze dus ook niet echt ontvankelijk zou zijn voor de hengst irl.

Dat zette mij dan weer aan het denken. Gedrag wordt voor een aardig deel aangestuurd door hormonen. (Niet enkel die gerelateerd aan vruchtbaarheid) dus is er ergens onderzoek naar of uiterlijke vertoning van hengstigheid iets zegt over de vruchtbaarheid van de merrie?

Verder denkend op wat mijn DA zei vroeg ik me nl. Af of Rêve in de natuur überhaupt ‘boeiend’ zou zijn voor een hengst indien er alternatieve merrie’s bij liepen die wel duidelijk hengstig zijn.

Is dat een ( mogelijke wanhoop-) overpeinzing die in dit topic hoort/mag eigenlijk?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:16

Alles mag in dit topic :D

Ergens denk ik dat ze in de natuur niet 'boeiend' zou zijn. Als zij geen interesse toont, zal een hengst ook niet blijven proberen. Bang voor dezelfde egoschade als de andere hengst, of erger.

Maar wat ik dan weer denk: Kan je haar niet bij Marjolein stallen? Sommige merries worden juist sneller hengstig als ze een hengst in de buurt hebben.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:22

Ik vraag het me af Ayasha, maar wel interessant. Ik heb een overduidelijk hengstige merrie, altijd al (ook zonder ruin/hengst in de buurt). Gescheiden door stroomdraad van de ruin, want ze dwingt hem er anders toe er bovenop te springen als ze hengstig is.
3x diepvries via kliniek waar het lag opgeslagen is niet gelukt. Nu onverdund vers geprobeerd (en weet eind volgende week of dat wel gelukt is). Maar ik vraag me ondertussen af of ze heel goed is in hengstig zijn, maar niet zo goed in drachtig willen worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 16:24

Neon heb ik nooit hengstig gezien maar was super vruchtbaar. Dit jaar heb ik Sarona ook niet hengstig gezien, maar ook van 1 inseminatie drachtig. Normaal zie je haar hengstigheid wel, maar dit jaar is het eerste jaar dat wij alleen maar merries op stal hebben. Ik denk dat de aanwezigheid van mannelijke hormonen wel veel uit maakt hoe de hengstigheid toont. Sarona is ook niet de enige merrie op stal die dit jaar weinig toont. Van de 5 merries maar eentje, en die laat ook een stuk minder zien als andere jaren.