[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 08:32

Leuk om te lezen wat iedereen denkt te verwachten kwa gevoel. Ik ga proberen wat te pendelen dit weekend maar het is super druk dus geen idee of ik de tijd ga hebben ervoor :+

Quir ik begin vanaf 170 dagen regelmatig te voelen. Meestal heb ik ze tussen 170 dagen en 200 dagen allemaal wel gevoeld.

Korbakimmy8 Wij hebben een camera systeem van Hikvision. Werkt met coax kabel naar een recorder en dan met utp kabel naar de modem binnen. Heel stabiel beeld. Ik heb toen aan verschillende bedrijven gevraagd wat het beste is bij zoveel paarden en ook omdat wij met veel mensen tegelijk waken en die zei een systeem met coax kabel. Eerst hadden we met foscam maar dat systeem blokkeerde vaker juist omdat we met zoveel mensen keken.

Annash Je trainingspaard heeft idd een mooi bescheiden buikje nu.

Kiko Heel veel beterschap voor je vader :(:)

Imani_abby Fijn dat alles inorde leek. Wordt nog spannend dan zonder een exacte uitgerekende datum :D

Am_horse ik ben dan benieuwd idd wat Nigrante doet. Ik weet vorig jaar nog dat je idd zei dat je graag een merrie veulen van Nigrante wou. Maar zal idd lastig worden om keuzes te maken dan :=
Wat fijn ook dat ze zo goed ging onder het zadel *\%/*

Sophievdv ik heb standaard een lijstje klaar. Maar ik ben niet letter gebonden bij de Tinkers dus dat scheelt ook wel. Voor namen kun je gerust chatGPT vragen voor inspiratie. Die genereert wel eens leuke namen.

Hier zit Fleur vandaag op 300 dagen. Nog 20 tot veilig *\o/*. Schiet lekker op nu. Langs opzij is ze nog super bescheiden. Tot je achter haar gaat staan :D
Afbeelding
Afbeelding

Haar uier is nog een zoekplaatje :')
Afbeelding

Lijst veilige merries
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Knolselder - Lexie - 338 dagen
Knolselder - wiske - 307 dagen

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 08:58

Nieky dat komt dichterbij! Uiertje doet nog niet veel inderdaad :)

Ik heb een lijst met namen voor merries waar ik nog wel 20 jaar mee vooruit kan. Hengstjes heb ik nu ook een lijstje van omdat ik toevallig dezelfde beginletter heb dan vorig jaar. Dit jaar kies ik een hengst met een andere beginletter :D .

Ik weet niet wat het is maar ik maak me een beetje ongerust over deze dracht/bevalling. Vanaf het begin had ik er al een dubbel gevoel over, geen idee waarom. Ik heb dat voor me gehouden maar nu spreek ik het expres uit in de hoop dat het daardoor niet uit gaat komen.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 10:53

nieky1993: och nog 20 dagen tot het eerste veulen van jou! Zal nu wel snel gaan.

Janinevv: Hier is het ook met de P. Wel blij dat ik kan kiezen wel stamboek wat de P is toch wel makkelijker dan de B. Ik heb een lijstje hoor. maar misschien, Pepper, popcorn, Pokemon, pikachu, paddington, Paparazzi.
pallule :p dat is pannenkoek in het west vlaams :+

lonniejj: oei de Y is idd niet zo makkelijk maar mss Yellow Rose (of iets anders er naast); Yolo, Yoghurt :+ You'll Regret It

met soort camera's kan ik niet helpen.

ik zag iets passeren nog ivm opfok. Hier al meerdere gecontacteerd maar die zitten allemaal al vol. Of wanneer zoeken jullie er achter? of is dit bij jullie ook al zo lang op voorhand geregeld?

Spijkertest doe ik deze middag. Wel superleuk om dat allemaal te zien. :)

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:06

Ik durf dat niet, die spijkertest _O-
Ik heb ook wel al namen. Vind ik echt geweldig om daarmee bezig te zijn <3 Als het een hengst wordt moet het met de letter A.

Nieky: wat grappig en mooi hoe jouw merrie draagt. Schiet al echt op. Bij de mijne is het precies andersom; van voren zie je nauwelijks iets maar van de zijkant juist heel goed.

Afbeelding

Muronia: wat akelig is dat gevoel, ik begrijp wel wat je bedoelt.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 11:40

Nieky1993 dank je wel en Fleur heeft al een fikse buik zo van achteren. Schiet nu wel op bij haar.

AnsoDM wat een leuke namen. Daar kun je er vast wel eentje uit kiezen. En ze ziet er top uit die glimworm!

Muronia Ik snap jouw zorgen. Soms kun je een voorgevoel hebben. Dat had ik pas met mijn vader en nu ligt hij weer in het ziekenhuis. Maand geleden ook al.

Phileine83 waarom durf je het niet? Omdat je geen haar eruit wil trekken of wat de uitkomst is.

Vaak heb je namen genoeg alleen net niet met de letter waar die mee moet beginnen. Vind de U lastig want wil wel een originele naam en niet die iedereen gaat gebruiken. Heb een mega lange lijst met namen maar heb nog niet zoiets van die of ze zijn nogal lang en weet niet of dat mag. De fokker zou het leuk vinden als ik een hun stamnaam en achtervoegsel gebruik dus bij een merrie krijg je sowieso al 3 woorden achter elkaar.

Net een klacht ingediend bij defensie/luchtmacht want het leger vloog mega laag over (raakte nog net niet het topje van de bomen) en de paarden gingen allemaal aan de kletter. Dit moet ik niet hebben als straks het veulen er is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:44

Sterker nog, drachtig wil je t al niet hebben. Je zal niet de eerste zijn die een merrie heeft die door stress verwerpt :D

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:35

Qua namen: je kunt natuurlijk ook U xxx doen, dus een leuke naam kiezen en er een U voor zetten. Dan wordt het U Sanaa bijvoorbeeld. Oke wel gekunsteld maar wel een mooie naam ;)

Muronia vervelend dat gevoel, ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt.

Kiko jemig, sowieso wil je dat niet.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 16:12

Of ‘Uwe Majesteit’, ‘Uwe Hoogheid’.
Vast iets voor een vosse merrie.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:34

Mijn merrie heeft 3 maanden in abcoude gestaan om te beleren dus die kan opzich wel tegen vliegtuigen en helikopters. In september vliegen hier de vliegtuigen over het huis voor de luchtlandingen en daar geeft ze niks om. Maar nu was het zoveel kabaal dat ik dacht hallo. Ze zou inderdaad van de stress verwerpen of door de omheining heengaan. Ze kunnen best wel wat hoger vliegen.

Haha die namen heb ik ook op mijn lijstje staan Knolselder. We gaan het zien. Ik denk als het veulen geboren wordt dat je dan denkt jij bent een echte …

Kan de pendeltest ook met een schroef? Heb geen spijker. Eerst ging hij heen en weer en later weer rondjes. Dus niet echt duidelijk. Maar het meeste ging hij heen en weer dus dan zou het een hengst zijn. Wat ik al vermoed maar hoop nog steeds op een merrie.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:40

Kiki: die namen gebruik ik toch niet ik heb mijn namen al maar misschien wat inspiratie voor degene die nog wat zoeken.

SophievdV schreef:
Citaat:
Rondje = merrie, heen en weer = hengst
Spijkervoorspelling - pendelen
Lonniejj - Rosa - merrie
Muronia - Veronia - hengst
Kabayo - Zilver - merrie
Belleboef - Roos - hengst
Corinadrenth - Annika - hengst
Corinadrenth - diva - merrie
Quir - Carice - merrie
Quir - Char - hengst
MallyBelly - Mallow - Hengst
MallyBelly - Zaïra - Merrie
Imani_abby - Mini - Merrie
SophievdV - O-Jidee - hengst
AnsoDM - Mira - hengst

Eerste x dat in het deed ging het van cirkelen naar heen en weer. 2de keer nu hengst haha Mijn gevoel zegt toch wat anders hahah btw niet letten op het geluid op de achtergond dat is Mira :+

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:11

Citaat:
Lonniejj - Rosa - merrie
Kabayo - Zilver - merrie
Quir - Carice - merrie
Quir - Char - hengst
AnsoDM - Mira - hengst
Magic_lover - Ivana - hengst

Nou ik heb het ook gedaan (x of 10 :') ) maar volgens mij kon ik er toch grotendeels heen en weer uit opmaken, wel lastig om te zien en lastig om tegelijkertijd ook nog te filmen haha.
Mijn eigen gevoel zei ook een hengstje, mn dochtertje zegt een merrietje. We gaan over een klein half jaartje zien wie er gelijk had. :D

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 23:36

Kiko; ik ben bang dat ik het ook nog serieus ga nemen, die gave heb ik :')
Goed van je dat je een klacht hebt ingediend. Heftig zeg. Kan ook heel slecht aflopen zoiets.

Best vermakelijk, die spijker filmpjes :D _O-

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 01:00

Bij mij ging die voornamelijk heen en weer en daarna ging die rondjes draaien dus het is een twijfelgeval maar hij was meer heen en weer aan het gaan. Ik denk een hengst maar hoop nog steeds dat het toch een merrie wordt zodat ik daar later ook weer een veulentje bij kan fokken. Moet nog 2 maanden geduld hebben en dan kan ik het je vertellen..

Ja die filmpjes zijn echt leuk. Grappig dat iedereen gaat uitproberen!

Ben benieuwd of ze mijn klacht serieus gaan nemen en rekening mee gaan houden. We gaan het zien!
Paar jaar geleden was mijn merrie net hersteld en toen schrok en stond ze weer met een dik been. Ik was woest toen.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 03:31

Ik zal het met de spijker ook eens gaan proberen van de week, lijkt me erg vermakelijk :o

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:39

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met betrekking tot bodembedekking.

Ze komen woensdag bij ons een nieuwe buitenstal plaatsen (2 boxen met draaibare tussenwand, ik kan of 2 boxen van 3,5 bij 3,5 maken of 1 grote van 3.5 bij 7). Hij komt er met name nu voor Rosa en haar veulentje, voor wat meer controle ‘s nachts en een veilige plek om evt de bevalling te doen. (ik heb ze normaal 24/7 buiten met schuilstal).

Maar nu moet ik gaan nadenken over welke bodembedekking ik wil, en daar zijn toch nog wel wat keuzes in. Wat hebben jullie en wat vinden jullie fijn met een veulen/geboorte?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:51

Ik heb mijn volwassen paarden normaal op vlas staan, maar dat is niet handig met eten, dus het vorige veulen had ik op stro met vlas onderlaag. Maar dat vond ik echt niet fijn uitmesten.
Ik heb nu de bijna twenters op gehakseld tarwe stro staan, dat wil ik ook voor de merrie met veulen gaan gebruiken.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:02

Ik heb sinds waar ik nu sta wel het eea uitgeprobeerd. Het aller liefste heb ik stro, maar dat wouden die mensen waar ik sta liever niet ivm vele ruimte wat het in neemt op de mestplaats incl rotzooi op terrein. Dus voorkeur voor wat fijner spul, verder maakte het ze niet uit.

In het begin vlas geprobeerd, maar daar ben ik vrij snel mee gestopt. Ook mede omdat ze het ging eten en dat gewoon heel gevaarlijk is. Het mestte opzich wel gemakkelijk, maar ik vond het snelle vies worden en vies eruit zien niet echt aangenaam, buiten dat het imo ook niet aantrekkelijk uitzag om lekker op te gaan slapen. Ziet er zo hard uit, niet zo lekker zacht en cosy zegmaar :')

Daarna zaagsel (grove houtkrullen) geprobeerd, dat was ook wel erg fijn moet ik zeggen en uitnodigend om lekker in te liggen. Wel zorgen dat je een mooie dikke bodem erin hebt dan blijft het ook het schoonste.
Ivm de prijs toch nog verder gekeken naar wat anders.

En sindsdien gebruik ik gehakseld (tarwe) stro. Mega goedkoop, maar in gebruik ook wel prima. Lekkere dikke laag erin, blijft mooi schoon en daardoor ook lekker bedje om op te slapen.
Bij alle overigens beetje potstal idee, haal afhankelijk van de tijd vh jaar 1x in de week/1,5 a 2 wk de natte plek eruit en iedere dag de mest.
Ik durf niet te zeggen hoe het in gebruik is als je een dun laagje gebruikt en dagelijks de natte plek verwijderd. Vermoed wel dat het dan snel viezer zal worden omdat het dan wellicht niet goed de tijd heeft gehad om echt goed de urine etc op te kunnen nemen.

Hopelijk heb je er wat aan :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:04

Wij hebben van alles geprobeerd, maar komen uiteindelijk toch steeds weer uit op stro.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:09

Ik heb eigenlijk alles wel geprobeerd, maar kom toch steeds weer terug op grof zaagsel (wel goede dikke laag, maar dat geldt voor alles natuurlijk). Zaagsel absorbeert beste en daardoor geen natte (en dus gladde) plekken als het water breekt, met stro, gehakseld stro, stro korrels, zaagsel pellets, vlas, turf, etc is dat allemaal wel zo.

Ook droogt het veulentje sneller en de bodem is veel stabieler waardoor ze makkelijker op kunnen staan.

Als het erg koud is (-10 of kouder) gooi ik er na de bevalling ook nog een berg stro bij bovenop het zaagsel, dat isoleert het beste voor warmte voor het veulentje.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:24

Hier stro met onderlaag zodat ze niet op de bodem kunnen komen. Dikke schone laag. Na bevalling strooi ik altijs gelijk weer een nieuwe laag..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:49

Hier als onderlaag rapsopdie en bovenlaag goede laag stro. Standaard overigens,niet alleen bij de bevalling of drachtige merries

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:54

Hebben nu gehakseld tarwe stro maar dat neemt aanzienlijk minder vocht op en snel vies en stinkt. Ga zo weer op gehakseld koolzaadstro. Neemt meer vocht op. Minder snel vies en ruikt niet

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 13:38

Hier hebben we ze op hempbed staan en dit neemt ook erg veel vocht op.
Wel een dikke laag erin zodat de boven laag mooi schoon bljft.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 14:04

Citaat:
Lonniejj - Rosa - merrie
Kabayo - Zilver - merrie
Quir - Carice - merrie
Quir - Char - hengst
AnsoDM - Mira - hengst
Magic_lover - Ivana - hengst
Ladygiroc - Fenna - hengst

Hier ook gependeld vandaag.. hij draaide eerst wat en begon daarna wild heen en weer te zwaaien.
Ik vond het al fascinerend an sich dat ie bewoog :+

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 14:52

Ik ga vanmiddag opk eens pendelen, ik hoop op een merrie, maar verwacht dat het een hengst wordt.

Geen specifieke reden voor, maar meer omdat haar moeder alleen nog maar merries heeft gegeven en ik wel niet zoveel geluk zal hebben..

Maar uiteindelijk is alles welkom, als het maar gezond is :D