[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:06

Gefeliciteerd Imaginaerum! Leuk!!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:07

Wij hadden vandaag ook 2 goede scans. World Star is drachtig *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* 18 dagen. Had ik zooo niet verwacht!!

En de tweeling is nu een 1 en een kwart ling. De 1 was véél groter dan de andere. Dus dat lijkt zichzelf op te lossen :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:09

Gefeliciteerd imagerun :D
Vulina dubbel gefeliciteerd :D :D

Pfff hoop zoooo dat chablis woensdag mooi hengstig is. :=

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:14

Vulina schreef:
Wij hadden vandaag ook 2 goede scans. World Star is drachtig *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* 18 dagen. Had ik zooo niet verwacht!!

En de tweeling is nu een 1 en een kwart ling. De 1 was véél groter dan de andere. Dus dat lijkt zichzelf op te lossen :D

*\o/* *\o/*

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:28

Vulina, gefeliciteerd! Vooral met je 1,25ling! *\o/*

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:32

rink schreef:
Wauw super deze reacties!

Dit is het eerste veulen bij ons. Waar ik haar ooit van kocht fokt op grote schaal dus is er kans dat ze daar ooit ook een veulen heeft gehad. Hier is echter geen info over beschikbaar.

Zouden jullie dan adviseren helemaal niet meer te fokken met deze merrie? Of preventief geen moedermelk voor aantal dagen laten drinken? En hoe weet je dan dat andere biest wel geschikt is? Hoe betrouwbaar is de melk bloed test hierboven?

We kiezen nu bewust voor een andere hengst overigens.

Bedankt voor het meedenken alvast!

De kans is dan 99% dat de merrie eerder een veulen (of meer) gehad heeft. Komt vrijwel nooit voor bij een eerste veulen.

Mijn dierenarts had met deze test nog nooit een verkeerde uitslag gehad, ze was voor ze naar Zweden emigreerde dierenarts op grote stoeterijen in Duitsland, dus wel veel gezien qua fokkerij.

Ze doet het zelf standaard bij elk veulen dat geboren wordt, ook waar nog nooit sprake van rhesus geweest is. Namelijk heel eenvoudig en niet invasief en je kan sneller ingrijpen.

Je kan op zich wel fokken met haar, maar de kans op opnieuw een rhesus veulen is vrij groot (ook met een andere hengst). Dus je mag echt absoluut niet de bevalling missen en het veulen direct muilkorven, hij mag namelijk niet drinken bij de merrie de eerste dagen. Er is kunstmatige biest te krijgen, dat is geen probleem voor het veulen.

Het is vooral of je het zelf wilt, de eerste dagen zou je het veulen dus ook zelf de fles moeten geven en de merrie ook regelmatig moeten melken.

Gefeliciteerd Vulina en mooi dat de tweeling zichzelf op lost! *\o/*

Imaginaerum ook gefeliciteerd! Mooie combi! Zwarte met veel zal inderdaad wel lukken!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:40

Whoee weer een paar drachtige erbij! Gefeliciteerd!

Voor iedereen waar nog niet zo lukt, succes ik hoop dat het pakt!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:07

Gefeliciteerd Vulina!!!

Fokken kan wel. Maar zoals hierboven stuk meer zorgen. Merrie elke paar uur melken om de melkgift op peil te houden is intensief, veulen voeden ook. Kunstbiest en kunstmelk kan prima, maar kost wel een aardige duit ook.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:36

Ik hoop zooo erg dat ze woensdag wat gaat doen Mirjam. Is bijspuiten geen optie?

Balen Brigitte, hopelijk helpt de hengstenwissel!

Jaaa imaginaerum *\o/* *\o/* dat horen we graag, hopelijk een blackbeauty beeb

Wat sneu Rink, en wat een lief koppie heb je moeten laten gaan...

Super interessant die methode Quir, thanks voor het neerzetten hier. Weer wat geleerd

Dubbel gefeliciteerd Vulina *\o/*

Lijkt mij ook énorm pittig een rhesusveulen. Vooral de voedingen zelf geven. Ik ben normaal sowieso al gesloopt rond die tijd van alle spanningen en bezorgdheid.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:43

Riv ze is al gespoten en krijgt pavo fertile bij. :=

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:49

Oooh zo. Hier had ze toen niet op 1e spuitje gereageerd maar pas op het tweede. Hopelijk is ze mooi hengstig woensdag... pavo Fertile kan ook nooit kwaad idd.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:42

Gefeliciteerd met de drachtige merries!

En fijn Vulina dat je gevoel er naast zat en ze toch drachtig is. :D

Hier pas de 22ste weer scannen, hoop echt dat het nu wel gepakt heeft.

Zaterdag gaan Olivia en Wiseguy mee naar de keuring. En een week later gaat Wiseguy al naar zijn nieuwe huisje.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 00:29

Gefeliciteerd vulina!!

Vanavond merrie met veulen opgehaald na 2 keer insemineren was het ei nu weg dus we gaan weer op het wacht bankje

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:44

Gefeliciteerd vulina das nog eens een aangename verrassing

Rhesus veulen en test heel interessant

We blijven duimen voor diegenen die nog aan het proberen zijn

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:05

Spannend CharmFaith! Hopelijk deze keer mooi drachtig, ga voor je duimen!

Deze keer moet Chablis maar mooi hengstig worden Mirjam! Met 2cm eitjes is er gelukkig nog kans genoeg dat het komt. :j

Mijn merrie wordt de 24e gescand, dus die van ons lopen redelijk gelijk Renske. :))

Mijn gevoel zegt ergens wel dat ze drachtig is, ze is vind ik best anders in gedrag. Best snel geïrriteerd (is ze normaal echt nooit), maar ook juist heel knuffelig. Kan nu uur lang staan kroelen, terwijl ze daar voorheen nooit het geduld voor had.

Maar ergens bang dat ik het ook gewoon wíl zien. :+

Nog 1,5 week wachten. :=

Wel heel blij dat ze 10 dagen regumate gehad heeft, daarna werd ze echt direct super mooi hengstig en klopte alles weer na een paar hele gekke cyclussen (niet normaal ovuleren (mega ei), eitjes die steeds groeien tot 2/3 cm en dan weer kleiner werden/verdwenen, wel een mooi groot ei maar verder niet hengstig, etc...). Helaas de eerste hengstigheid die goed was gemist, maar afgelopen keer mooi twee keer kunnen insemineren. :j
Dus hopelijk nu ook mooi drachtig.

In ieder geval ga ik nooit meer zo lang af zitten wachten als de hengstigheid/cyclus vreemd gaat, maar meteen paar dagen op regumate, goed spul haha. _O-
En scheelt uiteindelijk ook een hele hoop geld...

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:15

Ik heb me een tijdje geleden voorgesteld en ben wel steeds met jullie mee blijven lezen! Iedereen met drachtige merries gefeliciteerd
En voor iedereen op het wachtbankje zal ik mee duimen

Hier alleen iets heel geks... merrie is afgelopen donderdag met 19 dgn gescand,niet drachtig voor de 2de keer en leek beginnend hengstig... vrijdagochtend meteen naar het hengstenstation terug gebracht. Vandaag heb ik maar eens gebeld omdat ik niets gehoord had en blijkt ze nog steeds niet hengstig te zijn..
De andere 2 keer is ze ook op donderdag beginnend hengstig gescand, op zondag geinsimineerd en de eerste keer op dinsdag en de tweede keer op maandag gescand met ei af... ik vind het dus heel gek wat er nu aan de hand is en heb dit nooit meegemaakt, misschien dat het bij een van jullie wel is voorgekomen?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:23

Ja Wisanda, bij mij de laatste keer hetzelfde gegaan. Hengstigheid van de merrie zette toen ook niet door. Toen na 2 weken besloten om dan toch maar hengstig te spuiten en dat is toen gelukt.

Wat interessant van dat veulenbloed en de melk!
Zou je eigenlijk bij iedere merrie (bij de eerste paar veulens) moeten testen. Of is er een andere manier om te weten te komen of je risico loopt om een rhesus veulen te krijgen?

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:34

Dank je voor je antwoordt BusyMissy.. ik ben dit helemaal niet gewend.. vroeger haflingers gefokt, maar die waren iedere keer gelijk dragend. Dus nu al alle vertrouwen verloren omdat ze 2 keer niet drachtig is en dan nu ook nog niet hengstig willen worden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:44

Mijn merrie wilde na het verliezen van haar vruchtje ergens tussen de 31 en 60 dagen ook niet hengstig worden := en dat terwijl ze altijd iedere 23 dagen kneiter maar dan ook kneiter hengstig was := dat is ze dus nadat we op 60 dagen erachter kwamen dat ze niet meer drachtig was wel weer geworden en vrijdag wordt ze weer gescand op dracht.... Dus wisanda het kan dus voorkomend at ze niet echt hengstig worden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:51

Maar na 30-60 dagen dracht is dat normaal... Als een merrie nog niet dragend is geweest is dat wel bijzonder. Kan ze nogmaals gescand worden?

Succes met de keuring Renske!

Regumate nog nooit nodig gehad, maar hoor van zeggen vaker fijne dingen. Mooi dat zoiets kan.

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:59

Caily schreef:
Maar na 30-60 dagen dracht is dat normaal... Als een merrie nog niet dragend is geweest is dat wel bijzonder. Kan ze nogmaals gescand worden?

Merrie is idd nog niet dragend geweest, ze wordt morgen weer gescand, hengstenhouder houd haar in de gaten.. hij vind het ook apart omdat ze telkens een regelmatige cyclus had

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:10

Eerst morgen maar even afwachten dan, dan hoor je vast meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:34

Hier helaas weer leeg. Op naar de 3e en waarschijnlijk laatste poging dit jaar. Hengst dekt maar tot de 15e

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:58

Ayasha schreef:
Hier helaas weer leeg. Op naar de 3e en waarschijnlijk laatste poging dit jaar. Hengst dekt maar tot de 15e

Weet je al wat je gaat doen als de volgende poging toch niet pakt?
Toch nog wat stress hier voor verschillende merries die tegen deadlines aanlopen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:20

Mag ik hier meekletsen? Ik heb 2 merries drachtig.
Allebei van 1ste keer gelukt. 2de merrie is zelfs op veulenhengstigheid gedekt. Controlestaat moet,ze nog krijgen (30 dagen scan). Op 15dagen drachtig bevonden. Ik hoop dat vrucht blijft zitten want op 15 juli is de hengst naar de buitenland en is alleen diepvries beschikbaar.