[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:12

Hoeveel kosten zulke testen eigenlijk? Wil graag weten of mijn grullootje vos draagt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 18:25

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:59

Weer een paar keer goed nieuws hier in het topic! Fijn om te lezen.

Mijn paardjes zijn er 2 van kleur getest. Eentje moet ik nog doen. Is altijd leuk om te weten.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:30

Testen vind ik ook altijd gewoon erg leuk. Leuk om te weten :j

Donderdagmiddag word merrie4 voor eerste keer gescand (de merrie waar ik helaas geen goede hoop op heb) en merrie3 krijgt nog haar tweede scan (maar die heb ik al maanden niet meer hengstig gezien dus betere hoop op...) toch weer mega spannend!!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:14

Ik vind testen zoooo leuk :D

Net scan gehad, alles zag er supergoed uit, hartje klopte, beentjes en hoofdje.
Kon ook de ribben duidelijk zien. Heel tof. <3

Afbeelding

Liefde is samen met mams in de opvoelbox :+

Afbeelding

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:50

Altijd mooi bijgelezen maar niets kunnen plaatsen want het was telkens negatief.

Dan de allerlaatste poging. Nu is ze zwanger (eindelijk!) maar het vruchtje is misschien dood. Het leek qua afmetingen op 12dagen terwijl we op 15dagen zaten. :( ergens deze week komt da DA nog eens en als het dan niets gegroeid is is het dood..

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:10

Ik duim voor je dat het toch nog leeft..
Bij mijn Jade lijkt het altijd al een paar dagen groter te zijn, dan ze werkelijk is. Zij heeft een korte draagtijd en bevalt standaard minstens 10 dagen te vroeg.
Misschien is jou merrie net omgekeerd met een lange draagtijd en lijkt het vruchtje daarom wat kleiner?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:24

En soms is de bevruchting ook nog wel eens net later dan gedacht. Als je bv om de dag scant, kan het dus 48 uur schelen..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:42

Oh ik hoop voor je dat het toch wel groeit hoor, op twee dagen lijkt me moeilijk zoiets al te zeggen. ik duim voor je

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:53

leuk fotsy, hoe oud is het vruchtje op de echo nu?

laraaj, ik duim dat alles goed komt

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:11

Gaaf Fotsy, op hoeveel dagen zit s nu?

Ik ga duimen voor toch positief nieuws Laraaj!

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:06

Wat fijn dat het nog even bevestigden dat Lara drachtig is Suffie!

Hopelijk blijkt je merrie toch drachtig te zijn donderdag Linda!

Wat een lief koppie heeft dat veulen Fotsy! En wat mooi om die scan te zien, het is echt al een beestje!

Ik duim voor je xLaraaj! Het kan best zijn dat de bevruchting wat later was en dat ze toch drachtig is!

Wij gaan donderdag scannen! Ik hoop zo dat Bin haar veulentje nog veilig warm zit! Ik heb het hele weiland en haar stal doorzocht, maar kon niks vinden. Al is een vruchtje van 2 maanden oud natuurlijk ook makkelijk over het hoofd te zien...

Haar benen en vulva zaten niet onder de troebele pies, dus ik heb goede hoop dat het gewoon nijd/stress was.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:30

Suffie......Fijn dat Lara nog steeds drachtig is.

Fotsy....Mooi foto zo, bijzonder dat het zo al echt een klein paardje is. Hoeveel dagen is dit?

Evita......Ik duim dat het er nog lekker warm zit!

Laraaj....Ook ik duim mee voor je!

Linda.....Spannend.....ook voor jouw draaien de duimen en hopelijk allebei drachtig.

Cardy....Jammr dat het geen zwarte word waar je op hoopte, maar een mooie vos of bruine ben je vast ook blij mee als het er eenmaal is.

Hier inmiddels weer 2x gereden na 2 weken longewerk en daarvoor ruim 3 eken vrij voor madam. Gisteren viel nog niet mee, rem was vrij ver te zoeken in de rechtergalop wat gewoon gevaarlijk werd en dus noodgedwongen stil moeten zetten in de hoek. Uiteindelijk wel goed afgesloten nog. Vandaag had ze duidelijk geleerd van gisteren en eigenlijk best lekker gereden.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:59

ik heb maar weer eens uitgerekend hoe ver mijn dames zijn :D

glowy

Afbeelding

camille

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:28

Bedankt dames, ze is nu ongeveer 77 dagen. Inderdaad al echt een paardje hoor, hoofd, beentjes, zelfs oortjes zie je, hartje zag je ook goed kloppen en de ribben bewegen.
Verschoot wel van de grote, da wees zo een kleine 10 cm nog maar, lijkt al veel groter dan dat het echt is :')

Gaat ook al de goeie kant op jolandje

Suffie Lara dus ook nog mooi drachtig, loopt je veulen er nog bij? Hier hadden ze me toch gezegd om in oktober te spenen, Flo trekt het niet langer. Dan zal ze wel bijkomen zei da.

Zo zie je vaak Carmuh, de ene dag is de andere niet. Leuk dat je toch nog goed hebt kunnen rijden vandaag.
Ik mis het rijden meer en meer, zeker nu de dochter zo aan het rijden is met haar pony.

Succes aan de scanners en ik duim heel hard mee Evita en Linda

Wanneer scan je Kiki tinniie?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 07:09

Oh wat leuk Fotsy, echt al een dingetje te zien :D
En wat een lieve foto zo samen over de rand aan het kijken :)

Och Laraaj, hopelijk heeft het gewoon net een dag later gepakt en leeft het kleintje nog.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:39

Leuk om te zien Fotsy! Wij scannen eind september nog een keer en dan zitten wij ook rond de 75 dagen. We hebben de 30 dagen scan overgeslagen, dus ben benieuwd of er nog wat zit.

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:33

Gefeliciteerd Carmuh!

Ah wat een leuke foto's Fotsy! Leuk om te zien dat het echt al een compleet paardje wordt hè?

Oh dat is minder leuk nieuws xLaraaj.. maar zoals anderen al zeiden, wellicht is ze toch minder ver dan jij dacht? Ik hoop dat de dierenarts de volgende keer met goed nieuws komt en dat alles toch in orde blijkt te zijn!

Evita_3 heel veel succes morgen! Ik duim voor je dat het inderdaad gewoon nijd is geweest en geen hengstigheid.

Dat schiet al aardig op jolandje!

Nadat ik Pip op 19, 33 en 65 dagen had laten scannen werd ik toch te nieuwsgierig naar het geslacht toen het buikje begon te groeien. Ik wil heel erg graag een merrie. We zijn daarom gisteren op 129 dagen wezen scannen in Vorden:
En het wordt een merrie *\o/*

Ik laat haar nu eind oktober nog 1 keer scannen voor de gustverklaring.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 10:40

Fotsy schreef:
Suffie Lara dus ook nog mooi drachtig, loopt je veulen er nog bij? Hier hadden ze me toch gezegd om in oktober te spenen, Flo trekt het niet langer. Dan zal ze wel bijkomen zei da.

Carlijn staat 's nachts al apart en dat scheelt al veel zie ik bij Lara. Volgende maand krijg ik de andere weide er ook weer bij en dan blijven Dunja en Carlijn op de oude weide en gaat de rest naar de nieuwe weide, zolang nodig is. Gelukkig zijn het niet van die stresskippen als ze bij elkaar weg zijn, dus ik denk dat het wel goed gaat. Voor het eerst spenen met een paard dat thuis blijft, de rest was of verkocht of ging naar de opvang.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:11

nikitaxx wat gaaf om te weten, ik ga ws volgende week ook nog scannen van buitenaf, de DA moet hier nog komen voor de gebitten en kan dan gelijk even de scan eronderdoor halen , ik zal eens vragen of zij het geslacht kan zien :)

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:48

jolandje schreef:
nikitaxx wat gaaf om te weten, ik ga ws volgende week ook nog scannen van buitenaf, de DA moet hier nog komen voor de gebitten en kan dan gelijk even de scan eronderdoor halen , ik zal eens vragen of zij het geslacht kan zien :)

Hihi, ja ik ga maar 1 keer een veulentje fokken dus wilde dit dat ook maar meteen meegemaakt hebben haha!
Het is bij Pip trouwens via inwendige echo vastgesteld. Als het veulentje niet goed zou liggen zou ze het uitwendig proberen maar dat was niet nodig, want we hadden al snel 2 aanwijzingen voor een merrie: uier en bepaalde bloedstroom in de gonaden die wees op eierstokken. Dus mijn dag kon niet meer stuk <3

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:51

Tof om te zien Nikitaxx!!! Bijzonder en ook nog eens super dat je het gewenste geslacht krijgt.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:10

Wat leuk om te weten! Al denk ik dar ik het zelf liever een verrassing houd...
Ik laat over een maandje nog eens scannen. Dan zit ze op drie maanden en zit ik gelijk voor een evt gustverklaring.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:19

ik heb het echt nog nooit gehoord dat ze met scannen geslacht kunnen vaststellen :oo
ik wil het zelf ook niet willen weten, straks verheug je je ergens op en blijkt het verkeerd te zijn :') bovendien vind ik het juist onwijs spannend om te moeten afwachten wat er uit gaat komen...
Maar wel enorm interessant dat zoiets al kan... vanaf hoe veel dagen kan dat? en waar word precies naar gekeken?

Nikitaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:11

Haha, ik houd gewoon niet zo van verrassingen Twinklebel.. als ik geen voorkeur had gehad had ik het denk ik ook niet eerder willen weten, maar ik had zo'n sterke voorkeur voor een merrie dat ik me toch ook wel graag had willen voorbereiden op een hengst. Dat klinkt misschien gek en als het eenmaal geboren was was ik echt wel gelukkig geweest met een hengst, maar als ik had kunnen kiezen had ik toch voor een merrie gekozen. Ik ben ook niet van plan om vaker te fokken en weet zeker dat ik een hengstje ook zou houden, dus ik wilde gewoon heel graag nu meteen een merrie.

Linda2008 ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik vond deze 4 maanden al spannend genoeg haha!
Het kan tussen de 60-70 dagen en daarna tussen de 120-200 dagen. Er wordt eerst inwendig gekeken en als het dan niet goed te zien is kan er uitwendig ook nog gescand worden. Je moet wel geluk hebben dat het veulen goed ligt natuurlijk.
Bij het veulentje van Pip werd al gauw een uier gezien op de inwendige scan, en vervolgens zag de dierenarts (ik hoop dat ik het nu goed herhaal:) een bepaalde bloedstroom in de geslachtsklieren (gonaden). Een rechte lijn wijst op testikels en een ronde vorm op eierstokken. Een uitwendige scan was dus niet meer nodig. Er wordt geen 100% garantie gegeven maar omdat we het geluk hadden dat er 2 aanwijzingen te zien waren zou dit toch duidelijk een merrie moeten zijn. En mocht het toch een hengst zijn dan hebben we wel een leuk verhaal voor op verjaardagen :')

Ik kwam via dit artikel bij deze dierenarts (Karin Hendriks) terecht:
https://www.degraafschapdierenartsen.nl ... etecho.pdf