Hier nog niets van uiers oid Komt in de loop van volgende maand wel gok ik. De meeste merries beginnen hier zo rond 5/6 weken van te voren met wat uierontwikkeling.
Vandaag stond Snazzy ineens uitgebreid bij de hengsten te piesen. Of ze is gigantisch in de war of ze heeft in de afgelopen paar weken haar veulen verloren in de wei. Heb haar 3 oktober nog laten scannen en toen zat er nog een veulen in. Ze is zo baggervet dat het vanaf de buitenkant ook niet echt te zien is op 243 dagen Heb haar nu 's nachts op stal en dan lijkt ze op de cam wel weer een aangespoelde walvis, net als andere jaren...
hmmm oke. Ik plaats morgen wel even een foto, ben benieuwd wat jullie er van vinden. De uier is na het afspenen van haar vorige veulen wel flink geslonken. Maar echt niet helemaal slank weer geworden. Hoop toch wel dat dr uier na dit veulen weer helemaal zal slinken De bedoeling is om dan te gaan opbouwen en wedstrijden te gaan rijden. Zou beetje jammer zijn als er nog van die koeienuiers onderhangen
ponyparadijs
Geplaatst: 14-11-14 23:05
Mijn drachtige muts heeft zich misdragen aan de longe.
Sinds de blessure eind juli was dit weer de eerste keer dat ze 'aan het werk' moest.
MarijeR ondanks dat ik maar een gewone meelezer ben reageer ik toch even omdat je berichtje gemist lijkt te worden, ik hoop niet dat ze verworpen heeft!
Sorry heb er ook over heen gelezen! Hoop ook zeker niet dat Snazzy verworpen heeft. Ga je het onderzoeken met een scan of weefoal o.i.d. of wacht je het gewoon af?
Oh sorry ik ben ook vergeten te reageren Is de DA erbij halen geen optie of kan die ook niks betekenen? Zo lastig om in onwetendheid te blijven denk ik
Eind van de maand heb ik nog een groep die geënt moet worden, kan zijn dat ik vraag of de DA ook even de echo spullen mee neemt. Maar sowieso moet ze afvallen en krijgt ze buiten gras alleen wat hooi en vitamine poeder. Wat dat betreft is er voor haar geen verschil met drachtig of niet drachtig op dit moment. Eens kijken of haar vorm nog wat gaat veranderen. Jammer dat dit net een merrie is die pas een paar dagen voor de bevalling aan haar uier begint
Marije, hopelijk was het niets, dat piesen bij de hengsten en loopt er straks gewoon een gezond veulen naast!
Geweldig die foto's! Blije springert!
Vandaag gaat ons veulen gespeend worden. Ze is over 4 dagen 7 maanden, dus mooie tijd om op eigen benen te staan. Eerder maakte ik me niet zo'n zorgen om het veulen in de buik, maar moet zeggen dat door de verhalen hier over verwerpen etc. ik toch wat scherper kijk. Wat mij opvalt is dat de buik zoveel veranderd, soms is ze dik en rond, soms plat en uitgezakt (weet niet hoe anders te omschrijven). Op die momenten vraag ik me soms wel af of alles nog op z'n plek zit. Maar goed, de natuur doet zijn ding en we wachten rustig af. Nog 5 maanden te gaan.
TinekeVD
Geplaatst: 15-11-14 11:47
Wat krijgen jullie drachtige merries allemaal? Onze merrie heeft eigenlijk onbeperkt toegang tot kuil 24 uur per dag en we gaan er 1 of 2 x in de week mee op buitenrit. Tot nu toe krijgt ze geen extra brok o.i.d. Alleen een klein beetje als we gereden hebben. Wel krijgt ze 2x per dag wortels. Ik zou graag julie ideeen hierover horen. Ze is nu 178 dgn en staat 24/7 buiten.
Die van mij krijgt vanaf vandaag alleen hooi en vitamine korrel tot de melkproductie is gestopt. Daarna even kijken wat ze nodig heeft
Waar moet ik nou goed op letten bij de merrie als het veulen gespeend is (ja het uier, maar wat precies? Dik, warm?)
Urielle
Geplaatst: 15-11-14 13:05
Ik voer drie keer daags voordroog, twee keer daags een kiloschep muesli zonder haver voor dressuurpaarden. Ze krijgen een schepje vitaminen en mineralen mix bij, allemaal. Alleen ruwvoer zou ik niet doen ivm tekorten. Ik heb zelfs een tijd een budgetmuesli gevoerd en die bleek al tekorten op te leveren.
Mijn merrie staat op een handje muesli omdat ze anders niets krijgt terwijl de rest wel wat krijgt. Staat de hele dag op het land En krijgt 's avonds op stal graszaadhooi. Daar is woensdag het veulen bij weg gegaan.
Uier moet slinken en zeker niet gespannen en warm voelen Jibbel
Wij hebben pas een paard geruild en toen werd ze in de wei gezet bij de merries en twee van de drie drachtige merries hebben gerend en gejaagd achter het merrietje, en echt volle cutting manouvres he, en dat vol drachtig met een mega buik maar wat hebben die twee gerend zeg... Hormonen spelen wel hard op bij hun. Cheyenne stond gewoon te kijken die had zoiets van ja dag, ga me wat moe maken met m'n dikke buik
Eilinora
Geplaatst: 15-11-14 14:21
Ook hier last van hormonen! 191 dagen drachtig!
Laatst bijgewerkt door Eilinora op 15-11-14 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt