[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:40

Hij is alleen iets brutaler :+

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:43

Doe mij maar een kopie van Bojar ipv mijn merrie :+ Stuk makkelijker (als ik Suzan mag geloven :) ).

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:46

hahaha, maar dat iets brutaler kan toch nog een hele hoop verschil maken hoor :))

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:48

Bubsj schreef:
Doe mij maar een kopie van Bojar ipv mijn merrie :+ Stuk makkelijker (als ik Suzan mag geloven :) ).

Je mag Suzan geloven :j :D

Ik heb hem mogen testen :) Echt een fijn dier!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:49

marrlinde schreef:
hahaha, maar dat iets brutaler kan toch nog een hele hoop verschil maken hoor :))

Ja zeker :D

Maar hij is net zo lief en makkelijk verder :+:
Het brutalere zal wel komen doordat het een hengst ipv een merrie is!

Maar brutaler dan mijn merrie mag wel hoor. Die is te lief....

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:59

Stuur maar hier heen hoor Richtje :D

Een makkelijk paard verveelt mij op den duur, maar in mijn huidige merrie heb ik wel mijn gelijke gevonden, daar kan echt alleen een brave hengst op :j

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:01

Vandaag selectie veulen veiling gehad met Ebonique (v. Painted Black).
We zijn niet geselecteerd.
Wat een lopende band werk daar zeg! Dat doen we echt nooit meer.
Veulen mocht 3 rondjes lopen, er werd geen eens commetaar toegelicht.
Kreeg een papiertje in mij handen waarop geschreven stond
type 65 sta, draf galop 65 met opmerking exterieur: hals eraan?? :?
Zou niet goed zijn als die hals er niet aan zou zitten :=

Nou volgende week nog ck veghel met Enjoy, en dan hebben we het weer rustig dit jaar.
Mits Enjoy een uitnodiging krijgt voor Ermelo, maar die kans is klein..

Betreft de dekgelden.
Iedereen moet dat voor zichzelf weten zeg ik nogmaals.
Alleen op dekgeld moet je niet bezuinigen.
Daar bedoel ik mee, dat je niet om 200 euro meer dekgeld een betere hengst moet laten staan omdat je die 200 euro extra te duur vindt.
En het hoeft idd niet zo te zijn dat een jong net goedgekeurde hengst niet goed fokt, dat zul je mij helemaal niet horen zeggen.
Het is alleen even af te wachten wat hij doorgeeft.
Mocht dat goed zijn, dan heb je voor weinig dekgeld een leuke nakomeling.
Maar ik hoor vaak mensen hier op bokt zeggen, jah maar die is zo duur in het dekgeld.
Met name in het toppic hengsten en exterieur keuze.
Dan vragen ze om advies voor de juiste hengst, mensen geven een advies en dan geven ze als commetaar dat het dekgeld te veel is :?
Fokken kost nou eenmaal veel geld.
Als je niet te veel geld uit wil geven dan kun je beter een veulen kopen, denk ik dan maar.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:04

Bubsj schreef:
Stuur maar hier heen hoor Richtje :D

Een makkelijk paard verveelt mij op den duur, maar in mijn huidige merrie heb ik wel mijn gelijke gevonden, daar kan echt alleen een brave hengst op :j

:= :D

Mijn merrie is een hele aparte..... die zal altijd alles voor je proberen te doen :j Die is serieus te lief :o
Met alles!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:09

Jammer dat het zo tegenviel Manueeltje!

Tja niet besparen op dekgeld.... toch heb ik met mijn merrie de vorige keer wel bewust voor een wat goedkopere hengst (die wel bij de merrie past uiteraard) gekozen. Ik had een merrie die ik op advies van de dierenarts ging dekken in een min of meer wanhopige poging om haar weer gezond te krijgen.
Een A-register merrie waarvan onbekend was hoe ze zou fokken. Het heeft boven alle verwachtingen goed uitgepakt, waardoor ik nu wederom deze keuze heb gemaakt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:11

En nu is het bedtijd!

Welterusten! :evaw:

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:17

Slaap lekker!

Leuke fotootjes van je puppie! 8-)

Jammer dat je keuring een tegenviel Manueeltje!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:22

slaap lekker! :wave:

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:23

Maar zo bedoel ik het ook niet.
Stel nou:
Voorbeeld :+
Je vindt de hengst Vivaldi helemaal geweldig (goeie hengst overgens!) zijn dekgeld bedraagt 1500 euro,
Je vindt ik noem maar wat Florencio ook wel leuk, daar is het dekgeld 1250 euro van.
Maar eigenlijk vindt je vivaldi leuker en beter, maar je zou gaan voor Florencio omdat dat 250 euro dekgeld scheelt? :?
Dat soort dingen gebeuren hier op bokt nou regelmatig, en daar kan ik met mijn verstand niet bij.

Kijk dat je helemaal weg bent van een jonge wat goedkopere hengst, helemaal prima, dan ga je er voor en gok je erop dat de nafok goed is.
Ik heb ook gedacht dit jaar metr Andretti te dekken, terwijl van zijn nafok helemaal niets bekend is.
Als je maar tevreden bent met je hengste keuze.

Wat ik meer bedoel te zeggen is dat die evt 250 euro extra dan niet meer uit maakt, als je dan echt hebt wat je wilt.
Ik ga nu ook slapen, was een lange dag ;(

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:29

Talida schreef:
Slaap lekker!

Leuke fotootjes van je puppie! 8-)

Jammer dat je keuring een tegenviel Manueeltje!

Nu zit ik net in je profiel te kijken en zie ik staan team wildenberg dat komt mij ergens bekend van voor :P
Heb jij/jullie toevallig niet een grijze vd sluis trailer gehad waar dat op stond met een springpaard erop???

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:39

Oh zo :) Dan ben ik het wel met je eens Manueeltje :)

Dan kies je niet bewust voor een goedkope(re) hengst in feite....

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:12

Bij ons is het zo dat we rustig een jaartje door sparen, als we dit jaar het dekgeld van de hengst naar keuze niet kunnen betalen. Dan liever een jaar geen veulen dan een veulen van een 'mindere' hengst(daarmee wil ik niet zeggen dat alle goedkopere hengsten minder zijn). Maar bij ons gaat het dan niet om 200-300 euro, maar eerder om 2000-3000 euro prijsverschil. ;)

Ja, bij de Arabieren ligt het dekgeld hoger dan bij de meeste andere rassen. Dit komt voornamelijk doordat het een zeer oud, zuiver ras is, en niet zoals veel andere stamboeken(kwpn, nrps, enz) een verzamelstamboek van paarden met hele verschillende lijnen. Het is een zeer oud, zuiver ras, en dit willen ze zo houden, dan vind ik dat het dekgeld ook wel wat hoger mag zijn. Ik moet zeggen dat ik niet meer op kijk van een dekgeld van rond de €5000,-. Niet dat ik dat tot nu toe nog betaald heb hoor! De vader van mijn merrie staat tegenwoordig ter dekking voor $25.000 (als je al een dekking kan bemachtigen) en dan moet je je merrie ook nog even naar Amerika sturen want hij dekt alleen maar natuurlijk ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:15

@ AZ; Wat ik me dan afvraag, loopt het aantal paarden dan ook niet heel erg terug? Ik begrijp dat ze alleen zuiver bloed willen gebruiken, maar met zulke prijzen zullen misschien een hoop fokkers toch de betere hengsten laten staan. We zijn immers niet allemaal sjeik.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:35

Je hoeft helemaal geen sheik te zijn om dit soort dekgelden te kunnen betalen(ja misschien voor die $25.000 wel :D ). Je zult alleen wat langer door moeten sparen of wat meer willen investeren.

Het aantal paarden loopt absoluut niet terug, alleen de kwaliteit loopt enorm terug, omdat er steeds meer mensen zijn die willen gaan fokken(maar dit zal bij andere rassen niet anders zijn). Eerder waren het alleen de mensen met kennis die paarden fokten, nu wil iedereen maar een veulentje. Zet een hengst en een merrie bij elkaar, ja dan krijg je er 1. Aangezien het bij het AVS zo is, dat ze elk veulen dat volbloed is een papier moeten geven, ook als de vader niet goedgekeurd is(dan krijg je wel een boete) kunnen ze wat dat betreft de kwaliteit niet garanderen.
Laatst bijgewerkt door Al_Zawraa op 12-07-09 10:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:36

Zo dat zijn nog eens prijzen zeg :wow: Snap het principe erachter wel hoor, maar idd krijg je dan niet dat de spoeling er dun wordt?

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:25

Komt ook weer even binnenvallen.

Iedereen met dragende merrie gefeliciteerd.
Degene die nog wachten op de scan enzo sterkte.

Komende week is mijn paardje alweer 100 dagen drachtig. Ze lijkt wel al bijna op het einde te zitten met d'r dikke buik. :=

manueeltje84 hoelaat moet je de 18de in Veghel?

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:40

wat een dekprijs zeg voor een volbloed! Dan zal de aanschafprijs voor een veulen ook wel veel hoger zijn.

Vandaag is creamer 50 dagen drachtig, een mijlpaaltje :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:21

jennyk schreef:
wat een dekprijs zeg voor een volbloed! Dan zal de aanschafprijs voor een veulen ook wel veel hoger zijn.

Dat is inderdaad waar.
Ik heb ook gemerkt dat er wel veel mensen om de prijs vragen, maar als ze niet in de arabieren zitten vinden ze het al snel te duur. Terwijl het dan een hele nette prijs is voor zo'n veulen of jaarling, en mensen absoluut niet de hoofdprijs vragen.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:53

Lekker rustig geweest in net toppic zie ik wel.
Ik heb vandaag weer heerlijk gereden voor de 2e keer alweer op mijn toppertje Wet Look.
Ze doet het echt zo goed! ;)
Ze hjeeft ruim 8 maanden niets meer gedaan, en ze pakt het zo weer op alsof het niets is.
Uiteraard moeten we het allemaal nog wel rustig aan doen naar haar blessure, maar ze lijkt er totaal geen last meer van te hebben.
Ze is echt over enthousiast, dus moet er wel een beetje de rem op houden, ben zo bang dat ze zich weer blesseerd.
Kan niet wachten totdat we weer in topvorm zijn voor de wedstrijden :+
Kleine Enjoy heeft ook lekker mee mogen rennen in de binnenbak, en dat vondt ze toch leuk! :D

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:48

Ben al een tijdje niet meer geweest hier en heb ook niet bijgelezen sorry... het gaat ook zoooo hard hier ;) ben erg druk met mijn studie dus weinig tijd om te bokken :P

Maar ik wil jullie graag even vertellen dat mijn merrie eindelijk drachtig is!!!! Afgelopen vrijdag is ze gescand (17 dgn) en er zat een mooi vruchtje *\o/* Ik ben helemaal blij had het niet meer verwacht maar gelukkig heeft ze ons verrast.
29 mei 2010 is de uitgerekende datum.

Over 20 dgn wordt ze nog weer gescant op de 40 dgn scan.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:50

jeej gefeliciteerd galupy! dont shoot me if im wrong maar 3x is scheepsrecht toch? (of zat je op 4x nee toch?)

jeej manueeltje gaat de goeie kant op dus!! enjoy kan gewoon vast kijken hoe het moet :+