Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:05

Je moet eerst goed voelen of het niet glad is, ik denk zelf niet dat ze op het beton gaat liggen.
Naar mijn idee zou het best kunnen, of misschien pak je er een klein stukje gras bij. Maar ik begrijp dat ze niet mag rennen, dus het stukje moet niet te groot worden

Ik heb gisteren onze oude merrie buiten aan de longe gehad Emmanuella en dat heb ik geweten.
10 maanden drachtig en ze liep weer te snurken als een 3 jarige hahaha.

Alleen de eigenaar ziet het nut er nog steeds niet van in om haar open te knippen.
Daar ben ik best wel angstig voor, dit is wel de eerste keer sinds 3 jaar dat er weer een volgroeid veulen uitkomt. Want ze voorgaande keren heeft ze het eruit gegooid...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:02

Powiepower, kun je er geen rubber matten op leggen? Of anders een laag zand? Beton zelf wordt inderdaad glad, en het is niet zo prettig.

En om eerlijk te zijn zit ik me nu al een beetje te verheugen op de eerste drukke periodes, gefrustreerde mensen omdat de veulens lekker in het buikje blijven zitten. Dat is weer een voordeel van zo'n laat veulen, die worden meestal voor de 340 dagen dracht geboren.

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:11

heya! we hebben nog ergens rubberen matten! goed idee
ga rustig door met bedenken hoor kan ik zo mn paardje een veel fijnere stal geven

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:15

10 maanden? Dan zou ik idd gaan openknippen... Je kan misschien nog een week of wat wachten, maar dan zou ik het toch echt wel doen... of heeft iemand hier andere ervaringen mee???

beton wordt eventueel te glad (hangt van de structuur af, zeker gepolijste beton is levensgevaarlijk glad!) een laag zand of rubber matten is idd een goed idee!!

@hollybolly: Neem maar van me aan dat de laatste maand van de dracht evenlang lijkt te duren als de eerste 10 maand en zeker als je paard kegelt en dan toch weer over de datum gaat (omdat ze zich teveel bekeken voelt door jou ) lijkt het gewoon EEUWEN te duren!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:34

Super als je ze nog ergens hebt liggen, ze zijn namelijk best wel prijzig! Dan gewoon rubberen matten en daarover krullen en stro doen, of vlas. Bij stro zou ik er wel krullen onder doen, omdat stro weinig vocht op neemt en de matten dan ook glad kunnen worden. Onze stal heeft ook een betonnen vloer, en wij hebben er ook rubber matten overheen liggen, heb er zelf goede ervaringen mee. Wel doen we bij de jonge paarden die op stro staan er dus een laag krullen onder, werkt het prettigste hebben wij ondervonden. Vlas heb ik geen ervaring mee, maar dat schijnt enorm veel op te kunnen nemen.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:52

frenia schreef:
10 maanden? Dan zou ik idd gaan openknippen... Je kan misschien nog een week of wat wachten, maar dan zou ik het toch echt wel doen... of heeft iemand hier andere ervaringen mee???

beton wordt eventueel te glad (hangt van de structuur af, zeker gepolijste beton is levensgevaarlijk glad!) een laag zand of rubber matten is idd een goed idee!!

Ik heb drie jaar terug ook een merrie gehad die dichtgenaaid was. Haar heb ik pas opengeknipt toen de pootjes van het veulen eruit staken.

Wij hebben ook gewoon een betonlaag in de boxen. Gewoon een laag stro of vlas erop gooien. Voordat het veulen komt even een soort potstal ervan maken zodat het stro/vlas wat vaster ligt en klaar. Nooit wat mee gebeurd.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:08

adriana schreef:
Alleen de eigenaar ziet het nut er nog steeds niet van in om haar open te knippen.
Daar ben ik best wel angstig voor, dit is wel de eerste keer sinds 3 jaar dat er weer een volgroeid veulen uitkomt. Want ze voorgaande keren heeft ze het eruit gegooid...

Als de eigenaar 100% zeker weet dat hij bij de bevalling zal zijn kan hij wachten op een wee, maar dan moet hij dat wel durven! maar wilt hij d'r open hebben voor dat ze bevalt is deze week daar goed voor. 3 weken voor de bevalling, zodat het nog kan genezen.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:12

Wel vreemd dat hij dat niet wil Adriana, is nogthans echt niet veel aan... Hoe doen jullie het met de geboorte (birthalarm?) Als je er bij bent is het geen probleem, maar het risico is er natuurlijk wel he.

Sue_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:14

Sammie schreef:

Als de eigenaar
100% zeker weet

dat hij bij de bevalling zal zijn kan hij wachten op een wee, maar dan moet hij dat wel durven!
[/quote]

haha, ja ik herinner het me nog precies.

Stond ik daar in me velroze badjas, slaperige hoofd en met m'n zwarte klompen en een grote vleesschaar: "ik kan het niet, ik kan het niet".
Tot de boel begint te scheuren, want dan zet je de schaar er wel in. Wat ben ik blij dat mijn huidige merrie niet dichtgezet hoefde te worden.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:16

De mijne is dichtgenaaid, maar wordt op ongeveer 10.5 maand opengemaakt. Is echt niks aan, m'n DA zei zelfs dat ik het dit jaar zelf kon doen, maar toch maar liever niet hoor Ik bel wel even, kan hij meteen nog een laatste check-up doen ook

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:21

na een periode van hier niet meer gepost te hebben volgen hier enkele foto's van m'n dragende merrie, is op de foto 8mnd drachtig:

Afbeelding
Afbeelding

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:28

die dicht genaaide merries he.. zijn die KI gedekt? of natuurlijk?

Moeten die met de dekking op gemaakt worden??

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:12

flettie schreef:
Ik heb Fayette er mee gedreigd ja en al menig gesprek met Beeb gehad maar of ze luisteren?

Ja, er wordt van alle kanten op haar ingepraat, want ik zou het ook graag zien dat Fletje nog binnen mijn zwangerschapsverlof bevalt! Kan ik mooi komen logeren met mn eigen veulentje...euhh...kindje als ze op knappen staat!!

Michelle

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:22

suepergirl schreef:
Sammie schreef:

Als de eigenaar
100% zeker weet

dat hij bij de bevalling zal zijn kan hij wachten op een wee, maar dan moet hij dat wel durven!

haha, ja ik herinner het me nog precies.

Stond ik daar in me velroze badjas, slaperige hoofd en met m'n zwarte klompen en een grote vleesschaar: "ik kan het niet, ik kan het niet".

Daarom neem ik het het zeker voor het onzekere. De da mag openknippen. En stel je straks voor dat je er net toevallig niet bij ben.

Mijn merrie was vorig jaar na ki al gedeeltelijk dicht, maar bleef gust. Dit jaar is ze ki gedekt, en is nog een stukkje verder dichtgezet. En is nu drachtig.

Een merrie die een klein beetje dicht is gezet, kan wel natuurlijk gedekt worden, maar er is een reden dat ze dicht gaan (ontsteking, luckt, bacterie) en dat besmettingsgevaar is met een natuurlijke dekking groter.

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:23

Cayusejuhh schreef:
die dicht genaaide merries he.. zijn die KI gedekt? of natuurlijk?

Moeten die met de dekking op gemaakt worden??

De mijne is KI gedekt en is dichtgezet toen ze drachtig gescand is, ik denk op 3 weken. Ze is ook volledig dichtgezet.
Ze wordt opengemaakt een twee weken voor ze is uitgerekend. Je kunt ook de geboorte afwachten, maar dat houdt wel risico in als je er dan niet bij bent dat de boel openscheurt.

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:36

ivm dat open maken, kan je dat ook bv een maand op voorhand doen of heeft dat geen zin?

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:40

ja dat kan lieven, vorig jaar was de mijne ook meer dan een maand open hoor, 3 weken voor ze was uitgerekend en dan 3 weken overtijd. Dit jaar laat ik ze een weekje later doen, ik veronderstel dat ze weer overtijd zal gaan.

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:44

ik vroeg me dat gewoon af omdat wij dat nog nooit hebben meegemaakt.

houdt dat eigenlijk risico's in dat openmaken?

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:51

Nee er zitten niet veel risico's aan, het is gewoon met een mesje het draadje losmaken maarmee ze dichtgenaaid is, is niet veel aan denk ik.
Het dichtmaken op zich daar zullen misschien meer risico's aanzitten, de merrie wordt toch verdoofd en er worden stukjes vlees weggesneden (bij de mijne toch) Kan me wel voorstellen dat het mogelijk is om zo een infectie te krijgen, maar als je merrie lucht zuigt is het risico op een baarmoederinfectie te groot om ze zo te laten staan.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:59

jessje schreef:
Nee er zitten niet veel risico's aan, het is gewoon met een mesje het draadje losmaken maarmee ze dichtgenaaid is, is niet veel aan denk ik.
Het dichtmaken op zich daar zullen misschien meer risico's aanzitten, de merrie wordt toch verdoofd en er worden stukjes vlees weggesneden (bij de mijne toch) Kan me wel voorstellen dat het mogelijk is om zo een infectie te krijgen, maar als je merrie lucht zuigt is het risico op een baarmoederinfectie te groot om ze zo te laten staan.

Bij mijn merrie was het draad al eruit en was het geheel gewoon dichtgegroeid. Weinig draadjes weghalen dus.
Het inknippen was dus ook echt gewoon (grof gezegd) in het vlees. Je zit dus werkelijk in je eigen paard te knippen.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:04

Bij de mijne kon ik vorig jaar gewoon waar het draadje zat doorsnijden (nuja, de DA en ik keek )en dat bloede wel een klein beetje, maar echt niet veel, een druppeltje of 10. In het vlees knippen heeft hij dus ook zeker niet gedaan, gewoon een sneetje waar het draadje zat, moest ze zelfs niet voor verdoofd worden.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:09

jessje schreef:
Bij de mijne kon ik vorig jaar gewoon waar het draadje zat doorsnijden (nuja, de DA en ik keek )en dat bloede wel een klein beetje, maar echt niet veel, een druppeltje of 10. In het vlees knippen heeft hij dus ook zeker niet gedaan, gewoon een sneetje waar het draadje zat, moest ze zelfs niet voor verdoofd worden.

ah dus ik begrijp dat je merrie maar 1 draadje er had?? Die van mij zat echt gewoon grotendeels dichtgenaaid.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:52

Vorig jaar was ze denk ik niet volledig dichtgezet en dat was echt supersnel gedaan dat openmaken, 1 sneetje, 2 seconden en 't was al voorbij. Dit jaar is ze volledig toegezet zei de DA (ik heb dat niet gezien, ik had haar en het veulen vast tijdens hij bezig was) maar zal straks eens proberen te kijken hoeveel draadjes dat zijn

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:55

draadjes? Ik weet niet hoor, maar het behoort gewoon aan elkaar te groeien. Dus je knipt het aan elkaar gegroeide stukje kling gewoon open. Draadjes moeten eruit groeien.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:58

Bij mij (nuja bij haar) zitten de draadjes er nog hoor Heb net even gekeken, maar ze had net geplast dus niet grondig ( ) en ik zag duidelijk nog draadjes. Morgen zal ik maar eens beter kijken.