Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:12

Ik heb ook geen flauw idee hoor, of een DA dat echt zo goed kan inschatten! Ben wel erg benieuwd...misschien een grapje? 1 April!!!

In dat geval moet je t veulen wel Joke noemen hoor! Tong uitsteken

Ben wat [naam] betreft ook wel erg benieuwd wanneer t gaat gebeuren, nog 14 dagen dan zit ze op 335, t is haar 1e keer, dus misschien duurt t daan langer? Iemand daar ervaring mee?

Als jullie haar uier zo zien (hij was trouwens erg gevoelig, mocht er niet aankomen, toch n druppie melk...fase 1)... wat denken jullie dan? hoe lang nog?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:30

Nou lady's, als ik de uier van Bibi zie............... die zou ons ook nog kunnen verrassen en eerder gaan!! Dat ziet er zeer goed uit!!

Vandaag heeft Sim gewoon rustig in een hoekje in de bak gestaan, toen ik haar eruit haalde schrik ik wel een beetje, ik dacht dat haar flanken boven in al ingevallen waren, maar nu echt erg! Dan zien ze er meteen zo "fokmerrie" uit!

Haar vulva nog super slap, en haar uier was nog steeds hard, das dus gunstig. Melk kijk ik om 21.00 na, ze moet eerst maar even eten, wat ze goed en graag doet Haha! .

@Tinne, ik hoop op een merrie, maar verwacht een hengst, vooral nu het erop gaat lijken dat ze langer dan de vorige keer gaat dragen. Ze zit nu op 330 dagen, de vorige keer droeg ze 333, dus het kan nog wel, maar ik weet het niet hoor... ik begin nu overal aan te twijfelen, ooooooit moet er een veulen uitrollen, toch?

Ik denk trouwens ook dat Pepsi een hengstje krijgt, maar Lee een merrie, Bibi ziet er ook uit als een hengst, zo laag als ze draagt (al is dat maar een theorie Knipoog ).

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:48

Wow, Bibi is ook huge! Wat een mooie buik zeg!
Ennn.. volgens mij zit daar ook een hengst in Tong uitsteken.

Marije, ik ga even mijn voorgevoel veranderen. Macy een merrie en Copper een hengstje Tong uitsteken.
En Mac, Lee krijgt een merrie Lachen. (Zo, dat klinkt wel érg overtuigd Clown )

Oh, ben echt benieuwd wie de volgende wordt Hyper! .

Ivanka krijgt trouwens ook een hengstje, vannacht had ik alleen gedroomd dat ze een merrietje had gekregen (we zaten toen al wel in de zomer hoor Knipoog ), maar ik was helemaal in paniek.. Ik heb namelijk nog geen merrie-namen Haha! .

Wat was het vandaag trouwens heerlijk weer! Ik heb echt lekker kunnen rijden!
Hihi, het viel me vandaag trouwens op dat Ivanka van bovenaf gezien ook echt ronder begint te worden! Ik keek zo eens achterom, zag aan de linkerkant een buik(je Clown ) uitsteken. Toen ben ik maar even achterstevoren gaan zitten om allebei de kanten tegelijk te kunnen bekijken Lachen.
HOH, ik wou dat Ivanka al op dag 320 zat Haha! .
Maar neen.. dag 198 is het voor ons.. Lachen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:56

Oh ja, had nog een vraag! Ivanka wordt steeds dikker, maar toch ook magerder bij haar ribben zegmaar. Maar ik weet niet goed wat ik eraan moet doen.
Ze wordt regelmatig ontwormd, krijgt per dag 3 scheppen basisbrok en 1 schep muesli wordt ook al bijgevoerd en ze krijgt 5 plakken hooi per dag. Overdag loopt ze de hele dag in de wei en dan is ze ook volop aan het grazen.
En meer hooi hoef ik niet te gaan geven, dat heb ik al geprobeerd, maar dan laat ze dus een deel liggen. En volgens mij is het elke keer net het deel wat ik bijvoer, dus dat heeft ook weinig nut. Ook al laat ik het liggen voor de volgende dag, ze is zo verwend dat ze het niet opeet Clown

Maar ja, hoe krijg ik haar dan dikker? Begin haar ribben echt goed te voelen nu en ze wordt echt niet zwaar gereden ofzo..
*zucht* Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:58

Haha, ja Biebje gaat volgens mij erg hard!!! Haha! t is voor mij ook de 1e keer, dus in hoeverre [naam]'s uier erg groot is, weet ik niet, maar als ik het zo hoor... Wie weet komt het veulen toch al heel snel! Maar wat weten jullie nou van een 1e veulen dat later zou komen?

@ Tinne en Jeddah: Mensen van mijn stal dachten ook dat het een hengstje zou worden omdat het zoveel bewoog! Hyper! Ik hoop op een hengstje...en dan echt een mooi Breedingstokhengstje (de illusie van een echte Paint blijft een illusie, dan had ik geen Quarter als papa moeten kiezen) waar ik misschien in de toekomst nog eens een wedstrijdje mee kan rijden... Ja

Ik laat me er verder maar niet over uit, alhoewel:

Die van jullie worden allemaal mooie VEULENS!!! Clown

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:01

skippy1 schreef:
Maar wat weten jullie nou van een 1e veulen dat later zou komen?

Dat het eerste veulen van een merrie vaak eerder komt Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:02

Oh ja, en de kans is niet zo heel erg groot, maar Biebje KAN dus wel degelijk vlekjes doorgeven aan het veulen!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:03

Tinne schreef:
Oh ja, had nog een vraag! Ivanka wordt steeds dikker, maar toch ook magerder bij haar ribben zegmaar. Maar ik weet niet goed wat ik eraan moet doen.
Ze wordt regelmatig ontwormd, krijgt per dag 3 scheppen basisbrok en 1 schep muesli wordt ook al bijgevoerd en ze krijgt 5 plakken hooi per dag. Overdag loopt ze de hele dag in de wei en dan is ze ook volop aan het grazen.
En meer hooi hoef ik niet te gaan geven, dat heb ik al geprobeerd, maar dan laat ze dus een deel liggen. En volgens mij is het elke keer net het deel wat ik bijvoer, dus dat heeft ook weinig nut. Ook al laat ik het liggen voor de volgende dag, ze is zo verwend dat ze het niet opeet Clown

Maar ja, hoe krijg ik haar dan dikker? Begin haar ribben echt goed te voelen nu en ze wordt echt niet zwaar gereden ofzo..
*zucht* Rolleyes

Tinne dan moet ze toch echt meer voer. Zodra ik ook maar denk dat ik een rib zie gaat het voer omhoog bij Simply, in alle boeken die je leest staat ook dat een dragende merrie juist liever iets te vet mag zijn.
Ik zou haar dus bij gaan voeren met je biks, of eventueel met lucerne.
Je kan haar ook nu al op de merrie brok zetten, daar zit ook veel meer in en duidelijk heeft ze dat gewoon nodig.

Pas op dat ze niet te mager wordt hoor, het is zo moeilijk om er weer wat gewicht op te krijgen aan het einde en al helemaal als er een veulen aan de voet loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:12

@ Mac

Ik heb uitvoerig Jeddah geraadpleegd Haha! . Enne de kans op een Koe is echt minimaal, volgens Jeddah net zo groot als bij 2 Quarters. Al is [naam] dr vader toch echt black overo en alle voorouders van [naam] dr mama (black solid) zijn ook allemaal overo's... Ja toch Jeddah? Toch vraag ik me af hoe dat dan kna, zo weinig kans op bont terwijl dat wel heel veel in [naam]'s lijnen voorkomt? Verward

@ Tinne

bij [naam] zie ik soms haar ribben een heel klein beetje, verder ziet ze er absoluut niet mager uit zoals je ziet. Ze krijgt 1.5 schep Equiral Qi, onbeperkt hooi en 80g PAVO Calcium+ (supplement) per dag. En verder krijgt ze elke dag een emmertje wortels en regelmatig wat appeltjes.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:15

Haar ribben zijn nog niet te zien hoor! Maar Ivanka is eigenlijk altijd een paard geweest dat eerder op dieet moest, dan dat ik haar bij moest gaan voeren. Daarom valt het me ook zo op dat ik haar ribben nu gewoon voel als ik mijn hand maar een beetje "aanzet" tegen haar ribben zegmaar. "Vroeger" moest ik daar toch een stuk harder voor duwen en heeft de DA me ook vaak gezegd dat ze eigenlijk iets te dik was.
Dan ga ik de biks dus maar opvoeren. Waar zal ik mee beginnen. Wow! ik heb net een fout gemaakt trouwens! Ze krijgt maar 2 kilo brok! Hm, dan gaan we dat eerst maar eens opvoeren naar 3 kilo per dag en misschien dat ik dat nog wel verder opvoer naar 4 kilo. En dan heeft ze nog die muesli erbij, daar ga ik niet meer van bijvoeren. Daar wordt ze namelijk nogal heet van als ik haar dat teveel bijvoer heb ik gemerkt Gestoord .

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:19

Hoe dan kan is heel simpel, bont is een dominant gen, als het aanwezig is, toont het zich (bibi was toch ook getset op OLWS of niet?).
Stel je hebt een paard met 100 schimmels in de stamboom, maar zelf is het geen schimmel, dan kan het nooit een schimmel krijgen (of je moet er een schimmel hengst op zetten) omdat het het gen niet heeft, wat je niet hebt kan je ook niet doorgeven. Dus als Bini de bont gen niet heeft, kan ze het die ook niet aan haar veulen geven, ze heeft het niet omdat ze het van haar ouders toevallig niet gekregen heeft.

Nu wil de kleur zwart heel graag witte aftekeningen en dus ook bont onderdrukken. Het zou theoretisch dus ook kunnen dat Bibi wel bont is, maar dat je dat niet ziet omdat het onderdrukt wordt door de kleur zwart.
Indien dat het geval is heb je, zeker als je een vos veulen krijgt, wel een kans op een bont veulen, of in elk geval eentje met meer wit dan Bibi.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:21

Tinne schreef:
Haar ribben zijn nog niet te zien hoor! Maar Ivanka is eigenlijk altijd een paard geweest dat eerder op dieet moest, dan dat ik haar bij moest gaan voeren. Daarom valt het me ook zo op dat ik haar ribben nu gewoon voel als ik mijn hand maar een beetje "aanzet" tegen haar ribben zegmaar. "Vroeger" moest ik daar toch een stuk harder voor duwen en heeft de DA me ook vaak gezegd dat ze eigenlijk iets te dik was.
Dan ga ik de biks dus maar opvoeren. Waar zal ik mee beginnen. Wow! ik heb net een fout gemaakt trouwens! Ze krijgt maar 2 kilo brok! Hm, dan gaan we dat eerst maar eens opvoeren naar 3 kilo per dag en misschien dat ik dat nog wel verder opvoer naar 4 kilo. En dan heeft ze nog die muesli erbij, daar ga ik niet meer van bijvoeren. Daar wordt ze namelijk nogal heet van als ik haar dat teveel bijvoer heb ik gemerkt Gestoord .

Vergeet ook niet dat de ribben naar buiten gedrukt worden door de ruimte die het veulen in beslag neemt waardoor het soms lijkt alsof ze makkelijker te zien/voelen zijn.
Kijk ook hnaar haar rug en haar kont rond haar kruis en staart, als dat allemaal zeer goed gevuld is dan zal het best meevallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:25

Okee, bont is dus dominant, dat verklaard het! Had ik natuurlijk kunnen weten... Bloos
[naam]'s broer (sorrel/overo) had alleen op zijn buik nog een witte vlek extra en hij had meer wit op zijn benen en hoofd. [naam] is overigens op haar buik wel een klein beetje stekelharig...

Ben erg benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:26

Ga nu even naar mijn bolle knollie toe! Even kijken hoe het ervoor staat vandaag! Knipoog

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:31

jeddah schreef:
Vergeet ook niet dat de ribben naar buiten gedrukt worden door de ruimte die het veulen in beslag neemt waardoor het soms lijkt alsof ze makkelijker te zien/voelen zijn.
Kijk ook hnaar haar rug en haar kont rond haar kruis en staart, als dat allemaal zeer goed gevuld is dan zal het best meevallen!

Owh! hm, nu ben ik in twijfel... Maar zouden die ribben nu "al" naar buiten gedrukt kunnen worden met 6,5 maand? Voor de rest ziet ze er ook totaal niet mager uit eigenlijk en ze ziet vol energie...
De DA komt van de week toch, dan zal ik eens aan hem vragen wat hij ervan vindt Lachen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:39

Hier een foto van mijn merrie van afgelopen dinsdag.

Afbeelding

D'r uiers.

Afbeelding

En dit is het resultaat.

Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:46

Maar Jeddah, als Bibi sabino is KAN het toch in grotere expressie weer de kop opsteken? Misschien alleen in de vorm van een hoog wit been of een grote bles, maar zo zijn toch ook heel veel QH uit het stamboek gemikt, omdat ze "ineens" gevlekt werden? Of is het zo dat sabino op zwart geen schijn van kans maakt? Sorry ... OFF-TOPIC Bloos

@Lachmar: ze heeft dus wel keurig gekegeld! Was je erbij met de geboorte?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:51

Wat een pláátje Lovers ! Echt lief! Hoe heet ze eigenlijk?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:52

Mac schreef:
Maar Jeddah, als Bibi sabino is KAN het toch in grotere expressie weer de kop opsteken? Misschien alleen in de vorm van een hoog wit been of een grote bles, maar zo zijn toch ook heel veel QH uit het stamboek gemikt, omdat ze "ineens" gevlekt werden? Of is het zo dat sabino op zwart geen schijn van kans maakt? Sorry ... OFF-TOPIC Bloos

Ja, zeker wel! Vooral bij Sabino! Maar die "kansen" zijn net als bij elk ander paard met Sabino, zoals een Quarter of een KWPNer. Dus ze zijn er wel degelijk, alleen zou ik er niet op rekenen, net als al die Quarter fokkers ook niet op een crop out rekenen, maar gebeuren kan het zeker, vooral gezien ze wel een bles en 2 hoog witte benen heeft.
Juist bij een zwarte zie je meer wit op de vos kleurige veulens ervan, maar ook is het mogelijk dat ze een zwart veulen geeft die wel meer wit heeft dan zij heeft.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:00

Hier ook weer even een kleine update na al die veulentjes die ineens worden geboren Haha!
Lowara begint zo langzamerhand te veranderen, rijden gaat nog net, maar alleen in stap of een sukkedrafje. singel strakker doen wordt beloond met een boze blik en de oren in de nek. Zowiezo kan ik in draf al nauwelijks meer lichtrijden, mij benen liggen in de split!
pff nog 6 weekjes...............

Lowara's rechterkant, daar zit het veulen dus Knipoog
Afbeelding

Afbeelding

En de linkerkant.
Afbeelding

Linkerkant van voren genomen:
Afbeelding

rechterkant van voren genomen, hier zie je echt het verschil tussen links en rechts Knipoog
Afbeelding

Haar hangbuik: (oew.. wat was ze weer wild.. Clown )
Afbeelding

Haar (vieze) tepels, die nog geen cm zijn gegroeid Boos!
Afbeelding

Ze kan nog wel blij kijken Haha!
Afbeelding

en hier wilde ik op de grond gaan zitten om een onderaanzicht te amken, maar ik kreeg steeds dit in beeld voor ik de kans kreeg om bij lowara in de buurt te komen. zucht.. Hedwig.. ga een ander vervelen..... "mag ik eeeettten????? wat doe je daar???? ik wil eten, please????" ( bedel kip Knipoog )
Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:02

Hedwig is de kip (of heet jij Hedwig Bloos! )?? Gaaaaaf!! Ben dol op kippen!
Lowara ziet er goed uit. Die uiers zien er wel heel erg koddig uit Haha! !!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:06

tjah, ik zal maar niet zeggen wat ik als 1e indruk kreeg toen ik die uier foto schoot Knipoog
De kip heet Hedwig, we geven ze altijd namen, we hebben nu (van hetzelfde merk allemaal) een hedwig, een phoebe (van friends!) een Gimli ( van LOTR) en een Loekie ( de haan)

Maar vanaf wanneer krijgen de meeste merries wat dikkere uiers eigenlijk? van Lowara's vorige veulen kon ik het mij wel herinneren dat ze dikker werden, maar weet niet meer hoever ze toen was in haar dracht.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:12

Lekker kippenkluppie heb jij daar! Wij noemen Pepsi ook wel eens "Phoebs" omdat ze zich zo heerlijk onnozel kan gedragen!

Bij Lee begon vorige keer het uier ongeveer twee maanden voor de geboorte van Shane iets te "doen" maar pas in de laatste week werd het iets noemenswaardigs. Nu heeft ze al sinds de jaarwisseling iets "vulling". Pepsi is zo'n drie weken geleden begonnen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:13

lowara schreef:
tjah, ik zal maar niet zeggen wat ik als 1e indruk kreeg toen ik die uier foto schoot Knipoog

Wat dan??
Ik vond het wel wat op kauwgom lijken Haha!
En voor degenen die de film Existenz hebben gezien: de console daarvan Haha! !

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:19

Tinne schreef:

Marije, ik ga even mijn voorgevoel veranderen. Macy een merrie en Copper een hengstje Tong uitsteken.
En Mac, Lee krijgt een merrie Lachen. (Zo, dat klinkt wel érg overtuigd Clown )
.

Ik had laatst zo een vage droom, een zekere merrie Senna genaamd (ben vergeten van wie deze was, Jeddah? Mac? Iemand anders? ) had een lichtbruin merrieveulen gekregen met rechtsvoor en rechtsachter 2 witte sokjes en een kolletje Verward Volgens mij is Senna helemaal niet drachtig? Clown (was dat niet die jonge merrie?)
Bestaat er uberhaupt wel een Bokt-kraamstal-merrie met de naam Senna? *LOL*

Vanta is nog steeds drachtig, en na het longeren trekt de uier weg. Vannacht hoef ik iig nog niet te waken. Haha!
Haar uier is trouwens van medio januari in "ontwikkeling".