[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

floripori17Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:06

Allereerst gefeliciteerd aan alle nieuwe veuleneigenaren *\o/* :j Ik weet helaas niet meer uit mijn hoofd te benoemen wie dat allemaal waren. Maar ik hoop dat alles goed gaat en jullie lekker genieten van het nieuwe grut!

Charisma mooi velletje zo :wow: En leuke selfie :o

Knolselder hij is knap!! Denk je ook dat hij klein genoeg blijft of twijfel je?

Kyrke wat een opluchting dat sat goed afgelopen is...!

Rensjuh aaach met haar brilletje <3 ook leuke selfie

Kabayo minte is ook een van de oudste veulens hier geloof ik!

Melissa so hee die staat op ontploffen. :wow:

Luna spannend de laatste!!

Charm wat een superleuk clubje zo *-:)

Mirjam oeee spannend :):)

Hier veulen eerste dag even in de binnenbak. Daarna al gauw het land op onder toezicht. Maar nu gaat ze gewoon dezelfde tijden als de andere pensionpaarden buiten. Opzich prima. Langer zou leuker zijn maarja pensionstal...

Eerste keer stukje over de weg en in het bos gewandeld. Ging super. Zeker voor herhaling vatbaar
Afbeelding

Afbeelding

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:29

Wat een leuke foto’s weer! <3

Giv zit vandaag op dag 310, nog een maandje te gaan *\o/*
Ze doet het nog erg goed vind ik! En ze begint langzaam aan een beetje met haar uier :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Miekies0710

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 13:46

Spannend Mirjam, die laat jou denk ik niet lang wachten.

Knolselder hij is idd knap <3

Melissa die is lekker dik en wie weet sta je niet heel lang bovenaan

CF leuk het bonte clubje

Luna voor jou de laatste alweer, spannend

Floripori leuk even wandelen, fijn dat het goed ging

Pradadaan, spannend bijna veilig *\o/*

Hier staan ze overdag buiten en ‘s nachts nog op stal, maar dat is meer omdat je zo dan makkelijk wat meer in de buurt kan komen en een beetje extra controle. Als ze eenmaal wat meer gewend zijn, gaan ze 24/7 naar buiten.

Vandaag mijn nieuwe vriend opgehaald. Hij is vorig jaar naar Nederland gekomen en heeft ruim een jaar in training gestaan om hem een goede basis te geven. Ik ben daar zelf namelijk niet zo’n held in en te onzeker daarover om het zelf te doen. Het is toch een vak apart een paard zadelmak maken en inrijden.

Hij stond al gelijk lekker te eten

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:19

Fijn Mieke :)

Ze is af en toe wat onrustig, zondert zich af van kudde.

Afbeelding

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:39

Hier de merrie met 311 dagen al best Verschil in het uier kan dat nog placentitus zijn of gewoon voorbereiding? De andere beginnen allemaal later hier dus even twijfel :o.

Ik zie hier bijzonder weinig kinders, gelukkig komen er nog een paar!

Wupsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:53

Balko schreef:
Hier de merrie met 311 dagen al best Verschil in het uier kan dat nog placentitus zijn of gewoon voorbereiding? De andere beginnen allemaal later hier dus even twijfel :o.

Ik zie hier bijzonder weinig kinders, gelukkig komen er nog een paar!

Hier begon ze met 309 te harsen.
Ze is nu 314
Wel een shet dus ze kan/mag iets eerder

Afbeelding

Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:55

Iedereen die ik gemist heb, gefeliciteerd met de veulens!

Balko, is niet heel vreemd hoor. Er zijn er genoeg die zo vroeg al beginnen. Of je moet weten dat het een merrie is die normaal 350/360 dagen draagt, dan zou ik me er misschien meer zorgen over maken. Maar als dat niet zo is, is er niks aan de hand.

Miekies, alleen maar goed dat je dat durft toe te geven en het aan een ander overlaat! Heel veel plezier met hem!

Knolselder, wat een knapperd! <3

KL, fijn dat de merrie het veulen uiteindelijk toch helemaal geaccepteerd heeft!

Floripori, wat leuk dat jullie al met ze aan het wandelen zijn.

Hier staat Rafeeq overdag buiten en 's nachts in stal plus uitloopje. Vorig jaar had ik 2 veulens en had ik het voorste stuk weiland in tweeën gedeeld, zodat ze 's nachts beiden hun eigen stuk hadden. Misschien dat ik dat nog ga maken, maar daar moet ik nog even naar kijken. Had het tot nu toe niet gedaan, omdat ik al rekening had gehouden met Jahwhar zijn revalidatie, maar nu dat niet meer nodig is, is het wel een optie.

Hier nog een paar foto's van Rafeeq van afgelopen week, inmiddels een maand oud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:22

Hoi hoi,
Ik kruip even onder de meelees steen vandaan voor een vraagje of jullie dit ook eens ervaren hebben met een merrie.

Donderdag zat mijn shet op de 320 dagen en had ze in de ochtend een flink uier en mini harsjes en een kleine daling van de ph.
Afbeelding

In de middag wad de ph verder gedaald en waren de harsjes ook verder gegroeid
Afbeelding

De vrijdag had ze weer grotere harsjes
Afbeelding

Zaterdag was ze van harsjes over gegaan tot melk
Afbeelding

Maar vandaag zat er minder druk op het uier en is de ph ook 0.25 omhoog gegaan

Bij mij is het eigenlijk altijd geweest bij harsjes en een lage ph = binnen 1,5 tot 2 dagen een veulen, maar heb dit nog niet eerder meegemaakt

Ze staat hier op de weide onder een camera en ga er max 3x per dag naar toe voor het voeren, mesten, e.d. zodat ze alle rust heeft
Afbeelding

Herkennen jullie dit? Ik heb wel verhalen gehoord van merries die een week of langer melk lekken, maar dat de symptomen terugdraaien niet

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:30

Charmfaitj grappig zo'n kleine mini die kleiner is dan je veulen. Hier ook alleen minder groot verschil.
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:57

Wat een ontzettend leuk stel CHarmfaith.

Wij twijfelen echt om een shet jaarling hengst te zoeken als vriendje, maar ben een beetje bang voor het maat verschil. Vooral omdat de shetjes tegenwoordig zo klein gefokt worden.

Onze shet kon trouwens prima met de rest, was 95cm.

Wat een spannende uiers. Zoveel had mn merrie niet eens. Ze geeft goed melk, maar volgens mij zijn haar spenen wel iets klein. Meneer moet wel moeite doen om ze te pakken. Hij is ook flink ruig.

Echt jammer dat ik geen filmpje kan plaatsen. Hij was er vd week achter gekomen dat je liggend gras kon eten en dat doet hij nu standaard, haha

Was er al bang voor. De eigenaresse van de hengst had een leuk slaap filmpje van de hengst dat hij lag te dromen en snurken. Daarop een filmpje van moeders geplaatst, zelfde verhaal. Dus tja, wat krijg je dan?????

Geven jullie eigenlijk veulenbrokjes en vanaf hoe oud en hoeveel? Vroeger begonnen ze veel eerder uit de bak mee te eten. Dat doet deze niet. Hij pakt weleens een hapje lucerne of likt de bak uit, maar verder nog geen behoefte.

Hij kan wel al vanaf de eerste week met de drinkbak omgaan. Maakte me eerst druk, maar hij drinkt niet abnormaal veel water. Ik vond het alleen knap hoe snel hij het staafventiel door had. Het was denk ik ook uitzoeken en spelen, want hij doet dat nu wel minder.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:06

Ik heb ook een 3 jarige bij een jaarling lopen hoor in mn eigen groepje. Zijn wel paarden, maar hebben ook grootte verschil. Dat ervaar ik niet als storend, of bedoel je anders?

Hier eten ze vrij vlot mee. Ik voer nu veulenbrokjes en merriebrok door elkaar in 1 bak. Ik voerde altijd apart maar ga naar een andere brok, merrie veulenbrok. Zit net wat meer in voor het veulen maar kunnen de merries prima hebben. Daarna kunnen ze vanaf afspenen daarop verder
Even kijken hoe ik dat ervaar. Vond apart voeren ook wel prima. Kom er op terug over een poosje _O-

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:08

Charmfaith: wat een leuke bonte collectie!!

Mirjam: dat kan niet lang meer duren!!

Knappe Rafeeq AZ!

Ennasil: welkom! En ze maakt t spannend!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:19

Cioccolato schreef:
Ik heb ook een 3 jarige bij een jaarling lopen hoor in mn eigen groepje. Zijn wel paarden, maar hebben ook grootte verschil. Dat ervaar ik niet als storend, of bedoel je anders?

Hier eten ze vrij vlot mee. Ik voer nu veulenbrokjes en merriebrok door elkaar in 1 bak. Ik voerde altijd apart maar ga naar een andere brok, merrie veulenbrok. Zit net wat meer in voor het veulen maar kunnen de merries prima hebben. Daarna kunnen ze vanaf afspenen daarop verder
Even kijken hoe ik dat ervaar. Vond apart voeren ook wel prima. Kom er op terug over een poosje _O-

Mn merrie en ruin zijn niet super sociaal, dus moet het er wel bij gaan matchen.

Onze kleine uk, mist een speelvriendje. Ik mis een shet, dus 1+1=2. Een jaarling leek me dan net even handiger. Daar kan hij nu al mee spelen en kan zich misschien al wat verweren.

Het moet wel speels zijn, dus te oud vind ik dan lastig. Groter dan het veulen ook. Hij wil wel wat klooien met zijn oom nu, maar is minimaal. Dat is wel een tank, maar denkt na. Ik denk een grotere 1 of 2 jarige hengst of ruin niet zo. Dan ben ik bang dat het van 1 kant te ruw wordt.

Maar ze worden ouder en dan blijft het maat verschil natuurlijk.

Hij eet niet met zijn moeder mee. Heeft het wel geprobeerd, maar nog geen behoefte denk ik. Gaat dan drinken of hooi eten. Had wel veulenbrokjes en eigen bakje gekocht, maar hij krijgt ze ook nog niet zo goed weg. Waar hij wel hooi en gras eet.......

Als ik hem zie mee eten, gaan we ze wel samen geven. Moeders krijgt veel meer, dus eet haar bak wel leeg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:26

Ik gaf de veulens voorheen altijd cavalor soft brokjes, die zijn net wat zachter.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:27

Jaarling paard en ponyveulen 1 weekje.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Heb alleen de paarden van andere eigenaar uit de kudde moeten halen, die hadden 0.0 respect voor moeder en denderde gewoon over veulen heen. >;)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:28

Ja een beetje maat verschil is helemaal niet erg. Hoe groot is de pony dsn? Shetlander jaarling en?

Brokjes komen vanzelf dan wel. Je kan het er niet in kijken

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:43

CF wat leuk die bontjes zo in verschillende maten!

Floripori, geen idee. Ik hoop dat hij rond de 86cm gaat eindigen… we zullen het zien. Hij blijft voorlopig alleszins hier.

Ennasil,
Hier gaat de ph bij sommigen ook eerst een kleine fractie omhoog en dn gaat het plots snel.

Superpony, er zijn zat grote maatjes te vinden hoor. Op het einde van het veulenseizoen zullen er wel weer veel te koop komen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:18

Mijn jaarlinghengst staat samen met mijn 13 jarige Shetruin, twee 'etters' bij elkaar :=

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:16

Knolselder schreef:
CF wat leuk die bontjes zo in verschillende maten!

Floripori, geen idee. Ik hoop dat hij rond de 86cm gaat eindigen… we zullen het zien. Hij blijft voorlopig alleszins hier.

Ennasil,
Hier gaat de ph bij sommigen ook eerst een kleine fractie omhoog en dn gaat het plots snel.

Superpony, er zijn zat grote maatjes te vinden hoor. Op het einde van het veulenseizoen zullen er wel weer veel te koop komen.

Maar neemt het uier dan ook af?
Hieronder zie je het verschil in uier(Links donderdag en rechts vandaag)
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:21

Dat kan, iedere merrie doet het weer anders. Maar hoe zat haar ph?

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:31

Wo: 7.5
Do, vr, za: 6.5
Vandaag: 7.0

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:41

Valetta had van de week ook enorme uiers, en die zijn nu ook weer meer geslonken. Mijn advies is om niet teveel blind te staren op de uier, bij een naderende bevalling zijn er tig tekenen die een merrie kan vertonen en een grote uier en kegelen is daar maar 1 van. Genoeg merries waarbij de uier pas vol schiet tijdens de bevalling :)

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:49

goldenarrow schreef:
Valetta had van de week ook enorme uiers, en die zijn nu ook weer meer geslonken. Mijn advies is om niet teveel blind te staren op de uier, bij een naderende bevalling zijn er tig tekenen die een merrie kan vertonen en een grote uier en kegelen is daar maar 1 van. Genoeg merries waarbij de uier pas vol schiet tijdens de bevalling :)

Het was donderdag t/m zaterdag niet enkel de uier, het was ook de verlaagde ph, harsen, slappe banden, puntbuik

Enkel een vol uier kijk ik idd ook niet van op aangezien mijn tinker vaak rond de 270 dagen al begint met het vullen van de uier

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:57

Is het echt hars of opgedroogde drup na ph meten?
Mijn merrie had 5-6dagen voor bevalling voller uier, leek ook wat hars te hebben, 1 tepel leek ph lager, paar dagen later toch weer hoger. uier werd ook weer lager en vervolgens dag ervoor liep hij echt vol. Pas dag zelf heeft ze altijd een echt lage ph, 12u voor bevalling was hij 5

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:01

Cemlys schreef:
Is het echt hars of opgedroogde drup na ph meten?
Mijn merrie had 5-6dagen voor bevalling voller uier, leek ook wat hars te hebben, 1 tepel leek ph lager, paar dagen later toch weer hoger. uier werd ook weer lager en vervolgens dag ervoor liep hij echt vol. Pas dag zelf heeft ze altijd een echt lage ph, 12u voor bevalling was hij 5

Echt hars ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar nu dus niet meer