[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:27

Hier verkoop ik ze wel in utero, dus voor de geboorte al. Vriendin van mij wil heel graag een veulen uit mijn merrie want ze is verliefd op de jaarling ervan die ik heb aangehouden. Vind het zelf wel fijn want dan weet ik al dat ie goed terecht komt!
Werk dan wel met contract en in principe zijn alle kosten omtrent het veulen voor de koper na 24 uur. Ik vraag een 10% aanbetaling die alleen in geval van dood of niet goed teruggegeven word. Ik reken verder niets voor stalling tot 6 maanden.

Gelukkig is het hier ook hobby en hoef ik er niet dik op te verdienen, maar houd wel bij wat het allemaal kost want je wil er natuurlijk ook niet op inleveren!

Balko

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:29

Even door op een andere tak.
Ik houd mijn 2 merries hoogstwaarschijnlijk thuis. Deze winter apart en dan in de zomer weer in de kudde en dat blijft dan zo. Eerst apart ivm spenen. Komt dan ook een 2,5 jarige ruin bij in en een oude opvoedoma.
Alleen ‘s nachts wil ik ze eigenlijk samen op stal hebben. Een van de twee dames heeft alleen behoorlijk fanatieke achterbenen… ik ben dus bang dat de andere de nodige klappen zal vangen. Hoe zouden jullie dit doen? Gewoon proberen of allebei eigen stalletje?
Nu twijfel

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:30

Ik zou ze dan ieder een eigen stal geven. Beter voorkomen dan genezen…

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:33

Kwa moederlijnen… ja daar heb ik dan weer pech mee gehad… :(
Als 3jarige PROK gehaald en voorlopig ster verklaard, moest alleen nog even IBOP lopen of sport predikaat halen voor definitief ster. Helaas merrie kreupel geworden dus dat kan niet meer, dan is het wel balen hoor!
Kan haar nog wel een keertje voorbrengen maar kan haar verder niet trainen of klaarmaken, dan word ze weer kreupel dus misschien niet heel zinvol.
Hoop nu net als Kabayo om haar via haar afstammelingen preferent/prestatie te krijgen. Ze fokt wel heel goed en komt uit een mooi lijntje

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:39

Balko als je de ruimte hebt een eigen stal, liever niet teveel risico lopen. Ik heb ze niet op stal, ja een loopstal maar staat altijd open.

En mijn jaarling ruin komt uit een heel mooi dressuurlijntje alleen moeder geen predicaten want die is 1.58m te klein dus niet voorgebracht. 2 half broers van de moeder lopen Inter in de USA en verder veel sport, is al geruind en ik vraag tsja 7K dus dik verlies. Maar goed nu mag hij blijven.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:51

Als de moeder goed genoeg is qua nakomelingen, mag dat ook niet uitmaken.

Rivanna bijvoorbeeld, zij heeft zelf weinig gedaan, maar haar nakomelingen doen het erg goed.. 2 ggk hengsten, een Z2, ZZZwaar en PSG (op naar GP) nakomeling en de anderen nog te jong om hoog in de sport te lopen. Verder veel goede sport/ GGK broers/zussen, waaronder 1 die voor €248.000,- geveild werd..

Zulke veulens verkoop ik ook makkelijker ivm de verwachtingswaarde.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 56/rivanna

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:22

Ik zou ze dan apart in een stal doen.. of echt een ruime groepsstal.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:26

Volgend naar word er een uitloopstal met paddock gerealiseerd. Nu moeten ze het nog even doen met snachts op stal. Denk dat ik dan inderdaad maar ze naast elkaar zet… houd graag mn meiden heel <3.
Ben wel benieuwd. Eerste keer dat ik ze thuis houd voor opfok… spannend!
Heb nu een laat veulen en wil eigenlijk niet te vroeg spenen. Nouja dan kan ik ze net zo goed thuis laten. Andere merrie is niet weer drachtig en ga ik weer oppakken dus dan is ze mooi slank gegeten :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:43

Ik heb ze ook n poos apart gehad vanaf afspenen in een stal en dan overdag samen.. ging prima.
Nu heb ik grotere stallen, groepstallen dus ik kan meer combineren. Ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen.
Alleen uitloopjew heb ik dan niet

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:24

Plop1997 grappig he dat hun het al wel zien. Maar waarschijnlijk net als mijn moeder, ze zien ze niet dagelijks

Wat een prijzen eigenlijk he van de veulens, de verschillen zijn zo groot soms.
Kijk aan de andere kant, tegenwoordig wel eerlijkere prijzen. Fokken zelf kost ook genoeg.
Hoorde onlangs (zit niet in de hoek) dat een 3 jarige kwpn ook niet voor veel minder weg gaan dan € 10.000. En dan nog niet eens een hele bijzondere lijn.

kyranova leuk dat je ook gezellig mee komt kletsen.

AM_Horses ja duurt echt best wel lang. Maar bleef in het diepere weefsel ( ondanks al een flinke ab kuur) een ontsteking zitten. Ze hoopte dat haar lijf het toch zou oplossen, maar toch weer een nieuwe ab kuur sinds gisteren.
Ja daarom maakte ik me er ook niet snel zorgen om dat ze het nu weer doet. Alleen in mijn beleving (is 7 jaar geleden) deed ze het toen wat later in de dracht.
Maar zaterdag ging ze enorm uit haar stekker aan de longeerlijn en toen deed ze het weer niet. Met rijden ook niet.
Mooie buikjes allemaal <3
WD ook ff lekker uit zijn stekker en straks weer lekker thuis

Kayley95 lastig idd. Maar zou het idd als optie/reservering houden en idd geen prijs afspreken nog.

nieky1993 ja klopt was echt een lelijke wond die best diep was. Nu weer een nieuwe ab kuur

Cynthia82 buikje groeit alweer lekker en dat met een veulen aan de voet

Mer1980 heerlijk plaatje zo alles samen

Balko ik zou beide een eigen stal doen, zou het risico zelf niet nemen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:04

Kloppend hartje bij Chablis :):)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:33

Gefeliciteerd!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 22:36

mirjamalvaro schreef:
Kloppend hartje bij Chablis :):)

Gefeliciteerd *\o/*

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 23:05

Gefeliciteerd!!

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 23:38

Mirjamalvaro: Gefeliciteerd! *\o/*

Hier is er onrust helaas, het vriendinnetje van Zirana is verhuist naar een andere stal. Zirana is nu al 5 dagen onrustig op de zandpaddock. Op de graswei gaat het goed, helaas kan ze hier niet blijven staan omdat ze anders alleen moet. (weidemaatje mag nog maar 3 uurtjes, langzaamopbouwend). Dus als ze van de graswei af komt, maar op stal om de rust te bewaren. Wat een gedoe is dat zeg. Hebben jullie wel eens bij een drachtige meegemaakt dat ze hun vriendje/vriendinnetje ernstig missen? Ik hoop dat dit wel deze week gaat afzakken... ze krijgt vanaf morgen homepathische ondersteuning. Leek gisteravond goed te gaan, toen stond ze zowaar gewoon rustig te eten op de zandpaddock maar vandaag weer hommeles. Dus toch maar starten met homeopathie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 02:38

Is ze niet rustiger alleen op de weide? Dat zou je nog kunnen proberen..
Toch sneu als ze zo een ander missen he.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 06:19

Balko ik denk verstandig om ze dan s nachts naast elkaar te zetten en niet samen.

Mirjam gefeliciteerd!

Shirley kan dat weidemaatje niet samen met haar naar de zandpaddock? Lijkt me fijner dan op stal. Sneu dat ze haar oude maatje mist, maar ze zal er toch even doorheen moeten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 07:09

Ah Shirley :(:)

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:16

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 19-09-23 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:18

Ouddorp te ver, Nobel01?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:25

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 19-09-23 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:40

Muronia schreef:
Balko ik denk verstandig om ze dan s nachts naast elkaar te zetten en niet samen.

Mirjam gefeliciteerd!

Shirley kan dat weidemaatje niet samen met haar naar de zandpaddock? Lijkt me fijner dan op stal. Sneu dat ze haar oude maatje mist, maar ze zal er toch even doorheen moeten.

We hebben alles geprobeerd op de paddock. Dat boeit haar helemaal niets wie of wat er staat.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:49

Nou qua prijzen gezien zou ik toch in mijn handen klappen als ik 3500 voor een shet veulen zou krijgen :=

Dit veulen gaat terug naar de fokker maar ik zou echt niet weten voor hoeveel ik over een paar jaar een veulen zou verkopen. Hoorde dat ze naar het buitenland vaak voor het dubbele wel gaan maar het is zo afhankelijk van je stamboom.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:01

Kwa veulens en reserveren. Wij hebben soms mensen die voorkeur hebben voor een combinatie. Maar we laten ze nooit reserveren voor de geboorte. We werken dan gewoon met 1ste optie na geboorte. Dan komen ze kijken als eerste en als dan idd overgaan tot een koop betalen ze een voorschot. Bij ons speelt de verwachte schofthoogte een rol in de prijs. Een tinkerveulen dat naar verwachting 1.40m wordt of 1.55m scheelt wel wat in prijs vind ik. Mochten veulens niet verkocht geraken dan blijven ze ook tof 4j. Dan rijd ik ze in en zoeken we dan een geschikt thuis.

Libera wat doe jij dan met de medische kosten? Zijn die dan voor de koper als er wat met het veulen gebeurt?

Baiko Ik zou ze ook gescheiden houden op stal. Niet alleen om ongelukken te voorkomen maar ook met voeren lijkt mij dit wel fijner.

Mirjamalvaro jaaa super een kloppend hartje *\o/*

Shirley_ dat is sneu dat ze dr vriendin zo mist. Hopelijk is ze snel terug de oude. Hier zijn ze soms ook erg gehecht aan mekaar maar na een dag of 2-3 is dat meestal over.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:05

nieky1993 schreef:
Libera wat doe jij dan met de medische kosten? Zijn die dan voor de koper als er wat met het veulen gebeurt?

Ja alle kosten zijn dan voor de koper. Maar ze betalen ook minder voor het veulen. Ipv $15k kost het dan bijv $12k dus dat is dan een reden voor mensen om toch in utero te kopen, en het voordeel voor mij is minder risico.