Ik duim voor je Mirjamalvaro! En courtjuh, 3x is scheepsrecht toch?
Imaginaerum
Geplaatst: 12-07-20 22:22
Courtjuh, succes met de laatste twee merries. Mirjamalvaro, ik duim voor je! Renske_W, dat zou wel bagger zijn, hoop dat de hengstenhouder met je meedenkt. Setteli, wat een gedoe.. Hoop dat het is gelukt! Riv_Q, jeetje. Talentje. Caesar: succes, hoop dat het meezit! CharmFaith, hopelijk gaat ze gauw ovuleren. BusyMissy, fijn dat je er weer op hebt gezeten!
Pff, ik begin wel nerveus te worden.. Ik hoop zó dat we morgen een kloppend hartje zien..
AM_Horses
Geplaatst: 13-07-20 01:26
Courtjuh. Duimen dat de laatste merries nu ook drachtig worden
Mirjamalvaro. Hopen dat ze nu wel goed hengstig wordt
Knolselder. Klinkt positief. Spannend of de andere merries ook pakken
Muronia. Soms loopt het anders dan gepland. Ik zal duimen voor een merrie veulen
Vulina. Hopelijk lukt deze poging. De laatste merrie om te dekken?
Renske. Hopelijk nu gewoon drachtig. Dat zou zonde zijn als je hem niet meer kunt gebruiken
Setteli. Hopelijk deze poging meer geluk
Rivq. Jeetje wat schrikken. Gelukkig niks aan over gehouden? Dat wordt zometeen een goede omheining voor deze springer
Ik vind vroege veulens ook fijner. Dan zijn ze net iets verder in ontwikkeling als een late. Voor keuringen is dit wel een voordeel. Voor het weer hoef je het volgens mij niet te doen. Het kan zomaar lekker zijn begin het jaar en net als nu de laatste week hier alleen maar regen. Ik heb een mooi plekje gevonden voor mijn paarden met veel weidegang. Als ik een wat later veulen heb is dit geen probleem en kan het lekker naar buiten.
Ik kruip ook weer even onder m'n steen vandaan, heb alles wel mee gelezen en wil degene met een drachtig merrie van harte feliciteren!
Hier wil het maar niet lukken, net terug van de scan en ze is weer hengstig, morgen insimineren. En van hengst wisselen.. Ipv Kitt gaat ze nu bij Emir R
Imaginaerum
Geplaatst: 13-07-20 10:20
Wat balen, Brigitte.. Wel dichtgezet de afgelopen keer?
Cynthia82, heb je een overzicht met vergelijkingen van hoe groot de vrucht is?
Cynthia82
Geplaatst: 13-07-20 10:28
Dit plaatje is vorige week gedeeld door floripori
Volgens mij is er nog een deel van, even zoeken.
Caily
Geplaatst: 13-07-20 10:34
Natuurlijk dekken of Ki, het maakt mij niet zoveel uit. Er zijn gevallen waarin het een beter past dan het ander. Vorig jaar mijn probleem merrie drachtig met Ki, maar de proleem merrie van pensionklant juist weer door hengst er bij in te zetten. In mijn geval nu zijn zowel merrie als hengst tot dusver prima vruchtbaar dus maakt het niet zoveel, dan is natuurlijk gemakkelijker omdat ze beide hier in de wei lopen.
In juli dekken is een veulen in juni, dat is toch nog wel een verschil met een jaarling geboren eind juli... Weer heb je niks over te zeggen, maar met mijn buiten paarden heb ik de warmere nachten, die er pas in de tweede helft van mei zijn, toch maar wat graag. Dan liever juni dan april.
Muronia, pak jij het nou volgend jaar weer op? Of definitief klaar voor deze merrie?
Heerlijk weer aan de slag BusyMissy
Duimen dat je haar morgen mag halen CharmFaith!
LaDonna, super dat je een fijne plek voor Noble hebt via bokt
Oeps RivQ, gelukkig geen schade, behalve 10 jaar van je leven
Duimen dat het is gelukt Setteli, dubbel kans he? Dat zeiden ze bij mij vorig jaar toen mijn probleem merrie dubbele ovulatie had. Vond ik toen niet grappig, maar mooi dat er wel 1 vruchtje zat paar weken later. En alweer bijna een maand geleden een gezond veulen! (en de beste is blijven zitten, precies naar wens, haha)
Renske is een hengstenwissel geen optie voor een laatste poging? Duimen dat ze gewoon drachtig is natuurlijk.
Gefeliciteerd Knolselder!
Duimen Mirjam! 2cm is nog niet schokkend, het kan nog!
En jij ook succes courtjuh
Imaginaerum, beetje vertrouwen, meestal gaat het gewoon goed
Balen Brigette, maar pappa is ook heel knap!! En persoonlijk veel liever vind ik, haha. Maar van sport of keurings resultaten heb ik weinig kennis, ik zie ze alleen op stal Ga je daarheen om te scannen en begeleiding? Dat kan ik je wel enorm aanraden hoor!
Ik had een vriendin helpen dekken pas, helaas merrie niet drachtig. Duimen voor een geslaagde tweede poging. Zometeen bij mn eigen combinatie maar kijken of hengst nog een tweede shot mag doen of dat we het bij 1 luck shot houden. Zou me niets verbazen. Wordt wel extra spannend dan, want ondanks erg goed sperma rapport, is een hengst van 20 natuurlijk wel over zn top heen. Hij is even oud als Totilas, en die werd ook flink minder te laatste jaren. Maar die van mij gaat niet verdund via een rietje gelukkig
tiwi1969
Geplaatst: 13-07-20 10:37
Dit nieuwe veulen is van Vulina. Noa blijft bij ons als opvolgster.
Dit plaatje is vorige week gedeeld door floripori [ Afbeelding ]
Volgens mij is er nog een deel van, even zoeken.
[ [url=m/LylLxG.png]Afbeelding[/url] ]
Bedankt voor het delen!
rink
Geplaatst: 13-07-20 11:53
Hallo allemaal! Ik val zomaar binnen en weet niet goed of dat zomaar Okee is maar ik ben opzoek naar fokkers met rhesus ervaringen. We hebben helaas ons veulentje zondag verloren aan vermoedelijk rhesus en zoeken informatie en ervaringen over het verloop van de ziekte maar ook naar ervaringen van het opnieuw dekken van de merrie en welke keuzes jullie hierin maakten.
Sterkte met het verlies! Had je merrie al eens eerder een veulen van de betreffende hengst gehad? Als je echt op safe wilt spelen en persee die merrie wilt gebruiken voor fokkerij is het advies het veulen e eerste 7 a 10 dagen geen melk van de moeder te laten drinken. Daarna is het geen probleem meer.
Rhesus is anti stoffen tegen bloed van kind. Omdat de darmwand nog open is zorgt dat voor problemen de eerste week. Daarna sluit dat. Anti stoffen maken kost tijd dus meestal is er bij een eerste veulen uit een combinatie geen probleem. Bij paarden zijn veel meer bloedgroepen dan mensen, dus de kans op deze problemen is kleiner. Echter is het vaak niet duidelijk of de "lastige" bloedgroep bij merrie of hengst ligt. Als merrie lastig is kan ze bij meer hengsten die voor het veulen dodelijke anti stoffen maken. Echter is probleem vaak genoeg verholpen door hengsten geen twee keer te gebruiken.
Vulina
Geplaatst: 13-07-20 12:22
Mijn ervaring is anders, sommige merries hebben elk jaar een rhesus veulen, ongeacht de hengst..
Edit; niet uitproberen, volgende veulen niet laten drinken, minimaal 10 dagen.
Dat zou mijn advies ook zijn. Ook al kan je geluk hebben dat t aan de combinatie ligt. Het risico zou mij echt te groot zijn om te gaan proberen.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 13-07-20 12:35
Eenmaal resus komt dat bijna bij elke hengst weer terug.
Paar weken terug met mijn dierenarts over gehad en kreeg een super tip om het snel direct na de geboorte te kunnen zien of er sprake kan zijn van rhesus.
Wat melk/biest (moet echt biest zijn) van de merrie in een bekertje doen en daar wat bloed uit de navelstreng bij doen. Even mengen en even laten staan. Daarna kijken of het gewoon goed gemengd is (geen rhesus) of als bloed afgebroken is en niet gemengd is (wel rhesus).
Even wat foto's van gezocht (zijn dus niet van mij)
Spoiler: Negatief (geen rhesus)
Positief (wel rhesus)
Imaginaerum
Geplaatst: 13-07-20 14:29
Oh bah, ik moet me nog maar even goed inlezen over rhesusfactoren bij paarden.. Veel sterkte, Rink!
Gefeliciteerd Imaginaerum, dat l een mooie black beauty worden. Of je wordt verrast met een vos?
Hier weer een succesvolle dekking.
Imaginaerum
Geplaatst: 13-07-20 14:52
Fijn dat de dekking is gelukt, Caily!
Ik denk dat mijn merrie homozygoot is voor zwart (niet getest). Haar vader en haar moeders vader zijn vosfactorvrij getest en in de verdere moederlijn van mijn merrie kom ik zo gauw geen vossen tegen. Ik hoop inderdaad wel op een zwarte (met zo min mogelijk wit), maar als mijn merrie stiekem toch wel een vosgen bij zich heeft, dan heb ik alsnog 75% kans op zwart.
Cynthia82
Geplaatst: 13-07-20 15:12
GEFELICITEERD! Nou die zwarte met weinig wit moet zo wel lukken Of je merrie draagt stiekem toch vos (gebeurt bij Friezen ook wel eens na jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren van gewone zwarte) en op vos komt wit vaak meer tot uiting
Heel interessant die foto's van navelstreng + bloed gemengd om te testen op rhesus!
Imaginaerum
Geplaatst: 13-07-20 15:30
Thanks! We zullen zien!
rink
Geplaatst: 13-07-20 15:34
Wauw super deze reacties!
Dit is het eerste veulen bij ons. Waar ik haar ooit van kocht fokt op grote schaal dus is er kans dat ze daar ooit ook een veulen heeft gehad. Hier is echter geen info over beschikbaar.
Zouden jullie dan adviseren helemaal niet meer te fokken met deze merrie? Of preventief geen moedermelk voor aantal dagen laten drinken? En hoe weet je dan dat andere biest wel geschikt is? Hoe betrouwbaar is de melk bloed test hierboven?
We kiezen nu bewust voor een andere hengst overigens.