[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:47

jumpyhorse schreef:
Heilig hart begint een beetje breder te worden ook! Singel al een gat losser moeten doen :=

Draagt jouw paard haar veulen tussen de ribben? :P Medisch wonder!

(Oftewel, als je de singel losser moet doen is dat vanwege vetjes op de ribben, niet vanwege een veulen dat ergens tussen het bekken ligt, een meter van de singelplek vandaan ;) )

tiwi1969

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:21

Dekensingel?

Bij Kees krijg ik de achterste dekensingel sowieso niet makkelijk dicht. Heeft sinds Mees een flinke hangbuik omdat ik haar niet meer echt kan trainen.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:26

Ik kreeg een tip van iemand die veulens fokt dat een merrie die veel afvalt tijdens de periode dat het veulen zoogt je beste sportbrok kan voeren van merrie brok produceren ze meer melk zodat het veulen er nog meer van af drinkt en de merrie geen kans krijgt om de brokken voor zich zelf te gebruiken canto wordt ook heel schraal tijdens de zoogperiode

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:31

Zowel merriebrok als sportbrok is een brok met veel eiwit. Die eiwitten lezen echt het etiket op de verpakking niet en gaan écht niet naar de spieren ipv de melk bij sportbrok. Bij het ene merk zit er meer eiwit in de sportbrok, bij het andere merk zit er meer eiwit in de merriebrok, bij sommige merken is het lood om oud ijzer. Kies dus de brok met de meeste (verteerbare) eiwit, ongeacht wat er op het etiket staat.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:32

Klopt, ik zou voor opfokbrok kiezen omdat dat minder suiker en meer eiwit bevat maar geen stoffen die de melkaanmaak bevorderen.

Vorig jaar tijdens de droogte heb ik juist wel voor merriebrok gekozen omdat ik een laat veulen had (2 weken toen het gras op was) en die geen achterstand wilde laten oplopen. Merrie zag er nog prima uit.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:04

Ik heb bij Sita haar eerste veulen pavo merrie brok gegeven hier deed ze het heel slecht op ze had te weinig melk. Vorig jaar heb ik vitalbix breed en grow gegeven daar deed ze het super op.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:27

Zo ik kom ook weer is binnenvallen, mocht een aardig eind bijlezen na een tijdje niet meer gekeken te hebben hier :+

Ik zie dat er weer een hoop drachtigen bij zijn, gefeliciteerd allemaal!! Fijn dat het toch alsnog gelukt is!

En heel balen voor degene die af moeten haken.. Dit jaar een veulenloos jaar gehad en weet nu wel zeker dat ik dat niet weer wil O:)

Succes aan degene die toch nog een poging gaan wagen!

Hier is er weer een mijlpaal bereikt, we zitten op de 100 dagen dracht! Nu nog maar 240 dagen meer wachten.. :Y)
Zie dat er wel al wat buikjes zichtbaar zijn hier, ik heb het idee dat de mijne gewoon nog steeds dik is wat niet persé door het veulen komt ...
Maar ondanks haar goed gevulde buik rijden we nog wel leuk Z tussen de grote paarden, dus ik mag eigenlijk niet over haar klagen haha

Afbeelding

Ik heb met haar veulen vorig jaar overigens merrie en sportbrok gevoerd
Merriebrok van pavo waar ze het heel goed op deed (had eerst van cavalor maar naast dat ik veel moest voeren ervan, viel ze nog steeds ervan in) en sportbrok van havens

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:51

Heilig hart krijgt hooi,gras en een kilo westernmuesli. Over 2 maand ga ik muesli afbouwen en merriebrok opbouwen. Handje muesli weg, handje merriebrok erbij. Heel geleidelijk aan

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:09

Mijn paarden krijgen hooi, en verder niets (nou ja, vitamines en mineralen). Ze zijn dik zat. Mochten ze tegen dat ze 8-9 maanden heen zijn wat schraler worden start ik wel eens een keer met wat brok er bij. Eerder hebben ze het normaalgesproken echt niet nodig.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:28

Helaas is onze dame niet dragend. 3 keer niks.
We dachten vroeg te beginnen helaas 1 niks 2 x mooi vruchtje maar niet blijvend helaas. En de 3 keer niks. We stoppen er nu mee.
Dit was voor ons voor het eerst KI.
Denk dat we volgend jaar weer proberen. Maar twijfel of we dan nog voor KI gaan. Vorige keer bij natuurlijke dekking meteen raak.

Ik wens jullie allemaal veel plezier met de dragende dames. En succes met aftellen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:42

Hier gelukkig na alle ellende wel goed nieuws over Cassio. Nog mooi drachtig op 30 dgn.
Mijn schoonmoeder daar in tegen minder goed nieuws. Ze kunnen niks meer voor haar doen en revalideren kan haar lijf niet aan. Dus ze komt naar huis. Voor de tijd die ze nog heeft.
Heftig dus.
Wij wonen met z’n drieën samen. Dus komt erg dichtbij.

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:47

Ah dit topic ontdekt, ik ben eigenlijk niet zo'n actieve bokker maar wil hier wel mee komen praten.
Mijn haflinger merrie is drachtig van Sublime Sponté en 12 mei uitgerekend.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:06

De mijne is vandaag 30 dagen :D binnenkort eens scannen. Dierenarts reageert niet op telefoontjes/berichtjes... raar. Maar goed. Prisca is terug! :D

Hier krijgen ze nu hooi, omdat de weides groot onderhoud krijgen. Gespoten en moeten doorgezaaid worden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:10

ManuelaJ wat jammer. Heb je laten onderzoeken of ze een infectie in de baarmoeder heeft omdat de innesteling tot twee keer toe niet lukt?

Baudyh gelukkig is Cassio nu mooi drachtig, gefeliciteerd daarmee en heel veel sterkte met je schoonmoeder, ik wens jullie nog een waardevolle laatste tijd toe.

Wendy welkom en gefeliciteerd met de dracht.

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:20

Toen we voor het kloppend hartje gingen en er niks meer was. Heeft onze vee arts nog eens alles goed nagekeken. En het aankomend eitje zag er goed uit.
Bij de dekstation hebben ze haar nog een spuit gegeven zodat het eitje beter rijpt en de baarmoeder. Na de inseminatie hebben ze ook nog eens de baarmoeder gespoeld.
Helaas alle moeite voor niks. Dan baal je wel als je moet gaan scannen. We waren van het weekend weg en toen zouden we dinsdag gaan scannen maar helaas stond ze maandag super hengstig te zijn tegen over andere paarden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:28

Manuela :(:)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:30

Baudyh wat een heftig nieuws zeg, sterkte....

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:43

Manuela wat vervelend... Kan begrijpen dat je zo je twijfels over KI krijgt, hopelijk voor jou volgend jaar meer geluk (KI of natuurlijk).

WendyShet Welkom en nog gefeliciteerd met de dracht, leuk een haflinger :)

Baudyn Wat heftig... Heel veel sterkte gewenst!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:07

Sterkte Baudyh :(

Balen Manuela.. :\

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:20

baudyh schreef:
Hier gelukkig na alle ellende wel goed nieuws over Cassio. Nog mooi drachtig op 30 dgn.
Mijn schoonmoeder daar in tegen minder goed nieuws. Ze kunnen niks meer voor haar doen en revalideren kan haar lijf niet aan. Dus ze komt naar huis. Voor de tijd die ze nog heeft.
Heftig dus.
Wij wonen met z’n drieën samen. Dus komt erg dichtbij.

Heel veel sterkte. Heel naar dat soort dingen en zeker als het zo dichtbij is.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:21

manuela_j schreef:
Toen we voor het kloppend hartje gingen en er niks meer was. Heeft onze vee arts nog eens alles goed nagekeken. En het aankomend eitje zag er goed uit.
Bij de dekstation hebben ze haar nog een spuit gegeven zodat het eitje beter rijpt en de baarmoeder. Na de inseminatie hebben ze ook nog eens de baarmoeder gespoeld.
Helaas alle moeite voor niks. Dan baal je wel als je moet gaan scannen. We waren van het weekend weg en toen zouden we dinsdag gaan scannen maar helaas stond ze maandag super hengstig te zijn tegen over andere paarden.

Jeetje balen zeg -O-

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:35

Ah manuela, echt klote zeg -O- Ik hoop dat volgend jaar meer geluk mag hebben voor jullie.

Baudyh, jij ook veel sterkte. Maak mooie herinneringen on de tijd die jullie nog rest Y;(

Ik heb vandaag voor het eerst echt een buiten wandeling gemaakt met mijn 2 jarige. Hij vond kleine dingen heel spannend maar een tractor die voorbij denderde boeide hem totaal niet :roll:
Hij heeft gelukkig wel de looks van zijn moeder gekregen want zijn vader heeft een iet wat minder mooi hoofd
Afbeelding

Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:42

WendyShet schreef:
Ah dit topic ontdekt, ik ben eigenlijk niet zo'n actieve bokker maar wil hier wel mee komen praten.
Mijn haflinger merrie is drachtig van Sublime Sponté en 12 mei uitgerekend.

Wat leuk!
Ik heb twee nakomelingen van Sublime (drie in totaal gehad) van mijn Haflingermerrie en één van deze nakomelingen is nu drachtig :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:50

Ik ga hier alle merries toch nog eens laten scannen. Gisteren merrie nummer 6 van Arany verworpen.. eentje inmiddels al wel terug drachtig.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:51

Baudyh heel veel sterkte..

Balen Manuela!