[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:26

Vulina schreef:
Moet je dan weer opnieuw betalen Elmars?

Ja ik heb de dekking (strootjes) weliswaar gewonnen via internet. Maar met alle kosten ernaast (verzending van sperma uit buitenland, kliniekkosten en dierenarts kosten) Ben ik ondertussen al een rib uit me lijf kwijt.
Ik kan de dekking voor de helft van de prijs kopen als het nu niet lukt (€750 ipv €1500) maar als ik dat nog een keer met het rideltje wat ik nu al kwijt ben doe dan heb ik een totaal plaatje van €2400 en dat gaat me net iets te ver.. Dus laten we haar leeg. fokken is gokken maar het moet wel leuk blijven voor een hobbyist. :P ;)
Dus daarom draai ik nu mijn duimen eraf haha en hoop dat het nu wel pakt.

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:28

Wat balen fotsy! Ik ga nog zeker wel een x proberen als ze nu niet pakken. Dan zit je uiterlijk half juni. Kunnen ze half novemberde opfok in, dat kan nog net

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:42

Ah oké Fotsy, begrijpelijk. Wel balen, maar hopelijk volgend jaar beter!

Dat is veel geld idd Elmars_Floor, zal ook ff hard duimen dat het dit keer wel gaat lukken!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:45

ML, terwijl ik m'n antwoord typ bedenk ik me dat het niet helemaal klopt :+
Omdat mijn vorige veulentje verworpen is na 9 maanden is dat geld natuurlijk weg (lees: 2000 euro dekgeld en dan nog de DA kosten) Dit jaar een iets goedkopere maar als dat weer niet lukt dacht ik weer geld weg, maar als het voor oktober is natuurlijk nog de gustregeling. Dus zou nog wel kunnen volgend jaar.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:00

Haha oké, scheelt weer dan :P. Goed dat ik t ff vroeg dan, anders had je miss nog gedacht dat t volgend jaar niet meer kon :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:03

man, das toch allemaal veel geld als ze dan leeg blijven, ik heb levend veulen garantie dus kan gewoon blijven proberen, gelukkig _/-\o_ en twee sprongen van hengst inbegrepen dus nog 1sprong voor volgend jaar over en dan dien ik alleen die te betalen en verblijf van merrie uiteraard maar dat valt bij de hengstenhouder heel goed mee.

Maar vesceron we duimen voor je +:)+ en voor de anderen die nog moeten scannen of dekken. Fokfanaat nog even doordoen toch, kan nog uiteraard :D en Luna nog 1keer, spannend allemaal.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:14

ML, nou inderdaad :') dank je wel :D

Fotsy bedankt :)
dat zijn betere voorwaarden inderdaad :j
Ik heb nu voor 1000 euro 3 pogingen, 750 terug als ze voor 1 oktober leeg zou zijn. Vorig jaar was dit het dubbele bedrag maar was ze natuurlijk na die 1 oktober pas leeg dus ja, als sneeuw voor de zon zeg maar...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:39

Pff hele dure voorwaarden zeg... ik moet enkel haar brokken betalen als ze niet vol is

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:46

Zijn gewoon standaard voorwaarden voor de meeste hengstenhouders.
Zeker als je ook een dierenarts begeleiding erbij hebt en op pension staat. Het is ook gewoon een bedrijf, logisch dat je dan kosten moet maken.

Levend veulen garantie is netjes, maar van dat sperma hadden ze ook een andere merrie kunnen bevruchten, dus ik vind het ook reeel dat je dan een bedrag daarvan kwijt bent.

Hengstenhouders die niks doorberekenen zijn in mijn ogen ook niet serieus met hun vak bezig.

Dekgeld, pension, en % bij gust / verwerpen vind ik logisch. Dat is ook je risico als fokker, dat kun je niet geheel bij HH neerleggen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:20

Ik heb ook niet helemaal terug gelezen :o midden in showseizoen dus beetje druk :+

Wat enorm balen fokfanaat!

Ml gefeliciteerd, en dat al op de eerste poging! :D geeft de burger weer moed :P

Ik duim ook druk voor iedereen intussen hoor! Blijft allemaal zo spannend...

Ik zal maar gewoon niet zeggen wat mijn veulen intussen heeft gekost :')
EF kan me voorstellen dat dat dan wat te veel in de papieren gaat lopen. Wat kostte de verzending uit buitenland?

Ik zit zooooo in dubio! Morgen met nas naar open spreekuur om te scannen (dag 17) of vrijdag thuis scannen. Het scheelt natuurlijk wel een paar tientjes maar dat kan er nou ook nog wel af. Mn plan was om op spreekuur te scannen als ik er van overtuigd was dat het niet was gelukt maar nu heb ik gewoon geen flauw idee :') ze is wel nog steeds heel snel over de zeik dus ik ben zo bang dat het mis gaat als ze stiekem wel drachtig is... wat zouden jullie doen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:26

amyz schreef:
Ik heb ook niet helemaal terug gelezen :o midden in showseizoen dus beetje druk :+

Wat enorm balen fokfanaat!

Ml gefeliciteerd, en dat al op de eerste poging! :D geeft de burger weer moed :P

Ik duim ook druk voor iedereen intussen hoor! Blijft allemaal zo spannend...

Ik zal maar gewoon niet zeggen wat mijn veulen intussen heeft gekost :')
EF kan me voorstellen dat dat dan wat te veel in de papieren gaat lopen. Wat kostte de verzending uit buitenland?

Ik zit zooooo in dubio! Morgen met nas naar open spreekuur om te scannen (dag 17) of vrijdag thuis scannen. Het scheelt natuurlijk wel een paar tientjes maar dat kan er nou ook nog wel af. Mn plan was om op spreekuur te scannen als ik er van overtuigd was dat het niet was gelukt maar nu heb ik gewoon geen flauw idee :') ze is wel nog steeds heel snel over de zeik dus ik ben zo bang dat het mis gaat als ze stiekem wel drachtig is... wat zouden jullie doen?

Ik weet niet hoe groot het verschil is, maar als ze inderdaad zo over de zeik is ergens anders dan zou ik het thuis laten doen. Nadeel is dat je dan wellicht nog een paar keer moet als ze niet drachtig is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:18

hier gister een dagje overgeslaan met dekken, maar zondag en maandag wel gedekt. gewoon heel druk met werk en derg.
fotsy jammer van de gemiste kans. dan baal je ook
en poeh ik zie hier beste prijzen voorbij komen. het thuis dekken bevalt mij wel. ik ben zo'n 150 max kwijt voor 2 merries. haha. het is een beetje meer werk, dat wel

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:15

FF, wat enorm balen, allebei niet! Ik hoop op beter nieuws de komende ronde.

Fotsy, wat jammer zeg, deze kans gemist. Maar grote kans dat ze zonder veulen aan de voet inderdaad makkelijker drachtig wordt.

Amy, ik zou thuis scannen, makkelijker voor jezelf, fijner voor Nas. En op zo'n bedrag maken een paar 10tjes ook niet zoveel meer uit. Ik ga voor je duimen!

En de kosten.. pff, praat me er niet van. Afgelopen jaar had ik natuurlijk een hengst geleast, denk dat ik uiteindelijk wel rond de €5000,- kwijt was totaal, en het was de bedoeling dat die kosten dan voor 3 merries zouden zijn en ik nog €1000,- dekgeld zou vangen voor de ene gastmerrie, dus dan zou het op zich wel mee vallen. Maar ja, uiteindelijk natuurlijk alleen Mausi drachtig, dus een duur veulentje :$

En ook Amir was een prijzig veulentje, aangezien het daarvoor al 2 jaar niet gelukt was met Aziza. Gelukkig wel levend veulen garantie op de dekking, dus ik kon het volgende jaar gewoon weer dekken zonder opnieuw dekgeld te moeten betalen. Maar ja, dus wel al 2 jaar constant de kosten van de DA, verzenden sperma enz, stalkosten van het jaar dat we haar weggebracht hadden om te laten insemineren, maar uiteindelijk geen drachtige merrie, het jaar erop was ze toen dus wel in 1x drachtig. En gelukkig dit jaar ook in 1x drachtig, dus nu eens niet zoveel kosten.

Vind het nog steeds heel apart dat er hier al een aantal stoppen met dekken omdat het anders te laat in het jaar wordt, en ik met Mausi pas over 2-2,5 maand kan gaan beginnen :+

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:51

nou er zit een vloek op, net belt mijn HH, dat hij dr per ongeluk met de verkeerde hengst heeft geinsemineerd..........

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:53

Nou net met mijn merrie ff bij de ruin van me vriendin gaan staan. Zo lelijk dat ze dee. Dus ik kreeg goede hoop. Ze is vandaag op dag 16. Daarna ff op me gemakkie dr benen afgespoten en daarna in de wei gezet. Alle paarden stonden achteraan. Van haar kudde. Een ruin iets dichter bij maar die had ze niet in de gaten. Ik bleef haar even bestuudeerde haar even. Beetje rond snuffelen en bleef beetje bij me staan. Daarna liep ze wat weg en ging ze meste. Bleef goed op dr letten. En ze liep in een rechte lijn van me af. En ja hoor in een fractie van een seconde zag ik een knipper. Datze ddr staart wat weg had dat ik dat zag. Ik helemaal van slag. Al toont ze helemaal niet Hengstig en ja veel te vroeg ze is 16 dagen.... Maar ja zag t wel echt maar een X. Een X knipper. Dus morge komt de DA scannen. Hoop op een wonder maar zie t somber in.......

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:14

fokfanaat schreef:
nou er zit een vloek op, net belt mijn HH, dat hij dr per ongeluk met de verkeerde hengst heeft geinsemineerd..........

Dat meen je niet! Wat waardeloos!
En wat stelt hij nu voor?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:16

FF wat heb jij een pech zeg!
En wedden dat ze dan hier wel drachtig van is? Zal je altijd zien...

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:23

Zo dan das helemaal onprofessioneel om dat door elkaar te halen! Zou echt woedend zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:53

-O- en dan... wel en geschikte hengst?
fokfanaat schreef:

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:02

Maar nou ff mijn vraag aan jullie. Heeft iemand dat wel is meegemaakt dat ze een X licht knipper geven. Maar wel drachtig zijn. Of is t dan echt bekeken

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:04

Had ze niet net geplast(niet van de hengstigheid, maar gewoon omdat ze moest plassen) Chrisje20?

Ach neee FF wat balen, zou ook echt kwaad zijn...

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:12

Nee ze plaste niet.En ging er ook niet voor staan. Zag t gewoon gauw open en dicht gaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:24

FF whuuut??? Daar zou ik ook link van worden! Idd wat onprofessioneel zeg! En nu?

Knoop doorgehakt, ga vrijdag lekker thuis scannen. Ze is normaal wel heel relaxed hoor, kijkt nergens van op. Maar sinds het weekend na inseminatie staat ze constant op scherp dus ik ga het risico gewoon niet nemen. Die paar tientjes kunnen er ook nog wel bij :+
Roma dat bedrag komt hier ook al aardig in zicht idd :') maar goed, hopelijk is het het wel waard... t is gewoon balen dat ze steeds niet synchroon is. En Bodegraven heeft ook goed geholpen :$

Wat balen zeg chrisje! Ik duim hoor!!

Ik ga ook nog niet stoppen hoor, dit is pas de eerste poging dit jaar. Mocht het niet gelukt zijn gaan we vrolijk door :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:38

fokfanaat schreef:

Whut ?? Zul je zien dat het pakt inderdaad maar ik zou er geen dekgeld voor betalen of toch zeker niet de volle pot,jeetje..welke hengst dan?

Jeetje az wat een smak geld was je dan kwijt,mag je toch niet bij stilstaan. :o

Chrisje mijn merries durven nog al eens blitsen hoor zonder daarom hengstig te zijn,dus ik zou niet meteen panikeren,

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:39

fokfanaat schreef:

Dat scenario speelt bij het insemineren ook altijd door mijn hoofd, sinds ik gehoord heb dat dat inderdaad wel vaker voorkomt. (of dat er mee gesjoemeld wordt)
Heb ik hier straks een kruising Fries/kwpn veulen lopen ipv mooi champie-veulen.

Wel lekker onprofessioneel inderdaad. Ben benieuwd hoe je dat 'per ongeluk' doet.
Bij de Friezen wel eens gehoord van gesjoemel toen een hengst niet meer vruchtbaar bleek te zijn en de merries stiekem bevrucht werden met een andere hengst... Bij de Friezen zie je dat natuurlijk ook niet snel op t blote oog en blijkbaar werden/worden(?) daar niet veel dna gegevens vastgelegd.

Ben benieuwd met wat voor oplossing ze voor jou komen.