Hij is door het NRPS erkend en zijn veulens krijgen een vol NRPS papier. Ik bied hem echter niet heel actief / commercieel aan als dekhengst, zijn sportcarriere heeft altijd voorrang gehad. Ik heb zelf nu ook een paar nakomelingen van hem en hoop dat dat waardige opvolgers van hem gaan worden. Hijzelf is inmiddels 18 jaar en nog volop actief in de mensport met succes!
Ik heb mijn fokmerrie nu nog buiten staan, dit weekend gaat ze ook weer naar binnen. In mijn veulen-box heb ik ook een camera hangen én ik gebruik altijd een birth-alarm, dat vind ik ideaal!
Onze merrie is nu 176 dagen drachtig! Ze staat nog 24/7 buiten zonder deken. Alleen met heel koud of nat weer gaat ze op stal. Hopelijk is het in april mooi weer, dan kan ze haar veulen lekker in de wei krijgen.
Wat zijn jullie ervaringen met birthalarm? Gebruiken jullie dit of zijn er ook die het zonder alarm en camera's afwachten?
MarijeR
Geplaatst: 13-11-14 14:32
Hier ook halster alarmen en camera's (online). Sinds de camera's online staan (2004) heb ik geen bevalling meer gemist. Als de merrie onder de camera stond iig Daarvoor gebruikte ik alleen de birth alarm, vaak voor niets naar de stal maar wel bijna altijd alarm op het juiste moment. Of helemaal niets en dan om de 2 uur gaan kijken en het soms dus missen... Ook wel gewerkt met een alarm met zweet-sensoren maar dat werkte echt niet
Camera's zijn zo handig. gewoon lekker naast bed en er niet uithoeven . Ik gebruik geen alarm, meestal heb ik het geluid er zacht opstaan, en ik word gemiddeld wakker van elke scheet die ze laten, vorige keer ook niet gemist. en dat was ook puur op geluid, want merrie ging uiteraard in het 'dode hoekje'van de camera staan. lol Mijne zitten op 171 en 156 dagen (heb mij vorige maand alweer misrekend)
ik heb ook camera's en gebruik een halsteralarm, dat kan ook fijn buiten en is minder belasting voor de merrie imo
Wou ik ook graag Spijtig genoeg heeft Khaleesi echt een dun huidje en als ze langer dan 2 dagen haar halster om heeft krijgt ze een schuurplek op haar neus. (Zelfs met een beschermbontje eromheen )
Wat gaan jullie alweer hard. Hier alleen een camera en de caravan voor de stal. Was dit jaar goed de aanloop naar de bevalling te zien. Ongeveer twee uur van te voren begon de melk uit haar uier de spuiten en was ze wat onrustig.
Vanuit onze slaapkamer kijken we zo in de stallen, maar...Wij willen haar buiten haar veulen laten krijgen als het even kan, dus dat kan dan niet met camera.
Ik laat ze ook liever veulenen op stal hoor. Alhoewel één merrie mij dit jaar verraste; die stond een ochtendje buiten (even lekker zonder birth alarm) en opeens stond haar veulen er naast! Gelukkig allemaal goed gegaan!
Bij mijn eerste veulen had ik zo'n halster-alarm gehuurd. Wat een onding vond ik dat zegt! Werkte absoluut niet naar behoren. Geef mij maar gewoon een birth alarm aan een singel, met goede onderleggers / singelbontjes gaat dat prima en heb ik nooit drukplekken oid gehad. De camera is dan ideaal om bij een alarm te kijken of het 'echt' of 'vals' is.
Ik mag alles bij pepper, maar de andere pony's moeten opletten.
Veulen was vandaag erg actief!
AstridJ
Geplaatst: 13-11-14 22:15
Roxy was altijd al wat gevoelig op de buik maar is nu nog gevoeliger. Ze trapt niet maar kijkt af en toe even met de oren in de nek achterom. Ook met rijden vind ze het niet fijn als je je been te ver naar achteren legt. Het veulen voel ik nu volop en steeds duidelijker, ik voelde het pas vanaf 200 dagen.
Roxy's kling is trouwens al wat langer aan het worden, is dat bij jullie merries ook al zo?
Fotsy
Geplaatst: 14-11-14 09:46
Heb ook de indruk dat haar kling aan het rekken is net als de banden die al wat slapper worden, mijne is 210 dagen.
Roxy is nu 218 dagen. De banden worden idd ook al slapper en de kamers die voor de uier zitten zijn ook al wat voller. Dat is overigens een maand geleden al een beetje begonnen. Zo ook de uiers die iets meer zijn gaan hangen.
Hier zijn de uiers zelf nog leeg, maar dat stukje ervoor begint wel iets dikker te worden (201 dagen)
Fotsy
Geplaatst: 14-11-14 13:57
Aan de uier nog niet echt veel te zien, ga er nog eens opletten maar mijn merrie heeft echt mini's
sultan15
Geplaatst: 14-11-14 18:42
Fairy is overmorgen 7 maanden drachtig maar heeft toch al wel wat uier. Ik zal morgen wel even een foto maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Na haar vorige veulen is haar uier niet echt meer helemaal slank geworden dus maak me er niet echt zorgen om, maar vraag me wel af of meerdere merries dit ook hebben.