[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:30

DB Gefeliciteerd!!

Mona is vandaag opgehaald en inderdaad ik had haar ook wel willen zien in het voorjaar. Maar de handel zit toch in mijn bloed :P dus dan toch even kijken of ik haar zo verkocht krijg en ja als dat beest gaat lopen dan is iedereen verkocht :)

En ik ga eerst even alles verkopen wat nog verkocht moet worden.. En dan van het voorjaar eens kijken kijken of we iets nieuws vinden.. Of er moet echt iets op mijn pad komen :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:22

Agarcia: hij zal aan het oefenen zijn voor als hij eruit is! Rek en strek! :)
Inowa: ja ze draagt echt anders als de voorbije jaren, idd misschien omdat ze meer onder het zadel is.

Het weer is hier ook rot, regen, wind en hagel... brrr lekker voor de kachel onder een dekentje, zalig!! :)

DL: ja poetswerk idd :Y) maar mijn ruin is ook een schimmel, dus ik ben wel thuis in poetsen... al hoop ik stiekem dat het veulen zwart wordt zoals Hera. :) En spijtig dat je haar al hebt verkocht, was ook wel benieuwd, maar fijn dat ze een heerlijk nieuwe thuis krijgt!!
Dwyne: mooi buikje al ! Hera ziet er zo ongeveer ook uit nu, ze zit vandaag op 216 dagen. Ze is maiden dus niet zo veel buik te verwachten en ze is nogal langgelijnd, dan zou je de buik minder zien zo schijnt...
Marije: wat een buikjes!!! Heerlijk!! :P
Muzefee: hebben, hebben, hebben!! Wat een prachtige bead!!!
Neon: hier ook nog niks gevoeld... |(
LL: ze ziet er mooi uit zo geschoren!
Joto: ik duim dat het met Indira goed nieuws is volgende week! En gefeliciteerd!!!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:24

Ik heb ook nog niks gevoeld.. maar ben ook nog niet gaan voelen.. Weet alleen niet of dat al kan op 155 dagen?

En inderdaad muzefee die is echt prachtig.. waarvoor zijn die dingen eigenlijk als ik mag vragen?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:03

Normaal zou het kunnen vanaf maand 6... dus vanaf dag 180...
Maar uitzonderingen bevestigen de regel.... :)

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:31

Beste mensen ik kom even binnenvallen vanuit het DBT 2011, aangezien daar nog maar weinig mensen in actief zijn en ik toch een vraag heb.

Voor jullie is deze kwestie nog ver weg, maar ik heb een vraagje over afspenen en wil daar graag jullie mening over.

Ik heb op dit moment nog 1 merrieveulen bij haar moeder staan (rijpaard), zij wordt 14 dec 5 maanden oud.
Bij goed en droog weer kunnen zij overdag samen de wei op, maar zoals nu, met die regen gaat dat niet want we hebben nogal lage grond en ze lopen dan alles tot bouwland(modder).

Ze staan dus nu op stal, zijn gisteren nog wel de hele dag buiten geweest. De stal is 3 x 6,5.
Maar de merrie heeft een slecht achterbeen, versleten pees, en moet eigenlijk wel bewegen, en het veulen uiteraard ook.
Ik vind het niet eerlijk om ze op stal te laten, maar het land kapot laten lopen is ook geen optie en wordt één grote glijpartij.

Wat zouden jullie doen, het veulen afspenen zodat de merrie de grote stal voor zichzelf heeft en het veulen haar eigen stal en ze overdag apart van elkaar in een steenpaddock kunnen? (samen in een steenpaddock gaat niet, is net te krap aan)

Of het veulen er nog even bij laten en de stalperiode voor lief nemen, ze naar buiten doen wanneer mogelijk en afwachten tot droger weer?

Ik vind het wel een beetje jammer om haar nu al te moeten afspenen omdat ze nog maar 5 maanden is en het nog goed gaat met merrie en kind samen, wél eet de merrie als een olifant, ongeveer 2 plakken hooi van zo'n grote baal per dag, en daarnaast nog krachtvoer.

Graag hoor ik jullie mening hierover!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:07

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:09

Moeilijk Magic_Ice... Hebben ze samen een grote stal? Ik ben bang dat het de komende tijd niet echt beter wordt in het land, dus ik denk langzaamaan afspenen. Misschien op stal nog wel bij elkaar, maar buiten apart?

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:11

Muzefee, op stal bij elkaar en buiten apart lijkt me niet verstandig ivm het uier van de merrie, risico op uierontsteking doordat het veulen dan toch een paar uur niet drinkt en daarna weer wel.

Áls ik ze afspeen dan blijven ze op stal en op de paddock naast elkaar omdat de merrie nogal een oermoeder is (fokmerrie en nooit van veulens gescheiden geweest tenzij bij het afspenen) en anders door het lint gaat, zo heb ik het met haar vorige veulen ook gedaan en na een paar weken kunnen ze dan wat verder uit elkaar.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:21

Muzefee wat een gave bead heb je geknutseld. Ga zo ook nog even op de link die je gegeven hebt kijken.

Inowa ik vind Winoa toch zo'n leuk koppie hebben... <3 echt heel lief.

Joto dat klinkt allemaal een stuk positiever gelukkig. hopelijk krijg je groen licht.

DL Fijn nieuw tehuis voor Mona dus. Ach wie weet kun je volgend voorjaar kijken hoe ze eruit ziet en loopt.
Fijn dat je haar hebt kunnen verkopen.
Nu op zoek naar een andere drachtige merrie? Of laat je het even zo.

Magic Ice met 5 maand kun je een veulen wel afspenen. Maar in een stal van 3 bij 6.5 kunnen ze ook samen staan.
Mijn gedachte is dat het voor de merrie waarschijnlijk geen toegevoegde waarde is of ze daar alleen in staat of met een veulen.
'bewegen' op stal is ondanks de grootte niet echt mogelijk.
Is het zoals Muzefee ook aangeeft mogelijk om ze over dag een paar uurtjes te scheiden en ieders op een paddock te zetten en dan op stal weer bij elkaar?
Dan zou ik daar ook voor gaan.

Agarcia jammer dat je daar geen filmpje van hebt... boink boink boink ik heb er een hele voorstelling bij :D :D

Hera dus een goede oplossing gevonden! Fijn dat ze straks niet meer hoeft te springen, dat lijkt me zover in de dracht echt niet leuk.
Maar goed das een gevoel, ik heb er geen verstand van... onze barokkies springen niet onder het zadel.
(al wil zoonlief dat volgend jaar gaan oppakken maar niet met een van de drachtige merries).

Leuke buiken allemaal weer.

Hier ook echt naar weer, Hagelbuien, Sneeuwbuien en af en toe regen.
Wat een water.....
Paarden staan op de paddocks, ze hebben een stuk verhard en een stuk zand... naja zeg nu maar zwembad.
Ik voer ze hooi op het harde en tot nu toe zijn ze tevreden. Ze komen in ieder geval nog minimaal 7 uur buiten dus das fijn.
Grappige is dat ze toch echt wel in de blubber gaan. Lekker een rondje rennen. :roll:
Van mij mag het gaan vriezen. :brr:

edit: heb jouw reactie gemist magic.
Hier gaat dat prima, mijn merrie (ook ervaren fokmerrie) kan ik rustig een paar uur buiten zetten zonder veulen. Geen uierontsteking!
Geen enkel probleem. Veulen is nu ook ruim 5 maand oud.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:30

Koatictjinta: ja, idd, lijkt me voor haar niet zo leuk meer dat springen dan, al heeft ze nog geen last met rijden. Ze is dan ook nog niet echt dik. Als het springen niet te frequent is en niet te hoog moet het volgens mij nog wel kunnen tot half januari, dan is ze 8.5maand en zal ze nog wel wat dikker zijn.

Mijn oudjes staan nog altijd van 7u s morgens tot 16u op het land. Goed het wordt blubber, maar ze binnenhouden is echt geen optie, dan breken ze het kot af.
Cassano komt overdag een paar uur in een verharde loopstal en s avonds zet ik hem paar uur in de zandpaddock (lees zwembad) dus hij heeft zijn beweging. Die vindt het niet zo erg om wat in de stal te moeten staan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:40

Hier gaat het inderdaad ook altijd goed. Wegens het natte land gaan merries met veulens en de andere groep nu apart naar buiten, maar de veulens komen als ze binnen staan wel apart van de moeders, meer i.v.m. de ruimte in de stal de hele dag. Dan staan ze ook van 10 tot 4 apart van elkaar en hier ervaren we geen problemen. Maargoed, natuurlijk is niet elk paard hetzelfde en misschien heb je het wel al eens meegemaakt dat ze uierontsteking krijgen. :)

Maar het is wel bar en boos nu met het land... Het was laatst zo mooi droog geworden! Nu zo'n baggerbende. :\ Ben benieuwd hoe ik Heaven vanmiddag van het land haal, ik verwacht als varken. :+

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:43

@muzefee en kaotictjinta, Ik heb nog niet eerder uierontsteking meegemaakt, maar mij is altijd verteld ermee op te passen.
Spenen op 5 maanden kán, dat weet ik, heb mijn hengsten ook allemaal op die leeftijd afgespeend omdat ze echt te vervelend werden voor hun moeders.
Misschien moet ik ze dan maar voor een uurtje of 4 overdag op de paddock náást elkaar zetten, wellicht een goed plan.

edit: typefout

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:49

En anders probeer je het op te bouwen? :) Ik moet zeggen dat de twee veulens die hier om de dag apart staan van hun moeder nu 7 maanden zijn, dus dat is wel een verschil, die zijn alweer een stukje meer op zichzelf. Wel schieten ze direct naar het uier als ze weer bij moeders komen te staan. :j

Ik zal snel even een broodje eten en dan hopen dat het even droog blijft als ik op de fiets moet zo. :+

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:10

Magic: ik zou denk ik spenen of inderdaad scheiden.. Ik heb Gerano er al met 4,5 maand afgehaald zodat de koper hem mee kon nemen.

@ kao: Voorlopig doen we het even rustig aan en verkopen we eerst even wat we nog hebben. Maar ik zeg nooit nooit aangezien als ik weer iets tegen kom het dan toch weer koop haha.

@ Muzefee: Ik vind ze echt prachtig en wil voor fab eigenlijk ook wat hebben.. Heb een hele gave gezien op je site(die fel roze helemaal onderaan bij de summer colectie) maar moet eerst even wachten op salaris :P

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:52

Muzefee: vind de bead met dromenvanger van de timbalandcollectie prachtig! En de featheroorbel met fazantenveren ook!! Stuur je ook op? :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:29

Bedankt allemaal voor de complimenten over de beads! :D

Heb hier nog enkele dromenvangers liggen, maar ik zal jullie allemaal even PB-en nadat ik bij Heaven ben geweest! :j

Nu even een bakje thee, ben wat natgeregend... Dus even opwarmen en die kant op, om weer nat te regenen. :')

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:15

Nou hier is het stres in de wei hihi.
Zijn 2 nieuwe hengsten gearriveerd waarvan 1 zeeeeeeer dominante.
Was hij van mij geweest was de casterateur er morgen al geweest maar ok.
Kyra staat dus ook op de wei en nu is mijn hengst (ook dominant) aan het rivalideren met de nieuwe hengst pffff.
Wordt helemaal krankjorrem.
Even voor de duidelijkheid beide hengsten staan ver uit elkaar maar lopen nu continue langs het draad af, heen en weer heen en weer.
Maar goed zal vast over gaan.
Kyra gaat overigens hardstikke goed die is inmiddels alweer bijna 115 dagen dus er zit vooruitgang in.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:02

Oh dat is altijd wat met hengsten... Hopelijk is de rust snel wedergekeerd. :j

Heaven stond alweer op stal, was vlak voordat ik kwam al binnen gehaald. Lekker doorweekt natuurlijk, maar maakt haar niet uit, ze is niet van suiker. :') Ze blijft wel gevoelig bij d'r buik, ze dreigt nu echt, dus ik denk dat het gevoelig wordt voor het uier. :(:) Laat het wel voor wat het is, ga haar er niet onnodig mee lopen klieren alleen maar omdat IK het veulen wil voelen. En wie weet laat ze het op den duur wel weer toe, en anders maar niet.

Zo even lekker eten en daarna nog even met m'n moeder bij de Formido kijken, kerstsneupen enzo. O:)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:16

Kyra deed dat bij haar 1e dracht ook.
Maar heb haar duidelijk gemaakt dat ik de baas ben en dat ik wil doen wat ik wil en nu geen problemen meer.
Was ook wel erg makkelijk met het veulen moet ik zeggen.
Want een hoop piepen was het wel omdat het toch wel zeer deed en ze het raar vond maar toelaten deed ze het wel.

En inderdaad met hengsten altijd stress.
Heb hier 6 paarden staan en 4 hengst, 1 merrie, 1 ruin.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:31

Ik zal v/d week als het weer het toelaat weer mooi even aan het grondwerken, dan heb ik m'n stick er ook bij en kan ik vanaf een goede afstand onder de buik. :j Een trap incasseren hoeft van mij niet. :n Ach en als het niet zo mag wezen weet ik toch prima hoe ze is tijdens een dracht, hormonen zijn natuurlijk ook weer wat op hol, er veranderd zoveel in haar lijf wat ze zelf waarschijnlijk niet altijd snapt. :(:) Het loopt allemaal wel los. ;)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:40

Ja dat hoeft van mij ook niet klappen ontvangen hihih.
Ik persoonlijk vond het in ieder geval handig dat ik het geoefend had.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:42

Jody, je hebt van mij ook een pb ;) Heb je website al even uitgepluist wat wordt je daar hebberig van!

Magic heeft een afspeendilemma. Gezien het slechte weer en de leeftijd van het veulen zou ik zeggen afspenen. Als ze dan toch nog naast elkaar blijven staan op stal lijkt me dat helemaal geen probleem. Het opvoedkundige effect heb je dan nog steeds iets maar ze is zeker wel oud genoeg om over te gaan op vast voer. Hebben ze beide net even iets meer ruimte om te bewegen. Vrees dat de weidegang de komende weken is afgelopen...

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:48

kyrkelover schreef:
Ja dat hoeft van mij ook niet klappen ontvangen hihih.
Ik persoonlijk vond het in ieder geval handig dat ik het geoefend had.

Is het zeker! Maar Heaven is zo nu en dan wel een haaitje. O:) En niet dat ik liever heb dat het veulen straks klappen krijgt, denk dat ze daar sowieso wel anders op reageert. We zullen zien! :D Het kan ook een periode zijn dat gewoon wat licht geraakt is. :)

@ Dwyne, zag het, haha! Kan me voorstellen, ik vind het ook leuk om te hebben en moet sowieso de website nog grondig updaten, maar hik er wat tegenop. :o

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:54

Haha, ik ga 't wel een keer filmen.

Hera, HIJ ja :* kun je toekomst zien? :o Ik hoop toch echt op een gezond merrietje zoals de vorige keer :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:27

Ik hoop ook echt zo zeer op een merrie veulen vooral omdat mijn combinatie nooit meer overnieuw gedaan kan worden aangezien dat de hengst er niet meer is.. Hij zou nu volgend jaar 3 jaar zijn geworden.. En hij was met zijn 2 jaar al 1.70 dus ik hoop ook echt op een groot veulen.. en het liefst zwart :)