[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:22

Ik verkoop nooit ongeboren. Je weet nog helemaal niet wat er komt. Prijs bepalen kan dan ook niet.

Ik heb net ons laatste veulen verkocht. Blij mee dat ze alle 3 weer een plek hebben gevonden.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:33

@Baudyh: Ik heb het ook nog niet verkocht. Ze wil het reseveren. Ik zeg ook niet dat als het veulen er nog niet is ik er meteen geld voor moet hebben, beetje onrealistisch is dat in dit geval.. Ik zeg ook afhankelijk van het exterieur en beweging. Maar ik ben wel benieuwd ( mocht alles wel goed zijn. ) wat mensen ongeveer vragen voor iets gelijks als dit aankomend veulen. Ik weet inderdaad niet wat er komt, ik vraag alleen op basis van stel dat alles verder in orde is met deze info die ik er bij zet. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:41

Reserveren kan wel. Maar ik zou de prijs bepalen als het er is.
Dat reserveren gebeurd hier ook wel. Maar de ervaring leert dat ze dan vaak een merrie willen en dan is het een hengst of anders om ;-)

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:45

Ik heb ook nog mijn jaarling die te koop komt, komt ook uit mijn merrie Irvina. Nakomeling van Milford.
Komt uit Maart 2021. Mooi hoogbenig, met 3 fijne basisgangen. Homozygoot zwart. Normale prijsklasse, fijn huis is voor mij het belangrijkste.

Mocht iemand nog iemamd kennen die een leuk paardje zoekt?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:03

Ik zou gewoon rondkijken welke prijzen er voor gevraagd worden Quarter x nrps echt geen idee.
Ligt eraan wat het dekgeld is. Ze eten hetzelfde als een kwpn -er. Dus daar zit niet veel verschil.
Maar inderdaad welke kosten komen er nog meer bij.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:09

Ik vind prijzen voor kruisingen sws lastig. Ik heb er zelf weinig voor over.. maar ik ben ook geen fan van kruisingen. Als veulen weet je niet wat je uiteindelijk koopt, als ik dan voor een kruising zou gaan zou ik pas volwassen kopen. En ook onder de prijzen van volle sport pony's of paarden.

Daarin heb je uitzonderingen. Zoals kleur verkoopt altijd, vind ik geen goed ding. Maar het werkt wel altijd. Kwaliteit of niet, kleur verkoopt. En liefhebbers. En als t een volwassen beleerde pony is bijvoorbeeld vind ik braafheid meer wegen dan papier als bijvoorbeeld kinderpony.

T is maar net wat iemand zoekt. En er is voor elke markt wel iemand. Alleen voor de ene markt meer dan voor de ander. Maar voor alle markten geld: je hebt maar 1 gek nodig.

En ik denk dat het wijs is om in ieder geval je kosten in beeld te hebben.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:11

Kayley misschien kan je beter iets doen als in “optie op eerste keuze” ofzo? Dan kan jij eerst zien wat je ermee wil, en staat alles nog open om te bepalen.
Ik heb 2 jaar terug 2 shetjes verkocht in utero, met voorschot en alles. Ik verwachtte er toch 4.
Uiteindelijk 1 merrie drachtig verkocht want had er toch nog 3, en dan verwierpen er nog 2, dus had er nog maar 1.
Daar kwam dan het meest leuke en schattige ding uit. Ik baalde wel even dat die dus al verkocht was. Afspraak is afspraak. Wel naar topmensen enzo verder dus dat troostte wel. Uiteindelijk een jaarling erbij verkocht zodat ze toch aan hun 2 pony’s zouden komen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:29

Ik heb een soortgelijke ervaring nu kayley. Ik ben in december benaderd door iemand die een Zilver nakomeling wil. Perse van mijn merrie want die geeft ze braaf. En omdat ik met mijn veulens veel onderneem zoals het veulen abc, maar ook meer. Mee naar het strand, het bos (dus trailer op), baby schriktraining, vliegendeken/masker op en dergelijke. Ook ga ik ermee naar de keuring. Zodoende heb ik dit jaar ook niet vaker met Perry gedekt (veulen voor mijzelf) maar toch de overstap gemaakt naar een stamboek Friese hengst. Mijn merrie geeft geen vol papier veulen omdat ze zelf geen ster/preferent is. Maar de merrielijn is wel vol papier. Doormiddel van de veulens probeer ik haar preferent te krijgen zodat ze wel een vol papier krijgen. En ik heb haar nu in training voor het sport predikaat.
Ik heb dan een prijs genoemd waar mijn andere veulens voor weg zijn gegaan en dat de prijs nog niet vast staat. Veel kosten heb ik niet gehad, ze was in 1x drachtig van deze hengst. Dus 1000 dekgeld en 4 a 5 keer scannen

Kosten van het veulen blijft wel gewoon van mij. Dierenarts kosten, hoefsmid, keuring,stalling , brokjes, ontworming enz. Ik vraag als het veulen een maand oud is de helft van het aankoopbedrag. De rest als ze hem/haar ophalen. Als ze er van afziet hou ik het voorschot,mits natuurlijk overlijden/ernstig ongeluk. Dan stort ik het terug

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:40

Mijn kosten wat ik tt 5 maanden ongeveer kwijt ben is 1800 euro.

Baudyh: Die combinatie is heel lastig te vinden. Hier heb ik inderdaad ook al voor gekeken.

Cioccolato: Ja dat is ook lastig met kruisings. Het word sws weer een palomino met ik denk weer w20 er in. Maar het is net wat je zegt: je hebt maar 1 gek nodig.

Knolselder: Ik wil het hoogst waarschijnlijk niet zelf houden. Toen ik haar liet dekken, was ik daar misschien wellicht nog in overtuiging van mocht er een merrie uitkomen. Maar ik heb met D echt een band opgebouwd nu. Sterker nog: als ik moest kiezen tussen zijn moeder of hem, gaat zijn moeder. Misschien dat het dan anders is met de andere. Dat moet ik nog zien. Ik ga zowiezo niet 2 veulens houden.
Dat is ook rot uitgepakt dan bij jou!
Dit is ook de reden waarom ik niet gelijk geld er voor wil. Zij was het daar wel mee eens. Ze wil ook dat hij/zij het zelfde als D is. Mocht ik het veulen wel houden, dan wil zij D. Hoe dan ook, ze wil 1 van de 2 veulens. Of het nu D is of het aankomend veulen.

Kabayo: Lastig he? Bij mij is het exact het zelfde. Het veulen kan eigenlijk heel het ABC als hij van mams af gaat. Is mee naar buiten geweest, de trailer op, wassen, poetsen, voeten optillen. Zij weet ook dat ik dat voor haar wil doen. Ik weet alleen echt niet wat zo een kruisng oplevert.. Ik heb gekeken voor dezelfde kruisingen. Maar daar staat vrij weinig over op internet. Ik moet wel zeggen dat ik er van schrok dat een halfbroertje van hem verkocht werd voor 5k als NRPS x haflinger. Nu geloof ik dat er wel markt is voor ze wegens de kleur en de W20.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:10

Kosten poeh.... ik heb een jaarling 100% gezond nu, maar wel een rot start op de kliniek die heeft mij nu 7800,- gekost (excl. eten, maar wel dekgeld, scannen, verwerpen op 60 dagen, weer insemineren, scannen, regumate 3 maanden en dan dus 2 weken kliniek en de nageboorte die eraf gepeld moest worden bij mama). Is een plaatje van een beest top echt top karakter, dus gaan echt niet voor een appel en ei weg, daar ga ik niets meer op verdienen..... dus blijft ie nu maar staan en ga ik er zelf wel mee rijden := maar ik hoop nu wel op een hengstveulen volgend jaar want er moet echt iets uit nu :=

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:22

Je kunt ook niet een prijs bepalen op wat het jou heeft gekost.. Een prijs bepaal je op basis van kwaliteit. Tenminste, wij wel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:37

Vulina schreef:
Je kunt ook niet een prijs bepalen op wat het jou heeft gekost.. Een prijs bepaal je op basis van kwaliteit. Tenminste, wij wel.

Klopt hier ook :j

Maar er is natuurlijk wel ergens een "basisbedrag" wat een veulen überhaupt waard is. (Waard is een groot woord. Altijd de slachtprijs. Is per persoon verschillend) Ik zou een veulen nooit voor 3000 weg schieten eerlijk gezegt. Maar hoeveel daar nog bij komt kan je nu nog niet zeggen
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 05-09-22 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:39

Daarom wel goed om in je hoofd te hebben hoeveel een veulen je kost. Gemiddeld, normaal gesproken zonder gekkigheid.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:45

Vulina schreef:

Oh absoluut dat doe ik ook wel, maar wat ik hem waard vind hoeft een ander niet zo te vinden, ze komen niet eens kijken nu zelfs vorig jaar niet, ik had 1 kijker, maar die wilde hem pas als ze erop kon zitten maar dan wel voor hetzelfde geld. Tsja....... En een jaarling verkoopt gewoon rot.... je kan een jaarling ruin niet zomaar in een opfok gooien dus dat beperkt het wel. Maar ik ga er nu gewoon lekker zelf mee rijden straks en dan zie ik wel weer. En ja mijn VP was wellicht wat hoog, maar verdom het om te zakken en ik zit gelukkig ook in de zeer gelukkige positie dat paarden hobby zijn, onze bedrijven buitengewoon goed lopen en hij dus ook gewoon kan blijven ook al kan ik er qua fokkerij hobby helemaal niets mee. Als hengst was hij echt niet goed genoeg en die kan ik ook niet aanhouden. Heb hem ook uit de verkoop gehaald hoor, hij staat (als het goed is) nergens meer te koop. Einde van de maand op de rontgen voor evt chippies, dan is ie nog duurder :+ :+ :+ :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:47

Je kan m toch gewoon naar de opfok doen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:51

Cioccolato schreef:

Na alle pech in de opfok begin ik er niet meer aan. Bij mij groeien ze in de groep op. Hij heeft een geweldig jaarling maatje en een mini om mee te dollen, de merrie en zijn grote broer (paard van vriendin) hebben hem wat opvoeding bijgebracht. Gaat helemaal prima zo. Maar er moet uiteindelijk wel iets weg, die hectare grond groeit niet mee met mijn hobby :=

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:52

stille meelezer weer :) Maar @kabayo ik ben ook benaderd geweest met de vraag of ze een veulen mogen uit mijn merrie ook omdat ze zelf een top all-rounder is en haar eerste veulen super rustig en kalm is. Vind dit wel wat moeilijk om idd te weten wat ik er voor moet vragen, en of ik het wel effectief ga doen. Zoiezo ga ik ze volgend jaar dekken normaal voor mezelf, Maar die mensen zijn zeer hard geïnteresseerd dat ik aan twijfelen ben wat ik ga doen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:52

Afbeelding

En met zijn grote vriendin (en jaarling zusje):

Afbeelding

Oh ja mijn gras is op, maar hebben onbeperkt voordroog bij de paddock....

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:02

AnsDM: Ik persoonlijk zou dat nooit doen als ik nog geen veulen voor mijn eigen er uit gefokt hebt. Maar dat is ieder zijn eigen ding natuurlijk. Heeft je merrie wel is eerder een veulen gehad?

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:10

@kayley ja vorig jaar :) Normaal was het de kans dat die ging blijven maar is dan uiteindelijk toch verkocht geweest aan vrienden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:41

Mer1980 schreef:
Cioccolato schreef:

Na alle pech in de opfok begin ik er niet meer aan. Bij mij groeien ze in de groep op. Hij heeft een geweldig jaarling maatje en een mini om mee te dollen, de merrie en zijn grote broer (paard van vriendin) hebben hem wat opvoeding bijgebracht. Gaat helemaal prima zo. Maar er moet uiteindelijk wel iets weg, die hectare grond groeit niet mee met mijn hobby :=

Oh je wil het niet. Dat is wat anders dan dat het niet kan

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:28

Klopt doe niet meer aan opfok, heeft mij goud geld gekost. 18 paarden los geraakt en natuurlijk die van mij als enige vol in het prikkerdraad in een bos, kan de opfok niets aan doen, maar het overkomt mij wel weer, ook al eens een jaarling verdronken, uiteraard ook alleen die van mij. zucht.... laat maar dus.. Nu heb ik er 24/7 een camera op en groeien ze op onder mijn dagelijkse toezicht. Ook dan kan er van alles gebeuren maar kan ik mijzelf de schuld geven.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:55

kosten berekening is altijd lastig van wat een veulen kost.
Als dekken even niet lukt heb je al meer dierenarts kosten, en wordt het veulen na de geboorte ziek ook weer dierenarts kosten.
En de waarde is ook wat is de kwaliteit van het veulen en wat voor bloedlijn heeft de moeder.
Mijn veulens die ik fok uit 2 verschillende moeders zijn ook verschil in prijs en dat komt door de moederlijn.
Eigenlijk van beide merries heb ik altijd al mensen die graag hun veulens willen kopen.
Maar ik laat nooit iemand een veulen reserveren voordat het eruit is.
Nu toevallig met 1 veulen dat ze hem met 1 week oud hebben gekocht en dat doe ik eigenlijk ook nooit zo snel. Want het is met 1 week oud veulen een prijs bepalen ook lastig.
Maar ze gaan bij mij nooit onder de 10.000 euro weg.
En willen koper dat niet geven dan blijven ze gewoon tot dat ze 3 jaar oud zijn en zadelmak.
En soms hou ik ze dan zelf als wedstrijdpaard :)

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:58

Mer1980 schreef:
Klopt doe niet meer aan opfok, heeft mij goud geld gekost. 18 paarden los geraakt en natuurlijk die van mij als enige vol in het prikkerdraad in een bos, kan de opfok niets aan doen, maar het overkomt mij wel weer, ook al eens een jaarling verdronken, uiteraard ook alleen die van mij. zucht.... laat maar dus.. Nu heb ik er 24/7 een camera op en groeien ze op onder mijn dagelijkse toezicht. Ook dan kan er van alles gebeuren maar kan ik mijzelf de schuld geven.

Ik snap het met de opfok die pech heb ik ook al vaak gehad.
3 x een dood paard veulen jaarling en een keer een 2 jarige :(

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:04

Hier gaan ze eigenlijk altijd tussen de 4000-6000 weg. Soms een uitschieter naar boven.
Verkoop ze altijd aan huis. Nooit via een veiling.