[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:56

OYYO, ah wat slim om het merrie voer probleem op te lossen met veulen brok!

Hier ook merrie die al dik wordt van kijken naar voer en met alleen hooi prima op gewicht blijft.
Ik geef wel Force en oerbalans erbij
Iemand daar ervaring mee?
Kan ik dat ook meer gaan geven ipv ander voer erbij?

Chelleke1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:10

Doe ik ook even mee met de uiers :D
Afbeelding
Ik kan helaas geen dagen zeggen want dat weet ik niet. En als diegene die haar gedekt heeft eerlijk zou zijn dan had ik het kunnen weten.
Toen ik ons paardje kocht heb ik haar verleden geprobeerd op te zoeken. Ik ben daar best ver ingekomen voor een import. Ze heeft eerst ongeveer 9 jaar in Engeland gestaan bij haar mama en familie en is in Belgie terecht gekomen. Daar is ze uiteindelijk gedekt en die meneer heeft haar verkocht aan een man met de afspraak het veulen terug te krijgen. Dat is niet gebeurt want meneer heeft haar ook weer drachtig verkocht aan een stal. Ik kocht haar daarna. Ik ben dus in een korte tijd haar 4e huisje al :( Maar die meneer die haar gedekt heeft vind dat hij recht heeft op het veulen of dekgeld, als ik dekgeld betaal krijg ik de dekbon. Dus hij zegt niks meer want ik ga dat natuurlijk allemaal niet doen.

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:13

Simone, ik heb zijn haar opgestuurd :)
In eerste instantie dacht ik perlino, omdat zijn vacht echt donker is voor een dubbel verdunde. Maar zijn manen en staart zijn net zo licht als die van mijn palomino veulen van 10 jaar geleden. Dus ik neig nu toch naar cremello. Mede ook omdat hij veel wit heeft. Dat zegt natuurlijk niet alles, maar wit toont wel sneller op vosbasis dan op zwart(bruin) basis.

Helaas verwachten ze pas rond 10 mei de uitslag -O-

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:30

Simone25 schreef:
Bedankt voor de felicitaties !
Ik loop in dit topic nog wat achter maar in het vorige deel zag ik veel veulens met dekentjes op. Die van mij heeft ook een (honden) dekentje op gekregen (hij was aan het bibberen en het vriest ook snachts.. ). Maar wat is het juiste moment om zo'n dekentje weer af te gaan doen?

Afroanita, wat een dikke buik!

Cynthia, ooooh wat een knap veulen!! Wat voor 1 is het? En is dat nu perlino of cremello? Ik weet nooit zo goed het verschil haha.

Bonte veulentje + Mama ook erg mooi stel!

Wat dragen sommige lang. Poeh.. blij dat die van mij juist vroeg bevalt haha

Ik heb hem alleen met sneeuw en regen en dus ook natte grond een dekentje op gedaan. Verder niet. Vanmorgen dus wel nog even, maar vanmiddag in het zonnetje met 10° niet.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:31

@grasje88: mijn merrie is vandaag 340 dagen..staat al 2 weken snachts met birth alarm omdat dit haar 1e veulen is (ook voor mij) en ik heb deze gehuurd en al in januari moeten bespreken..
Camera hangt er nu ruim een maand en ik kijk de camera enkele keren per dag.
En savonds voordat ik ga slapen en snachts nog paar keer als ik wakker word.
Maar ik heb er geen wekker of iets nog voor gezet want haar uier is nog minimaal..ook geen veranderingen aan de vulva of iets

Simone25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:39

Cynthia,
Oké spannend! Wel nog even geduld hebben dus. Maar, misschien lees ik het verkeerd hoor. Maar perlino is toch ook een dubbelde verdunning?

Mijne heeft best apart gekleurde ogen. Ik vroeg mij af wat normaal is bij valkjes. Iemand enig idee ?
Zal even een foto toevoegen. Lijkt wel een mix blauw/groen/bruinig haha.

Afbeelding

(Halster inmiddels gaatjes bij in gemaakt)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:59

Perlino is een dubbele verdunning van bruin.
Cremello van vos en Smokey Cream van zwart.

Ik neigde naar perlino, omdat hij zo donker is en in mijn ogen dan te donker voor een cremello. Die zijn over het algemeen ‘witter’ dan perlino’s.

De ogen van jouw valkje worden gewoon bruin.
Mijn valk uit 2016 had hele blauwe ogen. Die werden ook bruin, maar wel iets lichter dan van haar valkzus die bij haar geboorte al bruine ogen had
Afbeelding

Simone25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:04

Oke bedankt voor je uitleg!

Weten we dat ook weer. Vond het er zo apart uit zien toen de zon er zo op scheen.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:12

Wat een mega uiers komen er voorbij!

En veel op 320 dagen joh.

Hopelijk een paar veulies vannacht!

Hier heeft Lotus het halsteralarm om. Ze ligt echt nooit plat dus wel een goede indicatie.

Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:16

Lijst is inderdaad erg lang en denk dat komende week(en) alleen maar langer worden :D

Huisje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:24

Jeetje Chelleke wat een bijzonder verhaal. Gelukkig heeft ze nu bij jou een fijn plekje :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:25

Janinevv schreef:
Lijst is inderdaad erg lang en denk dat komende week(en) alleen maar langer worden :D

Daar ben ik ook bang voor. :')
Gelukkig komt er weer wat meer lente weer in zicht, hopelijk spoort dat de merries aan.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:26

Laurentii: ik heb dat ook altijd. Zit je even niet online zitten ze weer zoveel pagina’s verder.
En ja hé hij zal normaal voor de verkoop zijn. Maar weet nog niet precies wanneer. Er is vandaag bloed afgenomen om te kijken of hij homozygoot is of niet. Dan kijken we wat we gaan doen. Want vind het wat zonde om hem te castreren als hij homozygoot zou zijn. Aangezien er bij ons op stal geen hengsten mogen.

Oyyo dankje voordeel van een vriendin die fotograaf is :+

Ook mss nog even een leuk weetje voor de gene die het wat gevold hebben. Mira haar verband mocht ze eindelijk af vandaag! Zoo blij dat haar wond eindelijk toe is.

Ik wens nog aan alle wakers veel succes vannacht

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:41

Vulina schreef:
kyrkelover schreef:
Ook echt met 6 man op 320 dagen nu. Benieuwd wie er als eerste gaat.
Hier is alle rust overigens wedergekeerd. Ja ze heeft een bomvol uier die ook niet meer terugloopt met weidegang, maar geen flinke hars of kegelen of what so ever.
Kan dus zo ineens doorzetten, maar ook weken in deze fase blijven hangen.

Ik heb ook 1 op 320 dagen. Ik verwacht dat wij stiekem voordringen :)

Als jij dan de babyboom inzet
Heb nu natuurlijk de camera hangen en Treasure staat samen met haar mama op stal. Dit geeft soms zeer schattige momenten.
Afbeelding

Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:47

Jee chelleke wat een verhaal,sneu voor dr zoveel baasjes in korte tijd, fijn dat ze bij jou mag blijven, wel spannend ook wat er uit komt straks aangezien vader onbekend is.

Wat een volle uiers zie ik ook voorbij komen, spannend!!!
En een lange lijst ook, dat voorspeld vast een veulen boom..

Cynthia...ben toch benieuwd welke kleur hij uiteindelijk heeft, duurt lang idd de uitslag, heb kira in t najaar ook op kleur laten testen, moest kei lang wachten ook

Ansodm, fijn dat t goed gaat met de wond

Kira dr uiers zijn al een week of 2 onveranderd....
Merriebrok geef ik al een paar maanden, sinds een week of 3 heb ik t opgehoogd, uier vulde toen wel meer maar of t door de brok komt of toeval? Denk t laatste

Al een paar weken heb ik een camera hangen in de stal, birth alarm kreeg ik nergens gehuurd omdat ik geen uitgerekende datum heb, maar vandaag had ik mazzel, iemand was niet op komen dagen dus kon er toch eentje huren, halster alarm.
Pas 2x vals alarm gehad toen ze buiten stond, madam was dr pas gepoetste witte haartjes weer lekker vies aan t maken haha.

Sinds ze op stal staat vanavond geen alarm meer gehad, heb haar nog niet plat zien slapen, maar daar kom ik met t alarm gauw genoeg achter haha

Laat t veulen nu maar eens komen, verwacht dat ze nu wel rond de uitgerekende datum zal zijn aangezien ze half september volgens de dierenarts rond de 4 maanden was

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:58

Ik kijk nu naar een merrie die een marathon door de stal loopt en ineens begint te zweten *\o/*

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:59

Symke schreef:
OYYO, ah wat slim om het merrie voer probleem op te lossen met veulen brok!

Hier ook merrie die al dik wordt van kijken naar voer en met alleen hooi prima op gewicht blijft.
Ik geef wel Force en oerbalans erbij
Iemand daar ervaring mee?
Kan ik dat ook meer gaan geven ipv ander voer erbij?

Je kan uiteraard gewoon je oerbalans blijven geven een goede vitaminekorrel kan nooit kwaad, maar zoals hier ook al eerder is benoemt geef je merriebrok niet alleen om je paard op gewicht te krijgen. In merriebrok zitten veel toevoegingen die heel belangrijk zijn voor het veulen voor de ontwikkeling van het bot. Nu snap ik dat niet iedereen met een shetlander of een ander klein ras dit altijd geeft (al denk ik dat het ook voor hen goed zou zijn) maar zeker wanneer je een groot paard fokt waar juist groeistoornis in de bot groei zo veel voorkomend zijn zou ik je toch aanraden dan wel merriebrok of indien je paard echt te dik is minstens Podo Care (vitaminakorrel voor veulens en ook geschikt voor dragende merries) te voeren in de laatste 2 a 3 maanden.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:59

Spannend olga!!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:01

Jeeeey OLGA laten we het hopen!

Mer1980

Olga89 schreef:
Ik kijk nu naar een merrie die een marathon door de stal loopt en ineens begint te zweten *\o/*

oehhh spannend hoor! *\o/*

angelpam

Succes olga.

Miekies0710

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:07

Succes olga *\o/*

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:17

Chelleke welkom, nog een verrassingsveulen! Maar ik lees dat je er zin aan hebt, en fijn dat je ervaren mensen om je heen hebt op stal!
Wat baken dat die eigenaar die de dekpapieren heeft zo kinderachtig doet.

Kyrkelover het zet dus niet door.... hopen dat ze niet heek lang in deze stand blijft voor je....

Stalmelyn wow, dat lijkt toch niet lang meer te duren....

Huisje wauw, wat een borsthaar heeft je shetje! Maar wel ontwikkeling te zien, dat is fijn! Lastig als je de dekdatum niet weet....

J_emma je moet ergens beginnen met meten, en jouw merrie doet netjes eerst 9! Hoeveel dagen is Anne nu? Zie dat je nog niet op jet lijstje van Renske staat...

Immi_clar ben benieuwd hoe lang ze dan nu nog wacht.... moet je dus mega alert zijn als er bij haar vorige veulen alleeb een paar uur van tevoren een drupje aan hing

Huisje leuke bonte verzameling mini's  heb je!

Suffie wat een verschil in buik tussen happy en carlijn, mooi om te zien hoe ze allemaal weer op hun eigen manier hun veulen dragen!

Cynthia ben benieuwd naar de uitag, interresant! Maar nig even geduld hebben dus. Ach, wachten leren we hier wel

Simone wat een heerlijk snoetje heeft jouw veulen!

AnsoDM fijn dat ze zonder verband kan!

Treasure wat een lieve foto's!

Olga spannend, ik hoop op snel veulen nieuws!

Ben benieuwd of het volgende week banyboom word als het een paar dagen way warmer wordt....

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:17

Hier om 20.00 uur een prachtig hengstveulen!
Afbeelding
Afbeelding
Kopie van oudere broer

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:18

StalMelyn schreef:
Hier om 20.00 uur een prachtig hengstveulen!
[ [url=m/Mv2pZb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/GugJYa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kopie van oudere broer

Gefeliciteerd *\o/* *\o/* *\o/*