[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:26

Heerlijk Riv_Q

BusyMissy *\o/* *\o/* *\o/*

courtjuh en jeannaa gefeliciteerd met jullie combinaties

Spannend LaDonna75

Hier een geslaagde eerste dekking. Echt heel blij met gedrag van beide dieren.

Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

courtjuh

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 00:04

Blijft bijzonder vind ik... zo natuurlijk dekken

Hoop dat het ook meteen gelukt is!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 00:10

Mijn vorige merrie is natuurlijk gedekt. Vond het natuurlijk dekken veel ‘mooier’ dan het insemineren. Het contact tussen de merrie en de hengst (ontzettend goed opgevoedde en vriendelijke hengst was dat.) was heel mooi om te zien.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 01:49

Welkom courtjuh.

Jeannaa *\o/*

Caily. Fijn dat de dekking goed is verlopen

Busymissy. Fijn dat alles er goed uit ziet. Toffe hengst en vooral groot :oo

LAdonna. Spannend

Tiwi. Zo fijn om via bokt zo'n geweldig plekje voor Kees te hebben gevonden.

Langzaam maar zeker loopt het dekseizoen naar het einde. Ik hoop dat alles nog drachtig wordt van deze pogingen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:23

Gefeli aan de nieuwe drachtigen en dat het alsnog gelukt is

Je kan zolang doorgaan tot zaad beschikbaar is maar ik vind juli dekken veel te laat. Heb nu een nieuwe 2 jarige staan geboren eind juli en die achterstand op leeftijdsgenootjes is enorm vind ik. Extra jaar hebben ze nodig. Dus ik zou het niet doen als je fokt voor verkoop.
Volgend jaar gewoon vroeg beginnen uiteindelijk is dit maar zes maanden meer.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:27

Ik heb ook een 2 jarige van eind juli maar die loopt helemaal niks achter met leeftijd genootjes hoor :+ dus dat hoeft echt geen doorslaggevende reden te zijn. Is ook stukje opvoeding, of kun je je veulen nog kwijt in een groepje.
Ik vind wel dat ze iets extra tijd nodig zijn (met zadelmak en rijden etc) maar dat half jaar vind ik niet erg.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:04

baudyh dan gaan we dinsdag voor een vruchtje en niet voor een ei ;)

Quir wat fijn dat je ze weer op kunt halen. Ik duim dat er 1 mooi vruchtje zit en niet meer of geen.

Knolselder jouw paardjes hebben van die ontzettend leuke namen vind ik :D. Hopelijk zit het allemaal een beetje mee met ze. Olaf lijkt goed vruchtbaar te zijn dus goede hoop voor de dames :)

Stal_HD gefeliciteerd met je verjaardag, maar wat jammer dat ze niet drachtig is. Dat het nu maar wel mag gaan lukken.

mer1980 jeetje wat een heen-en-weer gevoelens dan ook. Maar hopen dat ze je volgend jaar een mooi veulentje mag geven. Nog een klein weekje nagels bijten..

Riv_Q leuk, staat haar goed hoor! Drukke, spannende week voor de boeg voor je. Veel succes!

Knolselder nou, hopelijk was het niet te laat dan.. :(

Caily ik zag dat je de hengst inderdaad niet voor niks hebt gekocht. Nu nog duimen dat hij goed bevrucht en dat het pakt.

Imaginaerum mijn merrie laat ook niks merken hoor, behalve dat ze niet meer hengstig wordt. Veel succes met de scan morgen.

Riv_Q ahh, dat is mooi!! <3

BusyMissy super, dat is je gegund!

floripori haha, grappig die vergelijkingen. Hier zit er nu een kruising hamster x eekhoorn in :+

Tiwi dan heb je er wel echt vertrouwen in. Ik ben ook erg benieuwd naar haar veulen volgend jaar, leuke keuze deze hengst.

courtjuh ik volgde je topic al, maar welkom hier ook.

jeannaa nou jij bent de andere kant op gefopt dan, maar dit is leuker. Gefeliciteerd!

LaDonna ik duim voor een mooi vruchtje eind van de week.

Tja hoe lang ga je door.. Ligt aan de omstandigheden. Ik ben met die van mij gestopt omdat ik voorzag dat het een kansloze missie zou worden en er genoeg aan haar geprutst en gekunsteld was. Niet vanwege de tijd van het jaar. Die merrie is zelf ook van juli (ook bij ons geboren) en daar heeft ze nooit nadelen van gehad. Ik kan me wel voorstellen dat als je het veulen naar een opfok wilt hebben, het lastiger zou worden.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:56

Wij hebben ook meerdere veulens gehad die geboren werden in juni of juli. Geen problemen mee ondervonden, zijn wel gewoon thuis in de groep opgefokt. Ik had toen 2 oudere merries die we om het jaar lieten dekken en daar duurde het toch altijd wat langer bij voordat die drachtig werden.
Mijn eerste jonge paardje (geboren eind juni) heb ik wel op een opfokstal gehad, maar die had als maatje de leider van de kudde uitgezocht dus die had zijn eigen lijfwacht en kwam niks tekort.
Dus ik zou zelf geen problemen hebben met een laat veulen, meestal zijn ze dan ook maar 3 maanden jonger dan de rest en dat hebben ze over het algemeen vlug ingehaald.

Vanochtend weer een eerste staprondje gemaakt met Wezz en lekker wat gymnastische oefeningen meegepakt. Ze voelde best wel wat slapjes. Niet gek natuurlijk, ze is in januari voor het laatst gereden. Nu de komende maanden weer rustig opbouwen. Was wel weer heel lekker om te rijden en merrie genoot er zelf ook van.

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:01

Ik mag haar nog niet ophalen... Ze is gister opnieuw geinsemineerd.
Normaal ovuleerd ze altijd direct maar nu dus niet. Misschien door de stress van andere stal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:04

hier gaan we door zo lang het sperma beschikbaar is. Ik beleer toch pas met 4,5 a 5 dus dan maakt een half jaar ook weinig uit. :+ Dan wordt deze beleerd op 4 of 4.5 :+
Opfok moet ik sowieso nog over nadenken gezien ik 'm liefst tussen een gemengde groep (kwa leeftijden) wil. Mijn merrie is in mijn eigen kudde opgegroeid maar nu heb ik er nog maar twee dus dat is nu moeilijker. Ik ga tegen die tijd vrienden van mij aanspreken die misschien wel een oplossing hebben of weten. :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:16

Ik ga dit jaar ook langer door... merrie is nu pas voor 2e keer gedekt. Heeft wel cyste. Als het nu al 4e of 5e keer was dan had ik het ook gelaten. Maar hengst voor het laatst, en al 2 toppers uit gefokt dus doe er alles aan om toch dragend te krijgen. 21e mogen we scannen en dan nog 1 keer. Anders houdt het op helaas...

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 11:27

jeannaa schreef:
LaDonna75 schreef:
Jeannaa welke hengst is dat?

His Royal Badness DK. Heb er nu ook een veulen van lopen die heel fijn kan bewegen en een super karakter tot dusver;
[ [url=m/kS9NcG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat vind ik ook een heel mooie hengst. Goede sportstam en goed van type. Mooi veulentje ook!

Qua laat dekken, het maakt uiteindelijk natuurlijk niet uit op een heel paardenleven, die twee maanden jonger zijn. Ik vind een veulen heel vroeg niet fijn qua weer, merries met veulens horen naar mijn mening in elk geval overdag de hele dag buiten en in jan/feb/mrt lukt dat lang niet altijd qua weer. De herfst kan ook nat zijn maar dan zijn ze al groter. Ikzelf heb besloten het zo nodig nog 1 cyclus te proberen. Maar hopelijk is het niet nodig :+

De kracht van Bokt: ik heb voor Noble een opfokadres met een ander Welsh hengstje gevonden, superblij mee! Ik heb zelf niet de mogelijkheid tot 24/7 buiten en heb verder alleen maar merries, maar nu kan hij lekker met een maatje opgroeien.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:05

Wat een knappe combi Courtjuh, welkom!

Jeanna dus toch! *\o/* *\o/* *\o/* Gefeli

Ik ga duimen voor je laDonna!

Dat wordt vast een heeel knap kind Busymissy. Mooi hengst ook <3

Hopelijk kun je snel aan de bak dan Dais, en met succes

Hopelijk ovuleert ze snel en mag je je meisje weer ophalen Charmfaith

OMG net de schrik van m'n leven. Veulentje is net over een 1.20 m staldeur gesprongen (veulen is zelf ook 1.20 nu) Gewoon uit stilstand zonder reden. Stond er al 3 dagen steeds even 10 min in naast moeders zodat ik rustig kon poetsen, niks aan de hand. Ik weet dat het een springveulen is maar come on, hartverzakking. Nou weer wat geleerd en nu niet meer in die stal :+ Ze deed ook echt alsof het niets was

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:39

Ik denk dat een vroeger veulen wel makkelijker verkoopt dan een laat veulen. Gewoon omdat tegen dat die veulens geboren zijn veel mensen hun veulen al gevonden hebben. En in de vakantie kopen er toch vrij weinig.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:40

gefeliciteerd met alle drachtigen!
Oh, Riv_Q dat is schrikken. Ik heb ooit een veulen gehad die over het draad sprong. Ik was net zelf aan het rijden om mijn merrie, dus kon ook niet zo snel reageren. Maar veulen ging over het draad en moeder ging door het draad. En weg waren ze in het enorme grote weiland van de overbuurman (8 hectare niet omheind). Moeder was heel schuw en liet zich echt niet pakken. Ongeveer met 20 man ingesloten en weer terug richting mijn terrein. Toen kon ik het veulen pakken en kwam de merrie ook mee. Kostte me ook een paar jaar van m'n leven, pfff

April is gisteren weer gescand en eitjes waren weg. Weer 2, dus straks weer spannend. Ze is nog wel een keer gespoeld en nog 3x oxy spuiten. 27 juli terugkomen. Als het niet is gelukt doen we misschien hierna nog 1 ronde , maar dat ligt ook aan de financiën van Esmee. Het loopt aardig in de papieren zo |(

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:45

Gefeliciteerd met alle drachtigen!! *\o/* *\o/*

Ik vind natuurlijke dekking ook een fijner idee, maar bij mini's is dit ook normaal. Red is ook een zeer fijne hengst in omgang. Die loopt bij zijn dames en ruikt erg goed wanneer ze goed staan.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 13:01

Ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen als Olivia deze ronde weer niet heeft gepakt...
Ik vind het al best laat nu, maar wil toch ook wel graag een veulen van haar.
Hengst zou maar tot 15 juli beschikbaar zijn ivm training voor Leistungsprüfung. Maar geen idee of dat nog veranderd is door de corona... dus daar moet ik dan met de hengstenhouder overleggen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 13:08

Knolselder schreef:
Ik denk dat een vroeger veulen wel makkelijker verkoopt dan een laat veulen. Gewoon omdat tegen dat die veulens geboren zijn veel mensen hun veulen al gevonden hebben. En in de vakantie kopen er toch vrij weinig.

Ik laat morgen 1 dekken, maar ik weet nu al dat die waarschijnlijk zal blijven. Late veulens verkopen niet..
Voor mij geen probleem, ik heb altijd meerdere laten in de opfok.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 13:59

Ik hoef ook niet te verkopen als veulen. Later als rijpaard verkoopt alles wel. Zit natuurlijk wel een klein verschil in prestatie op leeftijd etc. Maar t is gelukkig voor mij niet doorslaggevend.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:08

Riv_Q oei dat is schrikken! Ze houden je wel alert daar of niet? :oo

Mijn plannen zijn toch al in de soep gelopen. Het veulen van Wainonia zou voor verkoop zijn en uit Veronia hoopte ik een volgende generatie merrie te fokken om aan te houden. Aangezien Wainonia niet drachtig is geworden zal er wel weer niks verkocht worden komend jaar. Alleen bij een hengstveulen zou ik wel verkoop overwegen, maar al zou ik dat doen, uit de kosten kom ik sowieso al niet na alles. Dusss, doe mij maar gewoon een mooi merrietje dan klaag ik niet :))

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 16:49

Jeetje Setelli, snap dat dat je ongeveer 10 jaar van je leven kost :') af en toe doen ze dingen waarvan je je echt afvraagt of ze uberhaupt wel nadenken.

Fijn dat April's eitjes zijn gesprongen nu. Bij mij deed spoelen en oxy goed haar werk, hopen bij jullie ook. Hier ook flink in de kosten gaan lopen maar wel met uiteindelijk resultaat. Was vooral bang dat al die moeite en vooral geld dan voor niets waren. Ik ga hard duimen voor jullie op 1 mooi vruchtje +:)+

Lastig is dat he Renske, duimen dat Olivia gewoon mooi drachtig is...

Ja gaat lekker hier hoor Muronia :o
Hopen dat er een mooi merrietje mag komen dus

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:34

Op 20 dagen slaat Hella nog af. Dus ik denk dat de teller nu op 2 veulentjes staat voor volgend jaar.
Nog 4 te gaan...
Dat Wiske en Suus maar eens snel uitgedekt zijn en dan hopelijk meteen raak... Bambi weten we binnen een kleine week.

Ja ik heb de veulens toch liever in april en mei... ach ja. Corona heeft er bij velen tussen gezeten denk ik.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:39

Hier morgen weer scannen of merrie nu eindelijk goed hengstig word. Laatste kans. Y;(

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:50

Succes Mirjamalvaro, ik duim voor je :j

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:23

Ik duim mee voor iedereen die nog een poging gaat wagen. Bij ons op stal zijn er nu 4 van de 6 drachtig gescand. 3 in 1x en 1 bij de tweede poging. Voor de laatste 2 merries wordt dit poging 3...