[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:30

DA is vandaag met spoed gekomen voor Dani en hopelijk heeft ze haar vruchtje niet verloren ivm de verdoving die ze gehad heeft..ze heeft namelijk verdoving gehad voor 2 pony's van haar gewicht, ze wou zich anders absoluut niet laten hechten. We troffen haar aan met een serieuze wond aan haar schouder, gelijk laten hechten. Enkele weken stalrust want haar spier is door.

Het is zeer moeilijk geweest, ze deed enorm lastig en kwam razendsnel uit de verdoving waardoor we steeds moesten bijspuiten..hadden eerst met heel lage dosis geprobeerd omdat ze maar 44 dagen drachtig is, dus zeer risicovol. Morgen en overmorgen komt de DA weer en over 10 dagen word ze gescand.

Foto in link want is redelijk schokkend ivm wonde en bloed..
https://s31.postimg.org/53tubhei3/13576 ... 2263_n.jpg
https://s32.postimg.org/gj88fdqhx/13608 ... 3928_n.jpg

Na het 1 uur durende hechten:
Afbeelding

Setteli

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:56

oh wat een nare wond memere. Gelukkig hebben ze redelijk netjes kunnen hechten. Ik duim voor je dat het vruchtje blijft zitten. Weet je hoe het is gekomen?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:59

Helaas weten we niet waardoor het gekomen is en we hebben bij wijze van spreken elke millimeter nagekeken in wei, nergens iets te zien.. buiten 1 plek met bloed maar daar is er niets waar ze zich verwond kon hebben. Ik baal enorm en hoop gewoon dat alles oké is.

Vind het wel zielig dat ze nu enkele weken in de kleinste stal moet zodat ze zo weinig mogelijk kan belasten. :(

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:04

Oef, wat heftig zeg!

Heel veel beterschap!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:05

Mijn Phoebe had enkele maanden terug ook zo'n wond, gelukkig wel minder erg, maar lijkt er wel op. Ik wist ook niet hoe het was gekomen. Been was toen ook al helemaal ontstoken. Kon dus ook niet meer gehecht worden. Ik heb haar 2 weken op stal gehad met af en toe stappen. 2x daags afspuiten en Dermiel zalf. Na een week of 4 had ze wat wildvlees vorming. Dat heb ik toen weg laten snijden en moest het daarna insmeren met Equaide, een soort van zwarte klei. Heel dun opsmeren, maar dat werkte als een tierelier.

Wond zag er eerst zo uit
Afbeelding

Dit na enkele weken

Afbeelding

Nu is het nog veel beter.

Veel sterkte

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:18

Daar heb ik helaas zelf niet veel over te zeggen Aniek, ze staat op een grote pension stal, waar goed gevoerd wordt ;-).
Maar ach , we zien het wel, al is het maar voor de oefening, heb dat nog nooit gedaan nl.

Ahh jeetje Memere, dat is een flinke wond inderdaad, ik hoop dat ze het vruchtje vasthoud.
Echt sneu.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:36

_/-\o_ wat een bijleespost aniekr

Oh myrthee libje ziet er prachtig uit

Spannend silly, succes alvast op de keuring

Memere wat een grote wonde zeg, amai das schrikken, maar gelukkig ziet ze er wel echt mooi genaaid uit hoor
Hopelijk blijft ook het vruchtje zitten.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:44

Tjeee Memere, dat is een flinke wond! Dat is schrikken zeg.
Hopelijk geneest het goed en zit het vruchtje er over 10 dagen ook nog. Verdoven in deze mate tijdens de dracht ook geen ervaring mee. Zal misschien ook meer de stress van alles zijn wat impact kan hebben op de dracht nu... duimen!

Silly, dat is lastig inderdaad. Nou is krachtvoer niet zo'n punt hoor. Krijgen de keuringspony's hier ook. Week van te voren komen ze alleen op stal (normaal 24/7 buiten) en dan niet meer zoveel gras, want daar krijgen ze zo'n grasbuik van vaak. Kan je niet overleggen of ze de laatste week in een paddock/schrale wei kan?

Fotsy, dat is een zondag op het werk :o wel steeds even tussendoor hoor. Moest om 8u beginnen :P

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:50

Bedankt allemaal!

Ik hoop dat alles gewoon goed heelt en het veulentje nog leeft. De DA zei dat dit voornamelijk kwaad kon omdat de merrie veel stress heeft en ook omdat ze eigenlijk het veulentje mee in slaap doet door de hoge dosis verdoving die ze gehad heeft. Ze heeft voor 250 kg verdoving moeten krijgen (eerst met zo weinig mogelijk geprobeerd ivm risico veulen), naast dat de wonde zelfs volledig verdoofd moest worden. Hopelijk heeft ze geen blijvende last ervan gezien een stuk van de spier volledig doorgesneden is..het rare is dat ze gewoon nog rondrende toen mijn vriend het opmerkte (en haar gelijk binnen zette + DA gebeld), waarschijnlijk van de schok en adrenaline dat ze het niet merkte.

Setteli Is deze zalf gewoon verkrijgbaar bij de apotheek of moet je daarvoor een voorschrift hebben? De wonde bij jou is mooi geheeld!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:23

Aniek, zwart kan ook nog :P

Memere, wat een lelijke wond zeg! Een trap gehad? Kan dat?
Hopelijk nog drachtig.

Hier is Fleem Uberhengstig. Zo hengstig heb ik haar nog nooit gezien! En ook de hengst reageert heel erg fel op haar. Straks toch nog maar even gaan dekken denk ik.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:33

Buuf, ik zag inderdaad dat het Jorja was :) Het was me alleen even ontschoten dat zij inmiddels niet meer van jou is :o

AniekR schreef:
Cynthia mooie scan van Fi. Hoeveel dagen zit ze nu?
En Dais laat je dit jaar leeg? (misschien al ergens gemeld, maar vroeg het me ineens af ;) )

Fi zit vandaag op 43 dagen, de scan was dus op 41 dagen.
Daisy wordt niet meer gedekt. Ze is nu 21, heeft 8 veulens gehad, ze kraakt aan alle kanten, heeft artrose en spat (en nu een heel dik spronggewricht achter). Fi zou al de laatste zijn, maar toen Ti was overleden, wilde ik nog heel erg graag een nakomeling uit dezelfde combi. Ik heb toen eerst de veearts laten komen om goedkeuring te geven voor nog een dracht. Die kreeg ik en zo kwam LaVie, maar zij is wel echt de laatste. De bedoeling is nu om verder te gaan fokken met Fiore en LaVie.

Is één van Lies dr ouders zwart? Zo ja, weet je zeker dat ze heterozygoot is voor agouti (maar dat weet jij natuurlijk allang :D)

Jeetje, memere, wat heftig zeg! :(:)

Succes met dekken, Knolselder!

Hier hebben we vandaag een beginnetje gemaakt met zadelmak maken:
Eerst een stuk met Fi gewandeld met een bitloos touwhoofdstel en het barebackpad. Ze gaf niets om de singel of het aansingelen.
Na het wandelen ben ik over haar heen gaan hangen, ook dat vond ze prima. Dus toen ging ik voetjesvandevloer en hing ik met mijn hele gewicht op haar. Eef heeft haar twee stapjes laten zetten en toen heb ik me weer op de grond laten zakken.

Het knappe ding vond het alleen maar reuze gezellig! En die benen die naast haar omhoog staken? Daar moest ze even aan friemelen met haar neusje <3

Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:34

Memere, wat een nare plek zeg, hopelijk hersteld het netjes.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:42

Wat is Fietje toch een braverd!

Succes Knolselder!

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:45

Jeeeee Memere wat een nare wond! Hopelijk geneest het goed en is er niks aan de hand met het vruchtje.

Zag mooie dikke buik foto's voorbij komen. Mijn merrie is in mooie sportconditie, die is moeilijk dik te krijgen. Mij benieuwen of ze heel dik gaat worden.

Crines wat een knappe nieuwe merrie!

Kan iemand met kleurenverstand mij helpen? Wat is de kans bij de mijne op vos, bruin en zwart. De merrie is een donkere vos, haar moeder is zwart en haar vader donkerbruin. De aanstaande papa is zwart en zijn vader en grootvader ook.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:53

Offspring Color Probability
37.50% - Black
37.50% - Bay
25.00% - Red

dit krijg ik uit de calculator Liaan, maar verstand heb ik er niet van haha

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:55

De kansen zijn ook afhankelijk van of je merrie agouti (van haar vader) heeft meegekregen en of de hengst het vosgen draagt. Pas als je dat weet, kan je de percentages uitrekenen :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:56

Ja inderdaad, want die kon ik niet invullen.
Leuke profielfoto Cynthia ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 20:57

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:02

Thanks Syllie.

Cynthia, heel stom maar hoe weet ik dat? Hengst heeft vosgen, want hij geeft ook vossen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:09

Ok, dat is mooi, dan weet je die!

Dat maakt je kansen al alsvolgt (met agouti van de merrie op onbekend):
50% vos
25% bruin
25% zwart

De vader van je merrie draagt agouti, want hij is bruin (agouti maakt van zwart bruin). De moeder van je merrie draagt geen agouti, want zij is zwart.
Je merrie heeft dus sowieso geen agouti van haar moeder meegekregen, maar ze kan het wel van haar vader meegekregen hebben (en dus heterozygoot zijn voor agouti).
Of ze agouti draagt, weet je alleen maar zeker als je haar laat testen. Gezien haar ouders, weet je alleen maar dat de kans er wel in zit dat ze het draagt.
Stel nou dat haar beide ouders zwart waren, dan wist je zeker dat ze geen agouti kan dragen.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:10

Bedankt voor de uitleg! Ik snap het

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:13

Knolselder, hihi ja zwart kan ook, maar omdat ik niet weet of mijn beide merrie's überhaupt heterozygoot agouti is, ga ik er niet te hard vanuit ;)
Hihi in dat antwoord mee ook Cynthia. Lies komt uit een bruine vader en vosmoeder, vandaar dat ik weet dat ze Ee is. Haar vosmoeder heeft wel van een zwarte hengst (ook de vader van Mabon en Raisa) twee keer een zwart veulen gegeven. Die is dus eeAa. Wat de kans wel aanwezig maakt dat Lies EeAa is, maar ze zou ook gewoon EeAA kunnen zijn. Zou haar nog wel een keer willen laten testen, ooit...
Bij Roos zit er zoveel bruin achter dat ik er maar vanuit ga dat ze AA is voor het gemak. Haar bruine moeder heeft wel eens vos gegeven en is dus Ee, dus Roos zou ook Ee kunnen zijn, maar weet ik ook pas als er een vos uit komt (of als ik haar laat testen ^_^)

En Cynthia, dat zal vorig jaar vast besproken zijn in DBT, maar ben toen pas ingesprongen toen Lies en Roos drachtig terug kwam uit België, dus was er wat later bij. Maar begrijp je beredenering inderdaad. Gelukkig heb je nu ook een hele knappe Fi om een veulentje uit te fokken.
Super dat ze het zo braaf doet!! Ben benieuwd naar de eerste foto's dat je er op zit!
Mooie profielfoto met dat scheve hoofdje, maar kusfoto is ook erg mooi!

Liaan, de agouti bij jouw merrie is moeilijk te zeggen. Ze zou eeAa kunnen zijn, maar ook eeaa. Enig idee of de hengst wel eens een vosveulen heeft gegeven? Dan weet je dat hij Eeaa is, anders is hij EEaa. Afhankelijk daarvan kan je met name dingen uitsluiten. Als jouw merrie eeaa is, komt er in ieder geval geen bruine uit. Is de hengst EEaa, komt er geen vos uit.

Ik heb eindelijk eens wat tijd gestoken in foto's uitzoeken voor topics. Van beide alleen nog de eerste paar weken. Terwijl ze al bijna richting de 3 maanden gaan :o
[KS-ITP] Ook een tweede topic voor Rooskamp's Mabon
[KS-ITP] Beter laat dan nooit... presenting; Rooskamp's Raisa!
Laatst bijgewerkt door AniekR op 03-07-16 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:14

*edit* zie al updates. Cynthia legt het al duidelijk uit.
Kans is iig 50% op vos dan inderdaad. Als jouw merrie wel agouti mee heeft gekregen van haar vader is het 25/25% bruin/zwart. Draagt ze het niet is de andere 50% kans op zwart. Maar dat weet je pas na testen -of het nooit krijgen van bruine veulens :P-

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:19

Ik vind je merrie nog niet eens zo dik Silly.. Wel wat een buikje, maar verder. Train je haar fanatiek? Ik zou echt even fanatiek aan de longe gaan werken, bijgezet, zodat ze de buikspieren optrekt en wat betere bespiering over de bovenlijn en kont krijgt.. Bij ons blijven de keuringspaarden gewoon op de weide, maar trainen we ze wat fanatieker.

Jakkes Memere! Honing zalf werkt ook erg goed!

Hèhè, weer lekker weer! Veulentjes weer blij, baasjes weer blij :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:47

Zo, dat is een lelijke wond Memere, vooral naar achteren toe flink diep, voor is het zo te zien voornamelijk vel maar achter is het een fiks gat. Ik ga duimen dat ze de vrucht niet verloren is!