[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

afwasborstel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:18

Oh wat leuk, mag ik me ook melden? Mijn merrie is voor de eerste keer drachtig en zit nu op 5 maanden :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:22

Ik houd bij pepper altijd 335 dagen aan dus exact 11 maanden, ze heeft overigens nooit 335 dagen gehaald.

-334 dagen merrieveulen roughclouds priscilla
-334 dagen merrieveulen roughclouds lelievs presca
-324 dagen hengstveulen roughclouds legal prophecy

ben benieuwd wat het nu gaat worden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:28

oliebol ik ben gewoon de enige die die dingen amper bijhoudt ofzo haha. Ik zou bij god niet weten hoelang het vorige veulen erover gedaan heeft, de eerste was rond de 11maand. Ik heb wel ergens de dekbonnen liggen met de dekdata (want ook die weet ik niet vanbuiten) woeps

Edit: Kijk aan, vorig veulen 9 tem 20 mei gedekt en 6 mei geboren (ja die deed mooi bijna een jaartje rond).
1ste veulen (andere merrie) 4 t/m 9 juni gedekt en 7 mei geboren.

Ik kan maar beter rond 6 en 7 mei vrijnemen dus haha

Nu is de eerste merrie gedekt van 24/5 tem 26mei
De 2de 2 tem 10 juni
Dus ik gok een veulen eind april en eentje half mei ongeveer.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:58

Ik vind het altijd wel leuk om draagtijden enz bij te houden. Van de merries die ik nu heb lopen, is de gemiddelde draagtijd bv 319 dagen (over 22 veulens van de huidige merries gerekend).
Vandaar dat ik voor de mini's ook 320 dagen reken.
Met andere mini's die hier geveulend hebben erbij gerekend zal het gemiddelde ook zo rond de 320 dagen zijn maar dan van over de 30 veulens.
Zegt uiteindelijk niets over de individuele veulens natuurlijk, de draagtijden schelen dan soms een maand! Kortste draagtijd hier 303 dagen, langste 353 dagen. En dat was van dezelfde merrie :')

Met de welsh cobs (15 jaar gefokt) en rijpaarden zal het gemiddelde zo rond de 11 maanden (335 dagen) gezeten hebben maar ik kan me nog herinneren dat in al die jaren NOOIT een veulen precies op de 11 maanden na de laatste dekking was geboren :')

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 13:11

in dat geval zou mijn merrie 31 maart uitgerekend zijn in plaats van 20 april...scheelt best een hoop... Ben benieuwd :)

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 14:29

Mijne staat ook met dekens aan, is zelfs nog geschoren!
Ze moet zelfs over 2 weken nog haar M1 debuut maken, maar ze doet alles nog zoo makkelijk dat ik lekker nog met haar doorwerk

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:43

Ik tel ook 320 dagen. Dan kom ik op 9 april. Vind april ook wel een mooie maand.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:54

Ik tel hier altijd gewoon 11 maanden, en meestal dragen ze hier minder lang dan dat.

Ben zo benieuwd of Aziza zich weer aan haar normale gewoonte gaat houden. Merrieveulen komt altijd te vroeg, hengstveulen altijd een paar dagen te laat. Ben benieuwd of ze dit vol blijft houden, of dat ze er toch nog een keer vanaf gaat wijken. :+

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:29

Ik heb ze hier ook gewoon met deken staan op dit moment.
Ik telde normaal ook precies 11 maanden, maar heb het nu ook via die site gedaan :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:37

Nicole schreef:
Urielle via hier kijk ik hoeveel dagen ze is http://www.marestare.com/foalingchart.php

Tja ik vind het gewoon leuk :P Als ik zelf zwanger zou zijn zou ik denk ik ook zoiets doen, het is mijn aller eerste zelf gefokte veulentje dus ja ik vind het spannendd... :P

Mijn merrie staat wel met deken op. Ze is eind maart/begin april uitgerekend maar ik rij der nog gewoon wil der liefst zo fit mogelijk houden en dan is zeiknat van zweet niet echt succes..

Thanks. 189 dagen is ze nu dan. Leuk juist om te volgen :)) ik kan dan kijken hoe groot het veulen ongeveer is en waar het ongeveer ligt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:04

Vandaag het veulen van dit jaar opgehaald door de nieuwe eigenaresse.
Merrie is er gelukkig rustig onder inmiddels
In het begin was ze wat onrustig.

Merrie staat trouwens bijna altijd met deken.
Voor de bevalling zorg ik dat ze zonder deken staat.
Maar in verband met jeuk staat ze vaak met een week of twee weer met een deken
Wel altijd zonder bilriemen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:41

fokfanaat schreef:
carola schreef:
Fokfanaat; wat leuk! Mijn merrie is ook drachtig van eyecatcher, die verwacht in maart haar veulen. Ik ben benieuwd naar jou veulen. Wat voor merrie is het precies?

Myrthe; bij mij past de deken nog! Maar ik probeer een fokmerrie altijd zo min mogelijk in de dekens te hebben. Als ze een deken op hebben als het veulen er eenmaal is vind ik dat altijd een beetje 'eng'. Hoe staan jullie daar tegenover?

Wat leuk, ben wel benieuwd naar zijn veulens, hij doet het zelf gelukkig erg goed. Bij mij was het 2e keus, heb eerst 3 x met vivaldi geprobeerd.
Ze is een keur preferente merrie van hemmingway x keur pref prest v Gagxx x keur pref prest v Ulex.
Ik hoop zo op een merrie, dat lukt hier nooit zo goed.

Wat voor merrie heb jij drachtig?
Ik hou er niet van veulens en dekens.

Klinkt als een heel interessante fokmerrie die jij hebt zeg! Heb je wat foto's?

Ik heb een stermerrie van Junior STV x Belisar drachtig van hem. Ik heb de merrie drachtig gekocht en dus niet zelf de keuze voor eyecatcher gemaakt.
Ik heb ook nog geen idee welke hengst ik dit jaar ga gebruiken voor haar. Ik heb zelf een NRPS erkende hengst staan, maar ik weet niet of ik hem ga gebruiken of een KWPN hengst.

En ik heb de laatste jaren juist alleen maar merrieveulens gehad, dus van mij mag het best een hengstje worden! Maar ach, als het allemaal maar gezond en wel te wereld komt ben ik ook blij!

Ponyparadijs; altijd sneu dat afspenen he? Heb je het veulen een beetje makkelijk kunnen verkopen?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:56

Voor degene die het leuk vinden :) er staan weer nieuwe buikfoto's in Khaleesi haar topic (zie onderschrift ;). Vind het zo stom ze overal te spammen hihi!

Ze is al over de helft! Wat gaat het toch snel?!

Dekens bij veulens ben ik ook geen voorstander van :n :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:06

Afbeelding
Nog niet online voor de buitenwereld maar vandaag heb ik de drachtige dames weer op stal gehaald voor de nacht.
Heb er nog 2 die nog even moeten wachten op een plekje op de cam :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:13

Carola welke hengst heb je staan?
Ik heb een NRPS merrie (prok, keur, prestatie sport)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:16

MarijeR schreef:
[ Afbeelding ]
Nog niet online voor de buitenwereld maar vandaag heb ik de drachtige dames weer op stal gehaald voor de nacht.
Heb er nog 2 die nog even moeten wachten op een plekje op de cam :)

Zo gaaf geregeld! :))
Ik heb geen stroom op stal, dus voor mij zal het kamperen worden :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:23

carola schreef:
fokfanaat schreef:

Wat leuk, ben wel benieuwd naar zijn veulens, hij doet het zelf gelukkig erg goed. Bij mij was het 2e keus, heb eerst 3 x met vivaldi geprobeerd.
Ze is een keur preferente merrie van hemmingway x keur pref prest v Gagxx x keur pref prest v Ulex.
Ik hoop zo op een merrie, dat lukt hier nooit zo goed.

Wat voor merrie heb jij drachtig?
Ik hou er niet van veulens en dekens.

Klinkt als een heel interessante fokmerrie die jij hebt zeg! Heb je wat foto's?

Ik heb een stermerrie van Junior STV x Belisar drachtig van hem. Ik heb de merrie drachtig gekocht en dus niet zelf de keuze voor eyecatcher gemaakt.
Ik heb ook nog geen idee welke hengst ik dit jaar ga gebruiken voor haar. Ik heb zelf een NRPS erkende hengst staan, maar ik weet niet of ik hem ga gebruiken of een KWPN hengst.

En ik heb de laatste jaren juist alleen maar merrieveulens gehad, dus van mij mag het best een hengstje worden! Maar ach, als het allemaal maar gezond en wel te wereld komt ben ik ook blij!

Ponyparadijs; altijd sneu dat afspenen he? Heb je het veulen een beetje makkelijk kunnen verkopen?

Hier eigelijk nog nooit een sneu afspenen gehad. Eerste veulen dat was gewoon bij een ander veulentje in, beide niet gehoord. veulen vorig jaar, ander veulentje opgehaald, eerst een uurtje in de wei naast hun, draadjes ertussen, toen werd ze zo nieuwsgierig, draadje open veulentjes bij elkaar. Moeder en veulen zijn beide erg relax, maar dit ging zo relax, als ze nood had aan mams dan konden ze toch min of meer bij elkaar, maar dan met draadje ertussen. en merrie is zo makkelijk afgespeend. Dit was echt het makkelijkste afspenen ooit. Ze kent mams nog duidelijk hoor, maar nooit een probleem geweest die twee te scheiden

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:16

Carola veulen verkopen is mij erg mee gevallen weer.
Heb er een leuke nieuwe eigenaresse voor gevonden.
Het afspenen ging wel goed hoor.
Ze waren al gewend poosje uit elkaar te zijn
En stonden nu al in de nacht apart

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:44

marije *\o/* ken dat beeld van ergens :') behalve cookie ontbreekt deze keer :j

PP leuk dat het spenen goed is gegaan en vooral dat je een leuke nieuw maatje voor je veulen hebt gevonden. Recept van de soep meegegeven? ze zal het nog hard nodig hebben :+

Mijn merrie staat al drie winters zonder deken, sinds dat ik niet meer rij, is dit ook niet meer nodig.Ze heeft wel nog weinig winterhaar tegenover mijn pony's, die zijn echte teddybeertjes.

Nu er gestart wordt met de cams kunnen we echt gaan aftellen naar alle veulentjes, oeh vind dit zo spannend aan het worden :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:51

Fotsy het veulen is verkocht en staat nu bij de nieuwe eigenaresse bij een jaarling merrie.
Ik heb dus geen maatje gevonden voor mijn veulen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 09:48

Leuk Marije, het aftellen kan beginnen!

Fijn dat je een goed plekje voor het veulen hebt gevonden ponyparadijs, helaas geen maatje zelf gevonden maar toch.

Hier vandaag ook een mijlpaal gehaald, 200 dagen!!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:04

Gefeliciteerd met jullie mijlpaal :D

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:15

Mijn merrie 190 dagen vandaag :D
Ze staat bij mij nu onder een 0 grams deken. Dit omdat ik nog met haar aan het rijden ben.
ze is begin april uitgerekend dus wil haar niet onder een te dikke deken hebben zodat hij weer vroeg af kan.

ze word wel steeds chagrijniger als ik aan haar buik wil zitten, laatst trapte ze zelfs een beetje naar mijn hand, terwijl ze normaal alles prima vind. Heb het veulen nog niet gevoeld of zien bewegen, maar ik heb geduld O:) Ze word ook wel wat drukker de laatste tijd, maar dan kan natuurlijk ook aan het weer liggen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:32

Heb zelfde fenomeen, normaal laat merrie alles toe, aan haar uier is nog geen probleem maar owee als ik mijn hand nog maar op haar buik leg, kijkt ze me boos aan dan heft haar achterbeen op (slaat gelukkig nog niet) en dan gaat ze wandelen. Is blijkbaar gevoelig aan het worden. Dus veulen hier ook nog niet gevoeld

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:03

Hmm dan is Cheyenne 181 dagen en Chi 202 ongeveer, ik weet niet precies wanneer de dekking dus heeft aangeslagen, ze heeft met de hengst op de wei gelopen.
Als ik bij Chi aan de buik zit dan duwt ze haar neus tegen me aan en kijkt ze nieuwsgierig mee :D