[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:20

Al_Zawraa: Wat een geweldige foto!
Roos: Is inderdaad wel even wat anders als je er zo'n poos uit bent geweest... Wel jammer dat er geen rekening mee wordt gehouden.

Ik spring met Woll ook nog steeds. Maar die is ook pas 74 dagen drachtig nu ;)
Ze heeft wel heel veel praatjes momenteel := Vandaag stalconcours gehad en dat was omdat mevrouw nogal op de uitgangen gefixeerd was (of uit de ring wilde peren..) niet echt een succes :o Als ik haar bij het springen maar eenmaal bij de uitgangen vandaan had sprong ze wel super en had ze er echt schik in en gaf op de sprongen echt een heel goed gevoel :) Heb het idee dat ze gewoon iets heftiger reageert nu op alles.. Ze ziet er ook erg goed uit dus denk dat ze zich door haar beeb-hormonen echt op en top voelt en daardoor nogal aan het kijken is hoe ver ze kan gaan. Verder merk ik alleen dat ik wat geleidelijker moet aansingelen.

Afbeelding

Merel_Claire

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:24

Ja daar heb je helemaal gelijk in. Ze heeft natuurlijk een hele tijd niet gesprongen en dat maakt het toch een ander verhaal. Hmm lastig, het is dus over ongeveer een kleine 4 maanden. Ligt er ook een beetje aan hoe snel ze de draad weer oppakt natuurlijk. En is volgend jaar nog een optie?

Vaag dat zo'n medewerkster niet wat klantvriendelijker kan zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:24

ik had vandaag een dressuurproefje met Ravina,maar ze was vreselijk dwars

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:25

Mooie foto Vief! Ze ziet er goed uit!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:29

Aantal dagen dat ze nu drachtig is weet ik niet, maar gisteren was het precies 18 weken.

Ik ga het KWPN even een mailtje sturen met mijn vraag of ze na hun 12de niet meer aangeboden kunnen worden voor ster of keur. Als dat niet zo is dan laat ik haar lekker volgend jaar de IBOP lopen, dan is ze niet drachtig, tenminste dat is niet de planning, en dan kan der lijf het misschien even makkelijker aan.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:57

gr_roos schreef:
Aantal dagen dat ze nu drachtig is weet ik niet, maar gisteren was het precies 18 weken.

Ik ga het KWPN even een mailtje sturen met mijn vraag of ze na hun 12de niet meer aangeboden kunnen worden voor ster of keur. Als dat niet zo is dan laat ik haar lekker volgend jaar de IBOP lopen, dan is ze niet drachtig, tenminste dat is niet de planning, en dan kan der lijf het misschien even makkelijker aan.

Volgens mij maakt het niet uit hoe oud een merrie is.... Een jonge merrie zal je er sneller "strak" bij kunnen zetten als een oudere merrie, dan verzakt alles toch vaak een beetje, en gaat het model er vaak ook iets af. Zet maar een 18 jarige meid naast een vrouw van 56. :+ (uitzonderingen daargelaten natuurlijk...)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:02

lindalieneke schreef:
Volgens mij maakt het niet uit hoe oud een merrie is.... Een jonge merrie zal je er sneller "strak" bij kunnen zetten als een oudere merrie, dan verzakt alles toch vaak een beetje, en gaat het model er vaak ook iets af. Zet maar een 18 jarige meid naast een vrouw van 56. :+ (uitzonderingen daargelaten natuurlijk...)

Over een strak lijf hoef ik me bij mijn merrie geen zorgen te maken, die is eerder te mager dan te dik :+ Met haar lijf bedoelde ik eigenlijk haar hele lichaam, inclusief achterbeen wat een overbelaste aanhechting van een pees had. Ik weet ook gewoon niet hoe zij reageert als ze straks verder in de dracht is en wat ze fysiek nog aan kan. Het is voor haar en voor mij de eerste keer dat er een veulen komt.

Ik heb net besloten dat ze geen IBOP gaat lopen, ik wil der herstel niet forceren en ik heb liever een stb merrie waar ik nog Z mee kan gaan crossen dan een stermerrie waar ik alleen maar naar kan kijken ;)

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:12

gr_roos schreef:
lindalieneke schreef:

Over een strak lijf hoef ik me bij mijn merrie geen zorgen te maken, die is eerder te mager dan te dik :+ Met haar lijf bedoelde ik eigenlijk haar hele lichaam, inclusief achterbeen wat een overbelaste aanhechting van een pees had. Ik weet ook gewoon niet hoe zij reageert als ze straks verder in de dracht is en wat ze fysiek nog aan kan. Het is voor haar en voor mij de eerste keer dat er een veulen komt.

Ik heb net besloten dat ze geen IBOP gaat lopen, ik wil der herstel niet forceren en ik heb liever een stb merrie waar ik nog Z mee kan gaan crossen dan een stermerrie waar ik alleen maar naar kan kijken ;)

Ik heb ook een stb merrie die wel sport is inmiddels. Hecht ik meer waarde aan als een ster merrie, maar t was leuk geweest als dat wel gelukt was natuurlijk. Je gaat niet voor Jan l*l naar de keuring.... :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:16

Daar heb je gelijk in.

Ik heb mijn merrie gekocht en toen was ze al stb. Had het plan om ooit eens een veulen te fokken, maar eerst sportpredikaat halen en dan evt nog een keer aanbieden voor ster. Door de blessure is ze nu gedekt, weet ik ook zeker dat ik niet te snel ga opbouwen. Als ze er volgend jaar goed bij staat bied ik haar misschien nogmaals aan voor ster, maar dat is zeker niet het belangrijkste......

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:08

Diane65 schreef:
Even iets heel anders: wanneer gaan jullie over tot het voeren van merriebrok? Mijn merrie begint nu echt vraatzuchtig te worden omdat er niet veel meer in het gras zit en ik wil haar toch nu wat meer eiwitrijk voer gaan geven. Ik geef haar nu dagelijks een schep muesli bij met een halve koek. Dat is wel behoorlijk energie, maar weinig eiwit/bouwstof voor het veulen. En met welk merk merriebrok hebben jullie ervaring en is die ervaring positief? Ik heb eerder al veulens gefokt (de laatste 11 jaar terug), maar toen was er nog niet veel wat betreft merriebrok. De merrie kreeg dan standaard twee maanden voor t veulenen veulenbrok, anders niet. Maar ik wil t dit keer nog beter doen dan de vorige keren ;-)

Vanaf de 9de maand langzaam opvoeren, vanaf de 10de maand volledig merriebrok. Eerder hebben ze dat extra's niet nodig, ze hebben daar geen behoefte aan. Ik heb ergens een grafiek liggen gekregen op een symposium in Utrecht, en die laat zien dat in de 9de maand de voerbehoefte pas veranderd, en eerder echt helemaal niets. Vanaf de 10de maand veranderd de behoefte enorm en dan moet er echt merriebrok gegeven worden.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 23:17

jeps hier ook merriebrok met +/- 9 maanden van de dracht.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:34

Goed nieuws hier! De laatste merrie is vanmorgen drachtig gescand!!

Volgend jaar hopelijk 3 gezonde beebs!!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:38

Gefeliciteerd :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:51

Gefeliciteerd!
Hier geen merriebrok. Nooit.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:53

En hoezo kies je daar bewust neit voor? Als ik vragen mag:P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:54

Gefeliciteerd Magic_Ice!

Mira heeft ook geen merriebrok nodig als je haar formaat ziet. :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:01

horsii schreef:
En hoezo kies je daar bewust neit voor? Als ik vragen mag:P

Omdat ze alles uit haar hooi en bekertje Wiesencobs haalt. Ze geeft grote veulens waarvan je bij de geboorte de ribben niet eens kunt voelen, en ze begint zelf pas te tekenen vanaf dat het veulen een maand of 5 oud is, dus dat betekent voor mij dat ze heel goed alle voedingsstoffen benut voor haar en haar veulen.
't Is jammer dat mensen alleen maar naar haar buik en kontje kijken, want haar ribben zijn meestal wel voelbaar.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:44

Mijn paard staat "standaard" op merriebrok. Als ze erg terugvalt krijgt ze van mij beetje merriebrok naast der graan. Daar zet ze heel goed op aan en ze vindt het erg lekker, ook heel belangrijk bij die zeurpiet.

KootMiraDrum schreef:
Omdat ze alles uit haar hooi en bekertje Wiesencobs haalt. Ze geeft grote veulens waarvan je bij de geboorte de ribben niet eens kunt voelen, en ze begint zelf pas te tekenen vanaf dat het veulen een maand of 5 oud is, dus dat betekent voor mij dat ze heel goed alle voedingsstoffen benut voor haar en haar veulen.
't Is jammer dat mensen alleen maar naar haar buik en kontje kijken, want haar ribben zijn meestal wel voelbaar.

Herkenbaar, mijn ponyruin heeft echt een buik hangen, maar op de rest van zijn lijf is hij meestal gewoon goed.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:46

Ik voer Cavalor Pro-Breed, vanaf 9 maanden dracht beginnen, het veulen mag dit ook zijn eerste levensjaar eten, het is alleen geen brok maar een muesli!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:07

Ik zat ook te denken om ProBreed te gaan voeren tzt. Ik vind de gewone muesli van Cavalor ook erg prettig. Eten de veulens de muesli ook makkelijk, Bassenqua?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:13

Ik heb ook altijd cavalor gevoerd en voor nu marstall maar de veulens eten het prima mee hoor

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:34

Bij mijn merrie kijken ze ook altijd naar de buik en billen hoor, terwijl der ribben ook altijd voelbaar zijn.
Aaghja zelf weet ik dat ze niet te dik is, dus lekker laten praten:D.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:37

Zo ziet mijn merrie er nu ook uit. Een behoorlijke spekr..t (de bulten zitten boven haar staart!) en een ronde (gras?)buik, maar haar ribbenkastje is gewoon zichtbaar/voelbaar. En ik singel haar nog steeds op de normale stand aan dus.......denk ik dat het wel meevalt allemaal.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:00

Ik voer sinds een paar jaar Marstall, ben er zeer tevreden over, zelfs een zeer kieskeurige merrie valt op haar voer aan!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:44

Ik heb ook een kieskeurige merrie, krijgen op stal sportbrok van ehmm merk even kwijt. Maar gewoon een goed bekend merk. Maar madame heeft het 3 weken lang laten liggen in der voerbak.
Nu eet ze het opeens weer.