oh maar begrijp me niet verkeerd he
op foto is natuurlijk altijd wat anders dan in het echt en ik zie wel in dat hij genetisch een pak interessanter is zeg maar dan een valkkleurige 
(maar valk vind ik gewoon wel mooier
)
Even voor amandake:
Paard heeft 2 basiskleuren: vos en zwart
die worden bepaald door het zelfde gen, maar zien er anders uit
(net zoals oogkleur bij mensen: blauw, groen,...)
dat gen wordt voorgesteld door de letter E, hoofdletter voor dominant, kleine letter voor recessief e
E is dan zwart, e is vos
een vos paard is dus altijd ee
een zwart paard kan EE of Ee zijn, 1 hoofdletter volstaat om die kleur te zien
Bruin is een ander gen, agouti en wordt voorgesteld door een A.
Hoofdletter A is wél bruin en dominant
kleine letter a is niet bruin en recessief dus
echter nog wel 1 belangrijk puntje: agouti (A) toont alleen als het op een zwarte basiskleur voorkomt en niet op vos.
een zwart paard is dus per definitie EEaa of Eeaa
een vos paard eeaa, eeAa of eeAA (agouti inwerking is niet te raden want niet te zien)
een bruin paard is dan EEAa, EEAA, EeAa of EeAA
In de combi van bruinbonte hengst x zwartbonte merrie neem je normaal ook het tobiano (bont) gen mee, maar aangezien je hengst 100% bont vererft, hoeft dat niet. Je hebt 50% kans op een homozygoot bont veulen (vererft dan op zijn beurt steeds bont) trouwens, en 50% kans op een heterozygote.
Bruine hengst, waarvan niet geweten is of hij vos draagt, noch of hij homozygoot agouti is (als 1 van zijn ouders zwartbont is, is hij zeker heterozygoot) --> er wordt uitgegaan van heterozygoot voor elk gen omdat je zo àlle mogelijkheden in overweging neemt.
EeAa
zwarte merrie, opnieuw niet gekend of ze vos draagt: Eeaa
dus EeAa x Eeaa
geeft 16 mogelijke combi's waarvan 6/16 = 37,5% Bruin (al dan niet vosdrager, maar zeker heterozygoot voor agouti)
6/16 = 37,5% kans op zwart (al dan niet vosdrager)
en 4/16 = 25% kans op vos (al dan niet met onzichtbaar agouti)
maar in jouw geval dus allemaal bont