[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 00:47

Robbenj. Dat is schrikken. Hopelijk knapt ze goed op van de operatie en blijft de dracht goed verlopen.

Toch bizar dit jaar twee in dit topic.

Robinvdbrink. Voor net over de 200 dagen dracht vindt ik uier ontwikkeling wel verdacht. Je kunt altijd even de dierenarts laten scannen om de placenta te controleren. Vindt het nog geen mega uier. Maar toch best vroeg al.

Zaquira. Ik ben erg benieuwd naar meer foto's van het kleine meisje. Spam gerust

Heel veel kleurtjes gaan voorbij komen. Super leuk :):)

Laatste loodjes zijn het zwaarste :Z
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AM_Horses op 27-02-25 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SharonIndezz

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 00:52

Ik had nog nooit gehoord van het kantelen van de baarmoeder, weer wat geleerd hier, idd apart dat er zo 2 achter elkaar zijn, hopelijk beide gezonde baby’s binnenkort

Robin, ik (als leek ) vind de uier ook behoorlijk, ik zou bij twijfel gewoon de DA zijn

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 01:00

Dierenarts komt sowiso langs volgende week, dus laat dan even checken maar scannen is niet haar favoriete bezigheid.. hier heeft ze veel stress van dus liever laat ik dat achterwege

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 01:07

die van mij krijgt ook haar eerste veulen, is 297 dagen en heeft een stuk minder uier...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 05:58

Die van mij is 280 dagen en heeft een stuk minder, daar heb ik van de week de veearts al voor gebeld… gelukkig ontwikkeld het hier op dit moment niet verder maar ik houd het scherp in de gaten en als er meer ontwikkeling plaats vind bel ik ook per direct!
Is echt wel belangrijk want kan heel verkeerd aflopen… dat zou ik niet een weekje gaan afwachten :o

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 07:45

Robbenj, vriendin haar merrie heeft 2 weken geleden ook kanteling van de baarmoeder gehad, merrie had erge pijn en met is spoed naar de kliniek gebracht.
Gaat gelukkig nu weer goed en het veulen leeft ook nog. Het is nu duimen dat alles goed blijft gaan.

Verder ook al 2 bekenden waarvan hun merries verworpen hebben, dus ik blijf duimen dat bij mijn merrie alles goed mag blijven gaan.

Gefeliciteerd allemaal met de al geboren veulens, het begint hier stilletjes aan drukker te worden.

Sterkte met je merrie TJ-stables. Hopelijk valt het mee.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 07:54

Robinvdbrink kun je die afspraak van volgende week niet vervroegen? Zou ik zeker proberen want dit is wel een alarmbel en beter een keer te vaak laten checken dan 1 keer te laat zou ik zeggen.

Elonia bezorgde mij net een schrik _O- . Eerste wat ik doe als mijn ogen open zijn is camera checken. Waken hoeft nog niet, denk ik, want zover is het nog niet, denk ik. Nou geloof mij dat ik in 1 x WAKKER was net :oo . Hoe verzin je het om uitgerekend daar en zo te gaan liggen maffen merrie _O-
Afbeelding

Ze staat alweer, niks aan het handje!

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:34

Kleine update, de placenta was helemaal in stukjes maar de dierenarts zag dat hij ook niet van beste kwaliteit was. Ze is echt inimini, maar dat verklaard het wel. Daarom is ze ook wat eerder geboren dan ik gewend ben van de merrie. Ze drinkt, poept, plast en de antistoffen waren goed dus heb er alle vertrouwen in.Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:39

Och wat een kleintje, maar gelukkig dat het goed gaat!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:58

Zaquira ach wat een mini inderdaad, zo zie je het echt goed. Vind je dat hooinet niet erg spannend zo? Kan het veulen daar niet met de voetjes in komen?

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 08:59

Muronia schreef:
Zaquira ach wat een mini inderdaad, zo zie je het echt goed. Vind je dat hooinet niet erg spannend zo? Kan het veulen daar niet met de voetjes in komen?

Ja hooinet is inmiddels ook weg want ik vond het ook te spannend.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:05

Zaquira wat een ukkie zo
Gelukkig was alles goed nu wat gaan genieten van de kleine spruit

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:09

Hier ook nog gefeliciteerd Zaquira! <3

Zo zie je inderdaad helemaal goed dat ze mini is, gelukkig doet ze het verder wel goed!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:32

Aah echt een mini ja.. vorig jaar was er ook iemand met zo’n mini toch? Was een hengstje dacht ik, ook een vosmerrie.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:45

crazy_funky schreef:
Aah echt een mini ja.. vorig jaar was er ook iemand met zo’n mini toch? Was een hengstje dacht ik, ook een vosmerrie.

Dat was Y’ur . Heerlijk ventje is dat. Ik geniet altijd van haar updates!

Zaquira fijn dat alles goed gaat en wat een kleintje inderdaad!

Muronia ze kunnen je zo lekker laten schrikken hè!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:04

Thomas5 schreef:
Ponytante, misschien toch nog even goed inlezen en beelden bekijken van bevallingen. Er kan zoveel fout gaan waar je mogelijk niet meteen aan denkt. Wil je niet bang maken hoor, maar goed voorbereid zijn kan echt een verschil maken ;-)

Maak je geen zorgen. Merrie is uitgerekend in mei en voor die tijd bereid ik me zeker goed voor. En voor nu blijf ik informatie opzuigen via deze topic. :D

Dus gelijk de volgende vraag, over de nageboorte. Ik lees dat velen zeggen: ik houd hem bij tot de d.a. hem heeft gecheckt. Is da bellen voor check na de geboorte iets dat iedereen doet? Of als je zelf kunt checken dat de nodige onderdelen er zijn qua nageboorte, veulen drinkt, poept, plast en is 'normaal', merrie doet het goed (dus, alles loopt soepel en dat zal toch wel een 70% of meer van de bevallingen zijn), bellen jullie dan toch voor de zekerheid? Er moet toch nog geen ontworming/chip/enting op dag 1 gebeuren?

Waarschijnlijk bel ik wel, maar ze zijn vaak al druk genoeg :')

Elonia lijkt wel een lakenvelder :D Qua kleur dan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:12

Altijd de dierenarts laten komen om veulentje te laten checken, zeker als je zelf geen of weinig ervaring hebt.

En dan laat je ook even de placenta/nageboorte checken.

Ik doe ook altijd antistoffen testen (nu doe ik meeste wel zelf). Zodra merrie en veulentje het goed doen controleer ik de placenta en bewaar m 1 a 2 dagen in een emmer met deksel. Tip: niet vergeten weg te gooien want dat spul stinkt in no time. :+
Hier gaat placenta in een vuilniszal in de kliko, ik heb geen zin in een wolf of lynx of veelvraat die mijn mesthoop komt plunderen. :=

Hier mogen we nog even wachten, de eerste is nu 275 dagen drachtig. Nog geen uiers die groeien (gelukkig). Dus voor nu geniet ik nog van jullie veulentjes en ben ik druk met hengsten uit zoeken. :+

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:23

Ik heb de foto’s van uier even naar de dierenarts gestuurd om te overleggen.. werd er toch beetje benauwd van na jullie reacties
Ze heeft verder geen koorts of verhoging, zij zelf is wel ook echt al ronder aan het worden
Ben zo benieuwd naar het veulen.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:38

Wat een puppie nog Robin. Ze is 3.5 nu?

Wat een kleintje Zaquira. Maar wat fijn dat alles zo goed gaat!

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:42

Kabayo schreef:
Wat een puppie nog Robin. Ze is 3.5 nu?

Klopt ☺️ ze word in april 4 <3

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:53

Ik laat meestal dierenarts komen voor check.
Of als ze moeilijk mesten.

Hier 1 merrie gehad die zo erg last had van naweeën dat dierenarts wel moest komen ivm moeilijk biest drinken veulen

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:53

Muronia schreef:
Robinvdbrink kun je die afspraak van volgende week niet vervroegen? Zou ik zeker proberen want dit is wel een alarmbel en beter een keer te vaak laten checken dan 1 keer te laat zou ik zeggen.

Elonia bezorgde mij net een schrik _O- . Eerste wat ik doe als mijn ogen open zijn is camera checken. Waken hoeft nog niet, denk ik, want zover is het nog niet, denk ik. Nou geloof mij dat ik in 1 x WAKKER was net :oo . Hoe verzin je het om uitgerekend daar en zo te gaan liggen maffen merrie _O-
[ Afbeelding ]

Ze staat alweer, niks aan het handje!

Je schrikt je toch helemaal te pletter als ze liggen, net buiten beeld :j

Ponytante schreef:
Maak je geen zorgen. Merrie is uitgerekend in mei en voor die tijd bereid ik me zeker goed voor. En voor nu blijf ik informatie opzuigen via deze topic. :D

Dus gelijk de volgende vraag, over de nageboorte. Ik lees dat velen zeggen: ik houd hem bij tot de d.a. hem heeft gecheckt. Is da bellen voor check na de geboorte iets dat iedereen doet? Of als je zelf kunt checken dat de nodige onderdelen er zijn qua nageboorte, veulen drinkt, poept, plast en is 'normaal', merrie doet het goed (dus, alles loopt soepel en dat zal toch wel een 70% of meer van de bevallingen zijn), bellen jullie dan toch voor de zekerheid? Er moet toch nog geen ontworming/chip/enting op dag 1 gebeuren?

Nee, geen ontworming/chip/enting natuurlijk, maar dierenarts komt hier altijd voor check van veulen en placenta (eventueel direct na geboorte) en antistoffentest (na 24 uur).
Ik vind het belangrijk dat de dierenarts de merrie en het veulen nakijkt.

Zaquira schreef:
Kleine update, de placenta was helemaal in stukjes maar de dierenarts zag dat hij ook niet van beste kwaliteit was. Ze is echt inimini, maar dat verklaard het wel. Daarom is ze ook wat eerder geboren dan ik gewend ben van de merrie. Ze drinkt, poept, plast en de antistoffen waren goed dus heb er alle vertrouwen in.[ Afbeelding ]

Wat een kleintje! Gelukkig is ze sterk en helemaal gezond.

Robinvdbrink schreef:
Ik mag dit jaar ook een veulen verwelkomen.. het word voor zowel mij als de merrie de eerste keer, dus ben zelf nog erg zoekende.
Heb wat post gelezen en super dat iedereen zo meegaand met elkaar is!
Ik had een vraagje betreft de uiers van een merrie vult dit pas later in de dracht? Want dit is wat ik op het internet wel las, maar bij mijn merrie die nu momenteel 206 dagen drachtig is (10-07 uitgerekend 340dagen) heeft niet meer de kleine tietjes en begint met het ontwikkelen van een uier , weet niet of dit te vroeg is of dat het gewoon is, ik ben echt nog nieuw in dit “vak” dus ik leer graag bij!!

[ Afbeelding ]

Mijn merrie is een barockpinto 1ste premie ster en verwacht een veulen van barockpinto hengst mees van de voorsprong die 22februari goed gekeurd is als dekhengst en kampioen van de jonge hengsten en reserve kampioen van de dag, en gister is vertrokken naar Amerika

Dit uier is inderdaad wel heel vroeg. De placenta kunnen ze ook vanaf de buik scannen, tenminste, bij een van mijn merries wel, dat hoefde niet inwendig toen. Maar die was wel verder in de dracht.
Ik zou als ik jou was toch nog ff de dierenarts bellen voor overleg. Wachten is in mijn ogen link..

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:58

Ik laat geen dierenarts komen als alles goed gaat.
De nageboorte laat ik niet checken door de arts. Ik check die zelf en bij twijfel haal ik de boer er bij. Die heeft enorm veel ervaring.

Als het de eerste keer is en je niet zo'n ervaren iemand om je heen hebt zou ik zeker de dierenarts laten checken hoor.

Robin, welkom! Ik vond het inderdaad ook veel uier. Fijn dat je de dierenarts hebt geraadpleegd!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:03

Zaquira; gefeliciteerd nog! Wat een kleintje!

@Robinvdbrink; is het geen zucht in de uier? Slinkt het na beweging? Mijn merrie (263 dagen) heeft regelmatig zucht in de uier dat na bewegen weer weg is getrokken.

Voor bewegen:
Afbeelding

Na bewegen:
Afbeelding

Verder is DA raadplegen nooit een slecht idee.

Ponyrante; DA hier zegt dat je voor de zekerheid beter kunt laten controleren. Niet alleen voor het veulen, maar ook om zeker te weten dat de merrie goed gaat na de geboorte.

Muronia; ik snap dat je schrikt als je haar zo ziet liggen. Ze weten ons wel grijze haren te bezorgen die merries :')

Robbenj; jeetje! Ik hoop dat het verder goed gaat met je merrie en een voorspoedig herstel!

Madam gaat hier gestaag door met groeien. Toch geregeld zucht in de uier en ze vindt iedere gang buiten stap om niet per se nodig, tenzij kolder in de kop :')
Staat steeds meer dutjes te doen en zou het liefst een zak voer per dag opvreten.

Afbeelding

Oh en rollen! Want ze heeft veel kriebels. :')

Robinvdbrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:07

soeboenoe schreef:
@Robinvdbrink; is het geen zucht in de uier? Slinkt het na beweging? Mijn merrie (263 dagen) heeft regelmatig zucht in de uier dat na bewegen weer weg is getrokken.

Voor bewegen:
[ Afbeelding ]

Na bewegen:
[ Afbeelding ]

Verder is DA raadplegen nooit een slecht idee.

Ohh dit was bij mij niet bekent dat dit ook kan, ik heb hier niet naar gekeken eigenlijk . Ik zal is checken hoe het er uit ziet na dat ik haar gelongeerd heb :)