[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:20

Afbeelding
Afbeelding
318 dgn :=

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 23:14

I like big butts and I cannot lie~
Afbeelding

Valetta is nu dag 330. Haar uier is een heel eind teruggelopen de afgelopen dagen (daarvoor was hij megavol). Maar vanochtend lag ze wel helemaal plat in stal (doet ze 's ochtends nooit) en eenmaal in de paddock ging ze eigenlijk weer gelijk liggen. Dus voor de zekerheid toch maar even het alarm om en de camera erop. Al verwacht ik niet dat ze nu vanavond al gaat.
Ik hoop wel dat het snel komt, want volgende week zondag komt de fokker en eigenaar van de hengst waarmee we haar gedekt hebben. Dat is een vrij grote naam in de Arabieren wereld en hij komt naar onze paarden kijken en hopelijk ook wat tips geven. Het zou leuk zijn als het veulen er dan al is :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 00:30

Nog een keer bedankt voor de nieuwe reacties. Mooie leeftijd, maar na zo lang een rol in je leven blijft het onwerkelijk.

Ik vind het weer ook wel raar. Moeders wil wel buiten, maar zie meneertje soms wel met zn vacht opstaan.

Ik zag net dat het nog even gaat zakken en er ook regen blijft komen.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:46

Ik zie weer wat enorm spannende uiers voorbij komen...pfoe...succes allemaal +:)+

superpony schreef:
Nog een keer bedankt voor de nieuwe reacties. Mooie leeftijd, maar na zo lang een rol in je leven blijft het onwerkelijk.

Ik vind het weer ook wel raar. Moeders wil wel buiten, maar zie meneertje soms wel met zn vacht opstaan.

Ik zag net dat het nog even gaat zakken en er ook regen blijft komen.

Ik vind het ook echt k*kweer...wij wonen op de open vlakte en het waait hier ook altijd verschrikkelijk hard ...onze Sari die afgelopen dinsdag geboren is staat met een dekentje op buiten...vandaag is wel echt heel koud dus gaat ze niet de hele dag naar buiten toe...onze Sauvelle die maandag 6 weken oud wordt, staat ook met dit weer zeer geregeld met vacht omhoog...heb die met hele erge regen wel een regendekentje om want die staat te shaken van de kou dan...maar zonder regen zoveel mogelijk zonder deken ook...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:12

Morgen wordt het helemaal koud. Zeker de vroege veulens die de veulenvacht al kwijt zijn zullen hier last van hebben. Gelukkig zit mijn veulen nog in een geconditioneerde omgeving. :))

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:31

Hier eind maart en begin april, hebben nog nergens last van :))
Maar staan wel altijd lekker snachts op stal. Heb ze liever een keer vaker en korter buiten dan andere gekkigheid.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:54

Wat ben ik dan blij met mijn Tinkers, die ene heeft nog geen stal gezien en de andere alleen de eerste 2 nachten.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:57

Zal toch wel reuze mee vallen? Tis droog en 13 graden. Niet 5 graden met regen. Hier staan ze gewoon de hele dag buiten zolang het veulen maar droog kan liggen :j En zelfs het geschoren veulen blijft gewoon buiten zonder extra dekens oid

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:59

Hier hetzelfde. Voornamelijk ook omdat ze allemaal binnen 3 seconden hun dekens weer afdoen _O- Maar zelfs het geschoren veulen heb ik niet het idee van dat ze het koud heeft hoor.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:00

Ze staan nu hier van half 10 (kuch, ik sliep uit) tot na het avond eten zeg maar. De hele tijd zien ze er happy uit. En het waait hier ook flink. Lekker ravotten, eten, slapen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:08

Moeder en kind gaan rond 23uur nog op stal en dan rond 8/9 eruit. Ze kunnen dan wel de hele dag schuilen en beschut staan. Doen ze ook wel tijdens een bui. Tussendoor is het steeds wel oke.

De merrie pakt alleen nog steeds niet genoeg haar rust. Ze gaat nu soms over de stal hangen en dan laat ik ze erin. Dan plast ze en soms gaat ze even liggen.
En ik snap haar niet, want ze loopt al 2,5jr 24/7 rond en ligt altijd wel een paar keer flink te pitten buiten. Maar zelfs met wakende broer en eerst nog moeder, gaat ze gewoon niet liggen en plassen dus ook niet..........

Waar het veulen wel steeds meer mag en ook een rondje zelfstandig doet, even met zijn oom stata te klooien.

Dekentje heb ik niet en ook bewust gefokt om deze periode een veulen te krijgen. Het is wel fris, maar ook voor ons een verschil. Voor paarden nog prima zo.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:21

Het verschilt ook echt per (type) veulen heb ik de indruk. Ik sta op een geboortestal/opfokstal met voornamelijk paints. En het is hier gebruikelijk dat zodra ze fit en sterk zijn ze eruit gaan, een paar dagen overdag buiten en daarna 24/7 het land op.

In principe voel ik me goed bij deze manier, alleen heeft mijn veulen het met regen en/of wind toch sneller koud dan de paints. Dus haal ik ze dan toch op stal. Het lijkt me niet oké voor een veulen als hij blijft rillen? Ik heb op de weide wel een bomenrij maar geen schuilstal oid.

Met veulendekens werk ik liever niet, want twee nieuwsgierige hengstveulens die alles onderzoeken zie ik dat niet goed gaan.
Laatst bijgewerkt door Orange op 28-05-22 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:21

De 2 merries met veulens staan voorlopig nog binnen omdat mijn 2 dames met veulens bij de hengst in de paddock met schuilstal staan. Die verhuizen binnenkort weer naar hun paddock met afdak dat 3 zijdig dicht is.

Dan kunnen de andere ook buiten blijven. blije sterke veulens zijn het dan!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:36

Hier ook gewoon buiten hoor overdag.
Alleen laat ik na een weekje de stal snachts normaal ook open. Maar heb wel een schrik gepakt na alle gebeurtenissen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:39

Ik heb de veulens altijd snachts op stal dus dat verandert niet. Blijf ik fijn vinden.
Ze hebben ook al jn goeie regenbuien gestaan. En daarna gerold. Worden ze heel erg smerig van :\

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:48

Hier staan ze ook overdag buiten en nachten op stal. De rest staat wel 24/7 in de zomermaanden maar merries met veulens gaan de nachten op stal. Vind ik zelf ook wel een fijn idee.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:56

Ik heb een schuilstal, als de jongste een paar weken oud is, kunnen ze weer lekker ook de nachten buiten blijven. Hoe meer beweging hoe beter vind ik.

Ik haal alleen die kleine nu nog binnen met grote buien, kwa temperatuur hebben paarden het graag wat minder warm dan mensen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:00

Denk idd dat deze temperaturen lekkerder zijn voor paarden dan 25, geen wind met brandende zon.
Ik denk hetzelfde als een paard _O-

Snap ik caresse. Vind ik ook. Hier staan ze vanaf jaarling tot ze ohz zijn in de zomermaanden 24 7 buiten. Rest nacht op stal, vind ik onwijs fijn. Zowel voor in de gaten houden, opvoeding, bijvoeren. Mn eigen gemoedsrust :')

Buffel 1 en buffel 2 momenteel
Afbeelding

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:11

Iemand nog tips voor afrasteringsdraad?

Mijn veulen gaat voor de zoveelste keer door de linten heen. Heb nu paarden lint dubbel rij, maar het geleid voor geen meter stroom.

Wil vanmiddag iets halen waar een beste klap stroom op blijft ondanks bos gebied..

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:17

Hier gaan ze overdag op de wei in de avond binnen. Op deze stal kunnen ze niet 24/7 op de wei. Hiervoor wel altijd gehad. Nu is het wel handig dat ze elke dag in de hand komen.

Dennenboom. Dat is vervelend. Hier ook even flink gedoe mee gehad. Uiteindelijk wel gelukt om beter stroom op te krijgen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:23

Dennenboom hier wel een klap stroom erop maar ze zagen het draad niet. Nu allemaal lint eraan gehangen en het kwartje is gevallen
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:24

Ik heb ook gewoon breed lint. Ik herken wat je zegt met stroom. Hier hebben ze beide de eerste dag op t land gelijk een goede schok gehad toen ze er door gingen en daarna nog aantal keer met hun neus..
Ik heb met dat bruine draad het stroom van de bron naar het land. Dat scheelt een heleboel al.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:40

Denk dat wel draad of koord je ook hebt, het pas werkt als de stroom goed is. Zou dus eerder een andere klok kopen dan ander draad eigenlijk

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:53

Tenzij de geleiders in de draad versleten zijn.

Naar mijn ervaring is Gallagher toch steeds de beste.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 13:09

Ik heb mijn paarden thuis staan. Mijn oudste merrie is een eczemer. Dus die wil ik sowieso met schemer op stal hebben. Daarnaast dus merrie en veulen. Dus die gaan dan ook mee naar stal. Maar met dat slechtere weer zag ik wel duidelijk dat de baby minder ging liggen en op stal helemaal uitgeteld was. Ik heb geen schuilstal helaas. Dus ik heb ze laatst ook in een dikke plensbui maar binnen gehaald.
Maar in de periodes dat het echt heel warm is, 30+ overdag, dan gaan ze overdag op stal en ‘s nachts buiten. Dan is het op stal ook warm, maar beter dan in de brandende zon met hun zwarte vachtje.

Ik heb nu trouwens 3 lagen 4cm Gallagher lint (de duurste versie, met dat oranje boven en onder draad erin verweven), op het onderste lint staat geen stroom. Ik had eerder 2 lagen lint en 1 dun draadje onderlangs, tegen onder het lint door grazen in de meest onmogelijke houdingen. Maar dat draadje is nu vervangen voor lint. Dat voelt wel een stuk fijner omdat ik toch ook sloot rondom mijn wei heb.