Ik heb voor de meesten een stamboek naam en alles moet beginnen met een N. Nieni is redelijk gemakkelijk voor een merrie, onze stal amazone Rixt had voor de inseminatie gezorgd, en we hadden gezegd dat als ze drachtig is en merrie, het een Nieni Rixt wordt Wirosa moet iets met irosa, Uriante iets met Ante. Hengsten doe ik dat niet bij..
Hier natuurlijk een naam uit de Game of Thrones Er zijn weer een paar favoriete
We hebben ook een leuke stalnaam bedacht, maar ik heb geen idee of daar eisen aan zijn.
AniekR
Geplaatst: 22-08-17 18:35
Fotsy, oei die heeft het inderdaad wel zwaar. Zou ik ook wat bij gaan voeren persoonlijk. Mijn merrie's krijgen eigenlijk de hele zoogperiode merriebrok bij. Ik hou ze graag mooi op gewicht, moeten ze voor de keuring mogen ze wel wat extra's. Wordt er eentje te dik, schroeven we het wel wat terug, maar vaak minimaal wel een halve schep merriebrok nog. Vooral richting het einde van de zomer kan het nog wel wat zwaar worden.
DL, het houdt maar niet op he
Meestal ben ik van pas een naam kiezen als het geboren is, maar voor Lies haar veulen heb ik eigenlijk al iets vast staan als het een hengst is. Daarnaast vul ik ook het hele jaar door m'n namenlijstje wel bij. Lies haar veulens altijd met de M en Roos haar veulens met de R, dus alles wat ik tegenkom daarmee kan er op. Mocht Lies een merrieveulen krijgen dat mogelijk één is om aan te houden, heb ik al wel bepaalde voorkeuren
DL, gatver, ik had toch wel voor je gehoopt dat het nu eindelijk eens op zijn retour zou zijn... Lastig ook hoor, besluiten wanneer het genoeg geweest is... Heel veel sterkte en wijsheid gewenst!
Twee jaar geleden hebben we de stalnaam aangevraagd, dus dat deel van de naam is vast geregeld Vorig waren we ons al aan het verdiepen in namen voor ons veulen. Er zijn bij de IJslanders weinig eisen, behalve dat het in principe een IJslandse naam moet zijn. En laat sommige van die namen nu werkelijk onuitspreekbaar zijn... We willen dus iets wat goed uit te spreken is. We hebben wel wat ideeën, maar waarschijnlijk kiezen we pas echt als het veulen geboren is, gezien heel veel IJslandse namen slaan op uiterlijke kenmerken, karakter of de omstandigheden waarin ze geboren worden. En anders hebben we altijd nog wat mythologische namen achter de hand
Wil hier ook als stamboek naam de merrie en oma erin verwerkt hebben. Oma heet Quinta en moeder Cequinta. Mijn vorig overleden veulentje had de naam Toulasa des Quinta Z gekregen. Wil dit ook blijven aanhouden.
Ik verklap mijn naampjes gewoon al die ik in gedachten had. Mogen jullie zeggen wat jullie ervan vinden.
Merrienaam: Cinderella Hengstnaam: Ciao bello
Mijn halve familie is Italiaans. En Cinderella vind ik zo'n mooi en lieve naam voor een merrie.
Fotsy
Geplaatst: 22-08-17 21:48
Leuke naam xpenny en inderdaad cinderella is wel leuk.
Draakje oh een makkie, ben dan ook bezeten van GOT, de laatste aflevering was mega, ik krijg hem maar niet uit mijn hoofd en kan niet wachten tot maandag.
Dus jullie zien het ook, ze staat nu op de merriebrok en krijgt al nieuw hooi, gras stelt ook niet zoveel meer voor en haar veulen wordt een brokje. Normaal krijgt zij dus zero eten, zonder suiker zonder vet en klein schepje zoveel als mijn pony'tje en dan stond ze nog dik, nu dus vlug ingegrepen. Hoop dat ze snel weer aankomt.
Oh tinne, er is nog een leuke naam met een v, van de Disney fairy's en dan Magic of ice en flower, mmm lukt me wel. Moet ook beetje passen bij de zussen he, Jac's Lily Flower en Uinta's Dual Flower. Hengst moet ik nog eens over nadenken, stel dat mijn gebeden toch gehoord zijn. de vorige die ik verzonnen had, gebruik ik dus nooit meer.
Hier al jaren een lijst met namen liggen, allemaal namen met "'n" (and) erin. Als het veulen geboren is pak ik die lijst en kies ik er de best passende naam bij uit. Stalnaam komt er uiteraard voor te staan.
Ik heb ook al een lijstje met dingen die ik mooi vind, maar uiteindelijk kies ik pas als het veulen er is. Ik krijg een kruising dus ik ben gelukkig niet gebonden aan letters. Al moet ik zeggen dat ik leuke dingen voorbij zie komen!
Vraagje: op welke leeftijd spenen jullie hengstenveulens? Ik heb wat schrik dat die vanaf 6 maanden merries gaat beginnen dekken. Zou hem graag naar de Eifel brengen, maar weet niet goed hoe dat daar zit qua inscharen. Kan dat ieder moment of zijn daar speciale data voor. Heb ze wel al een mailtje gestuurd.
Sjintoo, die van mij had ik met 5,5 maanden naar de opfok gebracht. Hij wilde graag spelen en moeders trok het niet meer. Hij was zo rustig dat het gewoon tijd was voor hem. Hij sprong wel eens op zijn moeder, maar duidelijk om te spelen. Op die jonge leeftijd zijn ze volgens mij nog helemaal niet met die dingen bezig.. hoe het zit als ze 8 maanden zijn bv. Weet ik niet..
Moratoetje
Geplaatst: 23-08-17 22:10
Yes, mijn merrie is eindelijk drachtig gescand!!!! Ik ben zo blij
Nu hopen dat het blijft zitten en dat alles goed blijft gaan zodat ze volgend jaar een mooi en gezond veulen op de wereld zet!
Moratoetje; Gelukkig! Gefeliciteerd!! Ben heeel blij voor je
Muronia
Geplaatst: 23-08-17 22:20
Sorry, ik ga even niet helemaal bij posten, nogal veel aan mijn hoofd op dit moment helaas. Maar ik moet wel even op een paar reacties ingaan
Sjintoo gefeliciteerd met de kleine kruimel, fijn dat ie goed is blijven plakken
Moratoetje, YESSS eindelijk!!! Wat fijn, ik ben echt blij voor je!!
Ik heb lijstjes met namen in mijn telefoon en als ik een leuke naam tegenkom, dan komt die erbij op. Als het veulen geboren is, dan wordt de passende naam gekozen. Ik zit niet aan een letter gebonden, dat scheelt!