[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:32

Hier geen deken :)
Vorig jaar wel gedaan, maar met ELKE deken krijgt ze last van schuurplekken op de schoft. Heb vorig jaar echt van alles geprobeerd, maar niks hielp. Ze zit nu al lekker in een harige zelfgekweekte winterjas en ik laat het maar zo :j ze loopt 24/7 buiten en kan zelf beslissen of ze de inloopstal in gaat :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:54

carola schreef:
Fokfanaat; wat leuk! Mijn merrie is ook drachtig van eyecatcher, die verwacht in maart haar veulen. Ik ben benieuwd naar jou veulen. Wat voor merrie is het precies?

Myrthe; bij mij past de deken nog! Maar ik probeer een fokmerrie altijd zo min mogelijk in de dekens te hebben. Als ze een deken op hebben als het veulen er eenmaal is vind ik dat altijd een beetje 'eng'. Hoe staan jullie daar tegenover?

Wat leuk, ben wel benieuwd naar zijn veulens, hij doet het zelf gelukkig erg goed. Bij mij was het 2e keus, heb eerst 3 x met vivaldi geprobeerd.
Ze is een keur preferente merrie van hemmingway x keur pref prest v Gagxx x keur pref prest v Ulex.
Ik hoop zo op een merrie, dat lukt hier nooit zo goed.

Wat voor merrie heb jij drachtig?
Ik hou er niet van veulens en dekens.

Vitaquilla

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:10

Mijn merrie staat bloot en in training en dat gaat tot nu toe prima!
Nou had ik eigenlijk verwacht dat ik al niet meer kon rijden dus vond ik een deken zinloos. Ze staat ook alleen in de nacht op stal en overdag in de paddock. Een dikke vacht heb ze niet maar koud heb ze het ook niet dus het zal wel goed zijn!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:45

Hier geen deken. Bij de vorige eigenaar wel deken op gehad tijdens vorige dracht, maar ik vind het onnodig en gedoe. Zeker als je moet gaan wisselen met temperatuursverschillen, dan is zo'n wintervachtje wat het zelf regelt wel fijn.
Hier dus meer eigen gemak dan voor als het veulen er straks is. En heel veel of intensief rijden doen we toch niet, dus voor de dikte van de vacht maakt het ook niet uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:25

Hier al een flinke teddybeer, ik ben vooral bang voor het veulenen en de bilkoorden. Maar ik rij niet meer met haar, als het veulen er is pakken we het na een tijdje wel weer op.

Ze is al goed rond! Ik zag net wat gegolf achter op de flanken maar ze was ook hooi aan het eten dus ik weet nooit of wat ik voel en zie het veulen of de darmen zijn hihihi

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:33

Die van mij krijgt alleen als het écht onder nul gaat die deken op trouwens (dus -5 en lager). En ze is pas begin juni uitgerekend, dus dan is de deken er uiteraard al lang weer af. Afgelopen jaar was de deken in maart wel al echt af.

Worden die van jullie ook zo druk de laatste weken? Die van mij is echt vervelend aan het worden :=

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:52

Mijne zit op 210 dagen vandaag *\o/*

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:07

Ben blij dat er meer dikke buikjes zijn dan alleen Cheyenne :+

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:08

Veel merries rond de 200 dagen nu zie ik! Roxy is vandaag 215 dagen en staat normaal onder deken maar deze winter niet omdat ze begin maart uitgerekend is. Ze wordt een paar keer in de week rustig gereden om soepel en in conditie te blijven. Hier een foto van vandaag:

Afbeelding

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:21

Urielle, je kunt ook proberen je handen op die plek te leggen waar je het zag bewegen. Waarschijnlijk komt het veulen er dan wel tegenaan liggen. Bij onze merrie is dat sinds twee weken al heel goed te voelen. Als ik s morgens mijn handen tegen haar buik leg, komt het veulen ertegen aan liggen. Erg leuk hoor, dat contact en het proberen waard.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:31

Dit jaar heb ik het volgende drachtig:

De Corland van Tallman.
De Jumpy des Fontaines van Ustinov.
De Zacharov van Tallman.
De Baloubet du rouet van Calvaro.
De Padinus van Larino.
De Royal Bravour van Latour.

Eerste verwacht ik in april, de laatste in juni.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:42

Emmy7 schreef:
Urielle, je kunt ook proberen je handen op die plek te leggen waar je het zag bewegen. Waarschijnlijk komt het veulen er dan wel tegenaan liggen. Bij onze merrie is dat sinds twee weken al heel goed te voelen. Als ik s morgens mijn handen tegen haar buik leg, komt het veulen ertegen aan liggen. Erg leuk hoor, dat contact en het proberen waard.

Ik voel al weken, maar ik blijf onzeker wát ik voel. Heb volgens mij zelfs al eens een hoefje of stuk been tegen mijn hand gevoeld (was althans een rare bult op een rare plaats) maar 100% zeker ben ik nog niet. Teveel ervaring van zelf zwanger zijn hahahaha, de baby's waren al flink groot voor ik écht wist dat de baby trapte en mijn darmen niet op speelden door de broccoli ofzo!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:23

Welkom iedereen!
Leuke foto's komen er voorbij.

Dustinlover schreef:
Welkom allemaal!

Zie weer prachtige buikjes :) nog eventjes dan zitten we in het jaar waarin de nieuwe veulentjes worden geboren :)

Diane_Basje: Mijn hengstje(is nu verkocht) zijn moeder is Lustoord's Daisy een zwarte welsh die weer van High Flown Viper is :)

Leuk! Mijn cremellomerrie is Lustoord's Jorja, drachtig van High Flown's Viper

Hier vandaag een mijlpaal, 2 vd 3 merries op de helft, 170 dagen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:48

Wat een mooie buikjes allemaal! Mijn merrie begint nu ook hard te groeien, morgen 200 dagen :-)
Hier wel een deken, tot nu toe alleen een regendeken. Ze is eind maart/begin april uitgerekend en hoop maar dat ze dan zonder deken kan, weinig grams deze winter maar zodat ze al vroeg in het jaar zonder kan. En hopen op een zachte winter!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 07:39

Wat een mooie dikke buiken komen er voorbij...

Wauw marijeR, nog 70 dagen voor de eerste, duurt niet lang meer :D leuk!! Als het eerste bokt veulen geboren wordt begint het vast bij iedereen extra te kriebelen (in ieder geval bij mij wel denk ik :o )

Melanie20, ik vind het juist veeeeeeel te langzaam gaan haha

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 07:42

Hoe berekenen jullie het aantal dagen dracht? (Die uit de OP bestaat niet meer)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:32

Met mijn telefoon en tab doet ie uit de op het wel

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:36

Ik reken altijd gewoon 11 maanden.
De inseminatie was 18 juni dus ze is uitgerekend op 18 mei
Daarnaast heb ik een counter op mijn telefoon

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:39

Ja dat doe ik idd ook! Laatste dek data en dan 11 maanden komt altijd aardig uit ook

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:51

Ik pak de 2e link uit de OP, die doet het gewoon. En anders idd 11 maanden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:09

Wij doen bij paarden 11 maanden + 5 dagen, voor mijn mini pony werd eerst 340 dagen geadviseerd aan te houden, daarna 11 maanden vanaf de laatste dekking en daarna 11 maanden vanaf de eerste dekking... Dus ik heb geen flauw idee meer!! Het veulen komt hoogstwaarschijnlijk ergens in april :')
En om bij te houden hoe veel dagen ze drachtig is, tel ik maar wel vanaf de laatste dekking.

Hier vandaag 181 dagen... **duurt lang!! ** hihi

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:53

Google foal calculator en dan die van marestare krijg je de dagen te zien

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:54

Hier krijgen de merries ook geen deken op.
Dagen rekenen doe ik niet aan. Het komt wanneer het komt. Veulen kijkt niet op een dagje meer of minder.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:02

Hier eentje wel met deken en eentje niet. Wish is geschoren en heeft een lekker dekentje op. Zij is pas uitgerekend in juni dus tegen die tijd is de deken allang weer af. Fairy is eind maart uitgerekend en heeft geen deken op. Nog nooit gehad dus ik heb het niet eens overwogen :D En omdat ze al in maart is uitgerekend wilde ik niet nu een deken op hebben, om die vervolgens in februari weer af te moeten doen. Fairy begint al een lekkere teddy te worden. Beide staan overigens nog in training(of eigenlijk kan je het meer zwangerschapsgym noemen :+ ). Fairy wordt ongeveer 2x in de week gereden en 1x gelongeerd. En Wish 2x gereden en 2x gelongeerd.

MarijeR dat schiet al op! Nog even en dan kunnen we weer lekker meekijken met je knappe dames! Heb vorig jaar niet gereageerd in je topic, maar wel meegekeken. Dit jaar ga ik je zeker weer volgen! Hopelijk laat Cookie ons niet weer zolang in spanning zitten :D

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 11:30

Urielle via hier kijk ik hoeveel dagen ze is http://www.marestare.com/foalingchart.php

Tja ik vind het gewoon leuk :P Als ik zelf zwanger zou zijn zou ik denk ik ook zoiets doen, het is mijn aller eerste zelf gefokte veulentje dus ja ik vind het spannendd... :P

Mijn merrie staat wel met deken op. Ze is eind maart/begin april uitgerekend maar ik rij der nog gewoon wil der liefst zo fit mogelijk houden en dan is zeiknat van zweet niet echt succes..